Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2682788_0001.png
København Ø, den 22. marts 2023
Til By & Havn
Att.: Adm. direktør Anne Skovbro
cc.: Bestyrelsesformand Pia Gjellerup, næstformand Lars Barfoed, bestyrelsesmedlem
Morten Melchiors, Laura Rosenvinge, Charlotte Lund og Marianne Sørensen.
Vedr. skade ved faldulykke i Nordhavn, og fremtidig sikkerhed, bl.a. for synshandicappede
Kære Anne Skovbro
Jeg kontakter dig, fordi By & Havns forsikringsselskab på By & Havns vegne har afvist
ansvar for en skade, jeg har fået ved en ulykke i det nye Nordhavnsbyggeri. Jeg er
svagsynet, og er trådt ud over en 45 cm. høj kant, der var anlagt. Jeg fik knust håndleddet,
brækket albuen, og har nu varige mén og væsentligt økonomisk tab. Jeg vil bede dig
revurdere, om der er sket fejl, som begrunder et ansvar, idet jeg mener at kanten, hvor jeg
faldt, burde have været afspærret, afmærket, eller på anden måde sikret for svagsynede.
I dialogen med jer har jeg bl.a. fået oplyst, at der også er en taxa, som er kørt ud over
samme kant. Det tyder på, at indretningen på stedet generelt er for farlig, og der er risiko
for nye uheld. Så uanset et eventuelt ansvar vil jeg opfordre til, at By & Havn kontakter
Teknik- og Miljøforvaltningen, og får taget godkendelsen af projektet op på ny. Jeg har
forstået, at der ikke kan laves en god løsning indenfor den eksisterende godkendelse.
På stedet hvor jeg faldt, området kaldet
”Lommevandrummet”, ud mod
Kronløbs-øen, er
der etableret et træbelagt areal. Der var på det tidspunkt ikke etableret vand ud for. På
arealet, nogle meter fra den kommende havnekant, er der anlagt et lodret niveaufald på 45
cm, svarende til højden på 3 trappetrin. Jeg vedlægger fotos. De ledelinjer, der var
projekteret, var endnu ikke anlagt. Jeg kunne se, at jeg ikke var nær et havnebassin, og
forudså derfor ikke en høj kant. Jeg overså kanten, fordi niveauerne var i samme farve, og
flød sammen visuelt.
Forsikringsselskabet har begrundet afvisningen af ansvar med, at projektet var udført efter
myndighedsgodkendelse, i etaper, og at området bar præg af igangværende byggeri.
Jeg har telefonisk kontaktet kommunens teknik- og miljøafdeling efter ulykken, og fik
oplyst, at hvis projektet ikke var færdigt, så burde den høje kant have været afspærret eller
afmærket. Jeg fik også oplyst, at det er muligt at få genoptaget godkendelsen af projektet,
hvilket der kan være grund til, når der er sket to ulykker samme sted.
Jeg mener at det er en fejl, at området med et 45 cm. lodret niveaufald ikke var afspærret
eller afmærket, når der endnu ikke var etableret nogen handicapsikrende foranstaltninger,
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Kopi til orientering af brev af 27/3-23 til transportministeren vedrørende manglende efterlevelse af statens anbefalinger for handicapvenlighed i By & Havns byggerier m.v., fra Annette Pedersen, København Ø
2682788_0002.png
og vandkanten heller ikke var etableret, så et brat niveaufald ikke var til at forudse. Jeg
mener også at stedet burde have været afspærret, hvis det ansås for en byggeplads.
Jeres projektleder har oplyst, at kommunen specifikt har krævet, at blinde og svagsynede
skal ledes uden om Lommevandrummet, pga. de høje kanter. Det krav var
ikke
overholdt.
Ledelinjerne udgør en del af det godkendte projekt, og projektet var derfor ikke i
overensstemmelse med godkendelsen. Selvom projektet gennemføres i etaper, så bør By
& Havn ikke lade et område med et potentielt farligt niveaufald som dette henstå
uafmærket i længere tid, når de handicapsikrende dele af projektet ikke er etableret. Det
bør også gælde for fremtidige projekter. Der er valgt en risikabel rækkefølge at
gennemføre projektet i, som man må tage ansvaret for, når der sker skader.
Herudover mener jeg, at By & Havn har skullet sørge for at markere kanten med en
kantmarkering i kontrastfarve, fordi det følger af de officielle statslige anbefalinger for
handicapvenlighed
1
, og fordi By & Havn er en halvstatslig bygherre. Det er ikke noget,
kommunen sikrer med en myndighedsgodkendelse, da den kun skal påse egentlige
lovkrav. Det er derfor noget, By & Havn selv skal påse.
Efter dialogen med jer har kanten siden 2021 været midlertidigt afspærret. Hvis
afspærringen skal fjernes igen, så mener jeg kun at det er forsvarligt, hvis By & Havn får
revurderet projektgodkendelsen, i samråd med teknik- og miljøforvaltningen. Indretningen
med et højt, uafskærmet fald er for farlig, og må erstattes med en anden løsning.
Jeg vedlægger til orientering kopi af mailkorrespondance, samt svaret fra Gjensidige
forsikring. Ved evt. spørgsmål kan jeg træffes på nedenstående telefonnummer.
Med venlig hilsen
Annette Pedersen
Odensegade 12, st.tv.
2100 København Ø
Tlf.: 23606269
Email: [email protected]
1
Færdselsarealer for alle
Vejdirektoratet, Transportministeriet, 2017 (link) og
Bollignære byrum for alle
Ministeriet for by-, bolig og landdistrikter, 2011 (link)041422