Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 103
Offentligt
Motorvejstøj i Hovedstadsregionen
Det er trist at læse i Frederiksborg Amtsavis, at transportministeren er afvisende over for den
hastighedssænkning på Hillerødmotorvejen, som kommunen beder om. Den ville ellers kunne
reducere støjgenerne markant. Ministerens indvendinger er typiske for debatten omkring
motorvejstøj, som præges af følgende tre misforståelser:
1)Rejsetidsbesparelser på blot få minutter giver store samfundsøkonomiske gevinster.
2)Trafikstøj kan effektivt bekæmpes med støjskærme.
3)Motorveje giver kun værdi med en rejsehastighed på mindst 110 km/hr.
Samfundsøkonomi
En pendler, som hver dag sparer 2 minutter på vej hjem fra arbejde, ville glæde sig, hvis disse 2
minutter kunne samles sammen over f.eks. en måned til 40 sammenhængende minutter og
dermed til værdifuld fritid.
Det er desværre er ikke muligt i praksis. Hverken pendlere eller erhvervschauffører kan samle de
mange marginale tidsbesparelser sammen til værdifuld arbejds- eller fritid.
På trods heraf baserer Vejdirektoratets økonomiregnemodel sig på en sådan urealistisk minut-
sammenlægning, og kommer derved frem til, at selv minimale rejsetidsbesparelser giver store
økonomiske gevinster for samfundet.
Regnemodellen viser dermed lige så misvisende, at en marginal forøgelse af rejsetiden vil føre til
alvorlige samfundsøkonomiske tab. En sænkning af farten fra 110 til 90 km på motorvejen gennem
Gladsaxe og Værløse kan derfor ikke accepteres af myndighederne, selv om den kun resulterer i en
rejsetidsforøgelse på maks. 2 minutter. En sådan sænkning ville ellers kunne reducere støjgenerne
markant i de to plagede kommuner.
Vejdirektoratets regnemetode er naturligvis god nok ved rejseafstande på 50 –100 km eller mere,
hvor høj hastighed resulterer i tidsbesparelser af en størrelsesorden, som giver værdi for den
enkelte trafikant og dermed for samfundsøkonomien.
Støjskærme
Erfaringen viser, at støjskærme og støjvolde kun reducerer støjgenerne i et ganske smalt bælte
langs motorvejen, eftersom lyden ikke udbredes lineært, men bl.a. “dykker” ned mod terrænet få
hundrede meter fra skærmen. Det er derfor meget uheldigt, at myndighederne gang på gang
vælger denne dyre og grimme løsning på strækninger, hvor en billig og miljøvenlig
hastighedssænkning burde være en oplagt løsning.
Motorvejsværdi
Selv med støjdæmpende hastighedsgrænser på 80 eller 90 km/hr vil motorvejene i
Hovedstadsregionen fortsat være uhyre nyttige for fremkommeligheden, og dermed attraktive for
trafikanterne - ikke mindst i myldretiden. Trafikken vil næppe flytte sig til mindre veje, medmindre
motorvejshastigheden sænkes til 50 km eller mindre.