Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2688248_0001.png
NOTAT
23. marts 2023
2023-188
Bilag 2 – Arrivas køreplan på Svendborgba-
nen i 2024 (K24)
Arriva har den 23. marts 2023 fremsendt sit endelige køreplanfor-
slag for Svendborgbanen i 2024 (K24). Af køreplanforslaget frem-
går det, at Arriva anmodninger om at fravige fra sine trafikforplig-
telser, jf. Arriva-kontrakten (som ændret ved tillægskontrakt 7). I
det følgende gennemgås Arrivas anmodninger samt Transportmi-
nisteriets stillingtagen til de fremsatte anmodninger.
1. Anmodninger vedrørende Svendborgbanen
1.1 Færre tog Odense-Ringe mandag-fredag
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1 (som ændret ved til-
lægskontrakt 7), fremgår det, at Arriva mandag-fredag er forpligtet
til at køre følgende tog på strækningen mellem Odense og Ringe:
1.
19 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 5 til
time 23 (markeret med ”•” i appendikset).
2. 9 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense, Hjal-
lese og Ringe i time 5 til time 23 (markeret med ”∆” i ap-
pendikset).
3. 18 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense, Fru-
ens Bøge, Hjallese, Årslev og Ringe i time 6 til time 18
(markeret med ”
⃞ ” i appendikset).
Der er således krav om i alt 46 tog på strækningen mellem Odense
og Ringe mandag-fredag.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav og i stedet ønsker at køre føl-
gende tog på strækningen mellem Odense og Ringe:
1.
20 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 5 til
time 0 (markeret med ”•” i køreplanforslaget).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0002.png
Side 2/9
2. 5 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense,
Odense Sygehus (som er en ekstra standsning i forhold til
kontraktkravet), Fruens Bøge (som er en ekstra standsning
i forhold til kontraktkravet), Hjallese, Højby (som er en
ekstra standsning i forhold til kontraktkravet), Årslev (som
er en ekstra standsning i forhold til kontraktkravet) og
Ringe i time 6, 7, 14, 15 og 16 (markeret med ”∆” i køre-
planforslaget).
3. 18 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense,
Odense Sygehus (som er en ekstra standsning i forhold til
kontraktkravet), Fruens Bøge, Hjallese, Årslev og Ringe i
time 6 til time 23 (markeret med ”
” i køreplanforslaget).
4. 1 nyt tog om natten efter fredag fra Svendborg til Odense,
der standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køre-
planforslaget).
Arriva anmoder således om at køre 43 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe (plus 1 tog om natten Svendborg-Odense), hvor
kravet er 46 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 3 tog færre end
krævet i Arriva-kontrakten.
1.2 Flere tog Ringe-Svendborg mandag-fredag
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, (som ændret ved til-
lægskontrakt 7) fremgår det, at Arriva mandag-fredag er forpligtet
til at køre følgende tog på strækningen mellem Ringe og Svend-
borg:
1.
19 direkte regionallyntog i time 5 til time 0, der standser
ved alle stationer (markeret med ”•” i appendikset).
2. 18 direkte regionallyntog i time 6 til time 23, der kun
standser i Ringe, Stenstrup, Svendborg Vest og Svendborg
(markeret med ”
” i appendikset).
Der er således krav om i alt 37 tog på strækningen mellem Ringe og
Svendborg mandag-fredag.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav og i stedet ønsker køre følgende
antal tog på strækningen mellem Ringe og Svendborg:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0003.png
Side 3/9
1.
20 regionaltog i time 5 til time, der standser ved alle statio-
ner og dermed 1 tog mere end krævet (markeret med ”•” i
køreplanforslaget).
2. 18 direkte regionallyntog i time 6 til time 23, der kun
standser i Ringe, Stenstrup, Svendborg Vest og Svendborg,
og dermed 5 tog flere end krævet (markeret med ”
” i kø-
replanforslaget).
3. 1 nyt tog om natten efter fredag fra Svendborg til Odense,
der standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køre-
planforslaget).
Arriva anmoder således om at køre 38 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe mandag-fredag (plus 1 tog om natten Svendborg-
Odense), hvor kravet er 37 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 1 tog
mere end krævet i Arriva-kontrakten.
1.3 Færre tog Odense-Ringe lørdage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, (som ændret ved til-
lægskontrakt 7) fremgår det, at Arriva på lørdage er forpligtet til at
køre følgende antal tog på strækningen mellem Odense og Ringe:
1.
19 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 5 til
time 23 (markeret med ”•” i appendikset).
2. 17 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense, Fru-
ens Bøge, Hjallese, Årslev og Ringe i time 7 til time 15
(markeret med ”
” i appendikset).
Der er således krav om i alt 36 tog på strækningen mellem Odense
og Ringe på lørdage.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav og i stedet ønsker at køre føl-
gende antal tog på strækningen mellem Odense og Ringe:
1.
20 regionaltog på lørdage i time 5 til time 0, der standser
ved alle stationer, og dermed 1 tog mere end krævet (mar-
keret med ”•” i køreplanforslaget).
2. 12 direkte regionallyntog i time 9 til time 20, der kun
standser i Odense, Odense Sygehus (ekstra i forhold til
kontraktkravet), Fruens Bøge, Hjallese, Årslev og Ringe, og
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0004.png
Side 4/9
dermed 3 tog mere end krævet (markeret med ”
planforslaget)
” i køre-
3. 1 nyt tog om natten efter lørdag fra Svendborg til Odense,
der standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køre-
planforslaget).
Arriva anmoder således om at køre 32 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe på lørdage (plus 1 tog om natten Svendborg-
Odense), hvor kravet er 36 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 4 tog
færre end krævet i Arriva-kontrakten.
1.4 Færre tog Ringe-Svendborg lørdage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, (som ændret ved til-
lægskontrakt 7) fremgår det, at Arriva på lørdage er forpligtet til at
køre følgende antal tog på strækningen Ringe-Svendborg:
1.
19 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 5 til
time 23 (markeret med ”∆” i appendikset).
2. 17 direkte regionallyntog, der kun standser i Ringe, Stens-
trup, Svendborg Vest og Svendborg i time 7 til time 15
(markeret med ”
” i appendikset).
Der er således krav om i alt 36 tog på strækningen mellem Ringe og
Svendborg på lørdage.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav og lørdage i stedet køre føl-
gende antal tog på strækningen mellem Ringe og Svendborg:
1.
20 regionaltog på lørdage i time 5 til time 0, der standser
ved alle stationer (markeret med ”•” i køreplanforslaget).
2. 12 direkte regionallyntog i time 9 til time 20, der kun
standser i Ringe, Stenstrup, Svendborg Vest og Svendborg
(markeret med ”
” i køreplanforslaget).
5. 1 nyt tog om natten efter lørdag fra Svendborg til Odense,
der standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køre-
planforslaget).
Arriva anmoder således om at køre 32 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe på lørdage (plus 1 tog om natten Svendborg-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0005.png
Side 5/9
Odense), hvor kravet er 36 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 4 tog
færre end krævet i Arriva-kontrakten.
1.5 Færre tog Odense-Ringe søndage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, (som ændret ved til-
lægskontrakt 7) fremgår det, at Arriva søndage er forpligtet til at
køre følgende antal tog på strækningen Ringe-Svendborg:
1.
18 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 6 til
time 23 (markeret med ”•” i appendikset).
2. 17 direkte regionallyntog, der kun standser i Odense, Hjal-
lese og Ringe i time 7 til time 23 (markeret med ”∆” i ap-
pendikset).
Der er således krav om i alt 35 tog på strækningen mellem Odense
og Ringe på søndage.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav på søndage og i stedet ønsker
køre følgende antal tog på strækningen mellem Ringe og Svend-
borg:
1.
19 regionaltog i time 6 til time 0, der standser ved alle stati-
oner (markeret med ”•” i køreplanforslaget).
2. 11 direkte regionallyntog i time 10 til time 20 (markeret
med ”
⃞ ” i køreplanforslaget),
der kun standser i Ringe,
Stenstrup, Svendborg Vest og Svendborg.
3. 1 nyt tog søndag morgen fra Odense til Svendborg, der
standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køreplan-
forslaget).
Arriva anmoder således om at køre 30 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe på søndage (plus 1 tog søndag morgen Odense-
Svendborg), hvor kravet er 35 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 5
tog færre end krævet i Arriva-kontrakten.
1.6 Flere tog Ringe-Svendborg søndage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, (som ændret ved til-
lægskontrakt 7) fremgår det, at Arriva søndage er forpligtet til at
køre følgende antal tog på strækningen mellem Ringe og Svend-
borg:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0006.png
Side 6/9
3. 18 direkte regionallyntog, der kører som regionaltog og så-
ledes standser ved alle stationer i time 6 til time 23 (marke-
ret med ”∆” i appendikset).
Der er således krav om i alt 18 tog på strækningen mellem Ringe og
Svendborg på søndage.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra Arriva-kontraktens krav på søndage og i stedet ønsker
køre følgende antal tog på strækningen mellem Ringe og Svend-
borg:
1.
19 regionaltog, der standser ved alle stationer i time 6 til
time 0 (markeret med ”•” i køreplanforslaget).
2. 11 direkte regionallyntog i time 10 til time 2 (markeret med
” i køreplanforslaget), der kun standser i Ringe, Stens-
trup, Svendborg Vest og Svendborg.
3. 1 nyt tog søndag morgen fra Odense til Svendborg, der
standser ved alle stationer (markeret med ”�½” i køreplan-
forslaget).
Arriva anmoder således om at køre 31 tog på strækningen mellem
Odense og Ringe på søndage (plus 1 tog søndag morgen Odense-
Svendborg), hvor kravet er 18 tog, hvorved Arriva ønsker at køre 13
tog flere end krævet i Arriva-kontrakten.
1.7 Opsamling
Ovenstående gennemgang af Arrivas køreplanforslag for 2024
(K24) på Svendborgbanen kan sammenfattes således:
Kontrakt
Køreplan-
forslag
43*
38*
32*
32*
Forskel
Od-Ri ma-fre
Ri-Sv ma-fre
Od-Ri lørdage
Ri-Sv lørdage
46
37
36
36
-3
+1
-4
-4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0007.png
Side 7/9
Od-Ri søndage
Ri-Sv søndage
Pr uge
35
18
209
30
30
206
-5
+ 12
-3
*
Dertil kommer 1 tog nætter efter fredage og lørdage Svendborg-Odense samt
1 tog søndag morgen Odense-Svendborg.
Arrivas anmodninger medfører således samlet set 3 tog mindre pr.
uge end krævet på Svendborgbanen.
2. Konklusion
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodninger rela-
teret til Svendborgbanen uanset, at Arriva samlet set ønsker at køre
3 tog færre ugentligt end krævet i Arriva-kontrakten, og uanset, at
Arriva oplyser, at i alt 8 myldretidsafgange på hverdage mellem
Odense og Ringe (4 afgange Odense-Ringe og 4 afgange Ringe-
Odense) udgår, at i alt 10 togafgange på lørdage mellem Odense og
Svendborg (5 afgange Odense-Svendborg og 5 afgange Svendborg-
Odense) udgår, og at rejsetiden for stoptogene bliver op til 3 mi-
nutter længere mellem Odense og Svendborg og at rejsetiden bliver
op til 10 minutter længere på enkelte afgange i myldretiden mellem
Odense og Svendborg.
Transportministeriet har i sin behandling lagt vægt på, at Arriva i
sit køreplanforslag oplyser følgende forventede forbedringer af kø-
replanen på Svendborgbanen i K24:
1.
Mere overskuelig køreplan for passagererne med samme
minuttal alle ugens dage.
2. Ekstra afgang kl. 23.52 alle ugens dage fra både Odense og
Svendborg, hvorved Arriva imødekommer et ønske fra
medarbejderne på sygehusene i de to byer.
3. Ekstra afgang kl. 0.53 nætter efter fredage og lørdage fra
Svendborg til Odense, hvorved Arriva imødekommer pas-
sagerønsker.
4. Hurtigere genopretning af trafikken efter forsinkelser grun-
det bedre plads på skinnerne og øget fleksibilitet i forhold
til at placere krydsninger på den enkeltsporede strækning,
når der hovedsageligt køres med to togsystemer.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0008.png
Side 8/9
5. Forbedret punktlighed, når der hovedsageligt køres med
kun to togsystemer, fordi togpunktligheden på lørdage
(hvor der i dag køres med to togsystemer) i perioden fra 1.
januar 2022 til den 17. marts 2023 var på 92 %, mens tog-
punktligheden i samme periode på hverdage (hvor der kø-
res med tre togsystemer) var på 88 %.
6. Ophør af den blandt passagererne så upopulære sommer-
køreplan med reduceret kørsel.
7. Tilpasning af trafikken til mængden af passagerer, hvilket
sker ved at øge frekvensen til/fra Svendborg til to tog i ti-
men på søndage, da fordelingen af passagerer på lørdage
henholdsvis søndage er næsten ligelig, idet 54 pct. af passa-
gererne kører på lørdage og 46 pct. kører på søndage. Der-
med kører Arriva 12 tog flere end krævet til/fra Svendborg
på søndage.
8. Kun få passagerer påvirkes (i gennemsnit mellem 8 og 33
passagerer) af, at i alt 8 myldretidsafgange på hverdage
mellem Odense og Ringe (4 afgange Odense-Ringe og 4 af-
gange Ringe-Odense) udgår.
9. Kun få passagerer påvirkes (i gennemsnit mellem 10 og 44
passagerer) af, at i alt 10 tog på lørdage mellem Odense og
(5 afgange Odense-Svendborg og 5 afgange Svendborg-
Odense) udgår.
10. Uanset, at disse togafgange udgår, vil passagererne fortsat
have alternative togafgange.
11. Alle tog får stop i Hjallese, hvorved skift til Odense Letbane
lettes for alle passagerer på Svendborgbanen.
12. Højby får en standsning mere i myldretiden.
13. Mere jævn spredning af ankomster og afgange til/fra
Odense i myldretiden.
14. Passagererne har over for Arriva tilkendegivet, at den eks-
tra rejsetid ikke vil være et problem.
15. Ikke længere nødvendigt at skifte tog i Ringe for at komme
til/fra stationer, som i dag ikke er forbundne med tog, fordi
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688248_0009.png
Side 9/9
vil der være tog, der standser ved alle stationer mellem
Odense og Svendborg.
16. Pendlerrepræsentanten er blevet hørt, men har ikke haft
bemærkninger til Arrivas køreplanforslag for Svendborgba-
nen.