Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2699309_0001.png
VEJEN TIL EN GRØN OMSTILLING
AF LUFTFARTEN
Der er behov for at sætte skub i en
grøn omstilling af luftfarten
Luftfarten står for ca. 2-3 pct. af den globale CO
2
-
udledning, og efterspørgslen efter flyrejser forventes at
stige mellem 4-5 pct. om året. Udfordringen er global, og
i lande som Indien og Kina har man over 100 lufthavne
på tegnebrættet over de kommende år. Det er derfor
afgørende, at vi i Danmark bidrager til at drive en reel
grøn omstilling, der kan sætte globale aftryk.
En stor del af løsningen er indfasningen af mere
bæredygtigt flybrændstof – SAF (Sustainable Aviation
Fuels) - herunder de nye brintbaserede PtX-brændstoffer
til luftfarten, der produceres af vand, grøn strøm og
CO
2
. Teknologien findes allerede, og brændstoffet kan
bruges i de fly, som flyver i dag. Alternative drivmidler
som el og brint er også på vej, men kræver nye flytyper
og infrastruktur. Lige nu er der et begrænset udbud af
bæredygtige brændstoffer, og prisen er høj. Så hvis den
grønne omstilling af luftfarten skal lykkes, er det vigtigt,
at der politisk tænkes i virkemidler, der effektivt bidrager
til udskiftningen af de fossile brændstoffer med mere
bæredygtige alternativer.
Omkostning pr. passager
fra Fit for 55
106
125 123
113 119
139
42
19
59
74
83
91
International regulering er det
bedste redskab til at nå i mål
International regulering af luftfarten bidrager til at sikre,
at udledningen ikke blot skubbes andre steder hen.
Samtidig opnår vi her langt større CO
2
-reduktioner, end
vi kan komme i nærheden af at løfte nationalt. Derfor
bakker vi op om de ambitiøse fælles EU-krav i Fit for
55-pakken, som vil gøre det fossile brændstof dyrere
ved f.eks. at udfase luftfartens gratiskvoter, ligesom de
vil sætte støt stigende krav til iblanding af bæredygtigt
brændstof. Kravene vil medføre ekstra omkostninger fra
2025, og allerede i 2030 forventes de at overstige 100 kr.
pr. passager. Det er dog effektive virkemidler, der vil
sætte skub i omstillingen af luftfarten i EU.
20
24
20
25
20
26
20
27
20
28
20
29
20
30
20
31
20
32
20
33
20
34
20
35
Antagelser: Forslag som stillet af EU Kommissionen og
SAF-pris på 3x fossil pris
Danmark kan sætte et globalt aftryk
ved at gå forrest og kickstarte en
dansk produktion af PtX-brændstoffer
I Danmark har vi et godt udgangspunkt for at gå forrest
i at kickstarte produktionen af PtX-brændstoffer til
luftfarten. Vi har virksomheder, der kan udvikle og levere
de teknologiske løsninger, og vi har god adgang til de
ressourcer, der skal til.
Derfor bakkede branchen også op om den tidligere
regerings forslag om en passagerafgift på 13 kr.,
dedikeret til at sikre en grøn indenrigsluftfart i 2030.
Det er et godt sted at starte, hvis man vil supplere
den europæiske regulering og være med til at skubbe
produktionen af bæredygtige brændstoffer i gang
gennem et sikkert aftag.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Materiale fra Københavns Lufthavne til brug for foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn
2699309_0002.png
En høj national passagerafgift vil
svække Danmarks tilgængelighed
og sammenhængskraft uden nogen
klimaeffekt
Det er positivt, at regeringen har fastholdt den ambitiøse
målsætning for indenrigsluftfarten, men bekymrende, at
man samtidig hæver afgiften markant for at finansiere
øvrige prioriteringer. Det er vigtigt at holde sig for
øje, at en passagerafgift ikke i sig selv kan gøre en reel
forskel for luftfartens globale CO
2
-aftryk. En national
passagerafgift vil betyde, at færre danskere har råd til
at flyve. Men afgiften vil primært medføre en lavere
belægning på flyene, eller at flykapacitet flytter ud
af landet. Væksten i både passagerer og udledning
vil derefter fortsætte men fra et lidt lavere niveau. En
passagerafgift kan derfor alene gøre en reel forskel, hvis
pengene går til omstillingen.
Hvis pengene fra en passagerafgift går til andre
formål, risikerer det at få den modsatte effekt og i
praksis bremse den grønne omstilling af luftfarten,
fordi investeringer i mere bæredygtige flytyper
og infrastruktur til at understøtte dem vil blive
udsat. Samtidig kan det få betydning for både
vores internationale tilgængelighed og nationale
sammenhængskraft. Danskerne og dansk erhvervsliv
vil opleve færre tilgængelige ruter med afledte
konsekvenser for arbejdspladser og eksportmuligheder.
Og områder som Aalborg, Bornholm og Sønderjylland
vil blive ramt hårdt, fordi indenrigspassagerer betaler
dobbelt. Det stækker erhvervslivet og områdernes
udvikling, fordi turisme og pendlere får sværere kår.
Nogle steder vil det tilmed skubbe passagerer over i
mindre klimavenlige alternativer som benzinbiler og
færger.
Flyet bliver afgørende for at sikre
fremtidens grønne mobilitet
I Danmark er vi stærkt afhængige af en velfungerende
mobilitet både indenfor og udover Danmarks grænser.
Men fremtidens mobilitet skal være CO
2
-neutral, og her
er det vigtigt, at vi investerer rigtigt for at komme i mål.
Toget, bilen, færgen og flyet kan alle bidrage på
hver deres måde, men det er vigtigt, at vi vurderer de
forskellige transportmidler objektivt ift. effektivitet,
omkostninger og potentiale for CO
2
-reduktion. I
modsætning til tog og biler kræver flyet f.eks. ikke
enorme offentlige investeringer i ny infrastruktur eller
medfører store negative miljø- og klimaeffekter ved
anlæg. Vi kan derfor få mere grøn mobilitet for pengene
ved at investere i en grøn omstilling af luftfarten.
Slipper man fordommene, kan flyet med sin fleksibilitet,
rækkevidde og sit omstillingspotentiale være en vigtig
del af løsningen.
Anbefalinger
-
-
-
-
-
-
Fasthold finansiering af en grøn indenrigsluftfart i 2030 via et klimabidrag pr. passager
Undgå at bruge en passagerafgift til at skabe statsligt provenu på bekostning af vores mobilitet
Dedikér alle midler fra en passerbetaling til en fond, der alene har til formål at understøtte
luftfartens grønne omstilling
Udfas afgiften efterhånden som Fit for 55 implementeres og mindsker behovet for nationale
tiltag
Differentiér passagerbetalingen ud fra længden af ruten, så de længste rejser bliver dyrest
Lav en samlet plan for investeringer i fremtidens grønne mobilitet, hvor transportmidlernes
bidrag vurderes på objektive parametre ift. effektivitet, omkostninger ved anlæg og potentiale
for CO
2
-reduktion