Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2667517_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport december-januar 2022-23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 6
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 19
S-bane ..................................................................................................................... 21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 196 tog, og heraf er 151 godkendt til drift på ERTMS-strækninger.
Der har i december og januar været særligt fokus på at få togene til ibrugtagning af (København)-
(Ringsted), RO1, (IC3, ABs og IR4) klar.
Herudover har projektet også særlig fokus på IC2, der er forudsat klar medio 2023, og de reste-
rende ABs og IR4, der i Trafikplanen er forudsat klar til december 2023. Planerne for disse tog er
alle udfordret, hvorfor Banedanmark arbejder på at identificere optimerende og/eller mitigerende
handlinger. Tidligere er rapporteret om en analyse af baggrunden for de forsinkelser, der er op-
stået på tværs af udrustningsplanen. Dette arbejde danner baggrund for et igangværende genbe-
søg af planen mhp. at konsolidere og skabe en så robust plan, som muligt. . Det er forventningen,
at der er en ny plan klar i løbet af vinteren, og at der herefter rapporteres efter denne. Efterfølgende
vil der blive arbejdet med yderligere optimeringstiltag.
Som tidligere rapporteret, så skal projektet i år også implementere en række kritiske baselineop-
graderinger af de udrustede tog. Som forberedelse til dette skal baselineopgraderingerne vurderes
af assessor og godkendes. Der er risiko for, at opgraderingen skal gennem en mere omfattende
sikkerhedsgodkendelsesproces end først antaget, hvilket vil påvirke tidsplanen i negativ retning.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul. Den gule sta-
tus er under forudsætning af, at de mitigerende handlinger omkring planen for togene til RO1
kan realiseres.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste stræk-
ning som vil blive ibrugtaget, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i
år. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet
som grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom i lyset af for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner, hvilket såede stor tvivl om Alstoms leverancedygtighed og gjorde, at
Banedanmark vurderede, at sandsynligheden var stærkt stigende for forsinkelser. Der er derfor
igangsat en genplanlægning af udrulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planud-
kast til en revideret plan for de strækninger, som er planlagt til og med 2025. Dette bekræftede
Banedanmarks bekymring for, at Alstom ikke kan levere som aftalt, idet der i planudkastet frem-
går forsinkelser, som vil betyde et brud med det oprindeligt aftalte, som også er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Banedanmark er i dialog med Alstom og afsøger optimeringstiltag
mhp. at bringe planerne tilbage til det forudsatte. Banedanmark forventer at få en afklaring frem
mod april på, hvorvidt dette er muligt. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
projektet som gul. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom melder, at de systemleverancer,
som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Det er en
forudsætning, at disse leverancer er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Hol-
bæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan,
hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift.
ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over
Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som endnu
ikke er kaldt. Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbin-
delse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og
Femerntunnelen får implikationer for den samlede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Derudover er der igangsat en tredjeparts-
vurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet i september 2023.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/23
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/23
3 Udrulningskort
Januar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/23
Januar 2023
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/23
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 11 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 11 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Denne gang er risikoen vedr. håndtering af masterdata blevet nedskrevet fra middel til lav, da
udvekslingen af data med leverandørerne er blevet forbedret og nu er på et tilstrækkeligt
grundlag. Risikoen fremgår derfor ikke længere af rapporteringen, men monitoreres. Derudover
er risikoen vedr. Joint Test Lab (JTL) testkapacitet nedskrevet fra høj til middel, da Banedanmark
begynder at se en effekt af de mitigerende handlinger.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbanepakke
og påvirkning af ombordudrustningen
Ressourcer
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/23
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både
interne og eksterne) i ETCS-systemet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Nedskrevet til middel: Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/23
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 196 tog, og heraf er 151 godkendt til drift på ERTMS-strækninger.
Der har i december og januar været særligt fokus på at få togene til ibrugtagning af (København)-
(Ringsted), RO1, (IC3, ABs og IR4) klar.
Herudover har projektet også særlig fokus på IC2, der er forudsat klar medio 2023, og de reste-
rende ABs og IR4, der i Trafikplanen er forudsat klar til december 2023. Planerne for disse tog er
alle udfordret, hvorfor Banedanmark arbejder på at identificere optimerende og/eller mitigerende
handlinger. Tidligere er rapporteret om en analyse af baggrunden for de forsinkelser, der er op-
stået på tværs af udrustningsplanen. Dette arbejde danner baggrund for et genbesøg af planen
mhp. at konsolidere og skabe en så robust plan, som muligt. Det er forventningen, at der er en ny
plan klar i løbet af vinteren, og at der herefter rapporteres efter denne. Efterfølgende vil der blive
arbejdet med yderligere optimeringstiltag.
Som tidligere rapporteret, så skal projektet i år også implementere en række kritiske baselineop-
graderinger af de udrustede tog. Som forberedelse til dette, skal baselineopgraderingerne vurde-
res af assessor og godkendes. Der er risiko for, at opgraderingen skal gennem en mere omfattende
sikkerhedsgodkendelsesproces end først antaget, hvilket vil påvirke tidsplanen i negativ retning.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul. Den gule status
er under forudsætning af, at de mitigerende handlinger omkring planen for togene til RO1 kan
realiseres.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), er markeret
gul med en stigende bekymring. Det skyldes de forsinkelser, der bl.a. pga. leverandørens ændrin-
ger og længere sagsbehandlingstid, er opstået. Togene forventes fortsat ombordudrustet i tide,
dog med en plan uden buffer.
Milepælen for 2023 vurderes rød henset til udfordringerne med at sikre, at Lokaltogs IC2 er klar
medio 2023, som aftalt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/23
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på
(Kystbanen)
Behov:
13
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
• 72 IC3
Nykøbing F.
2025
• 12 ABs og 24 IR4 medio 2023
(ABs og IR4 er
udrustet, men
godkendelse til
level 2-kørsel
mangler)
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
20-40%
1-2 mdr.
(APR23)
I alt er 58* tog udrustet og godkendt til drift, og serieinstallationen forløber planmæssigt.
Det er derfor stadig forventningen, at de 72 tog, der skal være klar til ibrugtagning af
(København)-(Ringsted), bliver klar til marts 2023 og dermed i tide, men uden buffer. De
sidste tog, og dermed i alt 79, meldes denne gang klar lidt senere end sidst.
Risikoniveauet er fastholdt som middel. Der er stadig risiko for, at der kan opstå nye
uforudsete problemer, så derfor er vurderingen, at der er 20-40 % sandsynlighed for en
forsinkelse på 1-2 måneder målt mod afleveringen af de 72 tog til april 2023.
*I seneste rapport justerede vi opgørelsesmetoden for antal klarmeldte tog. Vi har ved en
fejl ikke fået rettet antallet af godkendte IC3, derfor er tallet denne måned lavere end sene-
ste rapport (november 2022).
Klar
DSB IC3 Indusi
Under
planlægning
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Planlægningen af udrustningen af denne serie er stadig i gang i samarbejde med DSB og
leverandøren. Det er dog stadig forventningen, at udrustningen af First of Class kan
starte i foråret 2023. Dermed er det også fortsat forventningen, at togene er klar til be-
hovsdato, ultimo 2025, som forudsat, hvorfor status er grøn. Indtil der foreligger en god-
kendt plan, foretages ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
APR24
-
Buffer
3 år og 7
mdr.
Behov
ULT28
Planen er udskudt endnu måned grundet justeringer i rækkefølgen af udrustningen af
litra. Serieinstallationen forventes nu igangsat i maj 2023. Udskydelsen påvirker ikke,
hvornår togene forventes klar. Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kyst-
banen (RO9), som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er
således stadig buffer i planen.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/23
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en for-
sinkelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til ultimo 2028.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
APR23
Buffer
-
Behov
APR 2023
ISSUE
I alt er 14 tog udrustet (serie 1+2). Disse tog skal godkendes til kørsel på level 2 for at
kunne indsættes på (København)-(Ringsted) til april 2023. Godkendelsesprocessen følger
planen, og det er stadig forventningen, at togene bliver klar i tide. Det er dog en risiko-
fyldt, stram tidsplan uden buffer. Banedanmark og DSB følger tæt op på fremdriften. For
serie 1+2 rapporteres stadig issue, selvom godkendelsen pt. kører efter planen. Dette
skyldes, at der stadig er risiko for, at der kan opstå nye uforudsete problemer.
Klar
DEC23
Buffer
-
Behov
K24
60-100 %
< 1 mdr.
(DEC23)
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
First of Class er udrustet og pt. i godkendelsesproces. Der er imidlertid opstået uforud-
sete hændelser omkring godkendelsesforløbet, der kan påvirke tidsplanen, herunder
også, hvornår togene kan leveres. Situationen er dog endnu ikke afdækket fuldt ud, her-
under om det er muligt at iværksætte mitigerende eller optimerende handlinger, hvorfor
tidsplanen fastholdes indtil videre, hvorved serieinstallation stadig meldes opstartet i
april 2023.
På baggrund af ovenstående er risikoniveauet denne gang fastholdt som middel, men
sandsynligheden for en forsinkelse på 1-2 måneder er øget fra 40-60 % til 60-100 % målt
mod færdiggørelse til december 2023.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
ISSUE
De sidste tog, som skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), er nu udru-
stet, og dermed er 24 tog udrustet. Der er opnået rammegodkendelse til kørsel på level
0, men for at togene som forudsat kan indsættes i driften på (København)-(Ringsted),
skal der opnås godkendelse til level 2. Denne forventes først opnået ultimo marts. Det er
dog en risikofyldt, stram tidsplan uden buffer. Der meldes stadig issue, selvom godken-
delsen pt. kører efter planen. Dette skyldes, at der stadig er risiko for, at der kan opstå
nye uforudsete problemer. Banedanmark og DSB følger fremdriften nøje.
Klarmeldingen af de sidste 20 tog, som er forudsat klar til december 2023, er rykket til
november (mod august sidst), og bufferen er dermed brugt. Der har været drøftelser
med DSB herom, men der er stadig en tro på, at togene bliver klar i tide. Udrustningen
foretages af DSB Vedligehold.
Klar
Buffer
Behov
DEC23
MED23
-
F
Lokaltog IC2
Projektet melder forsinkelser af IC2, der skyldes problemer med godkendelse af togenes
magnetiske bremse, og der er pt. ingen melding om, hvornår problemet forventes løst.
Derfor forventes yderligere forsinkelser indtil dokumentation for installationen er modta-
get, og planen kan konsolideres. Problemet søges løst i samarbejde med Lokaltog, der
orienteres løbende om status.
ISSUE
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/23
Som rapporteret i tidligere måneder, vil togene med den nuværende plan ikke være klar
til det aftalte tidspunkt. Henset til forsinkelsen og den usikre plan behandles togtypen
fortsat som et issue.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 3 køretøjer udrustet og godkendt til drift. Der meldes løbende om forsinkelser af
arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering af de passagervendte
togtyper i forbindelse med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom samt den lang-
sommelige godkendelsesproces.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Den næste stræk-
ning som vil blive ibrugtaget, er RO6 mellem (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) til maj-juni i
år. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet
som grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i
Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et
driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrug-
tagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres
forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske
for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres inden 2027. Generelt
gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en
kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/23
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Ibrugtagningsfasen på strækningen er nu gået i gang, og strækningen vil efter planen
blive ibrugtaget i etaper i maj og juni 2023, og dermed inden for Anlægsplanen. Samti-
dig ibrugtages de ændringer (bl.a. opgradering af nogle overkørsler), som er aftalt som
en del af Concept for Change.
Da projektet er gået ind i ibrugtagningsfasen, udgår risikovurderingen fra og med denne
rapport, og vi vil i stedet rapportere om nøgleleverancer og aktiviteter frem mod ibrug-
tagning. Disse kan ses i nedenstående skema. Ibrugtagningsforummet, Commissioning
Board, er nu etableret og havde første møde den 16. januar. Arbejdet med den detalje-
rede plan er derfor nu i fuld gang, og der vil fra næste rapport fremgå tidsangivelser i
skemaet.
Som altid er skemaet et udtryk for, at der er mange ting, som skal gennemføres de sidste
måneder op til ibrugtagning. Det er således også for denne strækning gældende, at der
er en række risici, som forsøges mitigeret. Det drejer sig f.eks. om opnåelsen af ibrugtag-
ningstilladelsen, som forventes opnået primo maj. Planen er en smule stram, hvilket er
normalt, da mange ting skal falde på plads, men fremdriften er tilfredsstillende.
Leverance
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikker-
hedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Maj
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrel-
sen
BDK
Uge
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
1 år
Før RO1N
Det er fortsat forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023. Opgraderingen vil
med al sandsynlighed blive implementeret sammen med den tredje release af Concept
for Change, og den samlede plan herfor er ved at blive konsolideret.
-
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
2. kvt. 2025
Buffer
-
Behov
Påsken
2025
-
Det præcise ibrugtagningstidspunkt af strækningen er blevet genplanlagt til at blive i på-
sken 2025, således, at DSB kan opretholde driften med IC4 til Esbjerg til køreplanskiftet
2025. Planen er ikke blevet endeligt konsolideret og formelt aftalt med leverandøren
endnu, men det er den, der nu arbejdes efter. Risikovurderingen er ved at blive foretaget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/23
ift. det nye ibrugtagningstidspunkt. Banedanmarks Anlægsplan er dermed også blevet
ændret, så det er afstemt med det nye ibrugtagningstidspunkt.
Installationsarbejdet mellem Bramming og Tønder blev afsluttet i oktober 2022, mens ar-
bejdet på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov pågår og forventes fortsat færdigt
til maj 2023.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet. Installationsarbejdet er fortsat i gang, og forventes at være færdigt til april.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder målt imod ibrugtagning 4. kvartal 2024.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Designet forventes at kunne godkendes til april, og dermed lidt senere en planlagt. Dette
er dog ikke kritisk ift. den samlede plan. Designet af Aarhus H forventes at blive god-
kendt lidt senere, men et endeligt tidspunkt er endnu ikke fastlagt. Det er fortsat planen,
at installationen vil blive påbegyndt i løbet af foråret. Strækningen forventes ibrugtaget
som forudsat i Anlægsplanen.
Risikovurderingen er målt mod ibrugtagning af den sidste del i januar 2026. Risikoni-
veauet er fortsat vurderet som højt med 40-60% risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder,
da Signalprogrammets arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombyg-
ningen af Aarhus H, som endnu er på et tidligt stadie. Dette betyder, at der endnu er en
risiko for indvirkning på Signalprogrammets design. Det vil være en iboende risiko, indtil
Aarhus H-projektet er længere fremme, hvorfor det forventes, at risikoniveauet ikke vil
kunne nedskrives i nær fremtid. Der foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks
projekter for at sikre så smidig en projektgennemførelse som muligt, og Signalprogram-
met har fokus på at minimere sandsynligheden for samt konsekvensen ved ændringer i
designgrundlaget for strækningen.
Klar
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022, og Banedanmark har leveret
datainput til leverandøren. Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i overens-
stemmelse med Anlægsplanen i 2027. Banedanmarks Anlægsplan justeres således, at
DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan opretholdes til ultimo
2027. Dette skal også afspejles i Banedanmarks aftale med signalleverandøren, hvor
ibrugtagning pt. er forudsat medio 2027.
-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/23
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Nykøbing F. til ERTMS i december 2021.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom i lyset af for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner, hvilket såede stor tvivl om Alstoms leverancedygtighed og gjorde, at
Banedanmark vurderede, at sandsynligheden var stærkt stigende for forsinkelser. Der er derfor
igangsat en genplanlægning af udrulningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planud-
kast til en revideret plan for de strækninger, som er planlagt til og med 2025. Dette bekræftede
Banedanmarks bekymring for, at Alstom ikke kan levere, som aftalt, idet der i planudkastet frem-
går forsinkelser, som vil betyde et brud med det oprindeligt aftalte, som også er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Banedanmark er i dialog med Alstom og afsøger optimeringstiltag
mhp. at bringe planerne tilbage til det forudsatte. Banedanmark forventer at få en afklaring frem
mod april på, hvorvidt dette er muligt. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
projektet som gul. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom melder, at de systemleverancer,
som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Det er en
forudsætning, at disse leverancer er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Hol-
bæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan,
hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift.
ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over
Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som endnu
ikke er kaldt. Mange indikationer peger på begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbin-
delse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og
Femerntunnelen får implikationer for den samlede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte. Status for de resterende milepæle på pro-
jektets kritiske vej er vurderet gule henset til den manglende fremdrift. Status for den næste mi-
lepæl, (København)-(Ringsted) er ændret til grøn, da fremdriften nu vurderes at følge planen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/23
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Der er afholdt møde i ibrugtagningsforummet, Commissioning Board, den 15. december,
hvor der fortsat blev givet opbakning til, at ibrugtagning kan ske den 2./3. april.
System FAT’en blev gennemført i oktober, og analysen viser, at ibrugtagning til april kan
fastholdes. Siden sidst har Alstom leveret dokumentation til sikkerhedsarbejdet, og
denne milepæl er dermed også nået. Den næste milepæl er gennemførelsen af dynami-
ske test, og forberedelsen heraf (SAT) er i gang. Testen vil efter planen blive gennemført
ved strækningshastighed i slutningen af januar, og har til formål at teste systemet i en
driftssituation. Alstom lever op til de aftalte deadlines, og fremdriften følger planen,
hvorfor projektets status nu vurderes som grøn. Den systemsoftware, som rulles ud på
RO1 skal også implementeres på de strækninger, der allerede er ibrugtaget, dvs. EDL
(Roskilde-Køge-Næstved) og RO7s (Mogenstrup-Nykøbing F.).
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
SAT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Gennemført okober
Gennemført ultimo
december
Ultimo januar 2023
Medio marts 2023
April 2023
Selvom der arbejdes fokuseret på at kunne rulle det nye signalsystem ud til april, er det
stadig Banedanmarks vurdering, at der er risici forbundet med ibrugtagning af stræknin-
gen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt får ind-
virkning på fremdriften. Op mod ibrugtagning vil der altid være en række forhold, der
skal håndteres inden for en begrænset tidshorisont. Det er således forventningen, at for-
holdene håndteres, men der er naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres.
Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici, og dette har indtil vi-
dere været succesfuldt, hvilket også er en af grundene til, at fremdriften nu er i grøn.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/23
Endvidere betyder flytningen af det planlagte sporfornyelsesarbejde mellem Roskilde og
Ringsted, at projektet ikke er lige så sårbart for mindre forsinkelser, som tidligere.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Henset til de forsinkelser, som Alstom igennem længere tid har meldt for flere
strækninger, pågår der en genplanlægning af udrulningsplanen. Alstoms fremlagte
planudkast har bekræftet Banedanmarks bekymring for, at der kommer forsinkelser,
hvorfor planen for RO8 forsøges optimeret. Der er aktivitet på strækningen, og de
tidligere uenigheder omkring kabelnedgravning er løst, og det indledende arbejde er nu
gået i gang, men de kommercielle forhandlinger fortsætter. Banedanmark konstaterer
dog, at Alstom fortsat har udfordringer med at finde de nødvendige ressourcer, da
mange af deres kræfter bruges på arbejdet på RO1. I tillæg kommer, at Alstom har meldt
en 3-årig tidshorisont for en løsning på udfordringerne med de sporskiftedrev, som
volder problemer på Nykøbing F, og som også er forudsat installeret på bl.a. RO8. Der
pågår i øjeblikket en dialog mellem Alstom og Banedanmark for at optimere tidsplanen.
Den igangværende genplanlægning, samt den stigende bekymring for Alstoms
mangelfulde styringsmodel og leverancedygtighed repræsenterer i øjeblikket en
konstant iboende risiko. Kombineret med de andre forhold beskrevet ovenfor fastholdes
det overordnede risikoniveau som højt. Sandsynligheden for en forsinkelse er dog
opskrevet fra 20-40% til 40-60 % risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket måles
imod ibrugtagning ultimo 2024.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret tidligere, er fremdriften ikke som den skal være. Af det reviderede plan-
udkast, som Alstom har fremlagt for Banedanmark, bekræftes Banedanmarks bekymring
for, om strækningen kan ibrugtages indenfor Anlægsplanen. For nuværende afsøges op-
timeringstiltag.
Designarbejdet skulle med den oprindelige plan igangsættes primo 2023, men det er
fortsat gældende, at arbejdet med signallayoutet ikke forløber planmæssigt. Derudover
er der stadig ingen plan for sporspærringer, og fremdriften er generelt ikke tilfredsstil-
lende.
På baggrund af ovenstående vurderes risikoniveauet fortsat som højt. Der er 60-100%
risiko for en forsinkelse på 6 måneder eller derover målt mod ibrugtagning i december
2025.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
60-100 %
> 6 mdr.
(ultimo
2025)
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Alstom har flere gange udskudt at levere en opdateret plan for strækningen. Alstoms ud-
kast til en revideret plan for strækninger til og med 2025 bekræfter Banedanmarks be-
kymring for, at strækningen ikke kan ibrugtages indenfor Anlægsplanen. Ligesom for
RO8 og RO4 afsøges for nuværende optimeringstiltag mhp. at bringe planerne tilbage til
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/23
de i Anlægsplanen forudsatte deadlines. Henset til det manglende plangrundlag er status
fastholdt som grå, og der fremgår ingen risikovurdering.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter, og er ved at planlægge en tredjepartsvur-
dering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april
2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er
grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forud-
sat i planen fra marts 2021.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/23
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
APR22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023
Klar
Buffer
Behov
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
-
ULT24
ISSUE
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/23
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
ULT25
Fase 5: Implementering
-
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet i september 2023.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021
(januar 2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
•√
JAN21
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023, og omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm.
den nye station Favrholm og systemmæssig mulighed for hastighedsopgradering mellem Jæ-
gersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Der er gennemført System FAT i januar 2023, og testen blev godkendt. Det første møde i ibrug-
tagningsforummet, Commissioning Board, afholdes den 19. januar. Da leverancen nu således er i
ibrugtagningsfasen, udgår risikovurderingen, og fremdriften følges i skemaet nedenfor over nøg-
leleverancer og -aktiviteter.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
2667517_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/23
Leverance
MAR
APR
MAJ
MAJ
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikker-
hedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrel-
sen
BDK
Uge
11
15
18
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Statusrapport for Signalprogrammet for december 2022/januar 2023, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport december- januar 2022-23
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V