Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2686632_0001.png
28. marts 2023
J.nr. 2023 - 2898
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 146 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Kopi til orientering af skatteministerens svar på Skatteudvalgets spørgsmål 144-146 om kilometerbaseret afgifter for lastbiler
2686632_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at det vil være en mere præcis beskatning af CO
2
-udledningen at øge
CO
2
-afgiften på diesel frem for en kilometerafgift på lastbiler?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling
og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, her-
under slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på last-
biltrafik er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
En forhøjelse af afgiften på diesel indebærer en indirekte beskatning af kørsel og derved
også de afledte omkostninger for samfundet. En forhøjelse af afgiften på diesel vil således
også indebære en CO
2
-reduktion fra lastbiltrafikken mv. Imidlertid vil størstedelen af re-
duktionerne vedrøre et skift i grænsehandlen med diesel, hvorved der ikke må forventes
samme påvirkning af kørslen i Danmark som ved en kilometerbaseret vejafgift.
Side 2 af 2