Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2687050_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
3. april 2023
Transportminister Thomas Danielsen ([email protected])
Cc. Folketingets Transportudvalg (uploadet via udvalgets hjemmeside)
Parkeringsmuligheder for store personbiler og håndværkerbiler
Kære Thomas Danielsen
Foranlediget af
dit svar
d. 24. marts 2023 på spørgsmål 105 om regulering af parkeringsafgifter, vil vi tillade
os at løfte et problem til din og Transportudvalgets overvejelse.
Autocampere bruges både til ferieformål og som familiens bil nr. 1 eller 2, når der skal hentes børn, købes
ind eller køres på genbrugspladsen. Vores autocampere er store personbiler, men det er yderst vanskeligt
normalt umuligt - at parkere dem lovligt i de almindelige parkeringsbåse. Helt tilsvarende problemer har
håndværkere under udførelse af deres job eller hvis de handler på vejen hjem.
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning, BEK nr. 2510 af 09/12/2021 indeholder allerede
bestemmelsen:
§ 202. Parkeringsbås og parkeringsbane skal have dimensioner, så relevante køretøjer kan
holde inden for eller på afmærkningen, jf. bekendtgørelse om vejafmærkning.
I 2018 samarbejdede vi med et udvalg under Vejdirektoratet, hvorefter der på vores foranledning blev
indført
begrebet ”Parkeringsbåse for autocampere”
i Vejdirektoratets Vejregler.
Problemet er, at sådanne båse alene afsættes ved ny-anlæg af parkeringsområder, mens det stadig ikke er
muligt at parkere med store biler på de allerede opmærkede parkeringsområder. Skiltes på en plads med
autocampersymbolet, er pladsen forbeholdt autocampere. Hvis denne plads står ubenyttet, er det spild af
værdifuld P-plads, som kunne være brugt af andre bilister.
Mange andre nyere personbiler er også alt for store til almindelige parkeringspladser
og håndværkernes
biler er det næsten altid. Til gengæld spildes P-plads, når mikrobiler parkerer i båsene. Problemet hindrer
autocamperbilister og andre bilister i store personbiler samt håndværkere i at besøge og handle i by- og
butikscentre og andre områder, hvor der alene er mulighed for at parkere i opmærkede båse. Vi betaler i
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 3/4-2023 fra Danmarks Frie AutoCampere om parkeringsmuligheder for store personbiler og håndværkerbiler
Danmark høje afgifter af vores biler, så må det være rimeligt, at de også kan parkeres. Det er den mest
miljø- og klimavenlige brug af en bil.
Da opmærkningen har retsvirkning for trafikanterne, er det vigtigt, at trafikanterne har mulighed for at
overholde reglerne.
Der er derfor brug for nytænkning!
Måske kunne side- og længdeafmærkning af båse kunne gøres stiplet, således, at intentionen om at
parkere indenfor båsen bevares, men overskridelse tillades? Måske kunne det lovmæssigt indføres, at
afmærkning må overskrides, såfremt køretøjet er for stort til at kunne parkere indenfor afmærkningen? Der
er fordele og ulemper ved begge løsninger.
Vi vil derfor opfordre ministeren til snarest at nedsætte et arbejdsudvalg med deltagere fra Vejdirektoratet,
politiet, FDM og repræsentanter for ejerne af store biler, der sammen kan finde anvendelige løsninger på
denne problematik.
Først når det er muligt at parkere lovligt, vil det være rimeligt at overveje, om afgifterne bør revurderes.
Venlig hilsen
Jørn Skou, formand
Jytte Jakobsen, juraansvarlig
Side
2
af
2