Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Pilebyg A/S
Villerupvej 78
9800 Hjørring
+45 4019 8071
www.pilebyg.dk
Villerup Hovedgaard 10.3.23
Prioritering af bæredygtige løsninger, vejudstyr i træ eller stål/aluminium?
I har været med til at sikre, at der er i de kommende år vil ske en historisk stor udbygning med støjskærme i
Danmark. Skærmene kommer til at gøre en stor positiv, forskel for de støjplagede, men for CO2-
reduktionsmålene vil anlægsarbejdet være en belastning.
Nedenfor finder I link til et af de seneste udbud fra Vejdirektoratet for anlæg af de nye støjskærme, her 7,7
km ved Aalborg.
Af udbudsmaterialet vil det fremgå, at man ’rundt regnet’ alene vil foretage en pris- og kvalitets-evaluering,
og at det endnu er for tidligt at inddrage mulige klimaaspekter. Udbuddet er blot en af mange
anlægsinvesteringer fra Transportforliget, dette er i størrelsesordenen 100-200 mio, hvor klima som et
kriterie ikke indgår.
Vi har som producent/forhandler af bæredygtige støjskærme i træ siden 1999 igennem alle årene haft en
god kontakt med Vejdirektoratet. Forklaringerne er mange. EPD’er ikke udviklet/implementeret; der findes
fortsat en tillid til at stål/aluminium er mere bæredygtigt end træ; de generelle kvalitets-parametre kan
også rumme klima, og der ikke er politisk opbakning til at prioritere klima i udbudsmaterialerne.
Sandsynligheden taler således for, at man vil fortsætte udbygning med støjskærme bygget i stål- og
aluminiumskassetter; en klimabelastende anlægsstrategi for støjskærme, som vi i de seneste år har set
udvikle sig langs motorvejene rundt om København, på Fyn og eksempelvis ved Skanderborg.
Den udvikling kan holdes op mod, at man i det øvrige byggeri prioriterer træ helt entydigt for at opnå et
lavere klimaaftryk. Man bygger højhuse i træ. Støjskærme er relativt enkle konstruktioner til
sammenligning, og der er vedtagne og anerkendte principper, bla. substitutionseffekten, der angiver CO2-
beparelsen ved at bygge i træ og ikke stål/aluminium. Ser man til vores nabolande som Tyskland, Norge og
Sverige, så vil man se, at ”træet” i langt højere grad er nået til vejsektoren, og vores tyske partner har
bygget træstøjskærme, der nu er 40 år gamle. Andre aspekter som biodiversitet og æstetik kunne også følge
med.
Vi har i vores virksomhed i samarbejde SWECO arbejdet målrettet med at udvikle og kortlægge
klimagevinsten specifikt for støjskærme bygget i træ. I finder mere information i vedhæftede, og vi stiller os
gerne til rådighed, hvis Transportudvalget skulle være interesseret i at høre mere om de lavthængende
frugter i klimamæssig henseende, som disse udbud her i 2023 fortsat overser. Sat på spidsen, så taber man i
dag udbuddet, hvis man er 1% dyrere end lavestbydende, selvom man kan dokumentere 67% lavere
klimaaftryk med et mere bæredygtigt design end de konventionelle løsninger, der i dag vinder udbuddene.
Med venlig hilsen
PileByg a/s
Vibe Gro / Projekt og information.