Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2670946_0001.png
Banedanmarks Anlægsplan
December 2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
Rapport - December 2022
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Introduktion til Banedanmarks Anlægsplan ................................ 3
Ændringslog ............................................................................................................ 3
Færdiggjorte projekter det seneste år.......................................................... 5
Koordinering med Trafikplan ........................................................................... 6
Generelle koordineringshensyn ...................................................................... 7
Kort om udrulning af nyt signalsystem og elektrificering .................... 7
Overblik over ibrugtagningsår ..................................................... 10
Vest for Lillebælt ............................................................................. 12
Fredericia-Aarhus ................................................................................................ 13
Aarhus-Aalborg Lufthavn ................................................................................ 15
Lindholm-Hjørring .............................................................................................. 16
Øvrige strækninger Jylland ............................................................................. 16
Øst for Lillebælt .............................................................................. 18
Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F.................................................... 19
Roskilde-Kalundborg ......................................................................................... 21
København-Roskilde .......................................................................................... 22
Roskilde-Korsør ................................................................................................... 23
Nyborg-Odense ................................................................................................... 24
Øvrige strækninger Sjælland og Fyn........................................................... 25
S-banen................................................................................................................... 27
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
1 Introduktion til Banedanmarks
Anlægsplan
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der
udføres på den danske jernbane til og med 2035. Alle projekter, der er
politisk besluttet, og hvor der er afsat finansiering enten via aftale af 28.
juni 2021 om Infrastrukturplan 2035, via finansloven eller via et
aktstykke, indgår i Anlægsplanen. Endvidere fremgår planlagte, større
spor- og kørestrømsfornyelsesprojekter til og med 2026. For projekter
mellem 2030 og 2035 er de angivne årstal de forventede
udførselstidspunkter.
Formålet med Banedanmarks Anlægsplan er at give et overblik over de
centrale infrastrukturprojekter og sikre en sammenhængende
langtidsplanlægning på baggrund af politiske beslutninger.
Signalprogrammet indledte i efteråret 2022 forhandlinger med
leverandøren om en justering af planen for Østdanmark med henblik på
indarbejdelse af de nye projekter fra Infrastrukturplan 2035. Denne
version af anlægsplanen viser derfor den forventede udrulning af nye
signaler i Østdanmark. Der er indgået aftale om en ny udrulningsplan i
Vestdanmark med leverandøren, som bekræfter de forudsatte
udrulningstidspunkter i Anlægsplanen. Der er for nuværende ikke indgået
aftaler med Signalprogrammets leverandører om arbejder, der ikke er
omfattet af udrulningsplanerne. Det vil sige, at de ændringer, som skal
implementeres på strækninger, hvor ERTMS er udrullet, ikke er en del af
Signalprogrammets planlægning på nuværende tidspunkt. Dog er der med
leverandøren i Vestdanmark aftalt et koncept, hvor der er reserveret
kapacitet frem til udgangen af 2025 til implementering af en vis mængde
ændringer.
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til blandt andet
togmaterielsituationen, forventede større fornyelsesprojekter, intern
planlægningshorisont, trafikale hensyn samt markedskapacitet, er det
vanskeligt at ændre på ét element i planen uden at skulle gentænke
planen på ny. Ved beslutning af nye projekter vil Banedanmark således
skulle sammentænke projekterne med de allerede igangværende
projekter
1.1 Ændringslog
Banedanmark offentliggjorde seneste opdatering af anlægsplanen i juni
2021. Den seneste opdatering forløb frem til 2030, men med denne
opdatering er Anlægsplanen udvidet med årene 2030-2035 for at afspejle
den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035.
3
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
De væsentligste ændringer siden juni 2021 er beskrevet nedenfor.
Såfremt der er angivet parentes omkring et stationsnavn betyder det, at
denne station ikke er omfattet af den pågældende udrulning eller
fornyelse:
1.1.1 Fjernbanen
Udrulningen af ERTMS på strækningerne Lunderskov-Esbjerg og
Bramming-Tønder er fremrykket til 2025.
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station (kommende København
Syd) udføres i 2023-2025.
Sund og Bælts projekt med udvidelse af Københavns Lufthavn
Station udføres, så det åbner ultimo 2025.
Forenkling af Københavns Hovedbanegård planlægges udført i
2028-2030 under forudsætning af koordinering med udrulning af
ERTMS.
Den nye jernbane Aarhus-Silkeborg og opgradering af overkørsel
56 i Silkeborg udføres i årene 2029-2032.
Udbygningen af Glostrup Station med fire perronspor til
regionaltogstrafikken udføres i 2031 og 2032.
Perronforlængelserne på Horsens Station udføres i 2030.
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg planlægges udført i 2034
og 2035.
Brabrand Station anlægges i 2033.
Udførelsen af fornyelsen mellem Slagelse og Korsør er udskudt fra
2022-2023 til 2023-2024, da Banedanmark ikke modtog
konditionerede bud på udførelse i 2022-2023.
Som følge af den øgede bevilling til fornyelse i Infrastrukturplan
2035 undersøges mulighederne for at udvide fornyelsen mellem
Roskilde og Høje Taastrup, hvor udførelsen samtidigt udvides til at
omfatte både 2025 og 2026.
Banedanmark planlægger et fornyelsesprojekt mellem Struer og
Thisted til udførelse i 2027.
Perronforlængelser på Haslev Station afventer nyt udførelsesår.
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
Banedanmark modtog ingen konditionerede bud på anlæg af
Stilling Station i 2022, hvorfor projektet tidligst kan udføres i
2025. Der er ikke fastlagt et nyt udførelsestidspunkt.
Ibrugtagningen af elektrificeringen mellem Næstved og
Vordingborg er fremrykket til ultimo 2022.
Perroner på Brønderslev Station ombygges i 2025.
Ny perron på Herning Messecenter Station anlægges i 2025.
Ladeinfrastruktur til batteritog på Skjern Station og Holstebro
Station anlægges i 2024.
1.1.2 S-banen
Flytning af Herlev Station udføres i 2026.
Vendespor ved Carlsberg Station anlægges i 2028.
Omstillingen til 6 GHz-frekvensbåndet for CBTC udføres i perioden
2023-2025.
Ombygningen af Hillerød Station udføres i 2026-2027 sammen
med fornyelsen af Hillerød Station.
Kørestrømsfornyelsen (Østerport)-Holte er udskudt, og
Banedanmark er i gang med replanlægning af projektet.
Ombygning af Nordhavn Station ventes udført i 2031.
Hastighedsopgradering af S-banen sker løbende mellem 2026 og
2035.
Næste generations S-tog til Roskilde ventes anlagt i 2033 og
2034.
Sporfornyelsen mellem Valby og Svanemøllen er udskudt og
udføres nu samtidigt med etableringen af projektet med
Vendespor ved Carlsberg Station i 2028.
1.2 Færdiggjorte projekter det seneste år
Hastighedsopgradering, sporfornyelse og elektrificering mellem
Ringsted og Næstved blev ibrugtaget ved køreplansskiftet i
december 2021.
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
Anlægsarbejdet med kørestrømsanlægget mellem Roskilde og
Holbæk blev færdiggjort i 2021. Selve elektrificeringen ibrugtages
sammen med ERTMS i 2024.
Dobbeltsporet mellem Orehoved og Nykøbing F blev ibrugtaget i
2021.
Den sidste signaltekniske ibrugtagning af niveaufri udfletning ved
Ny Ellebjerg Station (kommende København Syd) blev ibrugtaget
juli 2021.
Fornyelse af Slagelse Station blev færdig for de passagervendte
aktiviteter i 2021 og funktionalitet fra medio 2022.
På fjernbanen er det nye signalsystem (ERTMS) ibrugtaget på
følgende strækninger:
o
o
o
Struer-Langå
Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg
Mogenstrup-Nykøbing F
På S-banen er det nye signalsystem (CBTC) ultimo september
2022 ibrugtaget på hele nettet.
1.3 Koordinering med Trafikplan
DSB, Banedanmark, Trafikstyrelsen og Transportministeriets departement
har i fællesskab opstillet en konkret plan for, hvornår der er mulighed for
at ibrugtage strækninger med nyt signalsystem, som sikrer en acceptabel
opretholdelse af passagerbetjeningen.
Trafikplanen sigter på, at strategien for udrulning af nyt signalsystem kan
gennemføres både anlægsmæssigt og trafikalt så der - med få
afgrænsede undtagelser - sikres tilstrækkeligt med siddepladser gennem
hele udrulningsperioden til alle passagerer og med begrænsede
omlægninger af betjeningen. Banedanmarks Anlægsplan skal ses i
sammenhæng med denne reviderede Trafikplan.
Det nye signalsystem på fjernbanen (ERTMS) udrulles med færrest mulige
forstyrrelser i trafikken ved at ibrugtage det nye signalsystem i takt med,
at der er tilstrækkeligt togmateriel, der kan køre på det nye signalsystem,
og indfasningen af nyt el-materiel. Af DSB's eksisterende materielflåde
forudsættes i denne udrulningsstrategi IC3, IR4 og ABs udstyret med nyt
signaludstyr. Hertil kommer, at DSB’s nye el-lokomotiver er leveret med
nyt signaludstyr, ligesom IC5 bliver leveret med nyt signaludstyr.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
1.4 Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i Anlægsplanen sker
med baggrund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering
af anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nyt
signalsystem og elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra
strategien for udrulning af Signalprogrammet, dels ud fra
hensynet til den hensigtsmæssige rækkefølge af projekterne på
jernbanenettet. F.eks. planlægges hastighedsopgraderinger udført
samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Endvidere er koordineringen af kommende større
jernbaneaktiviteter sket ud fra et hensyn til den samlede
forventede markedskapacitet samt til et jævnt forløb i udrulning af
Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet.
Forhold mellem nyt signalsystem og opsætning af kørestrøm
For at sikre en forholdsvis jævn udrulningstakt for leverandøren af
elektrificeringen har Banedanmark identificeret en teknisk løsning,
der kan sikre opsætning af kørestrømsanlægget forud for
ibrugtagning af nyt signalanlæg, uden påkrævet ibrugtagning af
elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget skal afvente
Signalprogrammets udrulning. Det understøtter ibrugtagningen af
DSB’s nye el-tog (IC5) til Aarhus og Aalborg ultimo 2026 og en
fortsat stabil udrulning af Signalprogrammet.
Hastighedsopgraderinger
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering
kan udføres, og ikke hvornår den ibrugtages. Nyt signalsystem er
som udgangspunkt en forudsætning for ibrugtagning af en
hastighedsopgradering, hvorfor ibrugtagningen af
hastighedsopgraderingen typisk først sker med ibrugtagning af det
nye signalsystem.
1.5 Kort om udrulning af nyt signalsystem og
elektrificering
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende
risici ved udrulningen af nyt signalsystem samt en model for en mere
jævn udrulningstakt for elektrificering af den danske jernbane.
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
1.5.1 Udrulning af nyt signalsystem
Udrulningsplanen for nyt signalsystem følger den strategi, som
forligskredsen bag Signalprogrammet bakkede op om med aftale af 15.
november 2017. Det vil sige, at planen fortsat er tilrettelagt med henblik
på at udruste blandt andet hovedstrækninger i Jylland med nyt
signalsystem (ERTMS) forud for ibrugtagning af elektrificering, så
immunisering undgås.
Anlægsplanen viser Banedanmarks oplæg til ny udrulningsplan på
baggrund af de nye projekter fra Infrastrukturplan 2035. For at give et
tydeligere indblik i, hvornår Banedanmark forventer at være på de enkelte
udrulningsstrækninger, viser planen fremover, hvornår sporgrundlaget for
udrulningen låses, hvornår designfasen løber og afslutningsvist selve
installation og testen inden ibrugtagningen.
Mange projekter gør, at den samlede udrulningsplan for Østdanmark skal
konsolideres og forhandles med leverandøren. Udrulningsplanen for
Østdanmark omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige
kontrakt med leverandøren. Denne skal dog afstemmes med
ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt eventuelt suppleres med ny
jernbane over Vestfyn og Femern Bælt-forbindelsen såfremt, der indgås
aftaler med Alstom herom. Introduktionen af ny jernbane over Vestfyn og
Femern Bælt-forbindelsen vil umiddelbart ikke ændre ved, at den samlede
udrulning kan afsluttes i 2030 som forudsat. Projekter indeholdt i
Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
senere skulle indpasses i udrulningsplanen. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og
hvornår de skal lægges ind i udrulningsplanen.
Ibrugtagningen af det nye signalsystem på den nye jernbane København-
Ringsted er udskudt fra ultimo 2022 til foråret 2023 og Banedanmark er i
gang med at undersøge, om denne forsinkelse vil have en effekt på de
resterende strækninger i Østdanmark. Da dette arbejde ikke er afsluttet,
indgår konklusionerne herfra ikke i denne opdatering af Banedanmarks
Anlægsplan.
Anlægsplanen tager derudover hensyn til leverancen af DSB’s IC5-togsæt
og el-lokomotiver, som forudsat i den reviderede trafikplan.
Derudover er der på visse strækninger begrænset fleksibilitet i
Anlægsplanen (særligt Øst- og Nordjylland, København-Korsør og
Køge/Ringsted-Femern) på grund af mange infrastrukturprojekter og
samtidige arbejder, der skal koordineres, blandt andet Signalprogrammet,
Elektrificeringsprogrammet og nye projekter besluttet med
Infrastrukturplan 2035.
1.5.2 Elektrificering
Banedanmarks Anlægsplan bygger på forudsætningen om, at
ibrugtagningen af nyt signalsystem som udgangspunkt er gennemført før
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
ibrugtagning af kørestrøm, da de nuværende sikringsanlæg ikke kan ”tåle”
den elektriske støj fra et kørestrømsanlæg.
Denne udrulningsplan for det nye signalsystem har medført, at
Banedanmark installerer kørestrøm, selvom nyt signalsystem ikke er
udrullet. Elektrificeringen kan dog fortsat først ibrugtages efter
ibrugtagning af nyt signalsystem.
Formålet med denne model er at give leverandøren af
Elektrificeringsprogrammet mulighed for en mere jævn produktionstakt og
derigennem minimere risikoen for ekstra krav som følge af en markant
ændret udrulningsplan.
Der er indgået aftale om ny udrulningsplan for elektrificering i marts 2021
for strækningen (Fredericia)-(Aarhus), (Aarhus)-Aalborg-Aalborg lufthavn
og Vordingborg–Nykøbing Falster (ekskl. Storstrømsbroen). Endelig
ibrugtagning på strækningen Fredericia-Aalborg sker ultimo 2026.
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0010.png
2 Overblik over ibrugtagningsår
Banedanmarks Anlægsplan præsenteres ud fra en geografisk inddeling i
henholdsvis øst og vest for Lillebælt. En samlet oversigt over
jernbaneprojekter samt ibrugtagningsår fremgår af Figur 1, mens
ibrugtagningsår for nyt signalsystem fremgår af Figur 2. Ibrugtagningsåret
er det kalenderår, hvor anlægget ibrugtages.
Figur 1 Jernbaneprojekter og ibrugtagningsår
* Dobbeltspor og elektrificering er klar senest ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen i 2029.
** Planlægning og undersøgelser af projekterne pågår og der arbejdes på nyt udførelsesår for
perronforlængelser på Haslev Station.
*** På strækningen Roskilde-Holbæk er elektrificeringsanlægget etableret, men tages først i brug
med det nye signalsystem i 2024. Tilsvarende etableres elektrificeringsanlægget på strækningen
Fredericia-Aarhus, så det er klar i 2024 og på strækningen Aarhus-Aalborg/Lindholm, så det er
klar i 2025, men begge strækninger ibrugtages først med elektrificeringen af Aarhus H ultimo
2026.
****’ Stilling Station er udskudt og kan tidligst anlægges i 2025.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0011.png
Figur 2 Udrulningen af nyt signalsystem og ibrugtagningsår
De grå strækninger er strækninger, hvor det nye signalsystem er ibrugtaget.
Bemærk, at den endelige udrulning på strækningerne Roskilde-Ringsted-
Korsør/Næstved er under afklaring.
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0012.png
3 Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter
vest for Lillebælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt
elektrificeringen i Jylland. De grønne klodser indikerer det tidsrum, hvor
Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den enkelte
strækning. På de enkelte strækningsoversigter vises de enkelte faser.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange
klodser angiver etablering af fundamenter, opsætning af master og
køretråd. Ud over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af
sporsænkninger og brohævninger. Disse aktiviteter koordineres som
udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i figuren.
Ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem og elektrificering er
angivet til enten ultimo året (i forbindelse med det kommende års
køreplan) eller medio året.
Figur 3 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Vest frem til 2030
Nye signaler
Elektrificering
Banedanmark kan være før i gang på strækningerne (Lunderskov)-Esbjerg
og (Bramming)-Tønder end det tidligere var forudsat i Anlægsplanen. Det
har været muligt at optimere forudsætningerne herfor, hvorfor
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0013.png
udrulningen af nyt signalsystem på strækningerne kan fremrykkes til
2025. På baggrund heraf planlægges øvrige anlægsprojekter udført efter
Signalprogrammet.
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse, forberedende arbejder EP & hastighedsopgradering 3) Dobbeltspor Hjørring 4)
Perronforlængelser Horsens Station 5) Tilslutning af Ny bane Aarhus-Silkeborg (udføres 2029-2032) 6) Perronprojekt
Brønderslev Station 7) Forventet Brabrand Station
* Ifm. fremtidssikringen af Aarhus H ibrugtages ERTMS delvist primo 2026 og fuld køreplan kan afvikles fra ultimo 2026 (K27).
De sidste arbejder forventes at blive færdiggjort i 1. halvår af 2027.
Stilling Station kan tidligst anlægges i 2025.
3.1 Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus frem til
køreplansskiftet i december 2025, er det nødvendigt at benytte det
eksisterende sikringsanlæg. Herefter skal IC4-togene trækkes til
værkstedet, indtil de bliver udfaset.
3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen (Fredericia)-Aarhus ibrugtages nyt signalsystem primo
2026. Den detaljerede planlægning af udrulningen på strækningen pågår i
tæt samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. På Aarhus H ibrugtages
det nye signalsystem i starten af 2026.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026
(K27). Anlægsarbejdet udføres i 2022-2024 med undtagelse af Aarhus H,
hvor anlægsarbejderne udføres 2024-2026. Elektrificeringen sker i tæt
samarbejde med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på
strækningen, hvor for eksempel testen af kørestrømsanlægget skal
koordineres.
Forberedende arbejder består af sporsænkninger og broarbejder for at
skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen. Disse arbejder er
koordineret med de øvrige aktiviteter på jernbanen og udføres i perioden
2020 til ultimo 2023.
3.1.4 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres
sporfornyelse på strækningen Fredericia-Vejle i 2023 forud for udrulning
af nyt signalsystem. Sporfornyelsesprojektet koordineres med øvrige
projekter på banen, herunder forberedende arbejder til elektrificering.
3.1.5 Fremtidssikring af Aarhus H
Fremtidssikring af Aarhus H vil ske fra 2025 til 1. halvår 2027. Projektet
koordineres med Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet med
henblik på ibrugtagning af IC5 i K27. Signalprogrammet ibrugtages delvist
på Aarhus H primo 2026. Stationen vil kunne trafikeres med de forudsatte
el-tog i køreplanen fra ultimo 2026, og det resterende arbejde på
perronspor 2 og 3 vil blive ibrugtaget i påsken 2027.
3.1.6 Anlæg af Stilling Station
Banedanmark modtog ikke bud fra entreprenører der overholdt
konditionerne, hvorfor etablering af Stilling Station tidligst kan udføres i
2025.
3.1.7 Perronforlængelser på Horsens Station
Banedanmark forlænger perronerne på Horsens Station i 2030 således, at
stationen er indrettet til IC5.
3.1.8 Anlæg af Brabrand Station
Brabrand Station ventes anlagt med henblik på ibrugtagning i 2033.
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3.2 Aarhus-Aalborg Lufthavn
3.2.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem ibrugtages ultimo 2024. Det nye signalsystem udrulles
nordfra og ned mod Aarhus.
3.2.2 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg-Aalborg Lufthavn ibrugtages
ultimo 2026 (K27). Forberedende arbejder på Aalborg Station udføres
sammen med planlagt sporfornyelse i 2024, mens elektrificeringen
udføres i 2024-2025.
3.2.3 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres
sporfornyelse på strækningen Aarhus-Langå i 2022 forud for udrulning af
nyt signalsystem. Sporfornyelsesprojektet koordineres med øvrige
aktiviteter på banen og udføres sammen med hastighedsopgradering og
forberedende arbejder til elektrificering.
Sporfornyelse på Aalborg Station udføres sammen med
hastighedsopgradering og forberedende arbejder i 2024.
Sporfornyelse på Langå Station udføres sammen med
hastighedsopgradering og forberedende arbejder til elektrificering i 2024.
Restarbejder fra Hobro-Aalborg sporfornyelsen udføres i 2024. Arbejderne
udføres således samtidigt med udrulningen af nyt signalsystem på
strækningen.
3.2.4 Hastighedsopgradering
Strækningen mellem Aarhus og Langå hastighedsopgraderes sammen
med sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik
på ibrugtagning ultimo 2022 (K23). På Aarhus H gennemføres
hastighedsopgraderingen sammen med sporfornyelse og forberedende
arbejder til elektrificering med henblik på etapevis ibrugtagning af
stationen i 2026 og 2027 med fuld køreplan ultimo 2026 (K27). På Langå
Station gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med
sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering med henblik på
ibrugtagning sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
På Aalborg Station gennemføres hastighedsopgraderingen sammen med
sporfornyelse og forberedende arbejder til elektrificering.
Hastighedsopgraderingen på strækningen Hobro-Aalborg inklusiv Aalborg
Station ibrugtages sammen med nyt signalsystem ultimo 2024 (K25).
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0016.png
3.3 Lindholm-Hjørring
3.3.1 Kapacitetsudvidelse
Projektet omfatter et dobbeltspor fra Lindholm Station til der hvor den nye
bane til Aalborg Lufthavn afgrener ud mod lufthavnen samt et dobbeltspor
syd for Hjørring Station. Dobbeltsporet ved Lindholm åbnede i
konventionel sikringsteknologi i 2020 parallelt med ibrugtagningen af den
nye jernbane til Aalborg Lufthavn. Dobbeltsporet syd for Hjørring er
planlagt udført i 2025.
3.3.2 Ny perron på Brønderslev Station
Banedanmark ombygger perronerne på Brønderslev Station i 2025
således, at perronerne får standardhøjde og det dermed vil være muligt
med niveaufri ind- og udstigning.
3.4 Øvrige strækninger Jylland
Figur 5: Aktiviteter øvrige strækninger vest for Lillebælt
1) Sporfornyelse * Oddersundsbroen, ** Struer station, ***Fredericia station 2) Ladeinfrastruktur Skjern-Holstebro 3) Ny perron
Herning Messecenter 4+5) Ny bane Aarhus-Silkeborg og Overkørsel v. Silkeborg 6) Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Den øvrige udrulning af batteritog ventes i perioden 2028-2030.
3.4.1 Nyt signalsystem
Udrulningen af nyt signalsystem følger strategien fra november 2017 med
første ibrugtagning i Nordvestjylland og med efterfølgende udrulning af
nyt signalsystem i henholdsvis Midt-, Vest- og Sønderjylland. Når nyt
signalsystem er udrullet på strækningen (Esbjerg)-(Holstebro) og
(Herning)-Skjern, udrulles nyt signalsystem på strækningen Aarhus-
16
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
Aalborg og efterfølgende (Fredericia)-Aarhus, inden nyt signalsystem
ibrugtages på strækningerne i Syd- og Sønderjylland fra ultimo 2025 og
frem.
3.4.2 Sporfornyelse
I 2022 udføres sporfornyelse på Oddesundsbroen og på Struer Station.
Sporfornyelse af Fredericia Station udføres i 2023. Mellem Fredericia og
Padborg udføres sporfornyelse i 2024. Banedanmark udfører ligeledes et
sporfornyelsesprojekt mellem Skjern og Holstebro med udførsel i 2025. På
Thistedbanen planlægger Banedanmark at udføre sporfornyelse i 2027.
3.4.3 Modernisering af kørestrøm
Transformerstationen i Fredericia forventes opgraderet i 2023 med henblik
på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye eltog.
3.4.4 Ladeinfrastruktur
De første ladeanlæg til batteritog anlægges i 2024 på Skjern Station og
Holstebro Station. Ladeinfrastruktur på de resterende strækninger ventes
etableret mellem 2028 og 2030. Det gælder strækningerne Odense-
Svendborg, Struer-Thisted Struer-Langå, Struer-Holstebro-Herning-Vejle,
Skjern-Varde-Esbjerg, Skjern-Herning-Skanderborg, Bramming-Tønder og
Lindholm-Frederikshavn. Den præcise rækkefølge og udrulningsplan
mellem de enkelte strækninger vil blive undersøgt nærmere.
3.4.5 Ny perron på Herning Messecenter Station
Banedanmark anlægger en ny perronen på Herning Messecenter Station i
2025.
3.4.6 Ny jernbane Aarhus-Silkeborg
Banedanmark anlægger en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og
opgraderer overkørsel 56 i Silkeborg med forventet åbning ultimo 2032
(K33). Den endelige linjeføring og konsolidering af tidsplan afklares i den
igangværende fase 2-undersøgelse.
3.4.7 Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Banedanmark anlægger dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
forventeligt mellem 2034 og 2035. Den endelige tidsplan afklares i
arbejdet med et opdateret beslutningsgrundlag.
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0018.png
4 Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter
øst for Lillebælt.
Nedenfor vises ibrugtagningstidspunkterne for nyt signalsystem samt
elektrificeringen øst for Lillebælt. De grønne klodser indikerer det tidsrum,
hvor Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den
enkelte strækning i større eller mindre omfang. På de enkelte
strækningsoversigter vises de enkelte faser.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de orange
klodser angiver etablering af fundamenter, opsætning af master samt
opsætning af køretråd. Ud over disse aktiviteter udføres forberedende
arbejder i form af sporsænkninger og broarbejder. Disse aktiviteter
koordineres som udgangspunkt med sporfornyelse og indgår derfor ikke i
figuren.
Figur 6: Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Øst frem til 2030
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0019.png
Nye signaler
Elektrificering
*Den endelige udrulning på strækningerne Roskilde-Ringsted-Korsør/Næstved er under afklaring.
**Det bemærkes, at udrulningen af el på strækningen (Roskilde)-Holbæk først ibrugtages i 2024.
Banedanmark planlægger efter at ibrugtage kørestrøm (Vordingborg)-Nykøbing F samtidigt med en ibrugtagning af
jernbaneforbindelsen over ny Storstrømsbro. Det sker forventeligt 1. april 2027 under forudsætning, at Banedanmark kan
igangsætte arbejderne på broen minimum 15 måneder før.
4.1 Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
Figur 7: Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Nykøbing F
1) Anlæggelse af Storstrømsbroen. Banedanmark forventer at kunne igangsætte de jernbanerelaterede arbejder ultimo 2025,
hvorefter togtrafikken kan åbne den 1. april 2027.
4.1.1 Nyt signalsystem
På strækningen mellem Ringsted og Næstved (til Mogenstrup) koordineres
installation og ibrugtagning af nyt signalsystem med installationen mellem
Roskilde og Ringsted. Der udestår en afklaring af, hvornår nyt
signalsystem kan ibrugtages mellem Roskilde og Ringsted (og videre til
Korsør) henset til såvel sporfornyelsesprojekter, som projektet om
kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted.
Ibrugtagningen mellem Ringsted og Næstved afventer denne afklaring.
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
På strækningen mellem Næstved (fra Mogenstrup) og Nykøbing F, med
undtagelse af den nye Storstrømsbro, blev det nye signalsystem
ibrugtaget ultimo 2021.
4.1.2 Elektrificering
På strækningen Køge-Næstved er elektrificeringsarbejderne gennemført.
Dynamiske tests er gennemført medio 2022, så ibrugtagning kan ske til
indsættelse af eltog på strækningen Næstved-Køge-København efter
ibrugtagning af ERTMS på den nye jernbane København-Køge-Ringsted
primo 2023.
På strækningen mellem Næstved og Vordingborg ibrugtages
elektrificeringen ultimo 2022.
På strækningen Vordingborg-Nykøbing F. afventer ibrugtagning af
elektrificering etablering og elektrificering af Storstrømsbroen.
Færdiggørelsestidspunktet for Storstrømsbroen er usikkert, men forventes
aktuelt at være den 1. april 2027. Det er under forudsætning af, at
Banedanmark kan igangsætte arbejdet med elektrificering og udrulning af
signaler senest 15 måneder før.
Elektrificering mellem Nykøbing Falster og syd for Holeby bliver
koordineret med den forudgående anlæggelse af dobbeltspor jf. afsnit
4.1.5.
4.1.3 Perronforlængelse på Haslev Station
Perronforlængelserne er udskudt som følge af manglende kapacitet hos
leverandøren af det nye signalsystem. Der pågår planlægning af nyt
udførelsesår.
4.1.4 DSB’s nye værksted i Næstved
Tilslutningssporet til DSB’s nye værksted i Næstved ventes færdiggjort i
2023 og selve værkstedet ventes DSB at ibrugtage i 2026. Der er ikke
indgået aftale med Signalprogrammets leverandør om dette, og det er
derfor med forbehold for, at der er tilstrækkelig kapacitet hos
leverandøren til at implementere denne ændring.
4.1.5 Ringsted-Femern Banen
Dobbeltspor fra Nykøbing Falster til Holeby, som er fase 2 af Ringsted-
Femern Banen, er igangsat, så strækningen bliver klar til installation af
ERTMS og kørestrøm. Banen forventes færdig senest ved åbningen af
Femern Bælt-forbindelsen medio 2029.
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0021.png
4.2 Roskilde-Kalundborg
Elektrificeringen af strækningen Roskilde-Kalundborg er genplanlagt i
henhold til den politiske aftale fra maj 2020. Det betyder, at
kørestrømsanlægget på strækningen Roskilde-Holbæk planlægges
ibrugtaget ultimo 2024 samtidig med det nye signalsystem. Selve arbejdet
med kørestrømsanlægget blev færdigt i 2021.
Udrulningen for elektrificeringen på strækningen mellem Holbæk og
Kalundborg er ikke forhandlet med leverandøren, men forventes udført og
klar til ibrugtagning i 2027.
Nyt signalsystem planlægges ibrugtaget mellem Roskilde og Kalundborg
ultimo 2024.
Figur 8: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
4.2.1 Nyt signalsystem
Signalprogrammets leverandør arbejder på signallayoutet.
Installationsarbejdet vil efter planen blive afsluttet i 2023 med
efterfølgende test og ibrugtagning ultimo 2024. Banedanmark undersøger
potentielle mitigerende handlinger, såfremt udrulningen af
Signalprogrammet forsinkes. Herved sikres ibrugtagningen af kørestrøm
mellem Roskilde og Holbæk jf. nedenstående afsnit.
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0022.png
4.2.2 Elektrificering
Strækningen Roskilde-Holbæk blev elektrificeret i 2021 og ibrugtages
efter udrulningen af Signalprogrammet i 2024.
Mellem Holbæk og Kalundborg forventes elektrificeringen udført til ultimo
2027 for at sikre en jævn udrulningstakt i Elektrificeringsprogrammet.
På delstrækningen Holbæk-Kalundborg udføres de forberedende arbejder i
form af sporsænkninger, broarbejder og øvrigt forberedende arbejder i
perioden 2022-2026.
4.3
København-Roskilde
Figur 9: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
1) Sporfornyelse 2) Sporfornyelse og hastighedsopgradering 3) Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
4) Udbygning af Glostrup Station 5) Forenkling af København H 6) Forventet udførsel af næste generations S-tog til Roskilde
4.3.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem medio 2028 på
strækningen København-Roskilde og ultimo 2030 på København H.
4.3.2 Sporfornyelse
Der gennemføres sporfornyelse på den sidste del af strækningen
København H-Høje Taastrup i 2022. Det skyldes hensynet til at få udført
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
sporfornyelsen forud for ibrugtagningen af nyt signalsystem på den nye
jernbane København-Ringsted, der vil medføre, at alle ikke-
ombordudrustede tog vil skulle køre over Roskilde.
Banedanmark udfører sporfornyelse mellem Høje Taastrup og Roskilde
med udførelse i 2025, mens det undersøges, hvorvidt projektet på
baggrund af den øgede bevilling kan udvides til også at omfatte 2026.
4.3.3 Tilslutning til DSB’s nye værksted i København
I forbindelse med indsættelse af IC5 skal nye værksteder til elektrisk
togmateriel opføres. Banedanmarks tilslutningsspor til værkstedet er klar i
2023, og DSB forventes at ibrugtage det nye værksted ved årsskiftet
2025/2026.
4.3.4 Udbygning af Glostrup Station
I 2031-2032 anlægger Banedanmark to ø-perroner ved fjernbanen på
Glostrup Station. Projektet muliggør skiftemuligheder mellem regionaltog,
S-tog og Københavns Letbane.
4.3.5 Forenkling af København H
Banedanmark undersøger en forenkling af Københavns Hovedbanegård.
Der udestår politisk beslutning om såvel projekt som tidspunkt.
Anlægsplanen indeholder en mulig udførelse i 2028-2030. Projektet
tænkes sammen med den igangværende planlægning af fornyelse på
sidesporene på Belvedere og i koordination med projekter på S-banens
linjer i det centrale København og Høje Taastrup-linjen.
4.3.6 Næste generations S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-tog fra Høje Taastrup til
Roskilde i forbindelse med udrulningen af næste generations S-tog. Den
forventede udførelse er i 2033-2034.
4.4 Roskilde-Korsør
4.4.1 Nyt signalsystem
Der udestår en afklaring af, hvornår nyt signalsystem kan ibrugtages
mellem Roskilde og (Korsør) henset til såvel sporfornyelsesprojekter, som
projektet om kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted.
Det er forsat forventningen, at ibrugtagningen af ERTMS senest sker i
2030.
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
4.4.2 Sporfornyelse
Der udføres sporfornyelse mellem Roskilde og Ringsted i 2022-2023.
De
resterende sporarbejder vil blive udført på et senere tidspunkt, dog tidligst i
2024.
Der udføres sporfornyelse mellem Slagelse-Korsør i 2023-2024 samt
Ringsted-Slagelse over tre år i 2024-2026. Projekterne koordineres
indbyrdes i forhold til spærringer af hensyn til både landsdelstrafikken og
godstrafikken, hvor der ikke er omkørselsmuligheder mellem Ringsted og
Padborg.
Sporfornyelsesarbejderne gennemføres sammen med
hastighedsopgradering af strækningen Ringsted-Korsør og forud for
udrulning af nyt signalsystem.
4.4.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen op til 200 km/t mellem Ringsted og Korsør
udføres sammen med planlagt sporfornyelse forud for udrulning af nyt
signalsystem. Hastighedsopgraderingen kan først ibrugtages med det nye
signalsystem på strækningen Roskilde-(Korsør). Ibrugtagningstidspunktet
for ERTMS er under endelig afklaring.
4.4.4 Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved
Ringsted
Banedanmark undersøger frem mod 2024 en kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted. Der planlægges efter, at projektet
anlægges i perioden 2027-2030, men den endelige tidsplan for projektet
samt udrulning af ERTMS afklares med udarbejdelsen af den
igangværende fase 2-undersøgelse.
4.5 Nyborg-Odense
4.5.1 Nyt signalsystem
Af hensyn til jævn udrulning ibrugtages nyt signalsystem ultimo 2027 på
strækningen Korsør-Lillebælt.
4.5.2 Sporfornyelse
Som led i arbejdet med at forny og vedligeholde jernbanen gennemføres
sporfornyelse på strækningen mellem Nyborg-Odense i 2023. Arbejderne
gennemføres sammen med hastighedsopgradering.
4.5.3 Hastighedsopgradering
Hastighedsopgraderingen på op til 200 km/t mellem Nyborg og Odense
udføres sammen med planlagt sporfornyelse forud for installation af nyt
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0025.png
signalsystem. Hastighedsopgraderingen kan dog først ibrugtages med det
nye signalsystem ultimo 2027.
4.5.4 Modernisering af kørestrøm
Transformerstationerne i Roskilde, Slagelse og Marslev opgraderes, og der
er etableret en ny transformerstation i København ved H.C. Ørstedværket
med henblik på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye
eltog.
Der er endvidere etableret en fordelingsstation på Vestfyn ved Gelsted,
som skal forsyne den eksisterende samt kommende elektrificerede
jernbane over Vestfyn og blandt andet aflaste øvrige fordelingsstationer.
Fordelingsstation ibrugtages i 2022 og vil endvidere kunne opretholde
forsyningen til den elektriske togdrift, hvis fordelingsstationerne i
Fredericia og Marslev tages midlertidigt ud af drift i forbindelse med
modernisering.
4.6 Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Storebælt
1) Ny jernbane over Vestfyn 2) Øresundsperroner og gangtunnel på Ny Ellebjerg Station (kommende
København Syd) 3) Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Etablering af ladeinfrastruktur på Svendborgbanen ventes i perioden 2028-2030.
4.6.1 Nyt signalsystem
Ibrugtagning af nyt signalsystem på strækningen (København H) -
(Peberholm) er planlagt til ultimo 2025.
Strækningen Helgoland-Helsingør (Kystbanen) planlægges ibrugtaget
ultimo 2028.
Udrulningen af nyt signalsystem på strækningen Odense-Svendborg
forventes ibrugtaget ultimo 2025.
25
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
4.6.2 Ny jernbane over Vestfyn
Anlægstidspunktet er fremrykket i forbindelse med Infrastrukturplan 2035
med projektstart i 2022. Projektet er forankret hos Vejdirektoratet. Det er
forventningen, at den nye jernbane åbner ultimo 2028 (K29).
4.6.3 Ny jernbane København- Ringsted
Den nye jernbane København-Ringsted åbnede maj 2019 med traditionelt
signalteknologi, som aftalt i strategien fra november 2017. Det nye
signalsystem forventes ibrugtaget på strækningen i foråret 2023.
Ombygning af Ringsted Station med løsningen ”reduceret hastighed” som
besluttet i april 2018, er afsluttet i oktober 2020. For den fremtidige
løsning henvises til afsnit 4.4.4.
4.6.4 Øresundsperroner og gangtunnel på Ny Ellebjerg
Station (kommende København Syd)
I perioden 2023-2025 etablerer Metroselskabet i samarbejde med
Banedanmark perroner på Øresundssporene og en gangtunnel på Ny
Ellebjerg Station (kommende København Syd), således projektet er klar
samtidig med åbningen af Metroens Sydhavnslinje.
4.6.5 Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Sund & Bælt anlægger perroner ved de nuværende godsspor og etablerer
retningsdrift på Københavns Lufthavn Station. Projektet planlægges at
åbne samtidig med det nye signalsystem på strækningen ultimo 2025
(K26).
4.6.6 Vendespor ved Københavns Lufthavn Station og
Overhalingsspor ved Kalvebod
Projekterne undersøges aktuelt af Sund & Bælt og vil herefter blive
indplaceret i Anlægsplanen.
26
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670946_0027.png
4.7 S-banen
Den sidste udrulning af nyt signalsystem på S-banen, fra Sydhavn til Køge
og fra Carlsberg Station til Frederikssund og Høje Taastrup, er gennemført
i september 2022. Dermed er hele S-banen omfattet af det nye
signalsystem (CBTC).
DSB planlægger
Fremtidens S-bane med automatiske S-tog.
Første kørsel
med passagerer planlægges på Ringbanen mellem Ny Ellebjerg Station
(kommende København Syd) og Hellerup Station ultimo 2029. Der pågår
undersøgelser og planlægning af DSB’s projekter som er en forudsætning
for Fremtidens S-bane.
Figur 11: Aktiviteter S-banen
1) Sporfornyelse 2) Anlæg af Favrholm Station 3) Kørestrømsfornyelse Svanemøllen-Farum 4) Tilbageflytning af
ringbaneperroner på Ny Ellebjerg Station (kommende København Syd) 5) Flytning af Herlev Station 6) Opgradering af
Hillerød Station 7) Anlæg af vendespor ved Carlsberg Station 8) Ombygning af Nordhavn Station og 9) Forventet udførsel af
næste generations S-tog til Roskilde.
4.7.1 Nyt signalsystem
Nyt signalsystem på S-banen er installeret på S-banen i 2022 og en
række restarbejder gennemføres i 2023.
Der er i anlægsplanen indarbejdet omstilling til 6 GHz-båndet til
radiokommunikationen i perioden 2023-2025. Der pågår dog teknisk
afklaring med leverandøren om den mest hensigtsmæssige løsning,
herunder hvornår løsningen bedst implementeres.
4.7.2 Kørestrømsfornyelse
Fornyelsen af køreledningsanlæg på delstrækningen (Østerport)-Holte er
udskudt, og Banedanmark er i gang med genplanlægningen af projektet.
Endvidere planlægges fornyelse af køreledningsanlægget på Farumbanen
mellem Svanemøllen og Farum i 2025 til 2026.
27
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
4.7.3
Sporfornyelse
Banedanmark fornyer sporene mellem Svanemøllen og Hillerød i 2025 og
på Hillerød Station i 2026-2027. Arbejdet koordineres med ombygningen
af Hillerød Station.
På strækningen mellem Valby og Høje Taastrup planlægger Banedanmark
sporfornyelse i 2027.
Sporfornyelse mellem Valby og Svanemøllen er udskudt og udføres
samtidigt med anlæg af vendespor ved Carlsberg Station i 2028.
4.7.4 Anlæg af Favrholm Station
Der anlægges en ny S-togsstation ved Favrholm, som blandt andet skal
betjene det kommende Nyt Hospital Nordsjælland. Stationen anlægges i
2022 og ibrugtages med nyt signalsystem i 2023.
4.7.5 Tilbageflytning af ringbaneperroner på Ny Ellebjerg
Station (kommende København Syd)
I forbindelse med metroens udvidelse med Sydhavnslinjen blev
perronerne på Ringbanen midlertidig flyttet. Banedanmark flytter
perronerne tilbage i 2023.
4.7.6 Flytning af Herlev Station
Banedanmark flytter perronerne på Herlev Station i 2026 således, at
skiftemulighederne mellem S-toget og Hovedstadens Letbane optimeres.
4.7.7 Anlæg af vendespor ved Carlsberg Station
Banedanmark anlægger vendespor ved Carlsberg Station. Projektet
udføres i 2028.
4.7.8 Ombygning af Nordhavn Station
Banedanmark undersøger ombygning af Nordhavn Station for at optimere
skiftemulighederne mellem S-tog og Metroen. Banedanmark forventer at
anlægge projektet i 2031.
4.7.9 Opgradering af Hillerød Station
Der gennemføres en opgradering af Hillerød Station i 2026-2027, så det
bliver muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør,
Gilleleje og Tisvildeleje til den nye Favrholm Station ved det kommende
Nyt Hospital Nordsjælland syd for Hillerød. Projektet sammentænkes med
fornyelsen af S-banen på Hillerød Station.
28
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
4.7.10 Næste generations S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-tog fra Høje Taastrup til
Roskilde i forbindelse med udrulningen af næste generations S-tog. Den
forventede udførelse er i 2033-2034.
4.7.11 Hastighedsopgradering på S-banen
Projektet omfatter fjernelse af ”knaster” på S-banen med henblik på at
øge hastigheden op til 120 km/t. Delprojekterne udføres i perioden 2026-
2035 i takt med at Banedanmark samtidig gennemføre fornyelse af de
respektive strækninger. Det undersøges aktuelt, hvorvidt knasterne på
Nordbanen kan indarbejdes i fornyelsen mellem Svanemøllen og Hillerød
Station.
29