Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Byerne og bilerne –
venner eller fjender?
Præsentation for Folketingets Transportudvalg
Udarbejdet af Michael Eisenberg, Intercom
Dato: 21. marts 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
Motorvejene
•
Middelfart vil have farten ned på Vestfyn – CO2
•
Nyborg vil have farten ned på Østfyn – a) støj, b) CO2
•
Slagelse og Sorø vil have farten ned på Vestsjælland – støj
•
Furesø vil have farten ned i Nordsjælland – støj
Mit spørgsmål:
Hvem bestemmer hastigheden på motorvejene – Folketinget eller kommunerne?
Hvor megen suboptimering vil I tillade?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
Byerne
Odense og København og snart andre kommuner vil forbyde ældre dieselbiler – CO2
Min påstand:
Symbolpolitik. Man vil ikke kunne måle effekten af det. De få gamle dieselbiler er
udfaset om få år.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
København
Hastighed:
Man vil have farten ned fra 50 km/t til 40 og 30.
Min påstand:
Det vil betyde større brændstofforbrug, større forurening, flere køer, øget rejsetid, flere
trafikbøder. Stop det. Der er i forvejen rigeligt med gader med lave, lokale fartgrænser.
Vejarbejde: En gade som Gothersgade lukkes i 72 dage! Og genåbner ikke til tiden.
Mit spørgsmål: Ville metroen kunne lukkes i 72 dage ved sporarbejde?
Min påstand: Vejarbejde skal klares i en ruf. Og det kan det.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
København
Man vil skrotte 600 ud af i alt cirka 1.050 offentlige parkeringspladser i indre by.
Min påstand: Det vil gøre det umuligt at parkere i City. P-pladser søges ikke kun af
tilrejsende, men også af byernes egne familier med børn samt af ældre, der har brug
for en bil for at komme rundt.
Man vil grave trafikken fra Ågade over Rådhuspladsen til Amager ned i en tunnel i
projekter op til 10,5 mia. kr. Staten forventes at medfinansiere projektet.
Min vurdering: Prøv at sætte det i relation til det pres, som vores samfund kommer
under. Vi skal anvende midlerne yderst velovervejet i fremtiden.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
Konklusion
I
Danmark har brug for bilen
Både private og erhvervsliv samt offentligt ansatte, der kører bil på jobbet, har legitime
behov for at bruge bilen.
Snart kører vi alle i elbiler – forureningen går mod nul
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
Konklusion
II
Behov for, at ansvarlige politikere danner et skøn, der gavner den trafikale helhed i
samfundet.
Det skøn ligger bedre hos Folketinget end hos landets 98 kommuner.
Folketinget bør gribe ind nu mod kommunernes mange forsøg på suboptimering i form
af særlige fartbegrænsninger, sløjfning af p-pladser med videre, som sker ud fra lokale,
ikke trafikmæssige behov, og som ikke gavner almenvellet.
Et passende udgangspunkt kunne være baseret på den sunde fornuft og princippet om
fremkommelighed for alle.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
Om Michael Eisenberg og Intercom
Intercom er et lille, full-service kommunikationsfirma, der primært
beskæftiger sig med kommunikationsstrategi, idéudvikling samt tekster og
billeder.
Michael Eisenberg er kommunikationsrådgiver, cand.mag. i dansk og
historie med speciale i ytringsfrihed. Tidligere danmarksmester i rally.
Konsulent i 17 år for dækbranchen i Danmark omkring det rette dækvalg til
årstiden.
Ingen betalte eller organiserede interesser står bag dette foretræde.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Henvendelse af 13/3-23 samt oplæg til foretræde om kommuner og lokale trafikbestemmelser, fra Michael Eisenberg
TAK FOR
OPMÆRKSOMHEDEN !
Se alt om Michael Eisenberg og Intercom på:
www.intercom.nu