Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2687374_0001.png
Årsrapport 2022
Trafikstyrelsens tilskudspuljer
Marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
Indhold
Forord
Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger
Pulje til grønne busser og grøn flextrafik
Pulje til bedre busfremkommelighed i hele landet
Havnepulje 2022
Havne- og fiskeripulje
Afsluttede projekter
Grøn buspulje til regionale busser og øer
Afsluttede projekter
Pulje til fremme af cykelparkering i forbindelse med kollektiv trafik
Afsluttede projekter
Pulje til investeringer i kollektiv bustrafik
Afsluttede projekter
Pulje til fremme af veterantogskørsel
Afsluttede projekter
Pulje til supercykelstier og cykelparkering
Afsluttede projekter
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder
Afsluttede projekter
Evaluering
Fremkommeligheds- og Passagerpuljen
Afsluttede projekter
Evaluering
Pulje til busfremkommelighed
Afsluttede projekter
Forsøgspuljen for mere energieffektive transportløsninger
Afsluttede projekter
3
5
7
9
11
13
13
14
14
16
16
18
18
20
20
22
23
24
24
25
27
28
28
30
30
32
32
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
Forord
Trafikstyrelsen
1
administrerer 12 tilskudspuljer, hvis formål bl.a. er at mindske
transportsektorens udledning af CO
2
og forbedre den kollektive trafik
.
De 12 puljer er:
Pulje til bedre busfremkommelighed i hele landet
Pulje til grønne busser og grøn flextrafik
Pulje til grøn omstilling af færger
Havne- og fiskeripulje
Havnepulje 2022
Grøn buspulje til regionale busser og øer
Pulje til fremme af cykelparkering i forbindelse med kollektiv trafik
Pulje til investeringer i kollektiv bustrafik
Pulje til fremme af veterantogskørsel
Pulje til supercykelstier og cykelparkering
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder
Fremkommelighedspuljen
Trafikstyrelsen
har yderligere administreret ’Pulje
til fremme af energieffektive
transportløsninger’, ’Passagerpuljen’ og ’Pulje til busfremkommelighed’.
Alle projekter i de tre
puljer er afsluttet.
Der er i perioden fra 2009 til 2022 givet tilsagn til 541 projekter om støtte for i alt 1,7 mia. kr.
Af de 541 projekter, der har fået tilsagn, er 415 projekter afsluttet. Inklusive ansøgers
medfinansiering til projekterne bliver den samlede investering ca. 2,6 mia. kr.
Der sker løbende projektændringer, dels er der projekter der bliver billigere end det tildelte
tilsagnsbeløb, og dels er projekter blevet annulleret. Det samlede beløb varierer derfor fra år
til år. De ubrugte midler bliver tilbageført til Finansloven og forhandles på ny.
I 2022 er der udmøntet fire puljer:
Pulje til grønne busser og grøn flextrafik
Pulje til bedre busfremkommelighed i hele landet
Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger
Havnepulje 2022
’Pulje til grønne busser og
grøn
flextrafik’, ’Pulje til bedre busfremkommelighed i hele landet’
og ’Havnepulje 2022’
havde ansøgningsfrister i 2022, men pga. folketingsvalget og den
efterfølgende dannelse af den nye regering i udgangen af 2022, er puljerne først blevet
endeligt udmøntet i starten af 2023.
Målsætningen med puljerne er, at de skal udmønte sig i konkrete tiltag, der fx kan:
1
Fremme busser, færger og havne, der reducerer udledningen af CO
2
Denne årsrapport omhandler kun de tilskudspuljer, som administreres af kontor for Plan og Klima i Trafikstyrelsen
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0005.png
Gøre den kollektive trafik til et bedre alternativ til privatbilismen
Forbedre den kollektive trafik for passagererne i hele Danmark
Tiltrække flere passagerer
Fremme integrationen mellem cykling og kollektiv trafik
Det er 14 år siden, at de første puljer blev vedtaget, og for at styrke viden om sektoren og
projekternes effekter, udarbejder Trafikstyrelsen hvert år en årsrapport over puljerne.
Derudover indsamler Trafikstyrelsen erfaringer og viden fra de projekter, der er afsluttet.
Trafikstyrelsen har udarbejdet flere evalueringer af puljerne, som kort er nævnt under de
enkelte afsnit.
Denne årsrapport giver en oversigt over de forskellige puljers formål, eksempler på støttede
projekter samt et overblik over antallet af afsluttede projekter. Ønskes en mere dybdegående
læsning af projekternes effekter, henvises der til de nævnte evalueringsrapporter, som kan
findes på Trafikstyrelsens hjemmeside,
www.trafikstyrelsen.dk
God læselyst!
Christian Vesterager
Vicedirektør
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0006.png
Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger
Der blev afsat 50 mio. kr.
2
til udmøntning af puljen i 2022. Ansøgerkredsen var kommuner,
som driver kommunale indenrigsfærger. Der var krav om medfinansiering på minimum 75 pct.
Trafikstyrelsen modtog 5 ansøgninger på 81,9 mio. kr. til en samlet projektsum på 327,9 mio.
kr.
Formålet med puljen var at understøtte initiativer, der kan bidrage til den grønne omstilling af
transportsektoren, fx el-færger, udbredelse af ladeinfrastruktur, omstilling af den tunge
transport m.v.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
2
Beløbene som er afsat til puljerne i denne årsrapport, er alle inklusive administrationsbidrag til Trafikstyrelsen
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0007.png
De projekter, der har fået tilsagn, omhandler nye elfærger og tilhørende ladeanlæg og
infrastruktur. Nedenstående tabel giver et overblik over de projekter, der har opnået tilsagn i
2022.
Tabel 1 Projekter, der har opnået tilsagn fra puljen i 2022
Ansøger
Svendborg Kommune
Aalborg Kommune
Odder Kommune
Titel
Grøn færgedrift mellem Svendborg og Hjortø
Ny fuld-elektrisk Hals-Egense færge
Grøn omstilling af Tunøfærgen
Tilskud
5.250.000
19.800.000
24.450.000
49.500.000
I 2021 var der ligeledes afsat 233 mio. kr. til udmøntning af puljen heraf 148 mio. kr. til
kommunalt drevne indenrigsfærger, og 85 mio. kr. til både kommunalt og kommercielt drevne
indenrigsfærger. Der var her ligeledes krav om medfinansiering på minimum 75 pct.
Trafikstyrelsen modtog i 2021 32 ansøgninger på 851,5 mio. kr. til en samlet projektsum på
3.579,4 mio. kr.
3
Puljen blev delvist finansieret af
midler fra EU’s genopretningsfond.
10
projekter fik tilsagn om støtte og alle puljens midler blev tildelt. Der er endnu ingen projekter,
der er afsluttet.
I de to ansøgningsrunder er der i alt givet tilsagn på 282,2 mio. kr. til 13 projekter.
Billede: El-færgen Ellen, der sejler mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als
3
For information om de projekter der har fået tilsagn i perioden 2009-2021, henvises der til Trafikstyrelsens tidligere årsrapporter.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0008.png
Pulje til grønne busser og grøn flextrafik
I den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 (S, V, DF, SF, RV, EL, K, NB, LA, ALT og KD)
er der afsat 250 mio. kr. til en pulje til flere grønne busser og mere grøn flextrafik. Der er
afsat 50 mio. kr. om året til udmøntning i 2022-2026. Ansøgningsfristen til udmøntningen af
midler i 2022 var den 15. september 2022. Ansøgerkredsen er regioner, kommuner og
trafikselskaber. Der er krav om medfinansiering på minimum 50 pct.
Der kan fra puljen ydes støtte til merudgifter i forbindelse med omstilling af regionale busruter
til nulemissionsbusser, merudgifter ved omstilling af flextrafik til nulemissionsbusser, samt
støtte til omkostninger til ladeinfrastruktur til den grønne flextrafik. Kommunale busruter
udenfor byområder kan indgå i ansøgningen, hvis de er en del af et fælles udbud, hvor
busserne både anvendes kommunalt og regionalt.
Ansøgningerne prioriteres ud fra følgende kriterier:
Nedbringelse af CO
2
pr. tilskudskrone.
Nedbringelse af øvrige emissioner.
Geografisk spredning af puljemidlerne.
Acceleration af grøn omstilling.
Trafikstyrelsen modtog i 2022 ni ansøgninger på i alt 65,2 mio. kr. Med puljens krav om
medfinansiering på 50 pct., er den samlede projektsum 130,4 mio. kr. De projekter, der har
fået tilsagn, omhandler omstilling af dieselbusser til nulemission. Der blev udmøntet 49,5 mio.
kr. til otte projekter.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0009.png
Seks af de otte projekter var projekter i Region Sjælland og Region Hovedstaden. Heraf er der
givet tilsagn til projekter, som omhandler elbusser i Kalundborg, Høje Taastrup og Køge samt
til forskellige regionale busruter i Region Hovedstaden. Der er desuden givet tilsagn til
projekter med el-busser i Nordjylland og på Bornholm.
Nedenstående tabel giver et overblik over de projekter, der har opnået tilsagn i 2022.
Tabel 2 Projekter der har opnået tilsagn fra puljen i 2022
Ansøger
Region Nordjylland
Bornholms Regionskommune
Trafikselskabet Movia
Trafikselskabet Movia
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
I alt
Titel
Elbusser i Nordjylland
Elektrificeringen fortsætter i Bornholms trafikselskab BAT
Omstilling af buslinjer i Kalundborg og omegn til nulemission
Omstilling af buslinjer i Høje-Taastrup, Køge og omegn til nulemission
Omstilling af buslinjerne 150S og 15E til nulemission
Omstilling af buslinjer 55E og 65E til nulemission
Omstilling af buslinje 123 til nulemission
Omstilling af buslinjerne 600S og 91N til nulemission
Tilskud
6.699.034
8.000.000
7.110.371
6.513.489
8.521.510
5.641.049
3.395.689
3.618.858
49.500.000
Billede: Viser busruten 201A som kører på el mellem Svogerslev og Trekroner Station.
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0010.png
Pulje til bedre busfremkommelighed i hele landet
Som en del af ’Udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for
perioden 2022-2035’
har
A, F, B og Ø afsat en pulje på 100 mio. kr. til bedre
busfremkommelighed i hele landet, som alle parterne bag Infrastrukturplan 2035 har tilsluttet
sig (V, O, C, D, I, Å og K (D har senere forladt aftalen)). Puljen udmøntes i 2022 og 2023. I
begge år er der afsat 50 mio. kr.
Aftaleparterne har afsat 100 mio. kr. med krav om medfinansiering på min. 50 pct. til lokale
og regionale busfremkommelighedsinitiativer, der særligt skal modvirke trængselsudfordringer
og udmønte sig i køretidsbesparelser for bustrafikken.
Ansøgningsfristen for første runde var den 1. september 2022. Ansøgningsfristen for anden
runde er 1. september 2023. Ansøgerkredsen er kommuner, trafikselskaber og andre offentlige
myndigheder.
Ansøgningerne prioriteres ud fra følgende kriterier:
At projektet øger bussernes fremkommelighed og rettidighed og dermed reducerer
køretider i Danmark.
At der skabes forbedringer for flest mulige passagerer i den kollektive trafik.
At projektet bidrager til flere passagerer i den kollektive trafik.
At projektet forbedrer sammenhængen mellem transportmidler - enten mellem busser
eller mellem busser og andre transportmidler.
At projektet effektiviserer busdriften.
Trafikstyrelsen modtog i 2022 15 ansøgninger. Der blev i alt søgt om 79,5 mio. kr. i tilskud, og
den samlede projektsum for de ansøgte projekter var knap 159 mio. kr. Der blev udmøntet 12
projekter til i alt 49,5 mio. kr.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0011.png
Der er bl.a. givet tilsagn til BRT-lignende tiltag (busbaner, busgader, svingbaner for busser
m.m.) i Hillerød, Køge, Aalborg og Aarhus Kommune. Der etableres signalprioritering i en
række kryds i Hillerød Kommune, og der laves en ny busvej i Holbæk Kommune mellem
Holbæk Sportsby og Gl. Ringstedvej. Dernæst er der fokus på stoppesteder og bedre
venteforhold i bl.a. Odense og Fredensborg Kommune.
Nedenstående tabel giver et overblik over de projekter, der har opnået tilsagn i 2022.
Tabel 3 Projekter der har opnået tilsagn fra busfremkommelighedspuljen i 2022
Ansøger
Hillerød Kommune
Assens Kommune
Fredensborg Kommune
Brønderslev Kommune
Aarhus Kommune
Helsingør Kommune
Køge Kommune
Aalborg Kommune
Brønderslev Kommune
Viborg Kommune
Odense Kommune
Holbæk Kommune
I alt
Titel
BRT-inspirerede tiltag i Hillerød Kommune
Etablering af stort fynsk knudepunkt i Glamsbjerg – Forbedret
fremkommelighed samt trygge og sikre passagerforhold.
Busbaner og stoppesteder ved Format-projektet -en del af +Way for linje
150S
Bedre busfremkommelighed på Østergade og Vestergade i Brønderslev by
Busfremkommelighed langs Ringvejen
Busprioritering i signaler langs med buslinje 801A
BRT inspirerende tiltag i Køge Kommune
Busgade på Østerbro
Bedre trafik- og venteforhold ved Hjallerup Busterminal
Nyt bybusknudepunkt i Viborg
Forbedring af stoppestedet ved Ansgar Kirke, Odense C
BRT-vej mellem Holbæk Sportsby og Gl. Ringstedvej
Tilsagn
5.347.500
2.131.000
6.006.000
495.000
9.067.164
150.000
4.000.000
842.986
1.600.000
2.890.000
389.000
16.581.350
49.500.000
Billede: Visualisering af kommende kryds med busprioritering for linje 150S som kører fra Kokkedal
Station til Nørreport Station
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0012.png
Havnepulje 2022
I medfør af finansloven 2022 blev der etableret en havnepulje. Ansøgningsfristen var den 1.
september 2022, og der er afsat 50 mio. kr. til puljen. Ansøgerkredsen var danske
erhvervshavne.
Ansøgerne skulle stille med minimum 50% medfinansiering til projekterne.
Puljen har haft til formål at støtte investeringer i anlæg, udskiftning eller opgradering af
havneinfrastruktur og havneadgangsinfrastruktur i danske erhvervshavne, herunder også
oprensning eller uddybning i eller ved indsejlingen til erhvervshavne. Det være fx etablering af
kajanlæg, moler, vejinfrastruktur mv.
Puljens formål har ligeledes været at støtte etablering af infrastruktur til alternative
brændstoffer samt landstrøm i havne i lyset af, at der forventes kommende EU-krav om
levering af landstrøm i 2030 for en række TEN-T-havne.
Der har været prioriteret mellem ansøgningerne på baggrund af følgende kriterier:
Projektet bidrager til at løse trafikale eller kapacitetsmæssige udfordringer
Projektet understøtter, at der flyttes større godsmængder fra vej- til søtransport
Projektet bidrager til den grønne omstilling af skibsfarten
Trafikstyrelsen modtog i alt 28 ansøgninger til puljen. Der blev i alt søgt om 176,3 mio. kr. i
tilskud, og den samlede projektsum for de ansøgte projekter var 360,5 mio. kr. Der blev
udmøntet 10 projekter til 49,5 mio. kr.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0013.png
Projekterne der har opnået tilsagn, omhandler bl.a. etablering af landstrømsanlæg, nye
kajanlæg, uddybning af havnebassiner, adgangsinfrastruktur og havneinfrastruktur, som
understøtter servicering af havvindmølleparker.
Tabel 4 Projekter der har opnået tilsagn fra havnepuljen i 2022
Ansøger
Associated Danish Ports A/S
Kalundborg Havn
Skagen Havn
Thyborøn Havn
Vejle Erhvervshavn
Hvide Sande Havn
Thorsminde Havn
Thorsminde Havn
Thyborøn Havn
Aabenraa Havn
Total
Titel
Landstrøm til international ro/ro-
trafik på Fredericia Havn
Landstrøm i Kalundborg Havns
Østhavn
Udvidelse af Auktionsbassin i
Skagen Havn
Landstrømsanlæg på Thyborøn
Havn
Udbygning af havnen som
multimodalt knudepunkt
Ny Nordvestkaj i Hvide Sande
Opgradering af Thorsminde havn
til basishavn for vindoperatører
Nyt Kajanlæg til Thorsminde havn
Ny indkørsel til Sydhavnsområdet
Forbedring af fendre på Kaj 8 i
Aabenraa Havn
Bevilget tilskud (mio. kr.)
8
6,6
9,5
2,6
5
8,6
3,1
4
1,5
0,6
49,5
Billede: Skagen havn
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0014.png
Havne- og fiskeripulje
På Finansloven 2021 blev Havne- og fiskeripuljen etableret. Der blev afsat 25 mio. kr. til én
ansøgningsrunde i 2021, med krav om medfinansiering på minimum 50 %.
De danske havne har sat som mål at blive CO2-neutrale i 2030, samtidig med at 90 % af alt
affald i havnene skal genanvendes. For at understøtte indsatser inden for omstilling og
udviklingen indenfor fiskerierhvervet samt sikre bedre affaldshåndtering, er puljen oprettet,
hvor der kan søges til projekter vedr. grøn omstilling og udvikling.
Trafikstyrelsen modtog 11 ansøgninger for i alt 29,8 mio. kr. til en samlet projektsum på 70,8
mio. kr. 10 projekter fik tilsagn om støtte for i alt 24,7 mio. kr.
De projekter der har fået tilsagn omhandler eks. landstrømsanlæg i bl.a. Kolding, Hanstholm
og Esbjerg, en forbedret anløbsbro i Gedser samt forbedret affaldshåndtering i en række
havne.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
Ét af de 10 projekter er afsluttet. Projektet omhandler opgradering af en anlægsbro i Gedser
Fiskerihavn.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0015.png
Grøn buspulje til regionale busser og øer
På finansloven 2020 blev ’Grøn buspulje til regionale busser og øer’ vedtaget med henblik på
at understøtte og accelerere omstillingen frem mod grønne busser. Der blev afsat 75 mio. kr.
til én ansøgningsrunde i 2020, med krav om medfinansiering på minimum 25 %.
Trafikstyrelsen modtog 12 ansøgninger på i alt 134,4 mio. kr. til en samlet projektsum på
179,2 mio. kr. 10 projekter fik tilsagn om støtte og alle puljens midler blev tildelt.
Formålet med den grønne buspulje var at yde tilskud til merudgiften ved omstilling til grønne
regionale busruter samt grøn buskørsel på øer. Grøn buskørsel er kendetegnet ved, at
busserne kører på alternative drivmidler, som reducerer udledningen af CO
2
ift. traditionel
diesel. Det kan eksempelvis være el, brint, biodiesel og biogas.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
Seks af de 10 projekter er afsluttede. Region Nordjylland har omstillet nogle af deres regionale
busser til HVO i Thy-Mors og Himmerland. I Region Syddanmark har man bl.a. omstillet 20
busser til HVO og på ca. �½ år har disse busser medført en CO
2
-reduktion på ca. 846 tons.
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0016.png
Billede: El bus
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0017.png
Pulje til fremme af cykelparkering i forbindelse med
kollektiv trafik
På finansloven 2020 blev der afsat 50 mio. kr. til fremme af cykelparkeringsfaciliteterne ved
stationer og langs letbaner for at fremme integrationen mellem den kollektive trafik og cykling.
Puljen havde et krav om medfinansiering på 50 pct.
Trafikstyrelsen modtog 33 ansøgninger, svarende til ca. 28,5 mio. kr. I alt blev der udmøntet
27 mio. kr.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Formålet med puljen var at forbedre eksisterende, samt etablere nye cykelparkeringspladser
ved jernbanestationer, herunder lokalbaner, samt ved metro- og letbanestationer. Der blev
bl.a. tildelt midler til cykelparkering til el- og ladcykler ved Roskilde Station, cykelparkering
langs lokalbanelinjen Lille Nord og opgradering af cykelparkering ved flere stationer rundt om i
landet.
Afsluttede projekter
Puljen er fra 2020 og der er otte projekter der er afsluttet. Der er bl.a. etableret flere
overdækkede cykelparkeringspladser ved Kastrup Metro Station, Randers Station og ved
Hellerup Station. Alle har haft til formål at forbedre forholdene for cyklisterne som cykler til
stationerne. Tårnby Kommune har også etableret tyverisikret cykelparkering, så cyklisterne
trygt kan parkere deres cykel inden de tager metroen, toget eller bussen videre.
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0018.png
Billede: Tyverisikret og overdækket cykelparkering ved Kastrup Metro Station
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0019.png
Pulje til investeringer i kollektiv bustrafik
I 2017 blev der afsat midler til en ny investeringspulje til udmøntning i 2017 og 2018. Puljen
er en del af aftalen om 'Bedre og billigere kollektiv trafik'. Puljen lød på i alt 395 mio. kr., med
krav om medfinansiering på minimum 50 pct. Trafikstyrelsen modtog 32 ansøgninger på i alt
392 mio. kr. Der er udmøntet 355,4 mio. kr. til i alt 22 projekter.
Puljens formål er 3-delt. Der var dels afsat 250 mio. kr. til +BUS i Aalborg Kommune. Dernæst
kunne der søges støtte til forbedrede buslinjer i hovedstadsområdet. Endeligt kunne der søges
om støtte til investeringer i pendlerbusser, busfremkommelighed, BRT-løsninger, fremme af
elbusser, samt bedre trafikinformation ved større stationer.
Ambitionen for +BUS i Aalborg projektet er at skabe et højklasset kollektiv BRT-system, der er
i stand til at generere de samme trafikale og byudviklingsrelaterede fordele, som kendes fra
letbane-projekter. Projektet forventes afsluttet i 2023. BRT er bl.a. kendetegnet ved:
Eget bustracé
Høj rejsehastighed
Høj frekvens og god komfort
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
Der er indtil videre ni afsluttede projekter. De projekter der er afsluttet i 2022, har bl.a. været
med til at busser kan komme relativt hurtigt igennem de områder, som typisk er plaget af
stort pres fra trafikken. Lyskryds er blevet reguleret, så busserne har grønt lys gennem
området og der er også etableret busbaner. Mange af tiltagene har været med til at reducere
passagerernes rejsetid. Buslinje 200S har fået bedre fremkommelighed, idet der er foretaget ti
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0020.png
fremkommelighedstiltag på strækningen Buddinge Station
Avedøre Holme. Buslinje 375R har
fået foretaget 11 fremkommelighedstiltag, som har forbedret fremkommeligheden for bussen
på strækningen mellem Hillerød Station og Rungsted Kyst Station.
Billede: X-bus med egen busbane
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0021.png
Pulje til fremme af veterantogskørsel
Som led i den politiske aftale fra 26. august 2016 om midler til vejprojekter ved Haderup og
Ribe mv. blev der afsat en pulje på 10,1 mio. kr. til fremme af veterantogskørsel.
Trafikstyrelsen modtog 23 ansøgninger på i alt ca. 35 mio. kr. 10 projekter fik tilsagn om
støtte på i alt 10,1 mio. kr.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
Der er afsluttet ni projekter og det sidste projekt forventes afsluttet i 2023. Af projekter der er
afsluttet kan bl.a. nævnes Vestsjællands Veterantog, som har etableret bomanlæg ved
overkørsel 33 i Høng, for at opretholde sikkerheden. Syd Fyenske Veteranjernbane er ligeledes
afsluttet. Projektet har fået udskiftet 2000 sveller på strækningen Faaborg-Korinth, hvilket har
sikret den fortsatte kørsel med veterantog.
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0022.png
Billede: Veteranbanen Hedeland
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0023.png
Pulje til supercykelstier og cykelparkering
Puljen til supercykelstier og cykelparkering blev etableret i
’Aftale
om Metro, letbane, nærbane
og cykler’ fra 12. juni 2014. Der blev afsat 180 mio. kr. til supercykelstier og cykelparkering,
med en medfinansiering på minimum 60 pct. Vejdirektoratet administrerer den del af puljen,
der vedrører supercykelstier, mens Trafikstyrelsen administrerer den del, der vedrører
cykelparkering.
Trafikstyrelsen modtog 29 ansøgninger på i alt 68 mio. kr. 17 projekter har fået støtte i
puljens to ansøgningsrunder og der er i alt udmøntet 41,3 mio. kr. Ved tildeling af midlerne fra
puljen blev der lagt vægt på, at projekterne forbedrer cykelparkeringsforholdene, og at de er
med til at styrke integrationen mellem den kollektive trafik og cykling.
Formålet med puljen var at forøge kapaciteten og forbedre cykelparkeringsforholdene i større
byer, samt at integrationen mellem den kollektive trafik og cykling blev styrket.
I puljen kunne der fx søges om tilskud til cykelparkering ved kollektive trafikknudepunkter,
hvorved vilkårene for rejser, der kombinerer cykling og kollektiv trafik, forbedres.
Cykelparkering i forbindelse med trafikknudepunkter styrker rammerne for både cykling og
den kollektive trafik.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0024.png
Afsluttede projekter
15 af de 17 projekter er afsluttet før 2022, og ingen yderligere projekter er afsluttet i 2022. Af
de afsluttede projekter kan bl.a. nævnes Vejle, hvor der er etableret 308
cykelparkeringspladser fordelt på 21 lokaliteter. I Kolding har man forbedret
cykelparkeringsfaciliteterne omkring banegården og i Varde har man gjort forholdene for
cyklisterne bedre, ved bl.a. at have pumper ved den overdækkede cykelparkering.
Nedenstående billeder viser forholdene på forpladsen ved Kolding Banegård før og efter
gennemførelsen af projektet.
Billede: Tidligere cykelparkering på forpladsen ved Kolding Banegård.
Billede: Den nyetablerede toetagers cykelparkering ved Kolding Banegård.
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0025.png
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder blev vedtaget i aftalen om
’Takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive trafik’ fra juni 2012.
I
puljen blev der oprindeligt afsat 57 mio. kr. pr. år i perioden 2013-2017. Puljen blev herefter
forlænget med en ekstra ansøgningsrunde i 2018, hvor der var afsat 31 mio. kr. Der blev i alt
afsat 316 mio. kr. til forbedring af den kollektive trafik i yderområderne, med krav om
medfinansiering på minimum 50 pct.
Trafikstyrelsen har modtaget 169 ansøgninger til de 6 ansøgningsrunder på i alt 339 mio. kr. I
alt har 91 projekter fået støtte og der er udmøntet 195,4 mio. kr. Det er således ikke alle
midler, der er udmøntet.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
En af udfordringerne i yderområderne er det oftest relativt lave udbud af kollektiv trafik samt
manglende sammenhæng med andre transportformer. De tyndt befolkede områder har oftest
ikke passagergrundlag til et rutenet med høj frekvens.
For at den kollektive trafik kan blive et alternativ til privatbilismen i de tyndt befolkede
områder skal den være attraktiv. I mange yderområder har bussen kun få afgange om dagen,
og der er ikke nødvendigvis korrespondance med toget eller ringetiderne på
uddannelsesinstitutionerne.
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0026.png
Den kollektive trafik har 2 indtægtskilder: Passagerindtægter samt offentligt tilskud. Et lavt
passagertal betyder få passagerindtægter, hvilket øger tilskudsbehovet. Mange kommuner
eller regioner har derfor skåret i busdriften af økonomiske hensyn
og især de områder med
få passagerer i busserne har oplevet besparelser i busdrifterne. Der har fra puljen været
mulighed for at søge om driftsstøtte i op til 2 år fra puljen, som dermed kunne benyttes til at
starte en rute op. På de 2 år har kommunen haft mulighed for at vurdere, om der er basis for
at fortsætte ruten uden statsligt tilskud.
Indtil videre er 62 projekter afsluttet. Projekterne spænder fra forsøg med nye ruter til
forbedret rejseinformation, men har det til fælles, at deres formål er at styrke den kollektive
trafik i yderområderne.
I Allerød Kommune er busknudepunktet på Lynge Stationsvej blevet forbedret. Stoppestedet
er blevet udstyret med belysning, så venteområdet og vejen til og fra stoppestedet opleves
mere trygt samt sikre passagerernes synlighed for chaufføren. Der er også etableret en
buslomme, som afhjælper de trafikale problemer og sikrer, at busserne får nemmere ved at
passere hinanden i deres korrespondance.
Thy Kommune oprettede en sommerrute som betjening af kystbyerne i Thisted Kommune. Det
var en toårig forsøgsperiode, som lukkede ned efter forsøget, grundet for få passagerer.
FlexDanmark har fået integreret flextrafik i rejseplanen, hvor kunden kan se hele sin rejse og
prisen på den ønskede rejse. I de tyndt befolkede områder fungerer flextrafikken som
supplement til den traditionelle kollektive trafik.
Billede: Stoppested i Thy
Evaluering
I 2019 offentliggjorde Trafikstyrelsen en større analyse af kollektiv trafik i yderområder.
Analysen viste, at en kombination af store afstande, lav befolkningstæthed og forholdsvis
mange personbiler betyder, at konventionel busdrift har svære vilkår, og i nogle tilfælde ikke
25
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
længere er den oplagte løsning. Mulighederne for væsentligt at forbedre den kollektive
transport i yderområderne inden for de givne rammer er ifølge analysen begrænsede.
Tidligere har Trafikstyrelsen offentliggjort en evaluering af Pulje til forbedring af den kollektive
trafik i yderområder. Evalueringen konkluderede bl.a. at for at den kollektive trafik kan blive et
alternativ til privatbilismen i de tyndt befolkede områder, skal den være attraktiv. Og da der
ofte ikke er passagergrundlag til traditionelle busruter i yderområderne, skal der derfor tænkes
i andre løsninger.
Evalueringerne af puljen kan findes på Trafikstyrelsens hjemmeside.
26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0028.png
Fremkommeligheds- og Passagerpuljen
Som led i trafikforliget
’Aftale
om en grøn transportpolitik’ af 29. januar 2009 blev der
etableret to puljer til at forbedre den kollektive bustrafik. Til fremkommelighedspuljen blev der
afsat 1 mia. kr. med krav om medfinansiering på minimum 50 pct. Til Passagerpuljen blev der
afsat 300 mio. kr., uden krav om medfinansiering.
Midlerne fra Fremkommeligheds- og Passagerpuljen er uddelt i forbindelse med de planlagte
ansøgningsrunder. Der var i alt 6 ansøgningsrunder for Passagerpuljen i perioden 2009-2011,
mens der var 7 ansøgningsrunder for Fremkommelighedspuljen i perioden 2009-2013.
Trafikstyrelsen har i perioden modtaget 337 ansøgninger på i alt 990 mio. kr.
Der er i løbet af de to puljers levetid meddelt tilsagn om støtte til i alt 235 projekter, og
størstedelen af disse projekter er nu afsluttede. Fra Fremkommelighedspuljen er der meddelt
tilsagn om projektstøtte for i alt 468 mio. kr. Fra Passagerpuljen er der meddelt tilsagn om
støtte for 194 mio. kr. I alt er der udmøntet 662 mio. kr. i de to puljer.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
27
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
Afsluttede projekter
Alle projekterne i Passagerpuljen er afsluttet og der er ét projekt i Fremkommelighedspuljen,
der fortsat ikke er afsluttet. Dermed er 234 projekter afsluttet i de to puljer.
Fremkommelighedspuljen støtter projekter, der gør den kollektive bustrafik mere
konkurrencedygtig og attraktiv ved at øge bussernes fremkommelighed og forbedre
sammenhængen og skiftet mellem transportmidler. Mange byer har, med støtte fra puljerne,
fået busbaner, signalprioritering og fremrykkede stoppesteder.
Flere steder er terminaler og stoppesteder ombygget med henblik på at forbedre
sammenhængen mellem transportmidlerne. Sammenhængen mellem transportmidlerne er
forbedret med kortere gangafstande og nemmere adgange i skiftesituationen samt korrekt og
pålidelig trafikinformation. Disse tiltag har tilsammen medvirket til at forbedre den kollektive
trafik samt gøre den mere attraktiv for passagererne.
Passagerpuljens projekter er alle afsluttede og puljen støttede idéer og ordninger, der skaber
en generel forbedring af tilbuddet til passagerer, og derigennem tiltrækker flere passagerer til
den kollektive bustrafik. Der har igennem puljerne været mulighed for at lave forsøg med fx
nye måder at indrette busser på, internet i bussen og forsøg med takster. Andre virkemidler er
forsøg med gratisbusser, bestillingssystemer og kampagner med særlig service undervejs på
busturen.
Der har ligeledes været fokus på forbedret og mere pålidelig trafikinformation, for derigennem
at skabe større tilfredshed blandt eksisterende passagerer og medvirke til, at den kollektive
trafik bliver et attraktivt transportvalg for nye passagerer.
Evaluering
I 2016 offentliggjorde Trafikstyrelsen en effektevaluering af Fremkommeligheds- og
Passagerpuljen. Evalueringen viste, hvordan puljerne har været med til at gøre den kollektive
trafik mere attraktiv. Projekterne har forbedret bussernes fremkommelighed, samt skabt mere
fokus på at forbedre passagerernes oplevelse af den kollektive trafik.
Evalueringen viste, hvordan puljerne har været med til at gøre den kollektive trafik mere
attraktiv. Puljernes formål var at forbedre bussernes fremkommelighed og give bedre service
til passagererne samt at få flere passagerer i den kollektive trafik. Projekterne har genereret
mange synlige resultater i gadebilledet samt skabt mere fokus på at forbedre passagerernes
oplevelse af den kollektive trafik.
De synlige tiltag ses bl.a. ved etablering af busbaner flere steder i de større byer. At bussen
har fået egen busbane medfører, at bussen kommer hurtigere frem og øger dens
gennemsnitshastighed. Der er også indført signalprioritering flere steder i landet, hvilket gør,
at bussen får et mere grønt flow. Etablering af busbaner og signalregulering har gjort
busdriften mere effektiv og bussen mere attraktiv, idet busserne kommer hurtigere frem.
Derudover er der også udført tiltag, som har forbedret passagerernes oplevelse af den
kollektive trafik. En del terminaler rundt om i landet har fået et ’helhedsløft’, så gåafstanden
mellem transportformerne er blevet kortere, og der er kommet gode ventefaciliteter og
skiltning på stationsområdet. Evalueringen viser, at de forbedrede terminaler og
trafikinformationer har medført, at det er nemmere at skifte mellem transportformerne.
Generelt viste evalueringen, at projekternes tiltag på kort sigt har kunnet forbedre det
kollektive trafikprodukt med bedre fremkommelighed for busserne og bedre service for
passagererne, med en øget passagertilfredshed til følge. På længere sigt har tiltagene
28
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0030.png
ydermere betydet en fastholdelse af passagerer, og at der er flere passagerer i den kollektive
trafik, end der ellers ville have været.
Billede: Busbane, som giver bedre
fremkommelighed.
29
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0031.png
Pulje til busfremkommelighed
I ’Aftale om Metro, letbane, nærbane og cykler’ fra den 12. juni 2014 blev der afsat
50 mio. kr.
til en ny Busfremkommelighedspulje, med krav om medfinansiering på minimum 50 pct.
Trafikstyrelsen modtog 32 ansøgninger på i alt 105 mio. kr. Der er givet tilsagn om støtte til
18 projekter og der blev udmøntet 50 mio. kr.
Formålet med puljen var at øge bussernes fremkommelighed og dermed reducere deres
køretid i de større byer. Ved at forbedre fremkommeligheden og gøre rejsetiden kortere for
passagererne, blev busserne gjort mere attraktive for passagererne. Effekterne af projekterne
er, at busserne tiltrækker flere passagerer, idet rejsetiden forkortes og regulariteten forbedres.
De projekter, der har fået tilsagn, er geografisk fordelt som følgende:
Afsluttede projekter
Alle 18 projekter er afsluttet. Projekterne har været med til at forbedre bussernes
fremkommeligheden gennem forskellige tiltag. Effekterne af tiltagene er af forskellige
karakterer.
De afsluttede projekter vedrører bl.a. opgradering af stoppesteder, etablering af busbaner
samt ombygning af kryds med henblik på forbedret busfremkommelighed. Fra puljen er der
bl.a. tildelt støtte til en række tiltag på A-buslinjer i hovedstadsområdet med stort
passagergrundlag.
Buslinje 6A i København har opnået en bedre fremkommelighed, idet der er foretaget
vejændringer og tilpasning af signalanlæg. Disse tiltag har gjort, at bussen kommer hurtigere
frem.
30
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0032.png
I Gentofte Kommune har man gennemført 14 konkrete fremkommelighedstiltag, der har
forbedret bussernes rejsehastighed og pålideligheden for de busser, der kører på strækningen.
Bilede: Visualisering af busfremkommelighedstiltag ved Nørrebro Station
31
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0033.png
Forsøgspuljen for mere energieffektive
transportløsninger
Pulje til fremme af energieffektive transportløsninger blev
etableret som led i aftalen om ’En
grøn transportpolitik’ fra januar 2009. Der blev afsat 200 mio. kr. til puljen, og Trafikstyrelsen
modtog 62 ansøgninger. 57 projekter har modtaget støtte, og der er i alt udmøntet 153 mio.
kr.
Formålet med puljen var at støtte forsøgsprojekter, der har udviklet eller afprøvet mere
energieffektive transportløsninger, og puljen har dermed bidraget til en reduktion af CO
2
-
udledningen fra transporten.
Der er ydet støtte fra puljen til en bred vifte af projekter, fx udvikling af nye energieffektive
transportteknologier, afprøvning af køretøjer, som benytter alternative drivmidler, og
projekter, der bidrager til en mere energieffektiv transportadfærd.
Afsluttede projekter
Alle projekter er afsluttet og har på hver deres måde bidraget til at reducere CO
2
-udledningen
fra transporten. Dels direkte, fx ved at udskifte køretøjer med nye, som udnytter renere
teknologier, og dels indirekte ved fx at opnå erfaringer med løsninger, der på længere sigt vil
kunne implementeres.
Puljen har skabt ny viden om muligheder for at nedbringe transportsektorens CO
2
-udledning.
Samtidig kan der også drages den konklusion om de fleste projekter vedrørende afprøvning af
nye teknologier, at teknologierne i mange af projekterne har været kendt forud for opstarten
af projekterne, men at de har ofte været så dyre, at private (eller offentlige) aktører ikke har
villet investere i teknologien (f.eks. køretøjer). Samtidig har de nye teknologier ofte indeholdt
et økonomisk usikkerhedsmoment; fx er der sket en kraftig udvikling i elbilteknologierne siden
Forsøgspuljen startede tilbage i 2010.
Billede: Gasbusser i Fredericia
32
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
33
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Status for udbud af indenrigsfærger i forbindelse med færgepuljerne, fra transportministeren
2687374_0035.png
Bagside mangle