Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2653237_0001.png
RESUMÉ
Forslaget helt kort
Folketinget skal stille krav om, at alle vejgodstransporter skal dokumentere det CO2-udslip transporten af
godset forårsager. Det vil give et incitament til at få fyldt lastbilerne op og dermed mindske CO2-
udledningen markant. Der skal fastlægges én europæisk anerkendt standard, beregningen skal laves ud fra.
Kravet bør spilles ind til EU-forhandlingerne om standarder for bæredygtighedsrapportering for lastbiler.
Halvtomme lastbiler på vejene
Ifølge Danmarks Statistik udnyttes kun godt halvdelen af kapaciteten i lastbilerne. Lastbilerne kører altså
tomme eller halvtomme rundt på vejene. Samme tal ses i EU og USA. En halvtom lastbil udleder næsten 85
pct. af den CO2 som en fuldt lastet, så det er dyrt i brændstof og dårligt for klimaet.
Det burde være attraktivt at få fyldt bilerne op, men der er i dag ikke et tilstrækkeligt økonomisk incitament
for vognmændene til at øge udlastningsgraden. De overvælter bare merudgiften på kunderne.
For snævert kun at fokusere på elbiler
Der er desværre heller ikke andre incitamenter til at få fyldt lastbilerne op. EU’s klimapakke såvel som
mange danske kommuner har alene fokus på at øge andelen af elbiler, som belønnes med nul-emission i
klimaregnskabet. Men det er for snævert kun at fokuserer på elbiler når det handler om lastbiler og
godstransport over længere afstande.
Vi vurderer, at et politisk indgreb om at gøre CO2 udledning ved godstransport synlig vil batte i
klimaregnskabet. Vi har estimeret at et på løft på 2 tons i udlastningsgraden og en halvering af
tomkilometerne vil få den samlede danske CO2 udledning til at falde med 437.0000 tons. Et sådant krav vil
hjælpe med til at gøre CO2 udledning ved godstransport til et konkurrenceparameter og skabe den
nødvendige efterspørgsel, der kan drive udviklingen.
Én troværdig standard
Det er vigtigt, at et sådant krav følges af én godkendt og troværdig standard til at beregne CO2-
udledningen. Det vil være et politisk valg, men et udgangspunkt kunne være de to anerkendte europæiske
standarder, EN 16258 og GLEC. Danske Speditører barslede i efteråret med en guide til at beregne CO2-
udslippet som bygger på netop disse to.
Et sådant dansk krav kunne dermed også spilles ind til EU. Der er vedtaget regler for rapportering af CO2
udledning for personbiler og små varebiler, men lastbilerne mangler.
Kontakt: Iver Winther, CEO Cargo Truck Exchange, mail:
[email protected],
mobil: 20458681