Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2684060_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0002.png
125
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 28. Transportministeriet
28.11.13. Den centrale anlægsreserve
(Anlægsbev.)
..........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 387,6 mio. kr. skyldes afløbet for
og pris- og lønreguleringen af de afsatte reserver
vedr. besluttede anlægsprojekter.
28.11.17. Puljer til transportområdet
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 39,8 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 er afsat 40,0 mio. kr. til hurtigere ud-
vikling af en MaaSapp, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
28.11.37. Finansiering af analyser (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 97,5 mio. kr. skyldes afløbet for
analyser i regi af Sund og Bælt og Metroselskabet,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021.
194,8
582,4
387,6
45,0
5,2
-39,8
43,0
140,5
97,5
28.11.40. Infrastrukturplan 2035 - anlæg og puljer (tekstanm.
121)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ............................................................................1.954,3
Mindreudgiften på 1.924,8 mio. kr. skyldes pri-
mært, at der i 2022 er afsat 1.115,3 mio. kr. til af-
skaffelse af brugerbetaling på Kronprinsesse Ma-
rys Bro, jf. Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Al-
liance, Alternativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021. Herudover var
der i 2022 jf. samme aftale afsat 350,0 mio. kr. til
pulje til trykke og attraktive stationer, 216,8 mio.
kr. til modernisering af København H og området
ved Reventlowsgade og 211,0 mio. kr. til etable-
ring af gangtunnel ved Ny Ellebjerg station.
29,5
-1.924,8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0003.png
126
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.11.41. Batteritog (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 242,7 mio. kr. skyldes, at der i
2023 er afsat midler til fire batteritog til Holste-
bro-Skjern strækningen, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
28.11.71. Generelle analyser
(Reservationsbev.)
................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 er afsat 20,3 mio. kr. til udviklings-
forsøg med roadpricing for personbiler, der var en
del af den danske genopretningsplan, finansieret af
EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 20,3 mio. kr. skyldes, at der i
2022 var indtægter til initiativ vedr. udviklings-
forsøg med roadpricing for personbiler, der var en
del af den danske genopretningsplan, finansieret af
EU's genopretningsfacilitet.
28.11.79. Reserve og budgetregulering ..............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,7 mio. kr. skyldes, at der i
2023 er indarbejdet en negativ budgetregulering,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022.
28.21.10. Vejdirektoratet
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 64,6 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for midler til analyser, forundersøgelser,
VVM-undersøgelser og beslutningsgrundlag, jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021.
-
242,7
242,7
47,8
31,1
-16,7
20,3
-
-20,3
-
-25,7
-25,7
385,7
450,3
64,6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0004.png
127
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.21.15. EU indtægter ........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 61,4 mio. kr. skyldes højere ind-
tægtsbevilling til anlæg af cykelstier langs stats-
vejene svarende til udgiftsafløbet for projektet, der
var en del af den danske genopretningsplan, fi-
nansieret af EU's genopretningsfacilitet.
28.21.20. Anlæg af hovedlandeveje mv.
(Anlægsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 668,9 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for Vejdirektoratets igangværende anlægs-
projekter på kontoen.
28.21.21. Mindre anlægsprojekter & Transportpuljer mv.
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 632,0 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for puljerne på kontoen, jf. Aftale mellem
den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
28.21.23. Vejdirektoratets tilskudspulje (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 311,3 mio. kr. skyldes primært
afløbet for statslig medfinansiering af kommunale
cykelprojekter og tilskud til ladestandere, jf. Afta-
le mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021.
28.21.31. Drift og vintertjeneste
(Anlægsbev.)
...................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 50,6 mio. kr. skyldes primært,
at opgaver vedr. kapitalbevarende vejdrift er flyttet
til § 28.21.30. Vedligeholdelse af statsvejnettet fra
2023 og frem.
148,3
209,7
61,4
894,9
1.563,8
668,9
557,6
1.189,6
632,0
487,0
175,7
-311,3
896,1
845,5
-50,6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0005.png
128
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.22.01. Færdselsstyrelsen
(Driftsbev.)
.............................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 19,2 mio. kr. skyldes primært, at
kontoen er forhøjet med 20,3 mio. kr. (2022-pl) i
2023 til dækning af bevillingsunderskud og me-
rudgifter ved implementering af EU's vejpakke,
heraf er 10,0 mio. kr. overført fra § 35.11.20. Re-
serve til vejpakke.
28.51.01. Trafikstyrelsen
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes primært en
reduktion af indtægtsbevillingen på 2,9 mio. kr.
som følge af afkald på afgiftsindtjening til brug for
Danmarks bidrag til solidaritetsfonde for Ukraine
og Moldovas lufttrafiktjenester i forbindelse med
krigen i Ukraine, jf. akt. 360 af 7. september 2022.
Derudover har Trafikstyrelsen modtaget 2,6 mio.
kr. til VVM-godkendelser i regi af Infrastruktur-
planen 2035, der er overført fra § 28.21.10.26.
Forundersøgelser af puljeprojekter mv.
28.51.16. Erstatningskommissioner
(Driftsbev.)
................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 117,9 mio. kr. skyldes en merbe-
villing til erstatnings- og taksationskommissioner-
ne samt Minksekretariatet, der bistår kommissio-
nerne. Erstatnings- og Taksationskommissionerne
træffer afgørelser om kompensation til minkavlere
og følgeerhverv, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialis-
tisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af CO-
VID-19 af januar 2021.
28.52.07. Indkøb af jernbanetrafik, Øresundstogtrafikken
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 56,1 mio. kr. skyldes, at ind-
tægtsskønnet for Øresundstogtrafikken mellem
København H/Østerport og den dansk-svenske
landegrænse (den danske delstrækning) i 2023
vedrører trafikken for hele året, mens indtægts-
skønnet i 2022 alene vedrører trafikken efter kø-
replansskift i december, hvor det praktiske trafik-
køberansvar først er overdraget til Skånetrafiken.
56,1
75,3
19,2
69,4
74,9
5,5
45,7
163,6
117,9
4,2
60,3
56,1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0006.png
129
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.52.08. Betaling til Metroselskabet I/S
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 46,9 mio. kr. følger af afløbet fra
aftalen mellem Transportministeriet og Metrosel-
skabet I/S vedr. ophævelsen af dobbeltfaktormo-
dellen, jf. akt. 162 af 25. februar 2021.
28.52.15. Driftstilskud til lokal og regional jernbanetrafik
(tekstanm. 132)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 12,6 mio. kr. skyldes primært pris-
og lønregulering af driftstilskuddene på kontoen.
28.53.02. Puljer til den kollektive trafik (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 95,0 mio. kr. skyldes primært, at
der ekstraordinært ydes et tilskud på 140,0 mio.
kr. i 2023 til de regionale trafikselskaber. Derud-
over var der i 2022 afsat midler til en pulje til grøn
omstilling af indenrigsfærger, der var en del af den
danske genopretningsplan, finansieret af EU's
genopretningsfacilitet, jf. akt. 140 af 16. december
2021.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 50,0 mio. kr. skyldes, at der
for 2022 var indtægter svarende til udgiften for en
pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, der var
en del af den danske genopretningsplan, finansi-
eret af EU's genopretningsfacilitet, jf. akt. 140 af
16. december 2021.
28.53.04. Ungdomskort (tekstanm. 126)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært,
at kontoen er reduceret med 76,9 mio. kr. i 2023,
der skal medgå til finansiering af det ekstraordi-
nære tilskud til de regionale trafikselskaber på §
28.53.02.84. Ekstraordinært tilskud til regionale
trafikselskaber.
305,4
352,3
46,9
202,1
214,7
12,6
142,5
237,5
95,0
50,0
-
-50,0
281,9
220,5
-61,4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0007.png
130
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.53.05. Puljer til den kollektive trafik mv. (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 47,2 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 var afsat 50,0 mio. kr. til en havne-
pulje, jf. Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om Infrastruk-
turplan 2035 af juni 2021.
28.54.02. Vederlag for færgebetjening af Bornholm
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 27,0 mio. kr. skyldes primært pris-
og lønregulering af bevillingen på kontoen.
28.63.01. Banedanmark (tekstanm. 104, 106 og 112)
(Statsvirksomhed)
..................................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 115,8 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for midler til analyser, forundersøgelser,
VVM-undersøgelser og beslutningsgrundlag, jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021 og forhøjet bevilling til dækning
af forventede udgifter vedr. Banedanmarks drift.
28.63.02. Banedanmark - puljeprojekter (tekstanm. 121)
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,6 mio. kr. skyldes primært af-
løbet for pulje til tilgængelighed på stationer i hele
landet, jf. Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Al-
liance, Alternativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
100,0
52,8
-47,2
386,4
413,4
27,0
514,5
630,3
115,8
11,0
28,6
17,6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0008.png
131
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.63.05. Banedanmark - fornyelse og vedligeholdelse af
jernbanenettet
(Anlægsbev.)
................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 195,0 mio. kr. skyldes primært,
at kontoen reduceret med 172,2 mio. kr. i 2023 og
forhøjet med 86,1 mio. kr. i 2024 og 86,1 mio. kr.
i 2025, jf. Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og
Moderaterne om vinterhjælp af september 2022.
28.63.07. Banedanmarks tilskudspulje (tekstanm. 121)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes, at der i 2023
er afsat midler til pulje til veterantog, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika- le
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternati-
vet og Kristendemokraterne om Infrastrukturplan
2035 af juni 2021.
28.63.08. Anlægsprojekter på jernbanen (tekstanm. 121)
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 114,7 mio. kr. skyldes afløb for de
igangværende anlægsprojekter, hvoraf de væ-
sentligste er Signalprogrammet og Hastighedsop-
gradering Ringsted-Odense.
28.64.12. Baneprojekter, Vejdirektoratet
(Anlægsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 499,0 mio. kr. skyldes afløbet for
Ny bane over Vestfyn, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om Infrastrukturplan 2035 af
juni 2021.
3.394,5
3.199,5
-195,0
-
21,6
21,6
2.198,0
2.312,7
114,7
113,0
612,0
499,0
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0009.png
132
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.71.01. Bygningsstyrelsen (tekstanm. 17)
(Statsvirksomhed)
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 11,6 mio. kr. skyldes primært
opjustering af enheden vedr. nedrivning af mink-
erhvervets produktionsanlæg, jf. Aftale mellem
den daværende S-regering, Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Allian-
ce om erstatning mv. til minkavlerne og følgeer-
hverv berørt af COVID-19 af januar 2021.
28.71.02. Nedrivning af minkerhvervets produktionsanlæg
(Anlægsbev.)
..........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 518,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat midler til nedrivningsentrepriser og følgeud-
gifter i forbindelse med nedrivningen af minker-
hvervets produktionsanlæg, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om er-
statning mv. til minkavlerne og følgeerhverv be-
rørt af COVID-19 af januar 2021.
28.72.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger
mv.
(Statsvirksomhed)
...........................................
Nettoudgift ...........................................................
Nettoudgiftsbevillingen falder med 20,8 mio. kr.
Dette skyldes en række modsatrettede bevægelser,
som dels kan henføres til forøgede huslejeindtæg-
ter og prisopregning på indtægtssiden, dels ud-
skydelser på vedligehold af kontorejendomme og
øgede renteudgifter for de igangværende bygge-
sager på udgiftssiden.
28.73.01. Ejendomsvirksomhed vedrørende uddannelses- og
forskningsbygninger (tekstanm. 141)
(Statsvirksomhed)
..................................................
Nettoudgift ...........................................................
Nettoudgiftsbevillingen stiger med 11,2 mio. kr.
Dette skyldes en rebudgettering af ejendomsvirk-
somhedens indtægter og udgifter.
40,7
52,3
11,6
-
518,0
518,0
-85,3
-106,1
-20,8
34,9
23,7
-11,2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
2684060_0010.png
133
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
28.74.10. Byggeprojekter, Vejdirektoratet
(Anlægsbev.)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 507,7 mio. kr. skyldes afløbet
for de universitetsbyggeprojekter, der er overdra-
get fra Bygningsstyrelsen til Vejdirektoratet.
Indtægt .................................................................
Jævnfør ovenfor.
899,0
391,3
-507,7
899,0
391,3
-507,7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Uddrag af regeringens finanslovsforslag marts 2023 vedrørende § 28 Transportministeriet
148