Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2671924_0001.png
2023-03-07
Om ny limfjordsforbindelse
To milliarder stort overskud ved at udvide Limfjordsforbindelsen på E45
I 2021 kunne Vejdirektoratet oplyse, at en 3. Limfjordsforbindelse via Egholm koster 7,3
mia. kr., men vi ved, at en udvidet Limfjordsforbindelse ved E45 vil være 2,5-3 mia. kr. bil-
ligere. Det er der ikke noget nyt i.
En meget markant nyhed er derimod, at en E45-løsning vil give omkring to mia. kr. i sam-
fundsøkonomisk gevinst – altså fire gange mere end Egholmmotorvejen. Der er nemlig kom-
met nye data på bordet, og det er en absolut skelsættende ny oplysning!
Det er hidtil blevet forhindret, at en E45-løsning blev regnet igennem i Vejdirektoratets
modeller, og man har endog gentagne gange ladet forstå, at VVM-analysen fra 2011 og
konsolideringsrapporten fra 2014 var tilstrækkelige begrundelser for Egholmmotorvejen.
Det er nu modbevist!
Ethvert vejprojekt bliver samfundsøkonomisk begrundet ved, at gevinsten, altså indtægter
minus omkostninger, skal være tilstrækkelig stor over den betragtede tid, og her spiller
tidsgevinsterne en afgørende rolle.
I VVM2021 er oplyst, at de er på ca. 5 mia. kr., og vi har siden da levet med uvidenhed om,
hvad de tilsvarende vil være for en E45-løsning. Mange har nemlig forventet, at den sam-
lede gevinst ved E45 vil være meget lavere, fordi tidsgevinsterne ved Egholmmotorvejen
vil komme af trafik, der flyttes fra E45 over til denne. En nærliggende tanke, men forkert!
Nye data viser nemlig, at tidsgevinsten primært relaterer sig til det eksisterende vejnet med
E45 og Limfjordstunnelen, hvor den nuværende og fremtidige trængsel spiller en afgørende
rolle. Man sammenligner her den beregnede trafik i et nyt vejnet med det eksisterende
(den såkaldte basisløsning).
Resultatet er, at en udvidelse af E45 med ekstra kapacitet i Limfjordskrydsningen vil score
næsten samme tidsgevinst, ca. 4,5 mia. kr.!
Dertil kommer altså, at en E45-løsning er billigere i anlæg. En E45-løsning vil samtidigt
fjerne trængselsproblemerne på E45, hvilket Egholmmotorvejen ikke vil! Effekten i forhold
til Aalborg kommunes interne vejnet er desuden stort set uafhængig af, om den ekstra ka-
pacitet tilvejebringes i vest eller i øst. Belastningen flyttes lidt, men omfanget blive samlet
set ikke ændret meget. Analyserne bakkes op af landets førende transportforskere!
De nye data om tidsgevinsterne er for nylig indhentet fra Vejdirektoratet (nærmest ved en
tilfældighed) og ikke tidligere offentliggjort. De danner altså et nyt og afgørende grundlag
for at konkludere, at en E45-løsning vil give en betragtelig samfundsøkonomisk gevinst,
være meget billigere, hurtigere at gennemføre og meget mere skånsom.
De analyserede data, beregninger og sammenligninger er grundigt præsenteret i dette no-
tat, se:
www.inetdata.dk/Tidsgevinster-Limfjordsforbindelser.pdf.