Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2689682_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. april 2023
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2022-6100-0043
2775799
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskri-
dende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færd-
selslovsovertrædelser
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2023) 126
1. Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat et forslag til ændring af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser (CBE-direktivet) fra 2015. Forslaget har bl.a. til formål at for-
bedre trafiksikkerheden i EU ved at udvide anvendelsesområdet for CBE-
direktivet til at omfatte yderligere trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovs-
overtrædelser og strømline (dvs. forenkle, digitalisere og forbedre) efter-
forskningen af trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser begået
i andre medlemsstater og dermed lette håndhævelsen af sanktioner for så-
danne overtrædelser på tværs af grænserne. Forslaget er ikke omfattet af
Danmarks retsforbehold. Regeringen har vurderet, at ændringsforslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget forventes at have
lovgivningsmæssige, økonomiske og administrative konsekvenser. Fra
dansk side er man generelt positivt indstillet over for forslaget. Regeringen
vil undersøge nærmere, om der er grundlag for under forhandlingerne at
gøre gældende, at direktivets anvendelsesområde bør udvides yderligere,
således at generelle trafikforseelser som parkeringsforseelser og ulovlig
kørsel i miljøzoner tilsvarende omfattes. Danmark vil desuden under
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
2689682_0002.png
forhandlingerne tilkendegive, at det er vigtigt, at der sikres tilstrækkelig tid
for medlemsstaterne til at gennemføre de nye regler.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat forslag til ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseover-
skridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færd-
selslovsovertrædelser (CBE-direktivet). Med CBE-direktivet blev der ind-
ført et elektronisk informationssystem, der giver medlemsstaterne online ad-
gang til oplysninger om køretøjer og køretøjers ejere eller indehavere i øv-
rige medlemsstaters køretøjsregistre til brug for efterforskning og håndhæ-
velse af grænseoverskridende sager om trafiksikkerhedsrelaterede færdsels-
lovsovertrædelser.
Kommissionen har i forbindelse med præsentationen af forslaget fremhævet
en evaluering af medlemsstaternes anvendelse af CBE-direktivet, som
Kommissionen foretog i 2016.
1
Det fremgår af evalueringen, at CBE-direk-
tivet grundlæggende har haft en positiv indvirkning på muligheden for at
identificere lovovertrædere, der har begået en trafiksikkerhedsrelateret
færdselslovsovertrædelse i udlandet. Evalueringen viste dog samtidig, at
CBE-direktivets potentiale til at forbedre trafiksikkerheden kan udnyttes
yderligere, idet der fortsat er en høj grad af straffrihed blandt ikkehjemme-
hørende lovovertrædere.
Evalueringen viser, at omkring 50 pct. af de efterforskede færdselslovsover-
trædelser, der blev begået af ikkehjemmehørende lovovertrædere, ikke blev
håndhævet effektivt. Dette skyldes bl.a. manglende gensidig bistand og
samarbejde mellem medlemsstaterne i forbindelse med efterforskning af
færdselslovsovertrædelser efter udveksling af oplysninger fra køretøjsregi-
stre. Det har resulteret i, at ikkehjemmehørende lovovertrædere kun i ringe
grad har betalt bøder, idet mere end 6 mio. bøder årligt i grænseoverskri-
dende sager ikke håndhæves. Det har endvidere resulteret i utilstrækkelig
beskyttelse af ikkehjemmehørendes grundlæggende rettigheder, idet bøde-
skrivelser mv. ofte er blevet fremsendt meget lang tid efter, at selve lovover-
trædelsen har fundet sted, og på et sprog, som den ikkehjemmehørende lov-
overtræder ikke forstår og derved ikke har mulighed for at verificere auten-
ticiteten af.
1
SWD(2016) 355 final.
Side 2/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
2689682_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 91, stk. 1, litra c, om foranstalt-
ninger til forbedring af transportsikkerheden i Traktaten om Den Europæi-
ske Unions funktionsmåde (TEUF).
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er ikke omfattet af det danske retsforbehold.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 14. marts 2023.
3. Formål og indhold
Forslaget har følgende tre overordnede formål:
1. Øge ikkehjemmehørende føreres overholdelse af yderligere trafiksik-
kerhedsrelaterede færdselsregler: Ifølge forslaget spiller farlig adfærd
en rolle i et stort antal dødsfald og alvorligt tilskadekomne i trafikken.
Kommissionen finder, at det er afgørende at forebygge denne form for
farlig adfærd ved at udvide CBE-direktivets anvendelsesområde til an-
dre trafiksikkerhedsrelaterede overtrædelser og dermed mindske straf-
frihed.
2. Strømline procedurerne for gensidig bistand mellem medlemsstaterne i
forbindelse med grænseoverskridende efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser: I evalueringen af CBE-di-
rektivet fra 2016 blev der bl.a. peget på manglende efterforskning af
færdselslovsovertrædelser begået af ikkehjemmehørende lovovertræ-
dere samt ineffektiv håndhævelse af sanktioner som fortsatte udfordrin-
ger på området. Hovedårsagerne til disse udfordringer er besværlig,
tidskrævende og derfor manglende gensidig bistand og samarbejde mel-
lem medlemsstaterne i forbindelse med efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.
3. Styrke beskyttelsen af ikkehjemmehørende lovovertræderes grundlæg-
gende rettigheder, herunder tilpasning til nye EU-regler om beskyttelse
af personoplysninger: Kommissionen har modtaget en række klager fra
borgere om (manglende) overholdelse af grundlæggende rettigheder,
navnlig for så vidt angår klager over påståede færdselslovsovertrædel-
ser i udlandet (navnlig med påstand om manglende eller uklare oplys-
ninger om klageprocedurer), manglende dokumentation, forskellige
Side 3/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
frister for ikkehjemmehørende og bosiddende personer med hensyn til
udstedelse af bødeforelæg/informationsskrivelser, utilstrækkelig for-
kyndelse af dokumenter, herunder manglende oversættelse og proble-
mer med at få adgang til specifikke oplysninger om begåede overtræ-
delser og metoder til at fastsætte bødestraffe.
På den baggrund stilles der med forslaget en række minimumskrav til
den informationsskrivelse, som medlemsstaterne i medfør af direktivet
fremsender til ikkehjemmehørende lovovertrædere med henblik på at
forbedre beskyttelsen af ikkehjemmehørende føreres grundlæggende
rettigheder. Forslaget sikrer herudover tilpasning til EU-lovgivningen
om beskyttelse af personoplysninger (navnlig databeskyttelsesforord-
ningen og retshåndhævelsesdirektivet).
Der redegøres i det følgende for udvalgte ændringsartikler i forslaget.
Forslagets artikel 1, stk. 1
Med forslagets artikel 1, stk. 1, ændres artikel 2 i CBE-direktivet ved at ud-
vide direktivets anvendelsesområde til andre trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser. Der er tale om følgende overtrædelser: 1) util-
strækkelig afstand til den forankørende bil, 2) farlig overhaling, 3) farlig
parkering, 4) krydsning af én eller flere fuldt optrukne linjer, 5) kørsel imod
køreretningen, 6) undladelse af at overholde reglerne om oprettelse og brug
af nødspor og 7) brug af et overlæsset køretøj.
Forslagets artikel 1, stk. 3
Med forslagets artikel 1, stk. 3, indsættes en ny artikel 3 a om medlemssta-
ternes eksisterende nationale kontaktpunkters ansvarsområder og kompe-
tencer. Der lægges med bestemmelsen op til, at medlemsstaternes nationale
kontaktpunkter skal samarbejde med andre myndigheder, der deltager i ef-
terforskningen af de trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser,
som falder ind under CBE-direktivets anvendelsesområde, uanset overtræ-
delsens art eller myndighedens retlige status.
Forslagets artikel 1, stk. 4
Med forslagets artikel 1, stk. 4, erstattes den nuværende artikel 4 i CBE-
direktivet med en ny artikel 4, der foreskriver, at udvekslingen af oplysnin-
ger fra køretøjsregistre skal ske via et fælles elektronisk system
det euro-
pæiske informationssystem vedrørende køretøjer og kørekort (EUCARIS)
Side 4/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
for at sikre hurtig, omkostningseffektiv, sikker og pålidelig udveksling af
specifikke oplysninger fra køretøjsregistre mellem medlemsstaterne.
Medlemsstaterne skal også sørge for, at visse oplysninger fra køretøjsregi-
stre er tilgængelige og ajourførte. I de tilfælde, hvor et køretøj er blevet lea-
set (eller omfattet af en langtidslejeaftale), har medlemsstaterne ret til at fo-
retage automatiserede søgninger i køretøjsregistre for at hente data om slut-
brugere af køretøjer, hvis de er tilgængelige. Der fastsættes en datalagrings-
periode med hensyn til identiteten af de tidligere ejere, indehavere og slut-
brugere af køretøjerne med henblik på at give myndighederne de relevante
oplysninger, de har brug for til efterforskning af lovovertrædelserne.
Forslagets artikel 1, stk. 5
Med forslagets artikel 1, stk. 5, indsættes bl.a. en ny artikel 4 a.
Artikel 4 a vedrører procedurer for gensidig bistand mellem medlemssta-
terne i forbindelse med grænseoverskridende efterforskning af trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser. Det fastsættes heri, at medlems-
staterne skal yde hinanden gensidig bistand i de tilfælde, hvor den medlems-
stat, hvor overtrædelsen er begået, på grundlag af resultaterne af den elek-
troniske søgning ikke på korrekt vis kan identificere den person, der er an-
svarlig for en trafiksikkerhedsrelateret færdselslovsovertrædelse. Procedu-
rerne for gensidig bistand vil blive digitaliseret i henhold til en gennemfø-
relsesretsakt. De grunde, som registreringsmedlemsstaten eller bopælsmed-
lemsstaten kan angive som grundlag for at nægte at yde gensidig bistand til
identifikation af den ansvarlige person, fremgår også af forslaget.
Forslagets artikel 1, stk. 6
Med forslagets artikel 1, stk. 6, erstattes den nuværende artikel 5 i CBE-
direktivet med en ny artikel 5, der fastsætter minimumsindholdet af den in-
formationsskrivelse, som overtrædelsesmedlemsstaten fremsender til den
ikkehjemmehørende lovovertræder. Bestemmelsen fastsætter navnlig, at
skrivelsen skal indeholde oplysninger om den begåede overtrædelse, pålagte
sanktioner, klageprocedurer, betaling af bødestraffe, herunder afbødende
foranstaltninger, de gældende databeskyttelsesregler og, hvis det er relevant,
oplysninger om den enhed, der af en medlemsstat er bemyndiget til at ind-
drive bødestraffe, og som sendte informationsskrivelsen.
Forslagets artikel 1, stk. 7
Med forslagets artikel 1, stk. 7, indsættes bl.a. en ny artikel 5 a.
Side 5/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
Artikel 5 a fastsætter en række yderligere minimumskrav til indholdet af den
informationsskrivelse og eventuelle opfølgningsdokumenter, som skal
fremsendes til den ikkehjemmehørende. Bestemmelsen fastsætter desuden
en række regler vedrørende forkyndelse og det sprog, som informationsskri-
velsen og opfølgningsdokumenterne skal fremsendes på. Hvis det ikke er
muligt at levere dokumenterne via registreret levering eller elektroniske
midler på tilsvarende niveau, fastlægges der specifikke procedurer for gen-
sidig bistand i forbindelse med grænseoverskridende forkyndelse af doku-
menter. Procedurerne vil blive digitaliseret i henhold til en gennemførelses-
retsakt.
Forslagets artikel 1, stk. 8
Med forslagets artikel 1, stk. 8, erstattes de nuværende artikler 6, 7 og 8 i
CBE-direktivet med nye artikler 6, 7 og 8. Den nye artikel 6 pålægger med-
lemsstaterne at sende en rapport til Kommissionen om anvendelsen af di-
rektivet hvert fjerde år. Med rapporten skal medlemsstaterne fremlægge
yderligere kvantitative indikatorer, herunder om registrerede trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser, der er begået med køretøjer, som
er indregistreret i en anden medlemsstat end den, hvor overtrædelsen fandt
sted, eller om antallet af bødestraffe, der betales frivilligt af ikkehjemmehø-
rende personer. Kommissionen skal underrette medlemsstaterne om indhol-
det af de indsendte rapporter, når de er blevet vurderet.
Den nye artikel 7 pålægger medlemsstaterne at underrette hinanden om cy-
bersikkerhedshændelser i forbindelse med data, der er lagret i virtuelle eller
fysiske clouds eller cloud-hostingtjenester.
Den nye artikel 8 fastsætter en forpligtelse for Kommissionen til at oprette
en særlig IT-portal for at lette udvekslingen af oplysninger mellem nationale
kontaktpunkter, andre relevante myndigheder i medlemsstaterne og trafi-
kanter, f.eks. om gældende trafiksikkerhedsrelaterede færdselsregler i med-
lemsstaterne, appelprocedurer og anvendte sanktioner. Portalen vil også
gøre det lettere at kontrollere ægtheden af informationsskrivelser og opfølg-
ningsdokumenter.
Forslagets artikel 2
Med forslagets artikel 2 fastsættes fristen for medlemsstaternes gennemfø-
relse af det ændrede direktiv til senest to år efter datoen for det nye direktivs
ikrafttræden.
Side 6/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
2689682_0007.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at ændringsforslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Kommissionen har fremhævet, at medlemsstater-
nes anvendelse af håndhævelsespraksis på deres eget område primært hen-
hører under deres egen kompetence, og at dette initiativ ikke har til formål
at indføre krav om håndhævelse af trafiksikkerhedsrelaterede færdselsreg-
ler. Initiativet fokuserer alene på at lette grænseoverskridende efterforsk-
ningsprocedurer, hvilket medlemsstaterne ikke selv har mulighed for at gøre
på en sammenhængende måde, med henblik på at sikre ligebehandling af
hjemmehørende og ikkehjemmehørende førere.
Kommissionen har i den forbindelse tilkendegivet, at det ikke vil have
samme effektivitet at sætte en stopper for straffrihed for ikkehjemmehø-
rende lovovertrædere og sikre ligebehandling af alle trafikanter i hele EU,
hvis lovovertræderne behandles forskelligt gennem nationale eller regionale
multilaterale eller bilaterale aftaler.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Det nugældende CBE-direktiv indeholder regler om grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsover-
trædelser. Direktivet er implementeret ved køretøjsregistreringslovens
2
§§
17 a, nr. 2-4, og 18, stk. 3.
Efter køretøjsregistreringslovens § 17 a, nr. 2-4, kan told- og skatteforvalt-
ningen udveksle oplysninger med kompetente myndigheder i stater, som
deltager i det europæiske køretøj- og kørekortinformationssystem (EUCA-
RIS), med henblik på at foretage elektronisk søgning i oplysninger fra Kø-
retøjsregisteret og tilsvarende udenlandske registre til brug for registrering
af køretøjer, opkrævning af registreringsafgift og andre køretøjsrelaterede
2
Lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar 2023 om registrering af køretøjer
Side 7/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
afgifter. Bestemmelsens formål er at give skatteforvaltningen mulighed for
at udveksle oplysninger om køretøjer med myndigheder i andre lande, som
er tilsluttet den mellemstatslige tekniske platform EUCARIS. Bestemmel-
sen omfatter også udveksling med de ikke-EU-lande, der er tilsluttet EU-
CARIS, hvor der tidligere kun var mulighed for dataudveksling med EU-
lande.
Efter køretøjsregistreringslovens § 18, stk. 3, kan rigspolitichefen give den
kompetente retshåndhævende myndighed i en EU-medlemsstat adgang til at
foretage elektronisk søgning i de oplysninger fra Køretøjsregisteret, der er
videregivet til politiet, til brug for efterforskningen af en konkret straffesag
eller en konkret sag om opretholdelse af den offentlige sikkerhed eller til
brug for en konkret sag om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser. Det gælder, uanset om overtrædelsen i den pågældende medlemsstat
behandles som en administrativ forseelse eller som en straffesag.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes umiddelbart, at ændringsdirektivet vil medføre behov for lov-
givningsmæssige ændringer i forbindelse med implementeringen. En nær-
mere vurdering heraf udestår imidlertid. Der kan henvises til følgende
aspekter i forslaget, som vil kunne indebære mulige lovgivningsmæssige
ændringer.
Forslagets artikel 1, stk. 5, indfører som noget nyt i artikel 4 a en forpligtelse
for medlemsstaterne til at yde hinanden gensidig bistand, hvis overtrædel-
sesmedlemsstaten på grundlag af resultaterne af den automatiserede søgning
ikke kan identificere den ansvarlige person med den fornødne grad af sik-
kerhed, der kræves i henhold til national lovgivning for at indlede eller gen-
nemføre opfølgningsprocedurer. Det kan f.eks. være bistand til at bekræfte,
at det med rimelig sikkerhed kan antages, at den person, der er optaget vi-
suelt med overvågningsudstyret i overtrædelsesmedlemsstaten, er ejer, in-
dehaver eller slutbruger af køretøjet eller en person, der formodes at være
ansvarlig for en af de i direktivet opførte trafiksikkerhedsrelaterede færd-
selslovsovertrædelser.
Forslagets artikel 1, stk. 6, indfører som noget nyt i artikel 5 en række mini-
mumskrav til indholdet af den informationsskrivelse, som overtrædelses-
medlemsstaten fremsender til den ikkehjemmehørende lovovertræder.
Side 8/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
Forslagets artikel 1, stk. 7, indfører som noget nyt i artikel 5 a nogle frister
vedrørende forkyndelse af informationsskrivelsen og opfølgningsdokumen-
terne.
Forslagets artikel 1, stk. 8, indfører som noget nyt i artikel 7 en forpligtelse
for medlemsstaterne til at underrette om cybersikkerhedshændelser i forbin-
delse med data, der er lagret i virtuelle eller fysiske clouds eller cloud-ho-
stingtjenester.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil kunne indebære yderligere lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at kunne medføre økonomiske konsekvenser for Dan-
mark, idet forslaget indebærer, at politiet bliver pålagt en række meropgaver
bl.a. i forbindelse med udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrela-
terede færdselslovsovertrædelser mellem medlemsstaterne.
Det forventes bl.a., at forslaget vil medføre udgifter, der kan henføres til it-
tilpasning samt eventuel udvikling af nye it-systemer til understøttelse af
direktivets bestemmelser, herunder i forhold til digitalisering af procedurer
(brug af standardformularer til brug for anmodninger i forbindelse med gen-
sidig bistand).
Der kan på det foreliggende grundlag ikke foretages et estimat for de øko-
nomiske og administrative konsekvenser for politiet.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Administrative konsekvenser
Forslaget forventes at have en række administrative konsekvenser for Rigs-
politiet, der i dag agerer nationalt kontaktpunkt i henhold til bestemmelserne
herom i CBE-direktivet. Det drejer sig navnlig om den nye forpligtelse for
medlemsstaterne til at yde hinanden gensidig bistand, hvis overtrædelses-
medlemsstaten på grundlag af resultaterne af den automatiserede søgning
ikke kan identificere den ansvarlige person med den fornødne grad af sik-
kerhed, der kræves i henhold til national lovgivning for at indlede eller gen-
nemføre opfølgningsprocedurer. Derudover bemærkes det, at den nye
Side 9/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
2689682_0010.png
artikel 4 a om gensidig bistand ved identifikation af den ansvarlige person
kan medføre en betydelig ressourceanvendelse hos politiet i forhold til for-
kyndelse af dokumenter fra andre EU-lande for personer, der formodes at
være ansvarlige for at begå de i direktivet anførte færdselslovsovertrædelser.
En nærmere vurdering af de konkrete it-mæssige konsekvenser af forslaget
udestår. Det er dog forventningen, at direktivets gennemførelse vil nødven-
diggøre en række it-tilpasninger og/eller udvikling af nye it-systemer til un-
derstøttelse af direktivets bestemmelser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med forslaget.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Specialudvalget for Politimæssigt og
Retligt Samarbejde og EU-specialudvalget for Transport.
Forslaget har derudover været sendt i høring hos følgende interessenter: 3F
Transport, Danmarks Motor Union, Dansk Camping Union, Dansk Erhverv,
Dansk Industri (DI), Danske Advokater, Danske Regioner, Finans og Lea-
sing, Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske Motorejere (FDM), Frie
Danske Lastbilvognmænd (FDL), Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet og Turistvognmændenes
Arbejdsgiverforening.
Der er modtaget høringssvar fra 3F Transport, DTL-Danske Vognmænd
(DTL), Erhvervsflyvningens sammenslutning, Dansk PersonTransport, ITD
og Rådet for Sikker Trafik.
Generelle bemærkninger
3F Transport har anført, at forbundet er enig i formålet med direktivet om
forbedring af trafiksikkerheden via enklere, bedre og mere digital efterforsk-
ning og håndhævelse af trafikrelaterede færdselslovsovertrædelser i andre
medlemsstater. 3F Transport finder det vigtigt, at håndhævelsen af sanktio-
ner på tværs af grænser lettes.
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har anført, at organisationen generelt er
positivt stemt over for forslaget. DTL finder bl.a., at forslaget bør udvides
til at omfatte parkeringsafgifter og overtrædelse af miljøzonereglerne. DTL
bemærker desuden, at sondringen mellem pålagte bøder og afgifter bør
Side 10/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
2689682_0011.png
overvejes nærmere, idet det er DTL’s opfattelse, at det på nuværende tids-
punkt er vanskeligt at foretage en effektiv grænseoverskridende håndhæ-
velse af pålagte afgifter, herunder parkeringsafgifter.
Dansk PersonTransport (DPT) har anført, at foreningen bakker op om for-
slagets formål om at styrke udveksling af oplysninger om trafiksikkerheds-
relaterede færdselslovsovertrædelser. DPT har endvidere understreget vig-
tigheden af, at alle medlemsstater bliver forpligtet til i højere grad at samar-
bejde og dele informationer om alle typer af overtrædelser. Det gælder over-
trædelser, der har til formål at forbedre færdselssikkerheden, men det gælder
også overtrædelser, der bidrager til at sikre mere fair konkurrence som f.eks.
overtrædelser af regler om udstationering og cabotagekørsel.
ITD har anført, at organisationen støtter op om forslagets intention om at
styrke samarbejdet om trafiksikkerhedsrelaterede færdselsovertrædelser.
ITD bemærker bl.a., at det i lyset af medlemslandenes forskellige sprog og
procesmåder er vigtigt, at direktivet sikrer de fornødne retssikkerhedsmæs-
sige garantier. Det gælder f.eks. i relation til, at den, der mistænkes for en
konkret overtrædelse, hurtigst muligt skal gøres bekendt med forholdet og
have mulighed for at gøre indsigelse.
Rådet for Sikker Trafik har anført, at rådet bakker op om forslaget, da det
øger muligheden for at håndhæve og sanktionere overtrædelser af færdsels-
loven på tværs af landegrænser i EU, hvilket er positivt for trafiksikkerhe-
den.
9. Generelle forventninger og andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater har i forbindelse med de indledende forhandlinger
af forslaget anført, at staterne generelt støtter forslaget, men at staterne har
en række bemærkninger til de enkelte artikler. Det kan oplyses, at en række
medlemsstater på et indledende stadie har oplyst, at landene ønsker at ud-
vide direktivets anvendelsesområde yderligere, således at overtrædelse af
regler om kørsel i miljøzoner tilsvarende omfattes.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget. Regeringen støt-
ter således ambitionen om en styrket fælles EU-indsats for at forbedre tra-
fiksikkerheden i EU.
Side 11/12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) 2015/413 om fremme af grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser (CBE-direktivet), fra justitsministeren
Regeringen finder, at forslaget om udvidelse af direktivets anvendelsesom-
råde er positivt, herunder at ”farlig parkering” foreslås
omfattet. Regeringen
vil dog undersøge nærmere, om der er grundlag for under forhandlingerne
at gøre gældende, at direktivets anvendelsesområde bør udvides yderligere,
således at
generelle
parkeringsforseelser tilsvarende omfattes. Det skyldes
navnlig, at bøder og afgifter meddelt ikkehjemmehørende førere for gene-
relle trafikforseelser er vanskelige at inddrive effektivt. Det medfører, at
udenlandske chauffører har en stor gæld til den danske stat i form af bl.a.
ubetalte parkeringsbøder, som under de nuværende regler er vanskelige at
indkræve i skyldnernes hjemlande. Denne retsstilling skaber i dag konkur-
renceforvridende vilkår for danske vognmænd over for udenlandske vogn-
mænd.
I samme tråd er regeringen enig med den række af medlemsstater, der har
tilkendegivet et ønske om, at forslagets anvendelsesområde udvides, således
at ulovlig kørsel i miljøzoner tilsvarende omfattes. På den måde ville et ef-
fektivt inddrivelsessystem for miljøzoneovertrædelser begået med køretøjer
registreret i andre medlemsstater sikres. Endvidere understøttes direktivets
målsætning om effektiv udveksling af information herved. Selv om dette
ikke har direkte indflydelse på trafiksikkerheden, vil de inddrivelsessyste-
mer, der foreslås med det reviderede direktiv, umiddelbart kunne finde an-
vendelse. Regeringen vil således tilsvarende undersøge nærmere, om der er
grundlag for under forhandlingerne at gøre dette gældende.
Henset til, at vedtagelse af ændringsdirektivet forventes at indebære behov
for udvikling og/eller tilpasning af it-systemer på Justitsministeriets område,
finder regeringen det vigtigt, at der under de kommende forhandlinger sikres
tilstrækkelig tid for medlemsstaterne til at gennemføre de nye regler.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Side 12/12