Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
Nørresundby 23/3-2023
3. LIMFJORDSFORBINDELSE VIA EGHOLM
–
GAVNER DEN UDVIKLINGEN I NORDJYLLAND?
21/3-2023 udtalte Preben Bang Henriksen (V) sig i TV2 Nord i forbindelse med,
at der nu også er fundet oddere nær linjeføringen for en evt. Egholm-
forbindelse:
- Jeg kan sige med det samme, at om det er knortegåsen, den spidssnudet frø,
odderen eller strandtudsen, så kommer de ikke til at ligge i vejen for
udviklingen i Nordjylland.
Om vejen, der senest er beregnet til at koste
7,8 mia. kr.,
gavner udviklingen,
kan diskuteres via en afvejning af fordele og ulemper for projektet.
Det forsøger jeg herunder.
VEJDIREKTORATETS BEREGNINGSMODEL
Vejdirektoratets beregningsmodel for samfundsmæssig forrentning af
infrastrukturanlæg medtager nogle ting, mens andre ikke er med. De store
parametre i Vejdirektoratets beregninger er trafikantgevinster (plus, beregnes
med LandsTrafikModellen) og anlægsudgifter (minus).
Men selv med den model er motorvejen en dårlig ide.
Vejen har nemlig i den seneste beregning fået en opsigtsvækkende lav
forrentning (3,5 %) og en meget lav restværdi efter 50 år (1,4 mia). Det er
formentlig langt mindre end, hvad man kan opnå med et alternativ (udvidelse
af E45), hvilket eksperter har forsøgt at få skiftende transportministere til at
beregne siden 2014 uden resultat.
Medtager man taksering af 292.000 ton CO2 udslip ved anlægget af vejen -
hvilket man bør gøre - er
forrentningen direkte negativ,
altså under 0 %! Dette
vurderes af en af Danmarks største specialister på området, professor og leder
af DTUs transportdivision Otto Anker Nielsen (se www.3-
limfjordsforbindelse.dk/3)