Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 122
Offentligt
2691743_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
Vejstøj- og Miljøplanlægning
TRU og MOF d. 12/4-2023
v/Henrik Sakstrup
Pensioneret pilot og tidligere officer i Flyvevåbnet
Talsmand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i
Egholmlinjen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0002.png
Data:
Alle data og henvisninger er fra officielle kilder.
EEA, Det europæiske miljøagentur (pålidelige og
uafhængige oplysninger om miljøet), VVM, Nord2000
*
= henviser til slides efter præsentationen med
[email protected]
yderligere henvisninger samt dokumentation.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0003.png
Hvordan går det med vejstøjen i DK?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0004.png
DK er hårdere belastet end mange andre sammenlignelige lande
25
20
+17%
People exposed > Lden 55 db i % –
sundhedsskadelig støj EEA 20/2019 (uvildig)
Noise development 2012-2017
15
%
10
DK
-17%
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0005.png
Aalborg er mest belastet
Kilde: EEA-rapport 20/2019
Ingen tysk by er lige så støjbelastet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0006.png
Hvorfor er støj et stort problem
Støj er sundhedsskadeligt
I Danmark dør 802 mennesker for tidligt hvert år
som følgevirkning af vejstøj
Særdeles ubehageligt*- langt før 58 db
Samfundsøkonomiske omkostninger er store:
*4,4 milliarder (TRU Høring 20/1-2020, COWI).
Hvad er cost benefit?
Er det det samfund I ønsker?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0007.png
Beregningsmetoden i VVM
er misvisende
Ingen ved hvad støjen er:
på hverdage?
i myldretiden?
i medvind?
når trafikken stiger år for år?
ved vejens max kapacitet?
lokalt med de aktuelle vindforhold
Dette holdes hemmeligt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0008.png
Hvad er manglerne ved de nuværende
støjberegnings metoder?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0009.png
Kortsigtet trafikprognose med lave trafiktal
er grundlag for støjberegningen i VVM
Her kommer et typisk eksempel
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0010.png
En ny motorvej
planlægges
Støjkonsekvenszone
med lave trafiktal ved
åbning + få år frem
beregnes i VVM
Der laves beboelse op til
den anviste støjgrænse
på 58 dB fra VVM.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0011.png
En ny motorvej
planlægges
Støjkonsekvenszone
med lave trafiktal ved
åbning + få år frem
beregnes i VVM
Der laves beboelse op til
den anviste støjgrænse
på 58 dB fra VVM.
Støjkonsekvenszone ved
senere/højere
trafiktal – beregnes ikke
Derfor er
metoden
utilstrækkelig
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0012.png
Vi ved derfor med
sikkerhed
at beboere
senere vil blive belastet med gennemsnitlig
støj > 58db, når trafikken stiger.
Ved vedtagelse af kommende anlægslove
blåstempler I denne metode!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0013.png
Gennemsnit er en utilstrækkelig størrelse
Lden er lands- og årsgennemsnit
Her er gennemsnitstemperaturen
37 grader
– ganske behageligt
0 grader
74 grader
Men reelt uudholdeligt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0014.png
Lokale vindforhold tages ikke i betragtning.
Nordjyske Vindmøller
40 års statistik
I Nordjylland har vi
vestenvind 66% af året – og mere vind
Mere end landsgennemsnittet
Vejdirektoratet ønsker ikke at lave en støjberegning med den
lokale vind ved Aalborg
SÅ REELT VED VI IKKE HVORDAN STØJBELASTNINGEN ER
ifm. den 3. Limfjordsforbindelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0015.png
Støjudbredelse ved stigende trafik.
65 DB
600
500
Afstand til vej, M
400
300
0 VIND
200
MEDVIND
100
0
Antal køretøjer/døgn (ATD)
Medvinden helt afgørende – en
fordobling af støjudbredelsen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0016.png
Hvad sker der med støjen når vestenvinden
blæser støjen ind mod beboelse med
stigende terræn øst for en motorvej
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0017.png
Den nye Silkeborgmotorvej er et typisk eksempel
VVM rapport 303, Vejdirektoratet (Silkeborgmotorvejen) som har beregnet støjen på
en position ved den sort plet plet på kortet, Lden 51db.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0018.png
Støj langt værre en forventet –
desværre ikke tilfældigt!
Aktuel støjmåling i 2017 på samme position (VVM Lden 51db) som viser en støj på
84 db, som trafikken stiger i løbet af eftermiddagen, med udsving på op til 100 db.
Medvind
Aktuel måling
83 db
51 db
VVM beregning 51 db
Sådan en stor usikkerhed fra VVM-rapportens Lden-støjberegning er derfor uacceptabel.
Lden fra VVM-rapporten kan ikke stå alene. VD stiller ingen garantier
Borgerne lades i stikken
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0019.png
Forskel på VVM støjkort fra 2011 til …
Problemet er, at man kun regner på
lave – midlertidige – trafiktal => lave støjgener
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0020.png
…VVM 2021 – fordobling på de fleste
strækninger på blot 10 år !
Hvad vil samme beregning vise i 2031?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0021.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
Mere reelt støjkort:
Gennemsnitsberegninger, NORD2000 eller ej
Det ændre ikke virkeligheden
Stigende terræn
øst for motorvej
26.000 borgere
vil
2/3 af året med
vestenvind blive
belastet med
sundhedsskadelig
støj. *
Stigende terræn
øst for motorvej
Derfor er Egholm linjeføringen uholdbar. Dette kan man ikke byde 26. 000 borgere
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0022.png
Hvis støjberegninger og lovgivning er tilstrækkelig, kan
følgende ikke ske: over 58 dB – før projektet er gået i
gang ! Med åbningstrafiktal få år frem!
Natur-børnehave med udendørs fokus.
Mandag til fredag med højere støj (Lden lø+sø)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0023.png
SBT – Støj Belastnings Tal
Støjreduktionen på E45 trækkes
fra i SBT for Egholmlinjen
Stærkt kritisabelt og
misvisende.
DTU vil dumpe denne metode
til en eksamen!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0024.png
Andre lande anvender fx:
love
– ikke vejledende grænseværdier som i DK
trigger values
efter etablering => krav til reduktion af
støjen. I DK først når borgerne klager højt nok, længe
nok – men uden rettigheder og garantier fra
Vejdirektoratet.
hver enkelt projekt
vurderes med lokale forhold
*
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0025.png
Hvad har vi gjort for at ændre
planlægningsmetoderne, så udviklingen
forbedres?
INTET
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0026.png
INTET - fortsat
På Miljøstyrelsens foranledning
(2013/2021)er der udarbejdet ny dansk
undersøgelse, der viser at
sundhedsskadelig støj ved motorveje
allerede forekommer ved
52 dB
Dvs. det nye resultat er i
overensstemmelse med WHO´s
støjgrænse på 53 dB
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0027.png
Kilde:
Bør besluttes inden
infrastrukturforligets (2035)
projekter igangsættes, herunder
Egholmlinjen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0028.png
Visualisering af støjskærme i VVM er utilstrækkelig
Fra Hasseris – retning mod øst
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0029.png
Visualisering Borgerbevægelsen
Fra beboelse i Hasseris – retning mod vest: 9-11 m højt
Bemærk størrelsesforholdet med 4 personvogne og 2 personer – blot til illustration
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0030.png
Fra Drastrup i syd – til Limfjorden – ca. 4 km motorvej med
på 3-4 m dæmning med støjskærme på 6 eller 7 m =
9-11 m over terræn*.
Nord for fjorden overføres motorvejen alle eksisterende
veje og jernbaner i ca. 4 km i 8-10m højde. Manglende visualisering
8 km motorvejsbyggeri i 8-11 m
over terræn vest om Aalborg
/Nørresundby
Solen går ikke ned i horisonten
Berlinmuren 3,5 m høj
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0031.png
Ingen tager ansvar:
Vejdirektoratet følger bestemmelser
Bestemmelser for støjgrænse er Miljøministeriets ansvar
Miljøministeriet noterer at det er et politisk valg
Politikerne følger ministeriets anbefalinger
(sågar Aalborg byråds anbefaling – uden indsigt i
VVM)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0032.png
Vejstøj er en uomgængelig politisk problemstilling, som
ikke desto mindre bliver behandlet med forbløffende
mangel på alvor – og tavshed
Undgå et nyt ”Silkeborg” med Egholmlinjen
Visualiseringer fra terrænhøjde
Anvend nye dækkende beregningsmetoder, som
minimum ifm. nye anlæg (slide 7)
Indfør ny anbefalet grænse på 52 dB for nye motorveje
som lov.
Implementer lovgivning på området – vejledninger
holder tilsyneladende ikke.
Bør gennemføres før nye anlægslove vedtages – også
anlægsloven for Egholmlinjen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0033.png
Der er pålagt jer et stort ansvar
med nuværende viden.
Forhold som ikke var kendte
ved beslutning om linjeføring i
2014
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0034.png
Tak fordi I lyttede
Borgerinddragelse:
Vi stiller os gerne til rådighed for yderligere
dokumentation og løsningsorienteret
tilgang
.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0035.png
Supplerende
dokumentation
vedr. den
3. Limfjordsforbindelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0036.png
Andre lande anvender fx:
love
– ikke vejledende grænseværdier som i DK
trigger values
efter etablering => krav til reduktion af
støjen. I DK først når borgerne klager højt nok, længe
nok – men uden rettigheder og garantier fra VD.
hver enkelt projekt
vurderes med lokale forhold
*
Hvordan beregnes
virksomhedsstøj
i DK?
Medvind 360 grader
Hvorfor skal staten ikke anvende samme metode ved
anlæg af motorveje?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0037.png
60
Borgernes holdning
50
For Øst-løsning
Der er foretaget 3 meningsmålinger hvor
der er spurgt til for- og imod de 2
løsninger. 1 måling er udført af Aalborg
Universitet og 2 af Jysk Analyse A/S.
Alle havde samme resultat på nær ganske
få procenter.
40
30
For Egholm
20
10
0
Via Egholm
Ekstrarør i Øst
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0038.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0039.png
Ændring i db pr. 10.000 flere
køretøjer (ATD)
3,5
3
db ændring
2,5
2
1,5
1
0,5
0
10.00020.00030.00040.00050.00060.00070.00080.00090.000
Serie1
Antal køretøjer/døgn (ATD)
Trafikmængden ændrer meget på støjen ved lave trafiktal,
Men ikke ved store trafiktal.
Derfor ændres støjen ikke mærkbart
på E45 med en Egholmlinje. Fra 86t HDT til 73t = -0,65 db
VD vurderer 1-2 db støjreduktion på E45 med Egholm-linjen –
ikke hørbart
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0040.png
Støjdæmpning ikke
praktisk mulig
Lindholm Høje
4 km i 8-10m højde
Hasseris- og Sofiendal
Enge
Vejdirektoratets oplysninger
Efterfølgende har VD alligevel indstillet
støjskærme i Hasseris- og Sofiendal Enge,
i alt 2,4 km, DKK 44 mio., for at reducere
Vejstøjen til < 58 dB.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0041.png
Referencer:
Link til video:
Tålelige motorveje
https://www.youtube.com/watch?v=gu5m
YB-W96E
Opdatering af VVM – FEB 2021
https://www.youtube.com/watch?v=VJOffwIIX
w0&t=5s
Link til EEA Report no 22/2019:
https://www.eea.europa.eu/themes/human/n
oise/noise-fact-sheets
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0042.png
Støjkonsekvenszoner:
MST.dk
https://miljoegis.mim.dk/spatialmap?profile=noise
VVM 2011, VVM 2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0043.png
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0044.png
Støjzone ved lave
trafiktal ved åbning + få
år frem
Støjzone ved
senere/højere
trafiktal
Beboelse
Anvender man
samme metode
med lave trafiktal
ved beregning af
broers bæreevne?
Nej selvfølgelig ikke.
Desuden tillægger
man en
sikkerhedsmargin.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0045.png
NORD2000
Anvender 9 vejrklasser som gns.
Lden 58 dB (day, evening, night)
årsgennemsnit
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0046.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
Mere reelt støjkort:
26.000 borgere
vil
2/3* af året med
vestenvind blive
belastet med
sundhedsskadelig
støj. *
Gennemsnitsberegninger, NORD2000 eller ej
Det ændre ikke virkeligheden
Hverdagsstøj i let vestlig vind
Baseret på
40 års vindmøllestatistikker
NORD2000
VVM 2021
- og VD vil ikke forholde sig til regneeksemplet
Skal borgerne straffes fordi man har mindre støj 1/3 af året?
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0047.png
Støj langt værre en forventet –
desværre ikke tilfældigt!
Aktuel støjmåling i 2017 på samme position (VVM Lden 51db) som viser en støj på
84 db, som trafikken stiger i løbet af eftermiddagen, med udsving på op til 100 db.
Medvind
Aktuel måling
83 db
51 db
VVM beregning 51 db
( - logaritmisk skala*)
Sådan en stor usikkerhed fra VVM-rapportens Lden-støjberegning er derfor uacceptabel.
Lden fra VVM-rapporten kan ikke stå alene. VD stiller ingen garantier
Borgerne lades i stikken
* Long, Marshall (2006): “Architectural Acoustics.” Elsevier Academic Press, New York, USA.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0048.png
Fra Drastrup i syd – til Limfjorden – ca. 4 km motorvej med
på 3-4 m dæmning med støjskærme på 6 eller 7 m =
9-11 m over terræn*.
Nord for fjorden overføres motorvejen alle eksisterende
veje og jernbaner i ca. 4 km i 8-10m højde. Manglende visualisering
8 km motorvejsbyggeri i 8-11 m
over terræn vest om Aalborg
/Nørresundby
Solen går ikke ned i horisonten
Berlinmuren 3,5 m høj
* Ny indstilling fra VD efter VVM 2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0049.png
Hvad er argumentet for ikke at anvende vejens
maksimale kapacitet med mest støjende niveau til
beregning af støj?
???
Ingen vil – eller kan - svare!
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0050.png
Hvis støjberegninger og vejledninger er tilstrækkelig, kan
følgende ikke ske: langt over 58 dB !
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0051.png
Derfor er det ikke et argument at ”det
er besluttet/aftale” i 2014, for man
kendte ikke konsekvenserne.
Derfor er der pålagt jer et stort ansvar
ved vedtagelse af kommende
anlægslove
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0052.png
Hvorfor er støj et stort problem
Støj er sundhedsskadeligt
I Danmark dør 802 mennesker for tidligt hvert år
som følgevirkning af vejstøj
Særdeles ubehageligt*- langt før 58 db
Samfundsøkonomiske omkostninger er store:
*4,4 milliarder (TRU Høring 20/1-2020, COWI).
Hvad er cost benefit?
Er det det samfund I ønsker? Ulovligt andre lande!
*Beboere langs motorveje er ca. 7-10 db mere generet end beboere langs byveje
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Henvendelse af 12/3-23 samt præsentation fra foretræde 12/4-23 vedrørende støjgener i vvm undersøgelsen af 3. Limfjordsforbindelse, fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen
2691743_0053.png
Lever VVM op til krav om:
Sagligt?
Sandfærdigt?
Objektivt?
NEJ