Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 119
Offentligt
2674473_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport februar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 7
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 18
S-bane ..................................................................................................................... 20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 202 tog, og heraf er 152 godkendt til drift på ERTMS-strækninger.
Der er fortsat stadig særligt fokus på at få togene til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), RO1,
(IC3, ABs og IR4) klar. Planen følges, men er stram og uden buffer. Tidligere er også rapporteret
om en analyse af baggrunden for de forsinkelser, der er opstået på tværs af udrustningsplanen.
Dette arbejde danner baggrund for et genbesøg af planen mhp. at konsolidere og skabe en så
robust plan, som muligt. Dette arbejde er stadig i gang, men der rapporteres efter de nye konso-
liderede udrustningsplaner for de enkelte togtyper, så snart de er klar. Efterfølgende vil der fortsat
blive arbejdet med yderligere optimeringstiltag.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul.
Der arbejdes også fortsat med planlægningen af gennemførelsen af de kritiske baselineopgrade-
ringer af de allerede udrustede tog.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste
strækning som ibrugtages, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i år.
Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet
grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom i lyset af for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner, hvilket såede stor tvivl om Alstoms leverancedygtighed og gjorde, at
Banedanmark vurderede, at sandsynligheden var stærkt stigende for forsinkelser. Der er derfor
igangsat en genplanlægning af udrulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planud-
kast til en revideret plan for de strækninger, som er planlagt til og med 2025.Dette bekræftede
Banedanmarks bekymring for, at Alstom ikke kan levere som aftalt, idet der i planudkastet frem-
går forsinkelser, som vil betyde et brud med det oprindeligt aftalte, som også er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Banedanmark er i dialog med Alstom og afsøger optimeringstiltag
mhp. at bringe planerne tilbage til det forudsatte. Banedanmark forventer at få en afklaring frem
mod april på, hvorvidt dette er muligt. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
projektet som gul. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom melder, at de systemleverancer,
som var aftalt leveret med (RO1) ikke alle bliver leveret til april 2023. Det er en forudsætning, at
disse leverancer er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8), ibrugtages.
Den nuværende udrulningsplan, som genplanlægges, omfatter de projekter, som var indeholdt i
den oprindelige kontrakt med Alstom. Der var tale om en produktionsplan, hvor der var sikret en
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
buffer i forhold til Anlægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Stor-
strømsbroen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og Femerntun-
nelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som forventes kaldt i 1. kvt. 2023.
Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den
igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen
får implikationer for den samlede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den
overordnede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den
manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-
leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leve-
rancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen. Banedanmark er i gang med en audit af Al-
stoms styring af de aftaler, de har indgået med deres underleverandør af visse trafikstyringsfunk-
tionaliteter. Auditen er er netop afsluttet uden blokerende observationer, men alene anbefalin-
ger, som vil styrke gennemsigtigheden i aftalestyringen. Derudover er der igangsat en tredje-
partsvurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den
indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering. Vurderingen er gen-
nemført, og rapporten afleveret, og Banedanmark er nu ved at gennemgå rapporten.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/23
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/23
3 Udrulningskort
Februar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/23
Februar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/23
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Denne gang er risikoen vedr. mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både interne
og eksterne) i ETCS-systemet, nedskrevet. Risikoen fremgår derfor ikke længere af
rapporteringen, men monitoreres. Risikoen vedr. mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at op-
fylde leverancerne til Banedanmark er ændret fra middel til høj, da man oplever generelle forsin-
kelser fra Alstom, også på genplanlægningen, og deres projektchef har meddelt sin afgang fra
projektet. Risiko vedr. vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er under udrulning er
ændret fra høj til middel, da der er god fremdrift med arbejdet på at etablere en governance-
struktur.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen (tidligere
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s
4. jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningen)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/23
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark (opskrevet)
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning (nedskrevet)
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/23
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 202 tog, og heraf er 152 godkendt til drift på ERTMS-strækninger.
Der er fortsat stadig særligt fokus på at få togene til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), RO1,
(IC3, ABs og IR4) klar. Planen følges, men er stram og uden buffer. Tidligere er også rapporteret
om en analyse af baggrunden for de forsinkelser, der er opstået på tværs af udrustningsplanen.
Dette arbejde danner baggrund for et genbesøg af planen mhp. at konsolidere og skabe en så
robust plan, som muligt. Dette arbejde er stadig i gang, men der rapporteres efter de nye konso-
liderede udrustningsplaner for de enkelte togtyper, så snart de er klar. Efterfølgende vil der fortsat
blive arbejdet med yderligere optimeringstiltag.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul.
Der arbejdes også fortsat med planlægningen af gennemførelsen af de kritiske baselineopgrade-
ringer af de allerede udrustede tog.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Overblikket over den kritiske vej er nu blevet opdateret, så de milepæle, som blev nået i 2020
(bl.a. Arrivas tog til ibrugtagning af Struer-Thisted samt Lokaltogs Lint41 til ibrugtagning af Ros-
kilde-Køge), nu ikke længere fremgår. Den næste milepæl på projektets kritiske vej (togene til
ibrugtagning af RO1) er gul, da den er udfordret af årsager beskrevet ovenfor og i de dedikerede
afsnit om togtyperne.
Lokaltogs IC2 var forudsat klar ved ibrugtagning af Nykøbing F. station i december 2021. Da det
viste sig ikke at være muligt, blev det aftalt med Lokaltog, at togene i stedet skulle være klar me-
dio 2023. Dette har imidlertid også vist sig vanskeligt, og derfor er det nu aftalt med Lokaltog, at
seks ud af de i alt 13 tog er klar til december 2023, hvilket fremgår af den opdaterede kritiske vej
herunder. Denne milepæl er også gul, idet den også omfatter færdiggørelsen af de resterende af
DSB’s dobbeltdækkertog, ABs, hvor planen er særdeles udfordret.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/23
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
• 72 IC3
Nykøbing F.
medio 2023
• 12 ABs og 24
IR4
(ABs er
udrustet, men
godkendelse til
level 2-kørsel
mangler)
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
I alt er 59 tog udrustet og godkendt til drift i ERTMS level 2. Yderligere ni tog er udru-
stet og godkendt til drift i level 2 under rammegodkendelsen. Med rammegodkendel-
sen kan toget sættes i drift i en overgangsperiode indtil den permanente ibrugtag-
ningstilladelse for det enkelte tog er modtaget. Disse tilladelser forventes modtaget in-
denfor de kommende uger.
Serieinstallationen af de sidste tog forløber planmæssigt. Det er derfor stadig forvent-
ningen, at de 72 tog, der skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), bli-
ver klar til marts 2023 og dermed i tide, men uden buffer. De sidste tog, og dermed i alt
79, forventes klar til juni 2023.
Klar
DSB IC3 Indusi
JAN25
20-40 %
1-2 mdr.
(APR23)
Buffer
-
Behov
4. kvt.
2025
Planlægningen af udrustningen af denne serie er nu afsluttet, og udrustningen af First
of Class forventes at begynde i april 2023. Fra denne måned rapporteres således efter
den aftalte plan. Der afventes pt. en endelig afklaring ift. godkendelse af togets radar,
som kan lægge 20 uger til planen ovenfor.
Ifølge planen er der en buffer på 10 måneder fra forventet færdiggørelse til behovsdato
ultimo 2025, hvorfor status indtil videre er grøn. Risikoniveauet er pt. lavt med en risiko
på 20-40 % for en forsinkelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til 4. kvt.
2025.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR24
NY
(4. kvt.
2025)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Der er ingen ændringer siden sidste måned. Der afventes stadig ibrugtagningstilladelse
for det første tog, den forventes modtaget i maj 2023. Togene skal senest være udru-
stet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget se-
< 10 %
< 1 md.
(ULT28)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/23
nest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen. Risikoniveauet vurderes sta-
dig som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en forsinkelse på op til en må-
ned målt mod færdiggørelse til ultimo 2028.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
APR 23
Buffer
-
Behov
APR 23
I alt er 14 tog udrustet (serie 1+2). Disse tog skal godkendes til kørsel på level 2 for at
kunne indsættes på (København)-(Ringsted) til april 2023. Godkendelsesprocessen går
efter planen, og det er stadig forventningen, at togene bliver klar i tide. Det er dog en
risikofyldt, stram tidsplan uden buffer. Banedanmark og DSB følger tæt op på fremdrif-
ten. Der rapporteres stadig issue, selvom godkendelsen pt. kører efter planen. Dette
skyldes, at der stadig er risiko for, at der kan opstå nye uforudsete problemer.
Klar
DEC 23
Buffer
-
Behov
K24
Issue
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) Serie 3 (11 tog)
Issue
Udrustningen af de 11 tog (serie 3) forventes opstartet i maj 2023 (mod april sidste må-
ned). Disse tog er i Trafikplanen forudsat klar til køreplanskiftet 2024, hvilket ikke læn-
gere ser realistisk ud at imødekomme, idet der er usikkerhed om, hvornår APOM for
FoC kan opnås, og hermed også, hvornår udrustningen af serien kan starte. Der arbej-
des med at optimere planen, men der vil med al sandsynlighed udestå nogle tog. Der-
for er risikoen for serie 3 denne måned opskrevet til issue.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Issue
De tog, som skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), er udrustet, og
der er er opnået rammegodkendelse til kørsel på level 0, men for at togene som forud-
sat kan indsættes i driften på (København)-(Ringsted), skal der opnås godkendelse til
level 2. Ligesom for ABs forventes denne først opnået ultimo marts 2023. Godkendel-
sesprocessen går efter planen, og det er stadig forventningen af togene bliver klar til
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Det er dog også en risikofyldt, stram tidsplan
uden buffer. Der meldes stadig issue, selvom godkendelsen pt. kører efter planen.
Dette skyldes, at der stadig er risiko for, at der kan opstå nye uforudsete problemer. Ba-
nedanmark og DSB følger fremdriften nøje.
DSB IR4 (20 tog)
Klar
NOV23
Buffer
-
Behov
K24
NY
De sidste IR4-tog, som er forudsat klar til K24, forventes klar i november 2023, og der-
med i tide. Det er DSB Vedligehold, som udfører installationsarbejdet. Risikoniveauet er
vurderet til middel. Der er 60–100 % sandsynlighed for op til en måneds forsinkelse
målt mod færdiggørelse til december 2023 (K24).
60%-100%
< 1 md.
(K24)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/23
Klar
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Buffer
-
Behov
DEC23
ISSUE
Projektet afventer stadig godkendelse af First of Class, der som tidligere meldt er for-
sinket, bl.a. pga. godkendelse af togenes magnetiske bremse. Grundet den efterhånden
lange forsinkelse, er der aftalt ny behovsdato med Lokaltog med seks tog klar til de-
cember 2023 og de resterende tog så hurtigt som muligt herefter. Den nye behovsdato
er reflekteret ovenfor. Da der stadig pågår genplanlægning ud fra dette behov, er sta-
tus indtil videre fastholdt grå. Der vil blive foretaget en risikovurdering af den nye plan.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er fire køretøjer udrustet og heraf tre godkendt til drift. Der meldes løbende om
forsinkelser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbin-
delse med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom samt den langsommelige
godkendelsesproces.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste
strækning der ibrugtages, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i år.
Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet
grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et
driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrug-
tagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elek-
trificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke
kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes at kunne gennemføres inden 2027. Ge-
nerelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har
en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/23
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Ibrugtagningsfasen på strækningen er nu i fuld gang, og strækningen vil efter planen
blive ibrugtaget i etaper i maj og juni 2023, og dermed inden for Anlægsplanen. Samti-
dig ibrugtages de ændringer (bl.a. opgradering af nogle overkørsler), som er aftalt som
en del af Concept for Change.
Commissioning Board havde andet møde den 10. februar, og fremdriften følger fortsat
planen, som dog er stram, hvilket skyldes de mange aktiviteter, som altid skal gennemfø-
res frem mod en ibrugtagning. Arbejdet med den detaljerede plan er derfor nu i fuld
gang, og der fremgår nu tidsangivelser i skemaet over nøgleleverancer og -aktiviteter
nedenfor.
Som altid er skemaet et udtryk for, at der er mange ting, som skal gennemføres de sidste
måneder op til ibrugtagning. Det er således også for denne strækning gældende, at der
er en række risici, som forsøges mitigeret. Det drejer sig f.eks. om opnåelsen af ibrugtag-
ningstilladelsen, som forventes opnået primo maj.
Leverance
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
8
14
15
18
FEB
APR
APR
MAJ
Maj
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikker-
hedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
Det er nu forventningen, at softwaren vil blive implementeret i 2024, da opgraderingen
med al sandsynlighed vil blive implementeret sammen med den tredje release af Con-
cept for Change. En fælles ibrugtagning vurderes at være mere hensigtsmæssig, da de
ellers ligger meget tæt på hinanden.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Medio 2025
-
Buffer
-
Behov
K25
-
Planen for det nye ibrugtagningstidspunkt i påsken 2025 er ved at blive formaliseret i en
ændringsanmodning med leverandøren. Det er dog den plan, der arbejdes efter. Installa-
tionsarbejdet på RO2 (Esbjerg-(Lunderskov)) pågår og forventes færdigt til maj. Installati-
onsarbejdet mellem Bramming og Tønder blev afsluttet i efteråret 2022.
Risikovurderingen er ved at blive foretaget ift. det nye ibrugtagningstidspunkt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/23
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet. Installationsarbejdet går som planlagt og forventes at være færdigt til april.
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
Klar
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Det er fortsat forventningen, at designet godkendes til april. Designet af Aarhus H for-
ventes at blive godkendt lidt senere. Det er fortsat planen, at installationen vil blive påbe-
gyndt i løbet af foråret. Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Anlægsplanen.
Risikovurderingen er målt mod ibrugtagning primo 2026, da det også tager Aarhus H.
med i betragtningen. Risikoniveauet er fortsat vurderet som højt med 40-60% risiko for
en forsinkelse på 5-6 måneder, da Signalprogrammets arbejde på strækningen skal udfø-
res samtidig med bl.a. ombygningen af Aarhus H, som endnu er på et tidligt stadie. Dette
betyder, at der endnu er en risiko for indvirkning på Signalprogrammets design. Det er
Banedanmarks vurdering, at den høje risikovurdering kan genbesøges når designet af
Aarhus H er leveret, hvilket forventes at ske til sommer. Der foregår tæt koordinering
mellem Banedanmarks projekter for at sikre så smidig en projektgennemførelse, som
muligt, og Signalprogrammet har fokus på at minimere sandsynligheden for samt konse-
kvensen ved ændringer i designgrundlaget for strækningen.
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
MED27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022, og Banedanmark har leveret
datainput til leverandøren. Arbejdet er således i den spæde start, hvorfor der endnu ikke
fremgår et milepælsoverblik. Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i over-
ensstemmelse med Anlægsplanen i 2027. I den kommende opdatering af Banedanmarks
Anlægsplan justeres det således, at DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstræk-
ningen kan opretholdes til ultimo 2027. Dette skal også afspejles i Banedanmarks aftale
med signalleverandøren, hvor ibrugtagning pt. er forudsat medio 2027
-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/23
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom i lyset af for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner, hvilket såede stor tvivl om Alstoms leverancedygtighed og gjorde, at
Banedanmark vurderede, at sandsynligheden var stærkt stigende for forsinkelser. Der er derfor
igangsat en genplanlægning af udrulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planud-
kast til en revideret plan for de strækninger, som er planlagt til og med 2025. Dette bekræftede
Banedanmarks bekymring for, at Alstom ikke kan levere som aftalt, idet der i planudkastet frem-
går forsinkelser, som vil betyde et brud med det oprindeligt aftalte, som også er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Banedanmark er i dialog med Alstom og afsøger optimeringstiltag
mhp. at bringe planerne tilbage til det forudsatte. Banedanmark forventer at få en afklaring frem
mod april på, hvorvidt dette er muligt. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
projektet som gul. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom melder, at de systemleverancer,
som var aftalt leveret med (RO1) ikke alle bliver leveret til april 2023. Det er en forudsætning, at
disse leverancer er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8), ibrugtages.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan,
hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift.
ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over
Vestfyn og Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som forventes
kaldt i 1. kvt. 2023. Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i for-
bindelse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn
og Femerntunnelen får implikationer for den samlede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Status for de resterende milepæle på projektets kritiske vej er vurderet gule henset til den mang-
lende fremdrift. Status for den næste milepæl, (København)-(Ringsted) er fortsat grøn, da frem-
driften vurderes at følge planen. Status for de resterende milepæle på projektets kritiske vej er
vurderet gule henset til den manglende fremdrift.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/23
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Der er afholdt møde i ibrugtagningsforummet, Commissioning Board, den 27. januar,
hvor der fortsat blev givet opbakning til, at ibrugtagning kan ske den 2./3. april.
De dynamiske tests (SAT) blev gennemført i slutningen af januar, og alle planlagte tests
blev gennemført. Overordnet var resultatet positivt, men med enkelte observationer, som
kræver en mere dybdegående analyse. Den sidste milepæl før ibrugtagningstilladelsen er
dermed gennemført, og det primære fokus er nu på at indsamle den nødvendige doku-
mentation til ibrugtagningstilladelsen.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog ved lav hastighed)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for ansøgning om
ibrugtagningstilladelse
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog ved alm. hastighed)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Gennemført ultimo
oktober
Gennemførst Ultimo
december
Gennemført ultimo
januar
Medio marts 2023
April 2023
Selvom der arbejdes fokuseret på at kunne rulle det nye signalsystem ud til april, er det
stadig Banedanmarks vurdering, at der er risici forbundet med ibrugtagning af stræknin-
gen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt får ind-
virkning på fremdriften. Op mod ibrugtagning vil der altid være en række forhold, der
skal håndteres inden for en begrænset tidshorisont.
Det er således forventningen, at forholdene håndteres, men der er naturligvis en risiko
for, at forholdene ikke kan håndteres. Der er i projektet stort fokus på at mitigere de
identificerede risici, og dette har indtil videre været succesfuldt, hvilket også er en af
grundene til, at fremdriften fortsat vurderes tilfredsstillende og dermed er status grøn.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/23
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Som en del af genplanlægningen drøftes også planen for RO8 og optimeringstiltag med
Alstom. Alstom melder fortsat om forsinkelser ud over Anlægsplanens rammer, hvorfor
risikoprofilen nu er justeret. Det er vurderingen, at der er 60-80% sandsynlighed for 3-4
måneders forsinkelse målt mod ibrugtagning i december 2024.
Ovenstående samt Alstoms mangelfulde styringsmodel og leverancedygtighed i tillæg til
tekniske forhold som problematikken med P80-sporskifterne gør, at det overordnede ri-
sikoniveau fastholdes som højt.
Klar
Buffer
Behov
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
-
ULT25
60-80 %
3-4 mdr.
(ULT
2024)
Alstom har med stor forsinkelse nu leveret designgrundlaget (signallayoutet), som nu
vurderes af Banedanmark, og sammen med den nye plan for Ny Kastrup Lufthavn Station
(NKLS), bliver påvirkningen evalueret. Signallayoutet er leveret ni måneder for sent ift.
det oprindeligt aftalte, og det bekræfter fortsat Banedanmarks bekymring vedrørende
Alstoms leverancedygtighed i forhold til ibrugtagning i december 2025. Som for RO8
skal der undersøges optimeringstiltag mhp. at fastholde ibrugtagning i overensstem-
melse med Anlægsplanen. Planen for strækningen skal også sammenholdes med den
nye plan for Ny Kastrup Lufthavn Station. Dertil kommer nogle tekniske udfordringer,
som er ved at blive evalueret.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
60-100 %
> 6 mdr.
(ULT
2025)
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Planen revideres ifm. den igangværende genplanlægning af den samlede udrulningsplan.
Banedanmark forventer derfor først at modtage et revideret planudkast fra Alstom til
april. Alstom har flere gange udskudt at levere en opdateret plan og dette sammenholdt
med, at Alstom melder forsinkelser på forudgående strækninger, underbygger Banedan-
marks bekymring for, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægsplanen. Henset til
det manglende plangrundlag er status fastholdt som grå og der fremgår ingen risikovur-
dering.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/23
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den
overordnede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den
manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-
leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leve-
rancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Auditen er er netop afsluttet uden bloke-
rende observationer, men alene anbefalinger, som vil styrke gennemsigtigheden i aftalestyringen.
Derudover er der igangsat en tredjepartsvurdering af dels Alstoms processer til at styre integrati-
onen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering. Vurderingen er gennemført, og rapporten afleveret, og Banedanmark er nu ved at
gennemgå rapporten.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april
2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er
grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forud-
sat i planen fra marts 2021.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/23
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/23
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
I september måned 2022 var CBTC fuldt udrullet på S-banen og alle leverancer på den kritiske vej
var dermed afsluttet. De sidste leverancer (afsluttende leverancer og projektafslutning) er ikke en
del af projektets kritiske vej, og er derfor ikke medtaget i figuren.
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
2674473_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/23
Afsluttende leverancer
Klar
MAJ23
Buffer
-
Behov
MAJ23
Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023, og omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm.
den nye station Favrholm og systemmæssig mulighed for hastighedsopgradering mellem Jæ-
gersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Der er gennemført System FAT i januar 2023, og testen blev godkendt. Det næste møde i ibrug-
tagningsforummet, Commissioning Board, afholdes den 28. marts. Der er på nuværende tids-
punkt ikke identificeret forhold, der kan true ibrugtagningsdatoen.
Da leverancen nu er i ibrugtagningsfasen, udgår det sædvanlige milepælsoverblik og risikovurde-
ringen. Fremdriften følges i skemaet nedenfor over nøgleleverancer og -aktiviteter.
Leverance
MAR
APR
MAJ
Maj
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrap-
port
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
11
15
18
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Statusrapport for Signalprogrammet for februar 2023, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport februar 20223
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V