Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2685400_0001.png
Teknisk gennemgang af lovforslag om ændring
af lov om godskørsel
Folketingets Transportudvalg
30. marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0002.png
Baggrund for lovforslaget
Europa-Kommissionen fremsatte i 2017 et forslag til revision af direktiv 2006/1 (udlejningsdirektivet)
I foråret 2022 blev direktiv 2022/738 om ændring af udlejningsdirektivet vedtaget
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0003.png
Baggrund for direktivændringen
Af direktivets præambler fremgår det bl.a.:
[det vil] gøre det lettere for dem at
[det gældende direktiv] gør det ikke
Anvendelse af udlejningskøretøjer kan
nedbringe omkostningerne for
virksomheder, der udfører
godstransport for egen regning eller
for fremmed regning, og kan på
samme tid øge deres driftsmæssige
fleksibilitet.
muligt for virksomhederne at drage
fuld nytte af fordelene ved at anvende
udlejningskøretøjer. (…)
imødegå kortsigtede, sæsonbestemte
eller midlertidige spidsbelastninger
eller udskifte defekte eller beskadigede
køretøjer, (…)
[det bør for virksomheder være muligt
at] anvende køretøjer, der er lejet i
enhver medlemsstat, og ikke kun i den
medlemsstat, hvor virksomheden er
etableret.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0004.png
Primære direktivændringer
Direktiv 2006/1 (udlejningsdirektivet)
Direktiv 2022/738 (ændringsdirektivet)
Gældende artikel 2, stk. 1:
Hver medlemsstat skal tillade, at der i trafik
mellem medlemsstaterne kan anvendes
udlejningskøretøjer
Ingen pligt til at tillade nationale virksomheder
at anvende udenlandsk lejede køretøjer, som er
indregistreret i en anden medlemsstat
Ny artikel 2, stk. 1:
Hver medlemsstat skal på sit eget område tillade
anvendelse af køretøjer lejet af virksomheder, som
er etableret på en anden medlemsstats område
Dette omfatter også nationale virksomheders
leje af køretøjer, som er indregistreret i en anden
medlemsstat
Udlejningskøretøjerne må bruges til at udføre
national transport i den lejende virksomheds
hjemland
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0005.png
Primære direktivændringer – fortsat
Medlemslande kan dog vælge blandt at indføre 4 begrænsningsmuligheder:
a)
Maksimalt to på hinanden
følgende måneder i et
kalenderår
b)
Køretøjet skal
indregistreres efter 30
dage*
c)
Antallet af
udlejningskøretøjer i den
samlede vognpark må
ikke overstige et vist
procenttal - dog mindst
25 pct.
d)
Udelukke brug af
udlejningskøretøjer til
firmakørsel (egenkørsel)
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0006.png
Primære direktivændringer – fortsat
Medlemslande kan dog vælge blandt at indføre 4 begrænsningsmuligheder:
a)
Maksimalt to på hinanden
følgende måneder i et
kalenderår
b)
Køretøjet skal
indregistreres efter 30
dage*
c)
Antallet af
udlejningskøretøjer i den
samlede vognpark må
ikke overstige et vist
procenttal - dog mindst
25 %
d)
Udelukke brug af
udlejningskøretøjer til
firmakørsel (egenkørsel)
*Registreringsbekendtgørelsens § 5, stk. 3 kræver allerede i dag, at en bruger med bopæl eller hjemsted i Danmark skal
registrere et udenlandsk køretøj i Køretøjsregistret, hvis vedkommende råder over køretøjet på færdselslovens område i
30 dage eller mere.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0007.png
Effekter ved direktivændringen
Danske virksomheder i Danmark:
Udenlandske virksomheder i Danmark:
Danske virksomheder i udlandet:
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i andre medlemsstater til
national godstransport i Danmark
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i Danmark såvel som i andre
medlemsstater til cabotagekørsel i
Danmark
Kan leje danske køretøjer til
udenlandske transportvirksomheder til
brug for godstransport i deres
etableringsland
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0008.png
Effekter ved direktivændringen
Danske virksomheder i Danmark:
Udenlandske virksomheder i Danmark:
Danske virksomheder i udlandet:
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i andre medlemsstater til
national godstransport i Danmark
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i Danmark såvel som i andre
medlemsstater til cabotagekørsel i
Danmark
Kan leje danske køretøjer til
udenlandske transportvirksomheder til
brug for godstransport i deres
etableringsland
Allerede
muligt i dag Danmark, dog
med begrænsningen i 30-
dagesreglen
Allerede
muligt i dag ved udførelse
af cabotage.
Ny
mulighed for danske
udlejningsvirksomheder i det
omfang det ikke tidligere har været
tilladt i etableringslandet
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0009.png
Effekter ved direktivændringen
Danske virksomheder i Danmark:
Udenlandske virksomheder i Danmark:
Danske virksomheder i udlandet:
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i andre medlemsstater til
national godstransport i Danmark
Kan anvende lejede køretøjer
registreret i Danmark såvel som i andre
medlemsstater til cabotagekørsel i
Danmark
Kan leje danske køretøjer til
udenlandske transportvirksomheder til
brug for godstransport i deres
etableringsland
Allerede
muligt i dag Danmark, dog
med begrænsningen i 30-
dagesreglen
Allerede
muligt i dag ved udførelse
af cabotage
Ny
mulighed for danske
udlejningsvirksomheder i det
omfang det ikke tidligere har været
tilladt i etableringslandet
Lovforslaget har muligvis en
signalværdi, som kan påvirke adfærden
hos virksomheder. Denne er dog afledt
og svær at forudsige.
Lovforslaget har muligvis en
signalværdi, som kan påvirke adfærden
hos virksomheder. Denne er dog afledt
og svær at forudsige.
Kan medføre en tilvækst i udlejningen
af danske køretøjer til
transportvirksomheder etableret i andre
medlemsstater. Det er dog ikke muligt
at beregne, hvor mange virksomheder,
der vil benytte sig af muligheden.
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0010.png
Lovforslag om ændring af godskørselsloven
Baggrund for forslaget:
Sikre korrekt gennemførelse af ændringsdirektivet i godskørselsloven ved bl.a. at:
Undgå tvivl om, at godskørselsloven gælder uanset det forhold, at en dansk transportvirksomhed anvender
udenlandsk registrerede køretøjer
Undgå, at udlejningsdirektivet åbner op for en mulighed, hvor en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed kan
aflønne chauffører på et lavere niveau, når de udlåner chauffører til dansketablerede
godskørselsvirksomheder, der anvender et udlejningskøretøj
Sikre, at Færdselsstyrelsen har den fornødne hjemmel til at administrere og håndhæve reglerne på området
og kræve, at et udlejningskøretøj skal indføres i det nationale register
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0011.png
Særligt om cabotageregler
Ændringerne i direktivet medfører også en pligt for virksomheder at anmelde lejede køretøjer med
henblik på registrering i det nationale register
Dette er for at sikre en effektiv håndhævelse af cabotagereglerne og undgå såkaldt ”skjult” cabotage
Anmeldelsespligten vil blive implementeret på bekendtgørelsesniveau
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Præsentation fra ministerens tekniske gennemgang 30/3-23 af lovudkast om godskørsel (implementering af ændringer til direktiv om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej)
2685400_0012.png
Tak for jeres tid
12