Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 165
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forsøg med dobbelttrailer-vogntog)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 70 a affattes således:
»Lange vogntog«.
2.
I
§ 70 a, stk. 1,
ændres
»to«
til:
»flere«
og »(modulvogntog)«
udgår.
3.
I
§ 70 a, stk. 2,
ændres »modulvogntog« til: »lange vogntog, jf. stk.
1,«.
§2
Loven træder i kraft den 01.01.2024
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark har et mål om at reducere CO2 udledningen med 70 procent i
2030, hvilket kræver reduktioner på tværs af alle sektorer.
Klimapartnerskabet for landtransport, der blev nedsat af den daværende
regering (S) i 2019, og som bl.a. bestod af en række interesseorganisationer,
herunder transportbranchen, anbefalede i deres afrapportering, at der blev
igangsat et forsøg med nye konfigurationer af køretøjer. Specifikt blev der
peget på at igangsætte et forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
I forbindelse med den politiske aftale fra den 4. december 2020 om grøn
omstilling af vejtransporten, mellem den daværende regering (S),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev det besluttet
at afsætte 1 mio. kr. til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen kunne
gennemføre en analyse i 2021 af en forsøgsordning med dobbelttrailer-
vogntog.
Analysen blev offentliggjort i december 2021, hvori det bl.a. blev pointeret,
at der er behov for en ændring af færdselslovens § 70 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, såfremt et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog skal kunne finde sted.
Som en del af Infrastrukturplan 2035 blev der den 22. april 2022 indgået en
politisk aftale mellem den daværende regering (S), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne, hvor der bl.a. var enighed om en forsøgsordning med
dobbelttrailere på det danske vejnet. Forsøget skal dække strækningen
mellem Aarhus og Høje-Taastrup, og partierne var også enige om at
undersøge muligheden for at forlænge strækningen til Malmø.
Med lovforslaget foreslås den fornødne ændring af færdselslovens § 70 a
gennemført, hvilket skal danne grundlaget for, at der kan udføres forsøg med
dobbelttrailer-vogntog på udvalgte strækninger.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forsøg med dobbelttrailer-vogntog
2.1.1. Gældende ret
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
Det følger af færdselslovens § 70, stk. 1, 1. pkt., at til bil, bortset fra ledbus,
må kobles ét påhængskøretøj.
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 1, at transportministeren uanset
forbuddet i § 70, stk. 1, 1. pkt., kan fastsætte bestemmelser om, at det på
nærmere angivne strækninger, hvor forholdene taler herfor, tillades at køre
med lange vogntog bestående af bil og et eller to påhængskøretøjer
(modulvogntog).
For vogntog bestående af lastbil og påhængskøretøjer til lastbil, er der i
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største
tilladte dimensioner i national og international trafik og største tilladte vægt
i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet fastsat
grænser for sådanne køretøjers og vogntogs tilladte totalvægt, akseltryk og
største dimensioner. Danmark kan således ikke uden videre tillade kørsel
med større køretøjer og vogntog end det øvrige EU. Modulvogntog og de
længere dobbelttrailer-vogntog kan heller ikke uden videre anvendes til
grænseoverskridende transport, hvis ikke de overholder EU-kravene, jf.
herved direktiv 96/53/EF artikel 4, stk. 1 og bilag I.
Det fremgår dog af direktivets artikel 4, stk. 4, 1. afsnit, at medlemsstaterne
kan tillade, at køretøjer eller vogntog til transport, som benyttes til visse
former for national transportvirksomhed, kan bruges på deres område, selv
om de afviger fra direktivets grænser for dimensioner m.v. Dette må dog
ikke påvirke den internationale konkurrence i transportsektoren i væsentlig
grad. De nærmere kriterier herfor følger af direktivets artikel 4, stk. 4, 2.
afsnit.
Efter direktivets artikel 4, stk. 5, er der endvidere mulighed for at tillade
lokal transportvirksomhed med køretøjer eller vogntog i en forsøgsperiode,
selv om en eller flere af direktivets bestemmelser ikke er opfyldt.
Betingelserne er, at der skal indgå ny teknologi eller nye koncepter i
forsøget, og at medlemsstaten underretter Kommissionen herom. Det
danske igangværende forsøg med modulvogntog sker under direktivets
artikel 4, stk. 5.
Som nævnt ovenfor begrænser direktiv 96/53/EF mulighederne for, at
modulvogntog og dobbelttrailer-vogntog uhindret kan krydse
landegrænserne. Der er dog mulighed for, at to lande kan indgå aftaler om
grænsekrydsende kørsel.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser
Med initiativet om forsøg med dobbelttrailer-vogntog vil der være tale om
en ordning, hvorunder der tillades kørsel med vogntog bestående af bil og
flere påhængskøretøjer. Der er behov for en ændring af færdselslovens § 70
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
a for at kunne indføre en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog, hvor
der indgår flere end to påhængskøretøjer. Derudover vil der være behov for
regulering af forsøget med hensyn til dels de omfattede køretøjer og dels i
forhold til vejnettet. Dette tænkes gjort gennem udstedelse og tilpasning af
bekendtgørelser, hvilket er tilsvarende den gældende regulering for den
eksisterende forsøgsordning med kørsel med modulvogntog.
Det er Transportministeriets vurdering, at det vil bidrage positivt til den
grønne omstilling, hvis reglerne for kørsel med vogntog lempes, således at
det bliver muligt at iværksætte forsøgsordninger med nye og længere
køretøjskombinationer. Det er en udvikling, som allerede er igangsat i flere
nordiske lande.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at ændre færdselslovens § 70 a med henblik
på, at der kan udføres forsøg med dobbelttrailer-vogntog på udvalgte
strækninger.
I første omgang forventes de foreslåede regler at danne grundlag for at
gennemføre et forsøg med dobbelttrailer-vogntog på et begrænset vejnet,
primært motorveje og adgang til få omkoblingspladser og rastepladser.
Forsøget forventes påbegyndt i 1. halvår af 2024 og løbe i 5 år, hvorefter
forsøgsordningen evalueres. Det vil være Vejdirektoratet, som administrerer
forsøget. Det vil også være Vejdirektoratet, som fastlægger det vejnet via
bekendtgørelse, som kan anvendes inden for forsøgsordningen. De konkrete
tekniske krav til køretøjer, der kan anvendes under den foreslåede
forsøgsordning, vil blive fastsat ved bekendtgørelse af Færdselsstyrelsen.
Det foreslåede forsøg med dobbelttrailer-vogntog vil i øvrigt være omfattet
af artikel 4, stk. 5, i direktiv 96/53/EF.
3. Konsekvenser for FN’s klimamål
Den foreslåede forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog understøtter
delmålene 9.4 og 13.b.
Kørsel med dobbelttrailer-vogntog vil først og fremmest understøtte
ambitionen i delmål 9.4 om effektiv udnyttelse af ressourcer ved at anvende
allerede eksisterende transportmateriel til at transportere større mængder af
gods på en måde, der udleder mindre CO
2
, end de transportformer, der efter
gældende ret er mulighed for. Samme mængde gods, som et dobbelttrailer-
vogntog kan transportere, vil ellers skulle fragtes i flere separate vogntog
med tilhørende øget CO
2
-udledning, jf. analysen af forsøgsordning med
dobbelttrailervogntog fra 2021.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
Kørsel med dobbelttrailer-vogntog vil endvidere bidrage til delmål 13.b om
at fremme mekanismer, der kan øge kapaciteten til effektiv planlægning og
forvaltning.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
I forbindelse med den politiske beslutning om at iværksætte et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog er der afsat 17,1 mio. kr. til etablering af
omkoblingspladser, vejprojekter og systemunderstøttelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er frivilligt, og helt op til den enkelte transportvirksomhed, at deltage i
den foreslåede forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog.
Ved vedtagelse af dette lovforslag vil transportbranchen i et vist omfang
kunne imødekomme den nuværende situation med mangel på chauffører,
fordi behovet for lastbiler vil kunne reduceres.
Endvidere vil transportvirksomhederne bl.a. kunne spare på brændstof idet
de kan transportere den samme mængde gods på færre lastbiler og spare
udgifter til vedligeholdelse af lastbiler.
Transportører, som vælger at deltage i denne forsøgsordning, vil kunne få
et behov for at tilpasse eller udskifte lastbiler og påhængskøretøjer, før de
kan indgå i forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog. Omfanget af
direkte udskiftning af en lastbil forventes at være meget begrænset, da en
større del af de lastbiler, som i dag indgår i et egnet transportkoncept,
allerede er egnede til anvendelse i et dobbelttrailer-vogntog. Materiellet, der
i dag anvendes i forbindelse med de almindeligt kendte
modulvogntogstyper, vil delvist kunne indgå i sammensætningen af et
dobbelttrailer-vogntog. Der vil dog i et vist omfang være behov for en
opgradering af eksisterende materiel, i form af at den ene sættevogn, som
skal trække dollyen (ved dolly forstås en påhængsvogn med stiv trækstang,
der er beregnet til at være trækkraft for sættevogn), skal være forstærket.
Der kan også være et behov for indkøb af dollyer.
Helt overordnet vurderer Færdselsstyrelsen, at de erhvervsøkonomiske
konsekvenser delvist vil være dækket af de deltagende
transportvirksomheders almindelige driftsøkonomi, og at virksomhederne
kun i begrænset omfang vil få merudgifter til materiel.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
7. Klimamæssige konsekvenser
Den foreslåede forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog vurderes at have
en vis positiv klimamæssig konsekvens.
En forsøgsordning forventes at medføre færre lastbiler. Trods det faktum, at
CO
2
-udledningen fra den enkelte lastbil øges på grund af større belastning,
skønnes det, baseret på erfaringer fra forsøg i Sverige, at CO
2
-udledningerne
kan reduceres med 15-27 pct. ved transport af den samme mængde gods på
færre lastbiler.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at reducere transportsektorens udledninger af partikler
og NOx, svarende til den samlede forventede reduktion i
brændstofforbruget.
Lovforslaget vurderes ikke at have øvrige miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at være i strid med EU-reguleringen, da det
retter sig mod gennemførelse af et forsøg i overensstemmelse med artikel
4, stk. 5, i Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de
største tilladte dimensioner i national og international trafik og største
tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i
Fællesskabet. I henhold til denne bestemmelse kan medlemsstaterne
tillade, at køretøjer eller vogntog, hvori der indgår nye koncepter, benyttes
til lokal transportvirksomhed i en forsøgsperiode, selv om en eller flere af
direktivets bestemmelser ikke er opfyldt.
Transportministeriet har den 8. august 2022 underrettet Kommissionen
om, at Danmark har intentioner om at gennemføre et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog.
Forslaget er ikke i strid med de fem principper for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering.
Forslaget udnytter bestemmelser i EU-reguleringen, som giver
medlemsstaterne mulighed for på forsøgsbasis at give virksomheder, der
ikke udfører grænseoverskridende transport, mulighed for at udføre
vejtransport på mere effektiv vis ved at tillade anvendelse af nye
transportkoncepter.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28.04.2023 til den
16.06.2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU Transport Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Transport
og Logistik (ATL), ATAX Arbejdsgiverforening for persontransport,
AutoBranchen Danmark, Bilbranchen, Bilsynsbranchen,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danmarks
Naturfredningsforening (DN), Danmarks Tekniske Universitet - Transport
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv (DE), Dansk
Erhvervsfremme (DEF), Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk PersonTransport, Danske
Havne, Danske Kørelæreres Landsforbund (DKL), Danske Rederier,
Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Det Faglige Hus, Dansk Industri
(DI), DI Transport, DTL - Danske Vognmænd, DTL’s
arbejdsgiverforening, Dækbranchen Danmark, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen
af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Forhandlingsfællesskabet (SHK og KTO),
Forsikring & Pension, Forsvarets Færdselscenter, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for vejtrafikulykker, ITD -
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITS Danmark,
Kommunernes Landsforening (KL), Kran Blok Erfa, Krifa,
Kørelærerforeningen, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd, Landbrug & Fødevarer,
Midtsjællands Kørelærerforening, Motorstyrelsen,
Politiforbundet, Rigspolitiet, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter
(NFÆ), Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for
Sikker Trafik, Sikre Veje, SKAD - Køretøjsbygger- og
Autoskadebranchen i Danmark, SMVdanmark, Specialforeningen for
Logistik og Distribution (SLD), Teknologisk Institut, Trafikstyrelsen,
Transport på DTU, Transporterhvervets Uddannelser (TUR), Aalborg
Universitet – Sektionen for Veje, Trafik og Transport
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
2698135_0008.png
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Investeringer i vejprojekter
og administrative opgaver i
staten
Planlægning og evaluering
af forsøg, herunder
projektering af vejanlæg og
administrative tilpasninger i
staten
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Reduktion af omkostninger til Evt. tilpasning/opgradering
erhvervslivet
chauffører, brændstof m.v.
eller nyinvesteringer af
lastbiler og påhængsvogne.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Færre transporter må antages at Evt. mindre tilpasning af
give færre administrative
transportplanlægningen, der
opgaver
vurderes at blive
håndtereret i den
almindelige drift.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Reduktion af CO
2
-udledningen Ingen
for vejtransport hvor der
anvendes dobbelttrailer-
vogntog
En vis reduktion af
udledningen af partikler og
NOx
Ingen
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Forslaget er inden for rammerne af Rådets direktiv
96/53/EF, som giver medlemsstaterne mulighed for på
forsøgsbasis at give virksomheder, der ikke udfører
grænseoverskridende transport, en mulighed for at udføre
vejtransport på mere effektiv vis ved at tillade anvendelse af
nye transportkoncepter. Der henvises i øvrigt til det anførte
under afsnit 9 om forholdet til EU-retten.
Ja
Nej
X
8
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering/
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
2698135_0009.png
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Overskriften før færdselslovens § 70 a er »modulvogntog«.
Det foreslås, at
overskriften
før § 70 a nyaffattes, så der i stedet for
»Modulvogntog« står »Lange vogntog«.
Overskriften foreslås ændret, da et modulvogntog i gældende regulering er
defineret som et vogntog bestående af bil og
et eller to
påhængskøretøjer.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at udvide den nuværende definition af et
modulvogntog til også at omfatte vogntog bestående af bil og
flere end to
påhængskøretøjer, idet den foreslåede forsøgsordning differentierer sig fra
den igangværende forsøgsordning med modulvogntog. Ved at benytte
samlebetegnelsen »lange vogntog« vil den foreslåede overskrift rumme
både den igangværende forsøgsordning med modulvogntog og den
foreslåede forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 70, stk. 1, 1. pkt., at til bil, bortset fra ledbus,
må kobles ét påhængskøretøj.
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 1, at transportministeren uanset
forbuddet i § 70, stk. 1, 1. pkt., kan fastsætte bestemmelser om, at det på
nærmere angivne strækninger, hvor forholdene taler herfor, tillades at køre
med lange vogntog bestående af bil og et eller to påhængskøretøjer
(modulvogntog).
Det foreslås, at færdselslovens
§ 70 a, stk. 1,
ændres, så der i stedet for »to«
står »flere« i bestemmelsen. Samtidig foreslås det, at » (modulvogntog)«
udgår af bestemmelsen.
Da det ikke vurderes hensigtsmæssigt at udvide den gældende definition af
et modulvogntog, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil,
foreslås begrebet »modulvogntog« også at udgå af § 70 a, stk. 1.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen til at omfatte lange vogntog
bestående af flere end to påhængskøretøjer vil betyde, at forudsætningerne
for, at det på et nærmere defineret vejnet kan tillades at køre med
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
dobbelttrailer-vogntog, hvor der indgår flere end to påhængskøretøjer, vil
være til stede. Vejdirektoratet vil udstede en bekendtgørelse om det vejnet
m.v., hvor kørsel med dobbelttrailer-vogntog er tilladt.
Den foreslåede ændring vil endvidere betyde, at den igangværende
forsøgsordning med modulvogntog, dvs. vogntog bestående af bil og et eller
to påhængskøretøjer, vil kunne videreføres, idet også modulvogntog
herefter vil være omfattet af samlebetegnelsen »lange vogntog«.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 2, at transportministeren kan
fastsætte bestemmelser for modulvogntog og de køretøjer, der indgår heri,
herunder for køretøjers indretning og udstyr, belæsning, vægt og
dimensioner m.v.
Det foreslås, at
§ 70 a, stk. 2,
ændres, så der i stedet for »modulvogntog«
står »lange vogntog, jf. stk. 1,«.
Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, hvor
begrebet ”modulvogntog” foreslås ændret.
Den foreslåede ændring af § 70 a, stk. 2, vil betyde, at ministerens
bemyndigelse vil gælde for lange vogntog, hvilket bl.a. vil omfatte den
igangværende forsøgsordning med modulvogntog og den ønskede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog,
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 01.01.2024.
Ifølge § 143 i færdselsloven gælder loven ikke for Færøerne og Grønland,
og loven indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens
bestemmelser kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland. De foreslåede
lovændringer vil derfor ikke finde anvendelse eller ved kongelig anordning
kunne sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Udkast til lovforslaget om ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog), fra transportministeren
2698135_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14.
februar 2023, foretages følgende
ændringer:
Modulvogntog
1.
Overskriften før § 70 a affattes
således:
Lange vogntog
§ 70 a.
Transportministeren kan
2.
I
§ 70 a, stk. 1,
ændres »to« til:
uanset forbuddet i § 70, stk. 1, 1. »flere« og »(modulvogntog)«
pkt., fastsætte bestemmelser om, at udgår.
det på nærmere angivne
strækninger, hvor forholdene taler
herfor, tillades at køre med lange
vogntog bestående af bil og et eller
to påhængskøretøjer
(modulvogntog).
Stk. 2.
Transportministeren kan
fastsætte bestemmelser for
modulvogntog og de køretøjer, der
indgår heri, herunder for
køretøjernes indretning og udstyr,
belæsning, vægt og dimensioner
m.v.
3.
I
§ 70 a, stk. 2,
ændres
»modulvogntog«
til:
»lange
vogntog, jf. stk. 1,«.
11