Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2672909_0001.png
NOTAT
9. marts 2023
2023-151
Bilag 1 – Anmodning om fravigelser fra trafik-
forpligtelser i DSB’s S-togtrafik i 2024 (S24)
I dette bilag gennemgås den anmodning om fravigelse fra sine tra-
fikforpligtelser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag S-togtra-
fikken i 2024 (S24) med tilhørende argumentation for imødekom-
melse.
I medfør af tillægskontrakt 22 til DSB-kontrakten, pkt. 3.3, har
DSB ret til at ændre placeringen af 155.597 togkilometer som følge
af sæsonbetinget efterspørgsel i S25.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at æn-
dre placeringen af 186.413 togkm. i S24, hvorved DSB ønsker at
overskride den fastsatte ramme med 30.816 togkm. Konkret øn-
sker DSB at reducere frekvensen på Ringbanen i sommerferie-
ugerne 27 og 31 fra 5-minuttersdrift til 10-minuttersdrift, hvorved
frekvensen bliver ens i alle sommerferieugerne.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det desuden, at DSB vil indsætte
327.142 togkm. i S24, hvoraf en andel er fordelt over hele S-tognet-
tet i hele S24 og andet køres i forbindelse med diverse helligdage,
som kompensation for den reducerede togkilometerproduktion,
hvorved DSB indsætter 140.729 togkm. mere, end der fjernes.
Togkm.
Sæsonbetinget ret til ændring i S24
Sæsonbetinget anmodning om
ændring i S24
Kompensation for sæsonbetinget
reduktion i S24
Reel merproduktion i S24
- 155.597
- 186.413
327.142
140.729
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering om DSB's køreplanforslag for S-togtrafikken i 2024, fra transportministeren
2672909_0002.png
Side 2/2
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at DSB til-
passer driften til efterspørgslen i ferieperioder, hvor der er færre
passagerer end på normale ugedage, 2) at DSB vurderer at kunne
opretholde en tilstrækkelig siddepladskapacitet på den berørte
strækning, 3) at DSB indsætter flere togkm. som kompensation for
de fjernede togkm. og 4) at et eventuelt passagerfrafald forventes at
blive mere end opvejet af den kompenserende togkilometerproduk-
tion.