Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE
Trafikselskaber giver fire bud på at styrke mobiliteten i landområderne
Den kollektive trafik spiller en central rolle i at få Danmark til at hænge bedre sammen og i at fremme
den grønne omstilling. Men skal mobiliteten styrkes i landområderne, kræver det nytænkning og en
mere fleksibel lovramme for trafikselskaberne. Derfor er de regionale trafikselskaber gået sammen om at
udgive en pjece med fire anbefalinger til nye mulige løsningsforslag.
Lukkede lokalskoler og voksende transportafstand til uddannelsesinstitutioner, sundhedstilbud og
indkøbsmuligheder betyder, at danskere i yderområderne uden egen bil i stigende grad er afhængige af
den kollektive transport. Når børn skal til og fra skole og pendlerne på arbejde udnyttes kapaciteten i
bussen fuldt ud, men uden for myldretiden, hvor efterspørgslen er meget mindre, kan der være langt
mellem busserne – og måske kører der slet ikke nogen. Der er brug for nye og mere fleksible
transportløsninger.
Fire anbefalinger til nye fleksible transportløsninger
Der findes ikke én løsning til alle udfordringer på tværs af Danmark. I pjecen giver de regionale
trafikselskaber deres bud på nye tiltag, der kan supplere eller erstatte den traditionelle kollektive transport
i landområderne. Trafikselskaberne peger på samkørsel, fleksible busser, Frivilligbus og trafikknudepunkter.
”Vi skal udvikle og forny os for at fremme omstillingen til mere miljørigtig transport og for at sikre god
service i de tyndest befolkede områder af landet. Trafikselskaberne har tidligere udviklet Flextrafik og
samarbejdet om at skalere og standardisere den løsning på tværs af landet. Vi er klar til at tage ansvar for
ny innovative løsninger” siger Steen Vindum, formand for Trafikselskaberne i Danmark.
Kræver investeringer og nye rammevilkår
I dag udgør de lovmæssige rammevilkår en barriere for, at trafikselskaberne kan påtage sig en mere aktiv
og koordinerende rolle inden for bl.a. samkørsel og mikromobilitet. Sammen med de økonomiske
konjunkturer giver det store udfordringer med at prioritere og teste disse løsninger i stor skala.
Transportministeren har bebudet, at der skal nedsættes et ekspertudvalg, der skal se på busbetjeningen i
yderområder. Det er håbet, at pjecen og dens løsningsforslag kan spille ind til udvalgets arbejde.
”Sammen med vores ejere og samarbejdspartnere har Trafikselskaberne opbygget viden, erfaring og
kompetencer med drift og udvikling af den kollektive transport i landområderne. Vi håber, at pjecen og
dens anbefalinger vil kunne bidrage til arbejdet i regeringens kommende ekspertudvalg om at styrke
mobiliteten i yderområderne. ” siger Steen Vindum.
Kontaktpersoner:
Formand for Trafikselskaberne i Danmark Steen Vindum, M: 26293732, e-mail
Sekretariatschef for Trafikselskabernem Lone Rasmussen, M:
For uddybning af pjecens forslag og de omtalte pilotprojekter:
Plandirektør Per Gellert, Movia, M: 40 70 36 46, e-mail:
Planchef Henrik Juul Vestergaard, Midttrafik, M: 51648213, e-mail:
Underdirektør Nicolai Sørensen, NT,
M: 20248516, e-mail
Direktør Lars Berg, Sydtrafik, M: 21 67 72 31, e-mail:
Se pjecen her: