Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2689864_0001.png
Kære Arne
Tak for din mail. Først og fremmest vil jeg beklage det meget sene svar.
Jeg har forsøgt at besvare dine spørgsmål herunder.
I støjberegningsmodellen Nord2000 der i Danmark anvendes til beregninger af støj, indgår der information
om bl.a. vejbelægning, trafikmængder, fordeling af køretøjer på størrelse og over døgnet, hastigheder, og
de danske vejrforhold. Desuden indgår der topografi og terrænoverfladernes akustiske egenskaber, samt
afskærmning fra støjskærme og bygninger. Vejrforholdene indgår i støjberegninger, og det er står
beskrevet i håndbogen for støjberegningerne med Nord2000 beregningsmodellen (side 14 afsnit 6).
www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/publications/nord2000_hndbog.pdf.
Her er det beskrevet hvordan vejr- og temperaturforhold varierer over døgnet og året. I Danmark blæser
vinden hyppigere fra V og SV end fra Ø og NØ. Disse forhold er indregnet i modellen når støjen beregnes.
Det kan ikke afvises, at lokale vejrforhold vil afvige fra de gennemsnitlige vejrforhold, der anvendes i
beregningsmodellen. Det vurderes dog ikke at ændre på den beregning af støjforholdene, som er
præsenteret i støjkortlægningen.
Beregningerne i støjkortlægning er et udtryk for en gennemsnitsbetragtning og der vil derfor også kunne
måles belastninger der er både større og mindre end de niveauer beregningerne viser. Siden seneste
støjkortlægning i 2017 er årsdøgnstrafikken steget og der er formentlig også sket ændringer i andelen af
tung trafik og fordelingen på døgnet. Alle faktorer vil også indgå i den opdatering af støjkortlægningen, som
vi er i gang med. Vi forventer, at resultatet foreligger i løbet af 2023. Efterfølgende Vejdirektoratets
støjhandlingsplan opdateret. I den forbindelse bliver der lavet en revision af kriterier og gennemgang af
udpegning af indsatsområder.
Med din mail er vi opmærksomme på problemstillingen omkring støjafskærmningen i området ved Roskilde
Syd. Det vil dog først være i relation til udarbejdelse af den kommende støjhandlingsplan eller udskiftning
af den nuværende støjskærm, at vi forventer at revurdere prioriteringen.
En evt. beslutning om ændring af støjafskærmningen vil i givet fald ske på baggrund af en indstilling til
Transportudvalget, som træffer de endelige beslutninger.
Vi vil derfor anbefale, at I også indsender bemærkninger til os, når den nye støjhandlingsplan kommer i
høring i 2024.
Venlig hilsen
Kristine Hillig
Civilingeniør
Vejplan og miljøafdelingen
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
[email protected]
vejdirektoratet.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 13/4-23 vedrørende trafikstøj fra Holbækmotorvejen i Roskilde, fra Beboerne på Bakkedraget, Havelodden og Bakkesvinget
2689864_0002.png
Med udgangspunkt i bæredygtig udvikling arbejder Vejdirektoratet for, at mennesker og gods kommer
nemt og sikkert frem.
Læs om Vejdirektoratets behandling af personoplysninger.