Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2679690_0001.png
En 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
[email protected]
I det følgende er udarbejdet en a ajourført fremstilling af fordele og ulemper ved de to relevante
løsninger på problemerne ved krydsning af Limfjorden. De to løsninger er dels den politisk fore-
trukne motorvej vest om Aalborg over øen Egholm og dels den indlysende løsning med udbygning
af den eksisterende motorvej E45 gennem Aalborg Øst.
Motorvej
over Egholm
Udbygning af E45
Egholm motorvejen (E39) passerer
de lave enge ved " Verdens Ende " i
Lindholm Fjordpark, passerer på en
lavbro over Ulvedybe og på en
dæmning hen over Egholm. Går i
tunnel under Limfjorden og videre
langs bebyggelsen i Mølholm og
Hasseris på en lav dæmning. Passe-
rer syd om City Syd på en dal-bro
over Østerådalen, syd om Dall Vil-
laby og fletter sammen med E45 ved
Dall landsby.
E45 Passerer i nord gennem et er-
hvervsområde, går i tunnel under
Limfjorden og passerer bebyggelsen
mellem Vejgaard og Aalborg Øst.
Passerer gennem Gug og forløber vi-
dere gennem dalen forbi Dall Villaby
og Dall Landsby.
Beregninger viser, at der i 2030 vil være følgende trafik over Limfjorden i de to alternativer:
Egholmmotorvej
I Egholmtunnellen: 33.500 biler i døgnet (HDT).
I Limfjordstunnellen: 76.600 biler i døgnet (HDT).
Udbygning af E45
I Limfjordstunnellen: 104.800 biler i døgnet (HDT)
Efterfølgende er vist en skematisk oversigt over væsentlige parametre, som har eller bør have ind-
flydelse på beslutningen om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 132: Henvendelse af 22/3-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2679690_0002.png
Trafikale problemer ved Fjord-
krydsningen
Trængsel på Limfjordsbroen
Trængsel i Limfjordstunnellen
Belastning af E45 gennem Aalborg
Nye tilslutningsanlæg på E45
Trafikuheld v. Limfjordstunnellen
Forbindelse til City Syd
Forbindelse til Jammerbugt
Problemer ved Bouet
Sammenhæng med byudvikling
Erhvervstilgængelighed
Redundans
Afledte effekter
Naturbelastning
Vandindvindings interesser
Støj påført nye områder
Samfundsnytte, >3,5 %
Anlægsomkostninger
Egholmforbindelse
Løser ikke
Løser delvis
1
Løser delvis
3
Løser ikke
5
Løser ikke
7
Løser
Løser
Løser ikke
10
Løser ikke
11
Løser delvis
13
Løser delvis
15
Udbygning af E45 m. Tunnel
Løser ikke
Løser
2
Løser
4
Løser
6
Løser delvis
Løser
8
Løser
9
Løser
Løser delvis
12
Løser
14
Løser delvis
16
Ja
Ja
Ja
17
Nej
Meget store, ca. 7 mia. kr.
Nej
Nej
Nej
Sandsynligvis
18
Store, ca. 4,5 mia. kr.
Anbefalet læsning (begge kan findes på Folketingets hjemmeside)
En 3. limfjordsforbindelse, Løsninger for tilvejebringelse af yderligere kapacitet for trafik på tværs af Lim-
fjorden, Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, december 2022.
Replik til ministersvar på Spørgsmål 29, Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, marts 2023.
1
I åbningsåret vil der fortsat være trængsel som i 2014. I spidskvarter er belastningsgraden>
1.0. I 2040 nogenlunde som
i 2019: 86.000 HDT og B=1,15.
2
3
Belastningsgrad i 2030 under 0,8-
E45 frem til Humlebakken overbelastes.
4
E45 udbygges fra Bouet til Svenstrup
5
Med en Egholmforbindelse sker der ingen udbygning af E45
6
I forbindelse med udbygning af E45 moderniseres alle tilslutningsanlæg
7
Det store antal trafikuheld og hændelser vil fortsætte på 2014 niveau.
8
Der etableres forbindelse ved Dall Rasteplads
9
Der etableres motortrafikvej fra E39 til Vadum
10
Med Egholmforbindelse sker der ikke noget på E45 – heller ikke ved Bouet
11
Byudvikling ved Stigsborg og ved NAU belaster Limfjordstunnellen med op til 10.000 bilture dagligt.
12
E45 udbygges
13
God forbindelse mellem Syd og Nord – Nordvest via Egholm. Ingen sammenhæng med E45 nord.
14
God forbindelse til hele Vendsyssel incl E45. God forbindelse til de store erhvervsområder Aalborg Øst incl. AAU,
NAU og Gigantium samt områderne ved Sønderbro og centrum
15
I tilfælde af spærring af E45 gennem Aalborg eller især Limfjordstunnellen kan trafik sydfra mod E39 og rute 11 diri-
geres væk fra E45 og over Egholmforbindelsen – og omvendt. Trafikken skal tage stilling ved Svenstrup eller Vestbjerg.
I det daglige kan trafikken ikke omdirigeres internt i Aalborg. Vejnettet er ikke til det.
16
I tilfælde af spærring af E45 gennem Aalborg eller især Limfjordstunnellen kan trafik ved Limfjordstunnellen omdiri-
geres til et andet rør og derfra videre mod nord. Trafikken skal tage stilling umiddelbart ved Limfjordstunnellen. I det
daglige kan trafikken ikke omdirigeres internt i Aalborg. Vejnettet er ikke til det.
17
Egholmmotorvejen planlægges på dæmning vest for Hasseris. De nye store bebyggelser ved Hasseris Enge og Sofi-
endal Enge påføres trafikstøj. Høj støjmur i engene holder støjbelastningen under støjgrænsen på 58.Db.
18
Der er ikke foretaget nogen ny officiel beregning af trafikfordeling og samfundsnytte. Et skøn ud fra data fra Vejdi-
rektoratet viser en nettonutidsværdi på ca. 2 mia. kr. eller 5 % i intern rente.