Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 151
Offentligt
POLICY BRIEF
–
12. april 2023
Grøn transport kræver bedre samspil
– International analyse viser at stat og kommuner kan opnå mere sammen
Transport står for næsten 30% af Danmarks drivhusgasudledninger. Selvom der kommer flere elbiler
på markedet, går det alt for langsomt med transportsektorens grønne omstilling. Internationale analy-
ser peger på, at der bør arbejdes på flere fronter, med at
forebygge transportbehov, overflytte trafik
til grøn mobilitet og
omstille
køretøjer og brændstoffer til nulemission. Samtidig understreger forsk-
ningen, at det er vigtigt at koordinere indsatsen mellem stat, regioner og kommuner. Dette for at
undgå, at niveauerne spænder ben for hinanden, men i stedet trækker på samme hammel.
I Danmark har næsten alle kommuner taget fat på den grønne omstilling af transporten som led i de-
res DK2020-klimahandlingsplaner.
1
Men flere steder løber man panden mod en mur, når målene skal
omsættes i handling. Lovgivning, økonomi, manglende styringsmuligheder, og løsrevne statslige tiltag
opleves ofte som barrierer, der gør det svært at løfte udfordringen. Der savnes klare nationale strate-
gier og rammer, som sikrer, at de lokale ambitioner og indsatser kan komme i spil på bedste vis.
For at belyse denne udfordring nærmere har CONCITO sammen med University of Leeds i England
analyseret samspillet mellem staten og kommunerne i transportens klimaomstilling i hhv. Storbritan-
nien, Sverige og Danmark. Analysen er publiceret i rapporten
ALIGNING TRANSPORT DECARBONI-
SATION ACROSSS POLICY LEVELS.
I analysen har vi set på:
•
•
•
i hvilket omfang og hvordan understøttes lokal indsats for klimavenlig transport med centralt
koordinerede initiativer?
hvilke styrker og svagheder er der ved de tilgange, som anvendes?
hvordan kan koordineringen på tværs af niveauer på den baggrund styrkes i Danmark?
Analysen viser, at der er mange måder hvorpå indsatsen for grøn omstilling af transporten kan koor-
dineres. Frivillige initiativer som det danske DK2020 kan fx spille en vigtig rolle i samordning af viden,
metoder og procedurer. Det er dog et vigtigt skridt at anerkende, at stat, regioner og kommuner skal
spille aktivt sammen om at løfte opgaven. Her har Danmark endnu ikke nogen klar central strategi el-
ler institutionel forankring til at styrke indsatsen på det lokale niveau.
Her peger analysen på, at Danmark kan hente inspiration hos andre lande. I både Sverige og Storbri-
tannien har regeringen indført flere strategier, som har til hensigt at fremme den kommunale indsats
for at koble mobilitet og klima sammen.
Det er endnu for tidligt at sige, hvor meget CO2-reduktion disse internationale initiativer konkret vil
levere og til hvilken CO2-skyggepris, men det er interessant at ordningerne inddrager både klima,
mobilitet og bedre bykvalitet, og at de bakkes bredt op af både statslige og lokale myndigheder og
eksterne eksperter og aktører.
På baggrund af studiet har CONCITO formuleret følgende anbefalinger til at styrke koordineringen
mellem det centrale og lokale niveau i Danmark:
1
DK2020 planerne kan se her
https://realdania.dk/projekter/dk2020