Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
VEJEN TIL EN GRØN OMSTILLING
AF LUFTFARTEN
Der er behov for at sætte skub i en
grøn omstilling af luftfarten
Luftfarten står for ca. 2-3 pct. af den globale CO
2
-
udledning, og efterspørgslen efter flyrejser forventes at
stige mellem 4-5 pct. om året. Udfordringen er global, og
i lande som Indien og Kina har man over 100 lufthavne
på tegnebrættet over de kommende år. Det er derfor
afgørende, at vi i Danmark bidrager til at drive en reel
grøn omstilling, der kan sætte globale aftryk.
En stor del af løsningen er indfasningen af mere
bæredygtigt flybrændstof – SAF (Sustainable Aviation
Fuels) - herunder de nye brintbaserede PtX-brændstoffer
til luftfarten, der produceres af vand, grøn strøm og
CO
2
. Teknologien findes allerede, og brændstoffet kan
bruges i de fly, som flyver i dag. Alternative drivmidler
som el og brint er også på vej, men kræver nye flytyper
og infrastruktur. Lige nu er der et begrænset udbud af
bæredygtige brændstoffer, og prisen er høj. Så hvis den
grønne omstilling af luftfarten skal lykkes, er det vigtigt,
at der politisk tænkes i virkemidler, der effektivt bidrager
til udskiftningen af de fossile brændstoffer med mere
bæredygtige alternativer.
Omkostning pr. passager
fra Fit for 55
106
125 123
113 119
139
42
19
59
74
83
91
International regulering er det
bedste redskab til at nå i mål
International regulering af luftfarten bidrager til at sikre,
at udledningen ikke blot skubbes andre steder hen.
Samtidig opnår vi her langt større CO
2
-reduktioner, end
vi kan komme i nærheden af at løfte nationalt. Derfor
bakker vi op om de ambitiøse fælles EU-krav i Fit for
55-pakken, som vil gøre det fossile brændstof dyrere
ved f.eks. at udfase luftfartens gratiskvoter, ligesom de
vil sætte støt stigende krav til iblanding af bæredygtigt
brændstof. Kravene vil medføre ekstra omkostninger fra
2025, og allerede i 2030 forventes de at overstige 100 kr.
pr. passager. Det er dog effektive virkemidler, der vil
sætte skub i omstillingen af luftfarten i EU.
20
24
20
25
20
26
20
27
20
28
20
29
20
30
20
31
20
32
20
33
20
34
20
35
Antagelser: Forslag som stillet af EU Kommissionen og
SAF-pris på 3x fossil pris
Danmark kan sætte et globalt aftryk
ved at gå forrest og kickstarte en
dansk produktion af PtX-brændstoffer
I Danmark har vi et godt udgangspunkt for at gå forrest
i at kickstarte produktionen af PtX-brændstoffer til
luftfarten. Vi har virksomheder, der kan udvikle og levere
de teknologiske løsninger, og vi har god adgang til de
ressourcer, der skal til.
Derfor bakkede branchen også op om den tidligere
regerings forslag om en passagerafgift på 13 kr.,
dedikeret til at sikre en grøn indenrigsluftfart i 2030.
Det er et godt sted at starte, hvis man vil supplere
den europæiske regulering og være med til at skubbe
produktionen af bæredygtige brændstoffer i gang
gennem et sikkert aftag.