Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
Cargo Truck Exchange
Medlemmerne af Transportudvalget
Folketinget
1216 København K
Kopi til Miljø- og Fødevareudvalget
25. maj 2022
Et bredt flertal af Folketingets partier har besluttet, at Danmark skal nedbringe CO2-udledningen med 70
pct. inden 2030. En af de helt store syndere er transportsektoren, som står for knap 30 pct. af CO2-
udledningen i Danmark. Politisk er der derfor stor fokus på at få udskiftet bilparken til grønne biler, men det
er en stor investering, som realistisk vil tage en årrække.
Hvis det ambitiøse mål om en 70-procents reduktion skal nås, skal der samtidig være fokus på at mindske
udledningen for de traditionelle dieseldrevne lastbiler. De seneste tal fra Danmarks Statistik og Eurostat
anslår, at knap halvdelen af lastbilerne kører halvtomme og tomme rundt på vejene. Det er dyrt for miljøet
og for virksomhederne. Omlægningen af energiafgifterne til CO2 afgifter vil give en styrket fokus på at
mindske brændstofforbruget, hvilket er positivt, men det giver desværre ikke et tilstrækkeligt incitament til
at øge kapacitetsudnyttelsen, da merprisen blot kan overvæltes på kunderne og forbrugerne.
I dag er det muligt at skabe en digital platform, der på en sikker måde kobler gods med ledig kapacitet uden
at konkurrencefølsomme informationer afsløres - på samme måde som det i dag kendes fra flybranchen.
Men udviklingen går for langsomt og der er brug for politisk at skabe incitamenter til at få den danske
logistikbranche til at foretage de nødvendige digitale investeringer.
Vi opfordrer derfor Folketinget til at øge lastbilernes kapacitetsudnyttelse ved at:
1. Indføre krav om obligatorisk CO2-dokumentation ved transport. Det vil gøre CO2-udledning ved
godstransport til en konkurrenceparameter og skabe den efterspørgsel, der kan drive udviklingen.
2. Fastsætte en godkendt standard til en troværdig beregning af CO2-udlledningen, der skal anvendes
i hele landet. Det er væsentligt, at der kun bliver én beregningsmetode i Danmark og den lægger sig
op ad en europæisk standard, da transport er grænseoverskridende. Det skal også undgås, at hver
kommune fastsætter sin egen beregningsmetode i forbindelse med udbud.
Dette forslag vil ikke koste statskassen mange midler, men det vil få en markant og hurtig miljøeffekt, fordi
det vil give et incitament til at markedet flytter sig. Det vil give en større sikkerhed for transportbranchen i
at foretage de nødvendige investeringer og det vil give firmaer som vores, der udbyder en digital platform,
der kan matche gods med ledig kapacitet, en mulighed for at konkurrere. Samtidig vil en bedre
kapacitetsudnyttelse være en klar økonomisk fordel for branchen
Vi stiller os til rådighed for et foretræde for at uddybe forslaget.