Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2703072_0001.png
Takstreform
Hvorfor nu det?...
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0002.png
Aske Nydam Guldberg
Fungerende formand i IDA.
Fagforeningen for Ingeniører, Natur- og Ituddannede.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0003.png
Hvordan løser vi transportens udfordringer?
Transport og
landbrug vil stå for
89% af CO
2
udledningen i 2030
Skal vi reducere
transportens KM
- eller flytte os på
en anden måde?
Vi vil gerne have
flere til at bruge
den kollektive
transport.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0004.png
Det handler om at skubbe i den rigtige retning
Høj mobilitet er vigtigt, det skaber arbejdspladser og skattekroner.
CO
2
reduktioner er vigtige.
Billige klimaløsninger er fordelagtige.
Nem gennemførlighed, lav projektrisiko er en fordel.
Kan vi øge kundegrundlaget efter Corona og stoppe udhulingen af busruterne i
landdistrikterne?
Lad os se, hvad Transportvaneundersøgelsens (TU) data kan fortælle os.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0005.png
I dag
• Prissystemet på længere afstande favoriserer bilen på grund af dyre billetter for kollektiv
trafik, mens den kollektive trafiks relativt lave pris på korte ture betyder, at der på korte
ture konkurreres med cyklen.
• Vi er vant til, at der er en sammenhæng mellem afstand og pris, dette er dog mindre
hensigtsmæssigt for klimaet og for at udnytte potentialet for nye kunder.
• Fritidsture i bil, udgør en langt større andel (40 procent) af det samlede antal kørte
personki-
lometer end pendlingsture (24 procent + 4 procent uddannelsespendling).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0006.png
I dag
9. April 2023
-
”Jeg deler bekymringen for, at der kan opstå en
negativ spiral med højere priser eller færre afgange,
lyder det fra ministeren.
- Derfor er en takstreform så afgørende!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0007.png
Hvor er klimabelastningen?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0008.png
Afstandsbånd
0 – 14 KM
14- 72 KM
72 > KM
Dyrere end i dag
Billigere end i dag
(størst andel af indtægterne) (middel andel af indtægterne)
Fordele:
Øget cykling og
folkesundhed.
Klimavenligt
Fordele:
Mindre trængsel på veje
Flere kunder i Off. Trp. Hele
døgnet.
Klimavenligt
Billigere end i dag.
(lille andel af indtægterne)
Fordele:
Mindre trængsel på veje
Flere kunder i Off. Trp. Hele
døgnet.
Klimavenligt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0009.png
Takstreform for klimaet
En klimasmart prisreform for den kollektive transport bør tage udgangspunkt i:
1. Korte ture kan ske med gang/cykel, og billetprisen bør derfor være højere.
2. Mellemlange ture bør være billigere for at skærpe konkurrencen med bilen.
3. Prisstruktur for de lange rejser over Storebælt skal være mere favorabel for
kollektiv trafik i forhold til bil.
4. Periodekort skal dække hele områder og motivere folk med stort transport-
behov til at spare penge ved at bruge kollektiv trafik.
5. Kollektiv trafik en relativ lille markedsandel blandt fritidsture, hvilket indikerer et stort
vækstpotentiale.
6. Simplere og klare zone og billetstrukturer.
7. Vi skal adskille socialpolitik og transportpolitik.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0010.png
Rækkefølgen er vigtig!
1 Skab grundlaget:
• Først reform af takster, zoner og billetterings- og abonnementstyper.
2 Udbyg pålidelighed:
• Så kan der arbejdes meningsfuldt med køreplaner, frekvens
3 Skaler og invester i nye løsninger:
• indkøb af flere togsæt.
• Forlængelse af perroner efter kundegrundlag.
• Øge stationsnær byplanlægning
• Nye stationer, destinationer, special materiel.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0011.png
Konklusion
Gennem en takstreform kan vi, uden
øgede omkostninger:
• Nedbringe transportens CO
2
udledning betragteligt.
• Få passagertallene op især på de mellemlange afstande.
• Øge indtjeningen over tid.
• Mindske trængslen og dermed minimere behovet for ny vejinfrastruktur.
• Binde by og land bedre sammen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Henvendelse af 21/3-23 samt præsentation fra foretræde 2/5-23 vedrørende en takstreform af den kollektive transport, fra Ingeniørforeningen IDA
2703072_0012.png
Anbefaling til Transportudvalget
• Igangsætte arbejdet omkring grønt takstudvalg hurtigst muligt.
• IDA bistår gerne med ekspertviden, hvis der er behov for dette.
• En takstreform er forudsætningen for et velfungerende kollektiv tilbud, også på landet.
• Den rigtige rækkefølge er vigtig: Takster, så frekvenser, så investeringer.
• Indfasning over en 3-4 årig periode, fordi adfærdsændringer tager tid, for både system og
passagerer.