Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2686631_0001.png
3. april 2023
J.nr. 2023 - 2898
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 145 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 141: Kopi til orientering af skatteministerens svar på Skatteudvalgets spørgsmål 144-146 om kilometerbaseret afgifter for lastbiler
2686631_0002.png
Spørgsmål
Hvordan mener ministeren, det fremmer den grønne omstilling, at en lastbil på 100 pct.
biobrændstoffer skal betale samme kilometertakst som en lastbil med fossil diesel?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
Vejafgiften vil blive differentieret efter lastbilernes CO
2
-udledning i form af deres såkaldte
CO
2
-emissionsklasse. Derved vil nulemissionslastbiler, såsom fx el-lastbiler, skulle betale
mindst i afgift. Baseret på den model, der er aftalt, forventes det, at en lastbil på over 32
ton i CO
2
-emissionsklasse 1 (mest forurenende) skal betale 1,30 kr./km i 2030, mens en
lastbil i CO
2
-emissionsklasse 5 (fx en el-lastbil) skal betale 0,21 kr./km (2023-niveau).
Det følger af de EU-retlige rammer, at det er obligatorisk for opkrævning af vejafgift for
lastbiler, at afgiftssatserne differentieres efter lastbilernes CO₂-emissioner på baggrund af
inddelingen i CO₂-emissionsklasser. Det er hensigten, at oplysningerne til brug for bereg-
ningen af CO₂-emissionsklasse vil fremgå af Køretøjsregisteret og det tilsvarende europæ-
iske motorregister Eucaris. Hvilket brændstof, der benyttes under kørslerne, vil ikke
fremgå af Køretøjsregisteret eller Eucaris.
Det vurderes således umiddelbart ikke muligt at justere afgiftsstrukturen, så den tilgodeser
anvendelsen af alternative drivmidler såsom biobrændstoffer.
Derudover lægges der op til en digital kontrol af ordningen, hvorfor det umiddelbart ikke
vil være muligt at kontrollere, hvilket brændstof en given lastbil kører på.
Det bemærkes, at biobrændstoffer ikke pålægges CO
2
-afgift og dermed giver afgiftssyste-
met en tilskyndelse til at anvende klimaneutrale brændstoffer.
Endelig bemærkes, at iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel reguleres via krav til
brændstofleverandørerne (det såkaldte CO
2
-fortrængningskrav).
Side 2 af 2