Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2691735_0001.png
NOTAT
29. marts 2023
2023-73
Færdselsstyrelsens nuværende parkerings-
kontrol på de statslige motorvejsrastepladser
Færdselsstyrelsen er ansvarlig for at føre kontrol med chaufførers
overholdelse af parkeringsreglerne på de statslige motorvejsraste-
pladser. Kontrollen omfatter både den såkaldte 25-timersregel og
mere gængse forseelser som parkering på stregerne. Dette notat
gennemgår først de juridiske rammer for kontrollen (afsnit 1) og
dernæst de praktiske erfaringer siden den 1. januar 2019 (afsnit 2).
1. Juridiske rammer
Hjemmelsgrundlag for Færdselsstyrelsens udste-
delse af parkeringsafgifter på statslige motorvejsra-
stepladser
Færdselsstyrelsens parkeringskontrol er hjemlet i færdselslovens §
122 a, stk. 2:
”Transportministeren kan for statslige veje bestemme, at kon-
trollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i §
121, stk. 1, helt eller delvis overlades til Færdselsstyrelsen.
Reglerne i § 121, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3-7, finder tilsvarende
anvendelse.”
Færdselslovens § 121, stk. 1, fastslår, i hvilke tilfælde politiet kan
pålægge en afgift for overtrædelse af en række parkeringsrelaterede
regler. Disse omfatter:
§ 28, stk. 1, om standsning eller parkering på et sted eller
en måde, der skaber fare eller ulempe for færdslen
§ 28, stk. 3, om standsning eller parkering på cykelsti,
gangsti, fortov, midterrabat, skillerabat, helleanlæg og lig-
nende
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0002.png
Side 2/8
§ 29, stk. 1, nr. 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10 og 11, om standsning el-
ler parkering på eller nær fodgængerfelter, i eller nær vej-
kryds, på overkørsler, foran færdselstavler eller –signaler,
på en bro over motorvej, i viadukt eller tunnel, på eller i
nærheden af bakketop eller i uoverskueligt vejsving, ved
vejkryds, ved siden af en spærrelinje, i krybespor, på af-
mærkede holdepladser for hyrevogne, eller på en måde
hvor kørsel med letbanekøretøj hindres, og stk. 2 om
standsning eller parkering ved busstoppesteder
§ 29, stk. 3, nr. 1, nr. 2, for så vidt angår parkering ud for
ind- og udkørsel til og fra ejendom, og nr. 3 og 4, for så
vidst angår parkering på kørebanen på hovedveje uden for
tættere bebygget område, og ved siden af andet køretøj som
holder ved kørebanens kant, samt stk. 5 vedrørende parke-
ring på en sådan måde, at adgangen til et andet køretøj
hindes, eller at dette ikke kan føres fra stedet.
Standsnings- og parkeringsforhold angivet ved afmærkning
Parkering i opholds- og legeområder i medfør af § 40
Standsnings- eller parkeringsforbud i medfør af §§ 92 og
92 d, selv om disse ikke er angivet ved afmærkning
Standsning eller parkering i medfør af §§ 92, 92 d og 93
Benyttelse af p-automater eller lignende i medfør af § 90,
stk. 2 og 3, i lov om offentlige veje
Endvidere fremgår det af færdselslovens § 122, stk. 5, at ”Trans-
portministeren fastsætter nærmere regler om parkeringskontrol.”
Færdselsstyrelsens beføjelser efter lovens § 122 a, stk. 2 og 5, er
nærmere beskrevet i bekendtgørelse nr. 1696 af 20. december 2018
om Færdselsstyrelsens parkeringskontrol på statslige veje.
Proceduren for opkrævning af parkerings- og standsningsafgifter
fremgår overordnet af bekendtgørelsens § 3:
”Afgifter pålagt af vejmyndigheden opkræves af vejmyndighe-
den og inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0003.png
Side 3/8
Afgiftsstørrelse
Afgiftsstørrelsen af parkeringsafgifterne er fastsat i færdselslovens
§ 121, stk. 6. Heraf følger det, at:
”Afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg. Udstedes afgiften af Færdsels-
styrelsen i medfør af regler fastsat efter § 122 a, stk. 2, udgør
afgiften dog 1.020 kr., hvis afgiften betales inden for 5 dage
fra udstedelsen, og 1.530 kr., hvis afgiften betales inden for 6
til 24 dage fra udstedelsen.”
Bestemmelsens 2. pkt. er den såkaldte rabatordning, som trådte i
kraft den 1. juli 2021, og som har til formål at skabe incitament til
at betale den pålagte afgift hurtigt efter udstedelsen.
Det bemærkes, at der i § 121, stk. 5 er fastsat en afgiftsstørrelse på
510 kr. for køretøjer under 3.500 kg., der dog forhøjes til 1.020 kr.
ved nærmere fastsatte omstændigheder.
Skiltning på motorvejsrastepladserne
Alle skilte med tekst på de danske motorvejsrastepladser er – med
få undtagelser nær den dansk-tyske grænse – på dansk.
Synlighed af parkeringskontrollen
Færdselsstyrelsens parkeringskorps består fra marts 2023 af i alt
fem parkeringsvagter, der kontrollerer overholdelse af parkerings-
reglerne på de statslige motorvejsrastepladser.
Vagterne kører rundt på deres kontroller i almindelige personbiler
med styrelsens navn påtrykt på siden. På rastepladserne bærer de
såkaldt kategori 3-tøj, som dækker overkroppen og desuden har
ærmer og/eller lange bukser med refleksbånd. Tøjet er synligt fra
alle sider, og reflekserne er placeret på tøjet på en sådan måde, at
de fremhæver personens omrids, så føreren af et køretøj umiddel-
bart registrerer, at der står et menneske og ikke f.eks. et vejskilt
1
.
På rastepladserne går vagterne ikke blot rundt og identificerer de
køretøjer, som overskrider reglerne. De taler også med dem, der
1
Kilde: Arbejdstilsynet, AT-vejledninger, reflekstøj, på:
https://at.dk/regler/at-vejled-
ninger/reflekstoej-2-10-2/
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0004.png
Side 4/8
opholder sig på pladsen, så de kan vejlede og have en dialog med
chaufførerne på pladsen.
2. Praktiske erfaringer
Inddrivelse af p-afgifter udstedt på motorvejsraste-
pladserne
Færdselsstyrelsen har siden den 1. januar 2019 stået for kontrollen
med parkering på de statslige motorvejsrastepladser.
Status per 31. december 2022 fremgår af
tabel 1.
Over disse tre år
har Færdselsstyrelsen udstedt i alt 14.864 parkeringsafgifter på de
danske motorvejsrastepladser til lette og tunge køretøjer, hvoraf i
alt 5.292, svarende til 36 pct., er blevet indbetalt. Dette svarer til, at
der i perioden er udstedt afgifter for 25.959.000 kr. beregnet ud fra
de ordinære afgiftsstørrelser på henholdsvis 510 kr. og 2.040 kr.
Heraf har Færdselsstyrelsen per 31. december 2022 samlet modta-
get 8.810.250 kr. i indbetalinger.
Tabel 1: Andel af udstedte afgifter, der er blevet betalt i perioden
1. januar 2019 til 31. december 2022
Antal indbetalinger Antal udstedte afgifter
I alt
Køretøjer over
3.500 kg.
Heraf danske køretøjer
Heraf udenlandske kø-
retøjer
Køretøjer under
3.500 kg.
Heraf danske køretøjer
Heraf udenlandske kø-
retøjer
162
511
316
2.536
51 pct.
20 pct.
673
2.852
24 pct.
1.065
3.551
1.712
10.300
62 pct.
34 pct.
5.292
4.616
14.864
12.012
Pct. indbetalt
36 pct.
38 pct.
M
Styrelsen har fra starten haft udfordringer med at inddrive særligt
p-afgifter udstedt til udenlandske lastbiler. Derfor indgik Færdsels-
styrelsen ved årsskiftet 2020/2021 en kontrakt med den britiske
inddrivelsesvirksomhed Euro Parking Collection plc (EPC) om bi-
stand til at inddrive parkeringsafgifter i udlandet.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0005.png
Side 5/8
EPC står for at indhente oplysninger om debitor hos de relevante
myndigheder i de enkelte lande (Vehicle
Licensing Authorities,
VLA'er). Kontrakten bygger på "no cure, no pay", dvs. EPC's hono-
rar afhænger af deres indsats, og derved kan ordningen aldrig blive
en nettoomkostning for Færdselsstyrelsen.
En række forskelligartede udfordringer betød, at EPC især i starten
havde problemer med at indhente oplysninger. Siden august 2022
har Færdselsstyrelsen dog oversendt parkeringsafgiftssager til EPC
månedligt, og per marts 2023 har EPC fået fuld eller delvis VLA-
adgang i 27 lande og forhandler om adgang i yderligere 13 lande.
Fremgangen ses også i udviklingen i andelen af oversendte sager,
hvor EPC har kunnet sende påmindelse/rykker, og andelen af sa-
ger med indbetaling. Udviklingen fremgår af
figur 1.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0006.png
Side 6/8
Figur 1: Udviklingen i andelen af oversendte sager, hvor der er
igangsat påmindelses-/rykkerproces og sket indbetaling
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0007.png
Side 7/8
Status på EPC’s arbejde per 31. december 2022 fremgår af
tabel 2.
Der er siden kontraktstart den 31. december 2020 sket en stigning
fra 17 til 34 pct. i andelen af indbetalinger af afgifter udstedt til
udenlandske køretøjer over 3.500 kg. Dette er inklusive de afgifter,
som er inddrevet med hjælp fra EPC, men det vidner også om en
generelt højere grad af indbetalinger fra denne gruppe.
Tabel 2: Status på EPC’s arbejde per 31. december 2022
Antal
Oversendte sager
Underbehandling – afventer information fra de
respektive landes myndigheder
Påbegyndt påmindelses-/rykkerproces
Heraf indbetalinger
Heraf lukket efter gennemført påmindelses-/rykkerpro-
ces, uden indbetaling (long stop datoen er nået)
Lukket inden påmindelses-/rykkerproces
Heraf afsluttet grundet forældelse i hjemlandet
Afsluttet grundet manglende data i bilregistret i
hjemlandet eller øvrige forhold
3.555
29
50
38,6 pct.
0,3 pct.
0,5 pct.
3.915
1.696
1.952
42,5 pct.
18,4 pct.
21,2 pct.
9.215
1.695
18,4 pct.
Pct. af oversendte sager
M
Lukningen af 3.555 sager, inden påmindelses-/rykkerprocessen er
blevet igangsat, skyldes den oprindeligt aftalte ”long stop date” på
fire måneder for EPC’s behandling af sagerne. Disse sager er derfor
kommer retur til Færdselsstyrelsen. Ministeren godkendte i januar
2023 at forlænge ”long stop daten” til et år, hvilket bør øge sand-
synligheden for indbetaling i den enkelte sag.
Rabatordningen
Det har siden den 1. juli 2021 været muligt at få rabat ved hurtig
betaling af p-afgifter udstedt til busser og lastbiler over 3.500 kg.
Lovændringen blev gennemført som et led i arbejdet med at få især
udenlandske vognmænd til i højere grad at betale de afgifter, de
bliver pålagt på de danske motorvejsrastepladser. Brugen af rabat-
ordningen i perioden 1. juli 2021 til 31. december 2022 fremgår af
tabel 3.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Dagsorden for møde 18/4-23 samt notat om tiltag til styrket Færdselsstyrelsens parkeringskontrol
2691735_0008.png
Side 8/8
Tabel 3:Benyttelse af Rabatordningen i perioden 1. juli 2021 til
31. december 2022
Antal
Indbetalte afgifter i perioden
Indbetalte afgifter via rabatordningen
Heraf inden for 5 dage
Heraf inden for 6-24 dage
1.457
988
874
114
67,8 pct. af de indbetalte afgifter
60 pct. af de indbetalte afgifter
7,8 pct. af de indbetalte afgifter
Pct.
Indbetalt beløb
2.022.660
1.065.900
891.480
174.420
M
Heraf fremgår det, at ordningen blev brugt i ca. 2/3 af indbetalin-
gerne, og indbetalingsraten er jf.
tabel 4
steget med 1,2 procentpo-
int efter ordningens ikrafttræden.
Tabel 4: Indbetalinger før og efter rabatordningens ikrafttræden
Periode
Antal udstedte
afgifter
1. januar 2019
– 30. juni
2021
1. juli 2021 –
31. december
2022
3.716
1.457
(39,2 pct.)
7.580.640
2.972.280
2.022.660
8.297
Antal betalte afgifter
Fuldt beløb af
Fuldt beløb af antal
indbetalte afgifter
6.444.360
6.444.360
Indbetalt beløb
(pct.) udstedte afgifter
3.159
(38 pct.)
16.925.880
M
Det er dog ikke muligt at konkludere, om ordningen i sig selv har
animeret flere til at betale eller fået dem til at betale hurtigere end
tidligere, da der ikke findes data for fra tiden før den 1. juli 2021.
Den relativt store andel, som har benyttet ordningen,
kan
således
have villet betalt afgiften tidligt, uanset rabatten.
Den stigning på 1,2 procentpoint, der er sket i indbetalingsraten i
perioden efter rabatordningens ikrafttræden, er således ikke stor
nok til at opveje for det tabte indbetalingsbeløb, der følger af rabat-
ordningen.
På denne baggrund vurderes det, at rabatordningen i hovedreglen
ikke får flere til at betale, men at de, der alligevel ville have betalt,
betaler tidligt og får rabat på afgiften.