Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2688247_0001.png
NOTAT
23. marts 2023
2023-188
Bilag 1 – Arrivas køreplan i Midt- og Vestjyl-
land i 2024 (K24)
Arriva har den 23. marts 2023 fremsendt sit endelige køreplanfor-
slag for sine strækninger i Midt- og Vestjylland for 2024 (K24). Af
køreplanforslaget fremgår det, at Arriva anmodninger om at fra-
vige fra sine trafikforpligtelser, jf. Arriva-kontrakten (som ændret
ved tillægskontrakt 7). I det følgende gennemgås Arrivas anmod-
ninger samt Transportministeriets stillingtagen til de fremsatte an-
modninger.
1. Ændret frekvens Tønder-Niebüll
Med sit køreplanforslag fremsætter Arriva i alt fire anmodninger
om at fravige fra sine trafikforpligtelser mellem Tønder og Niebüll.
1.1 Tog i time 21 i stedet for i time 20 mandag-fredag
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
mandag-fredag er forpligtet til at køre et tog i time 20 mellem Tøn-
der og Niebüll.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra dette krav og i stedet ønsker at køre i time 21.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at afgangen ligger senere end det i Arriva-
kontrakten stipulerede, hvorved driftsdøgnet forlænges, 3) at Ar-
riva samlet set kører et tog mere (i alt 11 tog) end krævet i Arriva-
kontrakten (i alt 10 tog) og 4) at passagererne dermed vil kunne
opnå korrespondance i Tønder med tog fra Esbjerg.
1.2 Tog i time 6 i stedet for time 7 mandag fredag
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688247_0002.png
Side 2/5
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
mandag-fredag er forpligtet til at køre et tog i time 7 mellem Ni-
ebüll og Tønder.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra dette krav og i stedet ønsker at køre i time 6 mellem Ni-
ebüll og Tønder.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at afgangen ligger tidligere end det i Arriva-
kontrakten stipulerede, hvorved driftsdøgnet forlænges, 3) at Ar-
riva samlet set kører et tog mere (i alt 11 tog) end krævet i Arriva-
kontrakten (i alt 10 tog) og 4) at passagererne dermed vil kunne
opnå korrespondance i Tønder med tog til Esbjerg.
1.3 Tog i andre timer end krævet på lørdage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
på lørdage er forpligtet til at køre et tog i time 8, 10, 12, 14, 16, 18
og 20 mellem Tønder og Niebüll såvel som mellem Niebüll og Tøn-
der.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra dette krav og i stedet ønsker at køre i time 7, 9, 11, 13, 15,
17 og 19.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at Arriva samlet set kører et tog mere (i alt 8
tog) end krævet i Arriva-kontrakten (i alt 7 tog) og 3) at passage-
rerne dermed vil kunne opnå korrespondance i Tønder med tog
til/fra Esbjerg.
1.4 Tog i andre timer end krævet på søndage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
på lørdage er forpligtet til at køre et tog i time 10, 12, 14, 16, 18 og
20 mellem Tønder og Niebüll.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra dette krav og i stedet ønsker at køre i time 9, 11, 13, 15,
17 og 19.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688247_0003.png
Side 3/5
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning uanset,
at sidste afgang dermed ligger tidligere end krævet i Arriva-kon-
trakten og har i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oply-
ser, 1) at passagererne dermed ikke vil opleve en forandring i for-
hold til den nugældende køreplan, 2) at Arriva samlet set kører et
tog mere (i alt 7 tog) end krævet i Arriva-kontrakten (i alt 6 tog) og
3) at passagererne dermed vil kunne opnå korrespondance i Tøn-
der med tog til/fra Esbjerg.
2. Ændret frekvens Nr. Nebel-Varde (Vestbanen)
Med sit køreplanforslag fremsætter Arriva i alt to anmodninger om
at fravige fra sine trafikforpligtelser mellem Varde og Nr. Nebel
(Vestbanen).
2.1 Tog i andre timer end krævet på lørdage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
på lørdage er forpligtet til at køre et tog i time 7 på strækningen Nr.
Nebel-Varde (Vestbanen).
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra disse krav og i stedet ønsker at køre det tog i time 23.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at antallet af tog på strækningen vil være
uforandret og 3) at det derved bliver muligt at
opretholde gennem-
kørende tog i Varde mellem strækningerne Esbjerg-Varde og
Varde-Nr. Nebel.
2.1 Tog i andre timer end krævet på søndage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.2, fremgår det, at Arriva
på søndage er forpligtet til at køre et tog i time 9 på strækningen
Nr. Nebel-Varde.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra disse krav og i stedet ønsker at køre det tog i time 23.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at antallet af tog på strækningen vil være
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688247_0004.png
Side 4/5
uforandret og 3) at det derved bliver muligt at opretholde gennem-
kørende tog i Varde mellem strækningerne Esbjerg-Varde og
Varde-Nr. Nebel.
3. Ændret frekvens Struer-Thisted (Thybanen)
Med sit køreplanforslag fremsætter Arriva to anmodninger om at
fravige fra sine trafikforpligtelser mellem Struer og Thisted.
3.1 Tog i andre timer end krævet på lørdage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, fremgår det, at Arriva
på lørdage er forpligtet til at køre et tog i time 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17,
19, 21 og 23 på strækningen Struer-Thisted.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra disse krav og i stedet ønsker at køre i time 6, 8, 10, 12,
14, 16, 18, 22 og 00.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at antallet af tog vil være uforandret, 3) at
Nordjyllands Trafikselskab støtter en fastholdelse af den nuvæ-
rende (K23) køreplan og 4) at gode korrespondancer i Struer fast-
holdes.
3.2 Tog i andre timer end krævet på søndage
Af Arriva-kontraktens bilag 2, appendiks 2.1, fremgår det, at Arriva
på søndage er forpligtet til at køre et tog i time 7, 9, 11, 13, 15, 17,
19, 21 og 23 på strækningen Struer-Thisted.
Af Arrivas køreplanforslag fremgår det, at Arriva anmoder om at
fravige fra disse krav og i stedet ønsker at køre i time 6, 8, 10, 12,
14, 16, 18 og 22.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning og har
i den forbindelse lagt særligt vægt på, at Arriva oplyser, 1) at passa-
gererne dermed ikke vil opleve en forandring i forhold til den nu-
gældende køreplan, 2) at antallet af tog vil være uforandret, 3) at
Nordjyllands Trafikselskab støtter en fastholdelse af den nuvæ-
rende (K23) køreplan og 4) at gode korrespondancer i Struer fast-
holdes.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Orientering om Arrivas køreplanforslag for 2024, fra transportministeren
2688247_0005.png
Side 5/5
4. Højere frekvens om morgen fra Engesvang, Bor-
ding, Hammerum og Birk Centerpark
Med sit køreplanforslag for K24 ønsker Arriva at fastholde, at
tognr. 5603 (som er et regionalt lyntog) også i K24 betjener Enges-
vang, Bording, Hammerum og Birk Centerpark.
Transportministeriet kan imødekomme Arrivas anmodning uanset,
at det øgede antal standsninger vil medføre længere rejsetid for
passagerer fra Århus, Ry, Silkeborg og Ikast, hvor det regionale
lyntog almindeligvis kun standser, og har i den forbindelse lagt
særligt vægt på, 1) at passagererne dermed ikke vil opleve en foran-
dring i forhold til den nugældende køreplan og 2) at frekvensen fra
Engesvang, Bording, Hammerum og Birk Centerpark i retning mod
Herning øges på hverdagsmorgener til glæde for uddannelses- så-
vel som arbejdssøgende.
5. Flere togafgange end krævet
Af Arrivas køreplanforlag fremgår det, at Arriva på enkelte stræk-
ninger (Skive-Viborg, Skive-Struer, Gødstrup-Herning og Tønder-
Niebüll) vil køre flere tog end krævet i Arriva-kontrakten.
6. Øvrige strækninger
På øvrige strækninger konstateres Arrivas køreplanforslag for K24
at ligge inden for rammerne af kontrakten mellem Arriva og Trans-
portministeriet.