Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2673761_0001.png
VEJFORUM
Grøn infrastruktur
positivt klimaaftryk
Anlæg af infrastruktur opfattes sjældent som en klimagevinst, men ny rapport dokumenterer,
at vejudstyr i træ kan bidrage til et positivt CO
2
e-regnskab. Bæredygtige valg i
infrastrukturprojekter er en mulighed; det forudsætter, at grønne evalueringsværktøjer bliver
taget i brug – og at de grønne løsninger efterfølgende bliver prioriteret.
Grønne værktøjer
Med en grøn ”værktøjskasse” kan planlæggeren sik-
re et lavere klimaftryk for anlæg og drift af ny infra-
struktur. Et eksempel er ”Evalueringsværktøj til Bæ-
redygtig Infrastruktur – EBI”, der giver muligheden
for at sammenholde pris med CO
2
e, biodiversitet,
trafikgener og genanvendelighed. Værktøjet er ud-
viklet af SWECO og bygger på gældende europæi-
ske standarder for LCA-beregninger, validerede
EPD’er samt erfaringstal og best practice guidelines.
Med værktøjet i hånden har SWECO netop færdig-
gjort en rapport, der sammenligner ”grønne” og
”sorte” støjskærmes klimaaftryk. Konklusionen er, at
for hver gang en naturstøjskærm i klimatræ substi-
tuerer en skærm i stål, så reduceres klimaaftrykket
med knap 160 kilo CO
2
e per kvadratmeter støjskærm.
Den substituerede klimagevinst er baseret på det
beregnede Global Warming Potential (GWP) for en
naturstøjskærm i klimatræ (målt både med træ og
stål-stolper) og en støjskærm produceret i stål (se
figur 1). Klimagevinsten er til at få øje på.
Vejudstyr i træ giver et
AF VIBE GRO
PileByg as
[email protected]
Lavthængende frugter
Eksemplet med støjskærme er en case udført for
virksomheden PileByg, der med SWECOs analyse
sætter fokus på de lavthængende frugter, der kan
plukkes for at opnå en klimamæssig gevinst ved an-
læg af infrastruktur. Virksomheden har mere end 30
års erfaring med udvikling af klimaskov til byggeri-
et, herunder CE-certificerede støjskærme i træ. Ge-
nerelt har træ opnået et betydeligt gennembrud i
byggeriet, men den samme klimabevidste udvikling
er ikke i samme grad slået igennem i infrastruktur-
branchen. Langt størstedelen af landets støjskærme
monteres i stål og aluminium. Hvis træ er anvendt,
så er det typisk kun som pynt og facadebeklædning,
eksempelvis trælameller hvor trykimprægneret træ
fortsat indgår – og det er nok nærmere at betegne
som en art greenwashing. Et kort kig på materiale-
pyramiden (se figur 2) viser potentialet ved at byg-
ge selve støjskærmene i træ, og den illustrerer der-
for også, hvor galt afmarcheret valget af stålskærme
langs de danske veje er i forhold til at nå CO
2
e-re-
AF KRISTIAN KROMANN
SWECO
[email protected]
Figur 1: Global Warming
Potential for naturstøjskærmen
sammenlignet med en skærm i
stål. Skærme i stål og
aluminium er det typisk
anvendte i Danmark.
48 TRAFIK
&
VEJE •
NOVEMBER 2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Henvendelse af 10/3-23 fra PileByg as vedr. anmodning om foretræde omkring prioritering af bæredygtige løsninger
2673761_0002.png
Virksomheden har en årlig produktion på 45.000 kvadratmeter
støjskærm, og den er kendt for at besidde en særlig knowhow
på at producere skærme med optimal dæmpning, lang levetid
og et enkelt og velfungerende monteringsprincip. Det sidste er
afgørende for at sikre en lang levetid på støjskærme i træ. Der
må eksempelvis ikke opstå mulighed for råd ved samlinger.
GWP er et godt sted at starte
Mens træ som materiale kun kan redde en mindre del af klimaaf-
trykket ved anlæg af infrastruktur, så kan casen tjene som god in-
spiration for at tage grønne værktøjer i brug. Forkortelserne er
som bekendt her mange, men de udgør et effektivt beslutnings-
grundlag - og de kan omsættes og gøres forståelige for borgere
og beslutningstagere. Stillede man sig på en motorvej med stål-
skærme på den ene side, og træskærme på den modsatte side,
så ville man på stålskærmens side kunne indkassere et negativt
klimaaftryk på 277 kilo CO
2
e pr lbd meter støjskærm. Omvendt
ville man have en positiv lagring på typisk 200 kilo CO
2
e per lbd
meter skærm i træ (eksempel ved tre meter høje støjskærme). Og
de tal dækker alene klimaregnskabet ved produktion af skærme-
ne. De tager ikke højde for nedbrydning efter endt levetid. Her er
stålskærmene mere energikrævende og dermed klimabelasten-
de end træskærmene.
Figur 2: Byggeriets Materialepyramide anvendt på infrastruktur.
duktionsmålene. I lande som Tyskland, Sverige og Norge er der
en større tradition for at bygge støjskærme i træ. Et af de mest
gennemprøvede, udenlandske koncepter for træskærme er net-
op kommet til Danmark (se figur 3). Det er den tyske virksom-
hed Fahlenkamp, der siden 1986 har udviklet et industrielt og
prismæssigt konkurrencedygtigt koncept for støjskærme i træ.
»
Join us on the road to the future.
Welcome to the World of Nynas.
With more than 90 years of developing
and producing bitumen, we are setting
our sights on an exciting future, in which
we will support the roads of the emerging
mobility landscape. One constant will be our
long-standing commitment to providing
specialist knowledge, expertise and
offering durable and sustainable bitumen
solutions to our customers’ challenges!
nynas.com
TRAFIK
&
VEJE •
NOVEMBER 2021
49
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Henvendelse af 10/3-23 fra PileByg as vedr. anmodning om foretræde omkring prioritering af bæredygtige løsninger
2673761_0003.png
VEJFORUM
Figur 3: Eksempel på træstøjskærm fra den tyske producent
Fahlenkamp. Her rejst ved NCC Industry i Danmark.
SAMMENLIGNING AF KLIMAAFTRYK
FOR STØJSKÆRME I TRÆ OG STÅL,
RAPPORTENS HOVEDKONKLUSION:
• En grøn støjskærm i træ har et
klimaaftryk på cirka 30,4 kilo CO
2
e/m
2
contra stålskærmens cirka 92,5 kilo
CO
2
e/m
2
• I skærmens levetid lagrer en grøn
støjskærm cirka 97,6 kilo CO
2
e/m
2
i det
træ, skærmen er konstrueret af.
• Erstatter man den typiske støjskærm i
stål/aluminium med en skærm i træ,
opnår man en nettogevinst for klimaet
på cirka 159,7 kilo CO
2
e/m
2
i skærmens
levetid.
Kilde: Comparative carbon footprint noise
screens, SWECO, juni 2021.
Drift, vedligehold og nye tanker
Drift og vedligehold af vejudstyr er mere
volatile størrelser at kvantificere i forhold
til bæredygtighed. Hvor ofte skal der fjer-
nes graffiti? Og skal skærmene males el-
ler vaskes? Værktøjer som EBI kan netop
her være en hjælp til at systematisere den
tilgængelige erfaring og viden. For Vej-
udstyr i træ gælder, at det traditionelt set
opfattes som vedligeholdelsestungt - lidt
sammenligneligt med et plankeværk der
skal males. Det må ikke være strategien.
For naturstøjskærmene (se figur 4) gæl-
der, at designet er udviklet efter et prin-
INFRASTRUKTURPLAN 2035
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i juni
2021 den nye ”Infrastrukturplan 2035”. I
forhold til vejudstyr som støjskærme
omfatter den 11 projekter med i alt 55
kilometer støjskærm ved motorveje og
yderligere 3 milliarder til støjbekæmpelse,
blandt andet som støjskærme.
Kilde: Vejdirektoratet.
cip om, at de ikke skal males eller vaskes
(som transparente skærme), og at de me-
get sjældent bliver udsat for graffiti. Her
er de hårde og industrielle overflader mere
udsatte. Strategien for natur- og træskær-
mene er, at de skal patinere og gråne i lig-
hed med naturens egen æstetik. De hele
stammer er designet til at ældes smukt
eventuelt i samspil med nøjsom beplant-
ning, så man også skaber et klima for øget
biodiversitet i urbane miljøer. Her kan der
ligge en opgave i at udfordre forestillin-
ger og forventninger til en facades æld-
ning. En problematik der kan sammenlig-
nes med den skepticisme, man kan møde
over for ”vild med vilje”-drift af bede, grøf-
tekanter, langs veje og i byrum. Mens
skærmens statik og styrke skal være form-
stabil, så kan selve facaden ændre ”look”
og stadig matche omgivelserne.
Infrastrukturplan 2035
Med den ny Infrastrukturplan 2035 er kli-
magevinsten ved støjskærme i træ mere
aktuel end nogensinde. I den netop ved-
tagne plan projekteres der med 55 kilo-
meter støjskærm langs motorvejsanlæg
- og yderigere 3 milliarder til støjdæmp-
ning i øvrigt - også støjskærme. Klimage-
vinsten ved at bygge skærme i træ vil ale-
ne for de 55 kilometer støjskærm langs
motorveje udgøre 26.351 tons sparet CO
2
e.
Det svarer til 1800 danskeres årlige klima-
påvirkning eller 10.500 personers flyrejse
til Thailand tur-retur.
Hvorvidt mulige klimagevinster vil bli-
ve målt, vejet og prioriteret afhænger for-
sat i vid udstrækning af prisen på grisen.
Tænker man her den samlede levetid og
miljøbelastning med ind i en vurdering
af prisen og anvender grønne redskaber
til at foretage en helhedsvurdering af de-
sign, anlæg og drift over tid, så kan det
fremme de bæredygtige valg i anlæg af
ny infrastruktur. Samtidig er der sket en
kommerciel udvikling i skærme af træ,
både i Danmark og udlandet, der har gjort
de grønne skærme stadigt mere konkur-
rencedygtige.
Verdensmålene har fungeret som en
konkret driver for videreudviklingen af
træskærme i PileByg. Med afsæt i 9 af de
17 Verdensmål er der udarbejdet et DOG-
ME, der udgør værdigrundlaget for ud-
50 TRAFIK
&
VEJE •
NOVEMBER 2021
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 115: Henvendelse af 10/3-23 fra PileByg as vedr. anmodning om foretræde omkring prioritering af bæredygtige løsninger
2673761_0004.png
GRØNNE VÆRKTØJER:
EPD: Environmental Product Declaration
LCA: Livscyklus analyse
GWP: Global Warming Potential
Substitutionseffekten: Den mængde CO
2
e
der er sparet ved at erstatte en løsning med
en anden. Eksempelvis støjskærm i træ,
men en skærm i stål.
Figur 4: 3,5 meter høj CE-certificeret naturstøjskærm ved
Montreal, Canada. Facaden patinerer og gråner som rafte-
hegn; kræver ingen vedligehold eller renholdelse.
vikling og projektering af støjskærme. Det
omfattende arbejde med at kortlægge en
LCA er et af resultaterne. Et samarbejde
med udenlandske producenter af træ-
skærme ligeledes. I Tyskland finder man
en opskaleret produktion af skærme i træ,
der matcher stål- og aluminiums-kasset-
terne også på prissætningen.
MILJØVENLIGE
BELÆGNINGER
– for vores fælles fremtid
I DOB udlægger vi kun miljø- og
klimavenlige overladebelægninger, hvor
bindemidlet enten er vandbaseret, for
eksempel emulsion, eller iskeolie.
Derudover bruger vi også vegetabilske
bindemidler på pladser og stiarealer.
Et af dem er Vegecol, som er et trans-
parent bindemiddel, der udelukkende
er baseret på plantematerialer. CO₂ fra
plantematerialet bindes i belægningen i
hele dens levetid – 1 ton Vegecol binder
hele 1,3 tons CO₂.
DOB baner vejen med lotte og miljøvenli-
ge veje, stier og pladser, der gør det nemt
at færdes sikkert til fods og på hjul.
Dansk Overladebelægning
64 44 25 33 |
dob.dk
TRAFIK
&
VEJE •
NOVEMBER 2021
51