Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 132
Offentligt
En 3. Limfjordsforbindelse
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
I det følgende er udarbejdet en a ajourført fremstilling af fordele og ulemper ved de to relevante
løsninger på problemerne ved krydsning af Limfjorden. De to løsninger er dels den politisk fore-
trukne motorvej vest om Aalborg over øen Egholm og dels den indlysende løsning med udbygning
af den eksisterende motorvej E45 gennem Aalborg Øst.
Motorvej
over Egholm
Udbygning af E45
Egholm motorvejen (E39) passerer
de lave enge ved " Verdens Ende " i
Lindholm Fjordpark, passerer på en
lavbro over Ulvedybe og på en
dæmning hen over Egholm. Går i
tunnel under Limfjorden og videre
langs bebyggelsen i Mølholm og
Hasseris på en lav dæmning. Passe-
rer syd om City Syd på en dal-bro
over Østerådalen, syd om Dall Vil-
laby og fletter sammen med E45 ved
Dall landsby.
E45 Passerer i nord gennem et er-
hvervsområde, går i tunnel under
Limfjorden og passerer bebyggelsen
mellem Vejgaard og Aalborg Øst.
Passerer gennem Gug og forløber vi-
dere gennem dalen forbi Dall Villaby
og Dall Landsby.
Beregninger viser, at der i 2030 vil være følgende trafik over Limfjorden i de to alternativer:
Egholmmotorvej
I Egholmtunnellen: 33.500 biler i døgnet (HDT).
I Limfjordstunnellen: 76.600 biler i døgnet (HDT).
Udbygning af E45
I Limfjordstunnellen: 104.800 biler i døgnet (HDT)
Efterfølgende er vist en skematisk oversigt over væsentlige parametre, som har eller bør have ind-
flydelse på beslutningen om etablering af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg: