Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 145
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. april 2023
2023-188
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Arrivas køreplanforslag for 2024 (K24)
Arriva er på nuværende tidspunkt i gang med at planlægge sin kø-
replan for 2024 (K24). Arriva har således frist for at ansøge om ka-
pacitet hos Banedanmark for 2024 den 11. april 2023. Af denne
grund er Arrivas køreplanforslag behandlet allerede nu.
Som bekendt er Arrivas trafikforpligtelser i Midt- og Vestjylland og
på Svendborgbanen fastlagt i kontrakten mellem Transportmini-
steriet og Arriva om passagertrafik udført som offentlig service (Ar-
riva-kontrakten).
På baggrund af passagerernes efterspørgsel har Arriva anmodet om
at fravige fra enkelte af sine trafikforpligtelser.
På strækningen Niebüll-Tønder ønsker Arriva at forrykke frekven-
sen (det vil sige, at Arriva ønsker at køre tog i andre timer end i de
timer, der er fastlagt i Arriva-kontrakten) for at opretholde gode
korrespondancer i Tønder mod Esbjerg. På strækningen Thisted-
Struer ønsker Arriva at forrykke frekvensen for at opretholde gode
korrespondancer i Struer mod Vejle og København. På stræknin-
gen Varde-Nr. Nebel ønsker Arriva at forrykke frekvensen for at
opretholde gennemkørende tog i Varde mellem strækningerne Es-
bjerg-Varde og Varde-Nr. Nebel.
På Svendborgbanen er anmodningerne en del af en større køre-
planændring. Arriva ønsker at køre 3 færre tog end krævet
Odense-Ringe i hverdagene, 4 færre tog end krævet Odense-Ringe
og Ringe-Svendborg på lørdage og 5 færre tog end krævet Odense-
Ringe på søndage. Til gengæld ønsker Arriva at køre 1 tog mere end
krævet Ringe-Svendborg på hverdage og 12 tog mere end krævet
Ringe-Svendborg på søndage.
Samlet set anmoder Arriva om at køre 3 tog færre ugentligt end
krævet i Arriva-kontrakten. Dermed får Svendborg to tog i timen
på søndage (mod kun et tog i timen i dag), ligesom alle tog vil
standse i Hjallese, hvorved alle passagerer let kan skifte til Odense