Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2670945_0001.png
06.02.2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1573 København V
8234 0000
banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
Ændringer i Banedanmarks Anlægsplan 2022 og udfordringer
med udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark
Baggrund
Banedanmark har efter den politiske aftale af 28. juni 2021 om Infrastrukturplan 2035
gennemført en opdatering af Banedanmarks Anlægsplan. De mange nye projekter,
der er blevet indarbejdet i Anlægsplanen, der i forvejen var præget af et historisk
højt aktivitetsniveau med større fornyelsesprojekter, elektrificering og udrulning af
nye signaler, har medført en række ændringer. Nærværende følgenotat udfolder
denne ændringslog.
Anlægsplanen afbilleder et forventet scenarie for udrulningen af Signalprogrammet i
Østdanmark, der dog er behæftet med usikkerhed bl.a. henset til konsekvenserne af
signalleverandørens udfordringer med udrulningen i Østdanmark. Notatet søger på
et overordnet plan at redegøre for disse udfordringer og det dertil knyttede behov
for replanlægning og mulige følgevirkninger for øvrige projekter. Banedanmark vil
orientere herom, når der er større klarhed om konsekvenserne for udrulningsplanen i
Østdanmark.
2022 opdatering af Banedanmarks Anlægsplan
Banedanmark oplister ved hver opdatering en ændringslog i afsnit 1.1 i Anlægspla-
nen. Her skabes et umiddelbart overblik over alle større ændringer siden seneste of-
fentliggjorte Anlægsplan og til skæringsdatoen for den nye plan. Seneste offentlig-
gjorte Anlægsplan er fra juni 2021 inden indarbejdelse af den indgåede aftale om In-
frastrukturplan 2035. Den nye opdatering af Banedanmarks Anlægsplan viser alle be-
sluttede ændringer frem til december 2022.
Fjernbanen
De fleste ændringer er sket som følge af indarbejdelsen af nye projekter fra Infra-
strukturplan 2035. Følgende projekter på fjernbanen er indarbejdet uden ændringer
set i forhold til det forudsatte i aftalen:
-
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station (kommende København Syd) er
tilføjet med udførsel i 2023-2025.
Sund og Bælts projekt med udvidelse af Københavns Lufthavn Station udfø-
res, så det åbner ultimo 2025.
Den nye jernbane Aarhus-Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silke-
borg udføres i årene 2029-2032.
-
-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670945_0002.png
-
-
Perronforlængelserne på Horsens Station udføres i 2030.
Dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg planlægges udført i 2034 og 2035.
Den endelige tidsplan konfirmeres, når Banedanmark har udført fase 2-un-
dersøgelsen af projektet.
Brabrand Station anlægges i 2033.
Ladeinfrastruktur til batteritog på Skjern Station og Holstebro Station
anlægges i 2024.
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted udføres i
perioden 2027-2030.
Side 2/5
-
-
-
Forenkling af Københavns Hovedbanegård planlægges udført i 2028-2030 under for-
udsætning af koordinering med udrulning af ERTMS på Københavns Hovedbane-
gård. Det endelige beslutningsgrundlag er fortsat under udarbejdelse, og Anlægs-
planen vil blive justeret herefter.
Udbygningen af Glostrup Station med fire perronspor til regionaltogstrafikken udfø-
res i 2031 og 2032. I den oprindelige aftale var det forudsat, at Glostrup Station
skulle udbygges i 2030. Banedanmark har genbesøgt stadieplanlægningen og vurde-
rer på den baggrund, at projektet kræver to års udførelse. Af hensyn til trafikafviklin-
gen på Vestbanen (København-Roskilde-Ringsted) under udførelse af projektet om
forenkling af Københavns Hovedbanegård er projektet samtidigt rykket til 2031-
2032.
Det første større projekt finansieret af Pulje til tilgængelighed på stationer, der er en
del af Infrastrukturplan 2035 planlægges at være perronombygning på Brønderslev
Station i 2025. Som følge heraf planlægger Banedanmark at tilpasse øvrige projekter
i Nordjylland af hensyn til passagerne. Det gælder eksempelvis Kapacitetsudvidelse
ved Hjørring, som flyttes til 2025. I regi af forligskredsen aftales de næste projekter
fra puljen.
Som følge af den øgede bevilling til fornyelse i Infrastrukturplan 2035 undersøges
mulighederne for at udvide fornyelsen mellem Roskilde og Høje Taastrup, hvor udfø-
relsen samtidigt udvides til at omfatte både 2025 og 2026.
Foruden ovenstående projekter fra Infrastrukturplan 2035 er der en række ændringer
på fjernbanen. Det gælder følgende:
Udrulningen af ERTMS på strækningerne Lunderskov-Esbjerg og Bramming-Tønder
er fremrykket til 2025 efter koordination med bl.a. DSB.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670945_0003.png
Ibrugtagning af elektrificering mellem Næstved og Vordingborg er fremrykket til ul-
timo 2022, da kørestrømsanlægget her ventes klar uden Ny Storstrømsbro er færdig-
bygget. Der vil dog først køre elektriske tog til Vordingborg fra medio 2023 grundet
sammenhæng til ibrugtagningen af det nye signalsystem på København-Ringsted-
banen.
Af øvrige nye projekter undersøger Banedanmark sporfornyelse på Thisted-banen i
2027 og ombygning af perroner på Herning Messecenter Station som led i
Banedanmarks løbende fornyelse og vedligehold af jernbanenettet.
Grundet den nuværende markedssituation udskød Banedanmark to projekter i 2022,
henholdsvis sporfornyelse Slagelse-Korsør samt Stilling Station, hvilket afspejles i den
opdaterede Anlægsplan. Banedanmark modtog ikke nogen konditionerede bud på
udførelsen af sporfornyelsen mellem Slagelse og Korsør. Grundet den kommende
udrulning af ERTMS og strækningens vedligeholdsmæssige tilstand ønskes projektet
udført i 2023 og 2024. Tilsvarende modtog Banedanmark ej heller nogle konditione-
rede bud på anlæg af Stilling Station i 2022. Grundet det meget høje aktivitetsniveau
i Østjylland frem mod elektrificeringen af strækningerne mod Aarhus og Aalborg kan
projektet tidligst udføres i 2025.
Grundet kapaciteten i Signalprogrammets udrulning i Østdanmark, jf. næste afsnit, er
perronforlængelserne på Haslev Station udskudt. Et nyt udførelsesår vil indgå i re-
planlægningen af Signalprogrammet i Østdanmark.
Indarbejdelse af Sund & Bælts projekter på Øresundsbanen henholdsvis Overha-
lingsspor ved Kalvebod og Vendespor ved. Københavns Lufthavn Station, afventer
Sund & Bælts undersøgelser.
S-banen
Banedanmark planlægger flytning af Herlev Station til udførelse i 2026 og etablering
af Vendespor ved Carlsberg Station i 2028. Begge projekter er i Infrastrukturplan
2035 planlagt til udførelse i 2026. Det er Banedanmarks vurdering, at det ikke er mu-
ligt trafikalt at udføre begge projekter i 2026, da der i anlægsfasen i så fald vil være
spærret på begge sider af Valby Station. Dette vil skabe unødige gener for S-banens
passagerer. Ved at flytte Vendesporet ved Carlsberg Station til 2028 vil projektet
eventuelt kunne udføres sammen med den forventede sporfornyelse mellem Valby
og Svanemøllen stationer, så centralstykket ikke påvirkes over flere år.
Foruden den besluttede ombygning af Hillerød Station i 2026 planlægger Banedan-
mark en fornyelse af sporene på S-togsdelen af stationen. For at sikre en bedre an-
lægsfase og tilgængelighed af arbejdsbaser planlægges begge projekter nu udført
samlet og over to år fra 2026 til 2027.
I Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til både undersøgelse og anlæg af Om-
bygning af Nordhavn Station. Af hensyn til projektet Forenkling af Københavns Ho-
vedbanegård ønsker Banedanmark at sikre kapacitet på S-banen i 2029 og 2030 til
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670945_0004.png
aflastning på centralstykket, hvorfor ombygningen af Nordhavn Station nu planlæg-
ges udført i 2031.
S-tog til Roskilde planlægges anlagt i henhold til aftalen i 2033 og 2034. Den ende-
lige tidsplan konfirmeres, når Banedanmark har udført fase 2-undersøgelsen af pro-
jektet.
Omstillingen til 6 Ghz-frekvensbåndet for CBTC afventer endelig afklaring og even-
tuel aftale med Siemens. Projektet er foreløbigt indplaceret i perioden 2023-2025.
I Infrastrukturplan 2035 indgår projektet Hastighedsopgradering af S-banen. Ha-
stighedsopgraderingerne ventes udført sammen med øvrige arbejder i perioden
2026-2035 for ikke at spærre S-banen yderligere.
Kørestrømsfornyelsen (Østerport)-Holte er udskudt, da Banedanmark kun modtog et
bud på projektet, der samtidigt overskred budgetrammen. Banedanmark er i gang
med replanlægning af projektet, hvor projektet søges indpasset uden at påvirke øv-
rige projekter.
DSB planlægger Fremtidens S-bane med automatiske S-tog. Første kørsel med pas-
sagerer planlægges at være på Ringbanen mellem Ny Ellebjerg Station (kommende
København Syd) og Hellerup Station ultimo 2029. Der pågår undersøgelser og plan-
lægning af DSB’s projekter, som er en forudsætning for Fremtidens S-bane.
Signalprogrammets udfordringer i Østdanmark
I lyset af forsinkelsen af udrulningen af det nye signalsystem på strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) samt Alstoms meldinger om forsinkelser på kommende udrulnin-
ger, ser Banedanmark med stigende bekymring på Alstoms leverancedygtighed. Ba-
nedanmark vurderer således, at sandsynligheden er stærkt stigende for, at der kom-
mer forsinkelser på tværs af den udrulningsplan, som er aftalt med Alstom (produkti-
onsplanen).
Frem mod foråret skal konsekvenserne af forsinkelsen af (København)-(Ringsted) af-
dækkes og planen for udrulningen i Østdanmark genplanlægges inklusive inklude-
ring af ny bane over Vestfyn, Femern Bælt-tunnelen samt en række nye projekter fra
Infrastrukturplan 2035. Det er for nuværende Banedanmarks vurdering, at Alstoms
kapacitet er begrænset, og Banedanmark er bekymret for, om Alstom vil kunne
håndtere udrulningen af signalsystemet samtidig med, at der vil være en række æn-
dringer i forlængelse af nye projekter, som skal implementeres i signalsystemet. Kon-
kret har det indtil videre betydet, at perronforlængelserne på Haslev Station må ud-
skydes (jf. også ovenfor). Det er endnu for tidligt at vurdere, hvorvidt andre projekter
vil blive påvirket af kapaciteten hos Alstom.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: 2022-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2670945_0005.png
Den næste udrulning i Østdanmark er strækningen Roskilde-Holbæk-Kalundborg.
Her er udrulningen af nyt signalsystem forudsætningen for el-tog til Holbæk fra de-
cember 2024. Banedanmark undersøger potentielle mitigerende handlinger, såfremt
udrulningen af Signalprogrammet forsinkes.
Side 5/5