Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Artikel, 8. marts 2023
Økonomien for Lynetteholm sejler (I):
Selvfinansiering af opfyldningsprojekt er udokumenteret
Hans Schjær-Jacobsen
1
Civilingeniør, lic.techn., HD
Resumé
Økonomien sejler for det grandiose byudviklingsprojekt Lynetteholm. Det blev lanceret som et
”kinderæg”
og agtes gennemført efter salamimetoden. Denne artikel analyserer økonomien for opfyldningsprojekt
Lynetteholm, den første og eneste skive af salamien, der indtil nu er lovgivet om. Det eftervises, at de
økonomiske forudsætninger i anlægsloven ikke længere er opfyldt, idet både anlægsudgifter og
gate fee
er
steget. Den politisk aftalte selvfinansiering af projektet er fortsat udokumenteret og anlægsudgifterne kan
forventes at stige yderligere. Opfyldningsprojekt Lynetteholm er nul-alternativet for det efterfølgende
byudviklingsprojekt. Senere artikler vil med dette udgangspunkt analysere økonomien for de næste store
salamiskiver, f. eks. anlæggelse af Østlig Ringvej og udvidelse af Metroen.
Nærværende artikel er en udvidet, opdateret og bearbejdet udgave af et tidligere notat
2
.
Planlægningskaos får anlægsudgifter til at stige markant i løbet af kort tid
Det kan ende med at der bare skal gå nogle får derude, lød det flere gange fra transportminister Benny
Engelbrecht (S) under den hektiske slutfase med at få vedtaget Lynetteholm i Folketinget før
sommerferien
3
. Anlægsloven for opfyldningsprojekt Lynetteholm, som blev hastevedtaget efter en
skødesløs og lemfældig lovgivningsproces, anfører en anlægsudgift på 2,5 mia. kr.
4
Projektet blev
promoveret som selvfinansierende, dvs. anlægsudgifterne skulle finansieres ved opkrævning af en
gate fee
for deponering af overskudsjord til opfyldning. Siden anlægslovens vedtagelse er anlægsudgifterne steget
markant. Allerede i marts 2022, kort efter igangsætning af fase 1, blev anlægsbudgettet opjusteret med 900
mio. kr. og indtægtsbudgettet blev pustet tilsvarende op for at opretholde den påståede selvfinansiering
5
.
Efterfølgende besluttede Folketinget efter omfattende protester at opgive dumpning af opgravet slam fra
1
2
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm
gate fee
skrues op igen”,
TRU Alm. del
–
Bilag 74, 31. januar 2023.
3
A. Lindquist, ”Der skal alligevel ikke kun gå får: Overordnet miljøvurdering af Lynetteholm er sat i gang”, Ingeniøren,
16. juli 2021.
4
Lov om anlæg af Lynetteholm, lov nr. 1157, fremsat 28. april 2021, vedtaget 11. juni 2021.
5
H. Schjær-Jacobsen,
”Lynetteholm
er ikke selvfinansierende”, Ingeniøren, 3. maj 2022.
1