Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2684061_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Side 2 af 45
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Side 3 af 45
§ 28. Transportministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 95,0 mio. kr. skyldes primært, at der ekstraordinært ydes et tilskud på
140,0 mio. kr. i 2023 til de regionale trafikselskaber. Derudover var der i 2022 afsat
midler til en pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var en del af den danske
genopretningsplan, finansieret af
EU’s
genopretningsfacilitet, jf. akt. 140 af 16. decem-
ber 2021 (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er reduceret med 76,9
mio. kr. i 2023, der skal medgå til finansiering af det ekstraordinære tilskud til de regio-
nale trafikselskaber på § 28.53.02.84. Ekstraordinært tilskud til regionale trafikselskaber
(§ 28.53.04.).
Merudgiften på 518,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat midler til nedrivningsentrepriser
og følgeudgifter ifm. nedrivningen af minkerhvervets produktionsanlæg, jf. Aftale mel-
lem den daværende S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Li-
beral Alliance om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af
COVID-19
af januar 2021 (§ 28.71.02.).
Reserver
Merudgiften på 387,6 mio. kr. skyldes afløbet for og pris- og lønreguleringen af de af-
satte reserver vedr. besluttede anlægsprojekter (§ 28.11.13.).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 25,7 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er indarbejdet en negativ budget-
regulering, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Alternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september 2022 (§ 28.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 39,8 mio. kr. skyldes primært, at der i 2022 er afsat 40,0 mio. kr. til
hurtigere udvikling af en MaaS-app, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.11.17.).
Merudgiften på 97,5 mio. kr. skyldes afløbet for analyser i regi af Sund og Bælt og Me-
troselskabet, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021 (§ 28.11.37.).
Mindreudgiften på 1.924,8 mio. kr. skyldes primært, at der i 2022 er afsat 1.115,3 mio.
kr. til afskaffelse af brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Side 4 af 45
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021. Herud-
over var der i 2022, jf. samme aftale afsat 350,0 mio. kr. til pulje til trykke og attraktive
stationer, 216,8 mio. kr. til modernisering af København H og området ved Revent-
lowsgade og 211,0 mio. kr. til etablering af gangtunnel ved Ny Ellebjerg station (§
28.11.40.).
Merudgiften på 242,7 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er afsat midler til fire batteritog til
Holstebro-Skjern strækningen, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokrater-
ne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.11.41.).
Mindreindtægten på 20,3 mio. kr. skyldes, at der i 2022 var indtægter til initiativ vedr.
udviklingsforsøg med roadpricing for personbiler, der var en del af den danske genop-
retningsplan, finansieret af EU’s genopretningsfacilitet (§ 28.11.71.).
Merindtægten på 61,4 mio. kr. skyldes højere indtægtsbevilling til anlæg af cykelstier
langs statsvejene svarende til udgiftsafløbet for projektet, der var en del af den danske
genopretningsplan, finansieret af EU’s genopretningsfacilitet (§ 28.21.15.).
Merudgiften på 668,9 mio. kr. skyldes primært afløbet for Vejdirektoratets igangværen-
de anlægsprojekter på kontoen (§ 28.21.20.).
Merudgiften på 632,0 mio. kr. skyldes afløbet for de igangværende puljeprojekter på
kontoen, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021 (§ 28.21.21.).
Mindreudgiften på 311,3 mio. kr. skyldes primært afløbet for statslig medfinansiering af
kommunale cykelprojekter og tilskud til ladestandere, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§ 28.21.23.).
Merudgiften på 117,9 mio. kr. skyldes en merbevilling til erstatnings- og taksations-
kommissionerne samt Minksekretariatet, der bistår kommissionerne. Erstatnings- og
taksationskommissionerne træffer afgørelser om kompensation til minkavlere og følge-
erhverv, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti og Liberal Alliance
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19 af januar 2021
(§ 28.51.16.).
Merindtægten på 56,1 mio. kr. skyldes, at indtægtsskønnet for Øresundstogtrafikken
mellem København H/Østerport og den dansk-svenske landegrænse (den danske dels-
trækning) i 2023 vedrører trafikken for hele året, mens indtægtsskønnet i 2022 alene
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
Side 5 af 45
vedrører trafikken efter køreplansskift i december, hvor det praktiske trafikkøberansvar
først er overdraget til Skånetrafiken (§ 28.52.07.).
Mindreindtægten på 50,0 mio. kr. skyldes, at der for 2022 var indtægter svarende til ud-
giften for en pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var en del af den danske
genopretningsplan, finansieret af
EU’s
genopretningsfacilitet (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 47,2 mio. kr. skyldes primært, at der i 2022 var afsat 50,0 mio. kr. til
en havnepulje, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021 (§ 28.53.05.).
Merudgiften på 115,8 mio. kr. skyldes primært afløbet for midler til analyser, forunder-
søgelser, VVM-undersøgelser og beslutningsgrundlag, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 og forhøjet bevilling
til dækning af forventede udgifter vedr. Banedanmarks drift (§ 28.63.01.).
Merudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes, at der i 2023 er afsat midler til pulje til veterantog,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borger-
lige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035
af juni 2021 (§ 28.63.07.).
Merudgiften på 499,0 mio. kr. skyldes afløbet for Ny bane over Vestfyn, jf. Aftale mel-
lem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Al-
liance, Alternativet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af juni 2021 (§
28.64.12.).
Nettoudgiftsbevillingen falder med 20,8 mio. kr. Dette skyldes en række modsatrettede
bevægelser, som dels kan henføres til forøgede huslejeindtægter og prisopregning på
indtægtssiden og dels udskydelser på vedligehold af kontorejendomme og øgede rente-
udgifter for de igangværende byggesager på udgiftssiden (§ 28.72.01.).
Mindreudgiften på 507,7 mio. kr. skyldes afløbet for de universitetsbyggeprojekter, der
er overdraget fra Bygningsstyrelsen til Vejdirektoratet (§ 28.74.10.).
Mindreindtægten på 507,7 mio. kr. skyldes, at indtægten på kontoen følger udgiftsaflø-
bet for universitetsbyggeprojekterne, der er faldende, jf. ovenfor (§ 28.74.10.