Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
VEJFORUM
Grøn infrastruktur
positivt klimaaftryk
Anlæg af infrastruktur opfattes sjældent som en klimagevinst, men ny rapport dokumenterer,
at vejudstyr i træ kan bidrage til et positivt CO
2
e-regnskab. Bæredygtige valg i
infrastrukturprojekter er en mulighed; det forudsætter, at grønne evalueringsværktøjer bliver
taget i brug – og at de grønne løsninger efterfølgende bliver prioriteret.
Grønne værktøjer
Med en grøn ”værktøjskasse” kan planlæggeren sik-
re et lavere klimaftryk for anlæg og drift af ny infra-
struktur. Et eksempel er ”Evalueringsværktøj til Bæ-
redygtig Infrastruktur – EBI”, der giver muligheden
for at sammenholde pris med CO
2
e, biodiversitet,
trafikgener og genanvendelighed. Værktøjet er ud-
viklet af SWECO og bygger på gældende europæi-
ske standarder for LCA-beregninger, validerede
EPD’er samt erfaringstal og best practice guidelines.
Med værktøjet i hånden har SWECO netop færdig-
gjort en rapport, der sammenligner ”grønne” og
”sorte” støjskærmes klimaaftryk. Konklusionen er, at
for hver gang en naturstøjskærm i klimatræ substi-
tuerer en skærm i stål, så reduceres klimaaftrykket
med knap 160 kilo CO
2
e per kvadratmeter støjskærm.
Den substituerede klimagevinst er baseret på det
beregnede Global Warming Potential (GWP) for en
naturstøjskærm i klimatræ (målt både med træ og
stål-stolper) og en støjskærm produceret i stål (se
figur 1). Klimagevinsten er til at få øje på.
Vejudstyr i træ giver et
AF VIBE GRO
PileByg as
Lavthængende frugter
Eksemplet med støjskærme er en case udført for
virksomheden PileByg, der med SWECOs analyse
sætter fokus på de lavthængende frugter, der kan
plukkes for at opnå en klimamæssig gevinst ved an-
læg af infrastruktur. Virksomheden har mere end 30
års erfaring med udvikling af klimaskov til byggeri-
et, herunder CE-certificerede støjskærme i træ. Ge-
nerelt har træ opnået et betydeligt gennembrud i
byggeriet, men den samme klimabevidste udvikling
er ikke i samme grad slået igennem i infrastruktur-
branchen. Langt størstedelen af landets støjskærme
monteres i stål og aluminium. Hvis træ er anvendt,
så er det typisk kun som pynt og facadebeklædning,
eksempelvis trælameller hvor trykimprægneret træ
fortsat indgår – og det er nok nærmere at betegne
som en art greenwashing. Et kort kig på materiale-
pyramiden (se figur 2) viser potentialet ved at byg-
ge selve støjskærmene i træ, og den illustrerer der-
for også, hvor galt afmarcheret valget af stålskærme
langs de danske veje er i forhold til at nå CO
2
e-re-
AF KRISTIAN KROMANN
SWECO
Figur 1: Global Warming
Potential for naturstøjskærmen
sammenlignet med en skærm i
stål. Skærme i stål og
aluminium er det typisk
anvendte i Danmark.
48 TRAFIK
&
VEJE •
NOVEMBER 2021