Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del - Bilag 87
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service
(Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022, som æn-
dret senest ved lov nr. 911 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 146 indsættes før overskriften før § 148:
Ȥ
146 a.
Uanset § 146, stk. 2, nr. 4, og stk. 3, nr. 3, fastsætter indenrigs- og
sundhedsministeren regler for udgiftsgrænsen for, hvornår tilskuddet udgør
100 pct.«
2.
I
§ 149, stk. 1, 1.
og
3. pkt.,
indsættes efter »§ 148«: » samt efter regler
fastsat i medfør af § 146 a«.
3.
I
§ 158 a, stk. 2,
indsættes efter »§ 146«: » samt efter regler fastsat i med-
før af § 146 a«.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
§2
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og § 2 i lov nr. 892 af 21.
juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 41 indsættes før overskriften før § 42:
Ȥ 41 a.
Ved kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 41 ses der bort fra
mindreudgifter i egenbetalingen til medicin som følge af udgiftsgrænsen ef-
ter regler fastsat i medfør af § 146 a i sundhedsloven.«
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
2.
Efter § 100 indsættes i
kapitel 17:
Ȥ 100 a.
Ved kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 100 ses der bort
fra mindreudgifter i egenbetalingen til medicin som følge af udgiftsgrænsen
efter regler fastsat i medfør af § 146 a i sundhedsloven.«
Ikrafttræden m.v.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 3. april 2023.
Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar 2024.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet og Nye Borgerlige indgik den 10. februar 2023 ”Aftale
om Infla-
tionshjælp”.
Med aftalen blev det blandt andet besluttet
at afsætte 125 mio.
kr. i 2023 med henblik på midlertidigt at nedsætte den maksimale egenbe-
taling for tilskudsberettiget medicin.
Formålet med dette lovforslag er at muliggøre, at medicintilskudsgrænserne
sænkes i den resterende del af 2023 ved, at indenrigs- og sundhedsministe-
ren gives bemyndigelse til i en begrænset periode at udstede regler for me-
dicintilskuddets størrelse, der afviger fra de normale regler. Efter lovforsla-
get skal nedsættelsen af medicintilskudsgrænserne ikke have betydning for
dækningen af merudgifter efter §§ 41 og 100 i serviceloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lavere medicintilskudsgrænser i 2023
2.1.1. Gældende ret
Reglerne for tilskud til lægemidler er fastsat i sundhedslovens afsnit X. På
apotekerne ydes der offentligt tilskud til lægemidler, som Lægemiddelsty-
relsen vurderer opfylder kriterierne for tildeling af tilskud. Kriterierne er
fastsat i bekendtgørelse nr. 728 af 30. maj 2022 om medicintilskud.
Medicin der sælges på apotekerne kan have generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud, jf. sundhedslovens § 144. Hvis lægemidlet har generelt
tilskud, ydes der automatisk tilskud til lægemidlet ved patientens køb af det
ordinerede lægemiddel på apoteket. Hvis lægemidlet har generelt klausule-
ret tilskud, får patienten automatisk tilskud, hvis lægen ved ordination af
lægemidlet har tilkendegivet på ordinationen, at patienten opfylder tilskuds-
klausulen.
Derudover kan lægen ansøge om forskellige former for individuelle tilskud
til den enkelte patient, jf. sundhedslovens § 145 og § 148.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Efter de gældende regler i sundhedslovens § 146 afhænger tilskuddets stør-
relse af patientens samlede udgifter til køb af lægemidler, som er berettiget
til tilskud i henhold til sundhedslovens §§ 144, 145 og 158 a.
Patientens samlede udgifter opgøres for en periode på 1 år, der regnes fra
datoen for det første indkøb af tilskudsberettiget medicin. En ny periode
indledes første gang, patienten køber tilskudsberettiget medicin efter udlø-
bet af den foregående periode.
Tilskuddet afhænger af, om personen er yngre end 18 år og stiger gradvist
med personens samlede udgifter til receptpligtig medicin i ét år (tilskudspe-
rioden).
I 2023 udgør den maksimale egenbetaling for tilskudsberettiget medicin
4.435 kr. Medicintilskuddet fratrækkes automatisk prisen ved indkøbet af
medicinen på apoteket. Regionerne dækker udgifterne til medicintilskud.
Patienter over 18 år er i 2023 ikke berettigede til tilskud til udgifter under
1.045 kr. Tilskuddets andel er:
50 pct. for udgifter mellem 1.045 kr. og 1.750 kr.
75 pct. for udgifter mellem 1.750 kr. og 3.795 kr.
85 pct. for udgifter mellem 3.795 kr. og 20.636 kr.
100 pct. for udgifter over 20.636.
For 2023 er tilskuddets andel for patienter under 18 år:
60 pct. for udgifter under 1.750 kr.
75 pct. for udgifter mellem 1.750 kr. og 3.795 kr.
85 pct. for udgifter mellem 3.795 kr. og 25.286 kr.
100 pct. for udgifter over 25.286 kr.
For patienter, der fylder 18 år, gælder disse tilskudsgrænser, indtil tilskuds-
perioden udløber.
Apotekerne tilbyder henstandsordning til patienter med høje medicinudgif-
ter. Henstandsordningen er en aftale mellem en apoteker og en borger, som
indebærer, at borgerens maksimale egenbetaling opdeles i 12 lige store rater,
som fordeles over tilskudsperioden. Kriterierne for henstandsordningen er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1502 af 30. november 2015 om henstandsord-
ning for borgere med store udgifter til køb af tilskudsberettigede lægemid-
ler. Apotekerne skal tilbyde henstand til borgere, der har opnået 100 pct. i
tilskud til tilskudsberettigede lægemidler i den forudgående tilskudsperiode,
eller borgere som vurderes inden for den indeværende tilskudsperiode at få
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
udgifter til tilskudsberettigede lægemidler, der overstiger grænsen for 100
pct. i tilskud, jf. sundhedslovens § 146 og § 156.
Det fremgår af sundhedslovens § 149, stk. 1, at der for patienter, der i en
tilskudsperiode har modtaget tilskud, der overstiger det tilskud, de er beret-
tiget til efter reglerne, skal modregnes i forbindelse med efterfølgende køb
af tilskudsberettigede lægemidler.
Reglerne for vaccination og tilskud til vacciner til visse persongrupper fin-
des i sundhedslovens afsnit XI. Vaccination mod visse sygdomme gives ve-
derlagsfrit. Der ydes desuden offentligt tilskud til køb af vaccine for nær-
mere afgrænsede persongrupper. Kriterierne er fastsat i bekendtgørelse nr.
61 af 29. januar 2009 om tilskud til vacciner.
Det følger af sundhedslovens § 158 a, at der ydes tilskud til nærmere af-
grænsede persongrupper med køb af vaccine. Tilskuddets størrelse følger
reglerne for tilskud til lægemidler. Tilskuddet er betinget af, at vaccinen or-
dineret på recept til en patient i den nærmere afgrænsede persongruppe.
Sundhedsstyrelsen beslutter, hvilke vacciner og persongrupper, der bevilges
tilskud, såfremt Sundhedsstyrelsen vurderer, at kriterierne herfor i bekendt-
gørelse nr. 61 af 29. januar 2009 om tilskud til vacciner er opfyldt.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Det fremgår af ”Aftale
om inflationshjælp”
af 10.
februar 2023, at der af-
sættes 125 mio. kr. til at reducere den maksimale egenbetaling for tilskuds-
berettiget medicin i den resterende del af 2023.
Med lovforslaget foreslås det, at aftalen udmøntes som en bemyndigelses-
bestemmelse, idet det muliggør, at medicintilskudsgrænserne i 2023 kan
blive tilpasset administrativt, såfremt det bliver nødvendigt at justere medi-
cintilskudsgrænserne for at lande på det aftalte udgiftsniveau på 125 mio.
kr.
De reducerede medicintilskudsgrænser vil blive udstedt i en bekendtgørelse.
Aftalepartierne vil blive inddraget inden udstedelsen af bekendtgørelsen og
eventuelle senere ændringer af udgiftsgrænserne i bekendtgørelsen med
henblik på at skabe gennemsigtighed i implementeringen af den indgåede
aftale.
Af hensyn til at ændringen af medicintilskudsgrænserne sker hurtigst mu-
ligt, foreslås det, at loven træder i kraft den 3. april 2023. Det foreslås også,
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
at der fastsættes en udløbsklausul, således at loven ophæves den 1. januar
2024.
Forslaget vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til
at udstede regler for medicintilskuddets størrelse i perioden 3. april 2023 til
og med 31. december 2023. Ikrafttrædelsesdatoen afspejler, at prisperio-
derne for lægemidler påbegyndes hver mandag i lige uger samt ved årsskif-
tet. Det er nødvendigt, at medicintilskudsgrænser følger datoerne for starten
af en ny prisperiode, da det er her, lægemiddelpriser og tilskud registreres i
de it-systemer, der bruges på apotekerne.
Der lægges med forslaget ikke op til, at betingelserne for apotekernes hen-
standsordning skal ændres, hvorved der fortsat skal tilbydes henstandsord-
ninger til patienter efter sundhedslovens § 146. Derved fastholdes de nuvæ-
rende grænser for, hvornår apoteket skal tilbyde en borger en henstandsord-
ning.
Som følge af forslaget foreslås det, at der i sundhedslovens § 149, stk. 1, og
§ 158, stk. 2, indsættes en henvisning til regler fastsat i medfør af den fore-
slåede § 146 a.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 149, stk. 1, vil sikre, at regu-
lering af for meget og for lidt ydet tilskud også sker i henhold til regler fast-
sat efter § 146 a.
Den foreslåede ændring i sundhedslovens § 158 a, stk. 2, vil medføre, at de
sænkede medicintilskudsgrænser som følge af den foreslåede § 146 a også
gælder for indkøb af vacciner, når indkøbet i øvrigt lever op til reglerne for
tilskud, jf. bekendtgørelse nr. 61 af 29. januar 2009 om tilskud til vacciner.
2.2. Kommunalbestyrelsens afgørelser om dækning af nødvendige mer-
udgifter efter lov om social service
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 41, stk. 1, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
170 af 24. januar 2022 (herefter serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal
yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det er en betingelse,
at merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke
kan dækkes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden lovgivning.
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Udmålingen af ydelsen sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter
for det enkelte barn, f.eks. merudgifter til individuel befordring og fritids-
aktiviteter, jf. § 41, stk. 2, i serviceloven.
Beløbet til dækning af de nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede
merudgifter udgør mindst 5.207 kr. pr. år (2022-niveau). Ydelsen fastsættes
ud fra de skønnede merudgifter pr. måned og afrundes til nærmeste krone-
beløb, der er deleligt med 100, jf. § 41, stk. 3, i serviceloven.
Efter § 41, stk. 5, i serviceloven kan social- og boligministeren i en bekendt-
gørelse fastsætte nærmere regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til,
og betingelserne herfor.
Denne bemyndigelse er anvendt ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 932
af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig
sygdom. Det fremgår af § 6, stk. 1, i bekendtgørelsen, at hvis der sker æn-
dringer i de sandsynliggjorte merudgifter, som ligger til grund for kommu-
nalbestyrelsens fastsættelse af det udbetalte tilskud, skal tilskuddet ændres i
overensstemmelse hermed.
Det fremgår af § 100 i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal yde dæk-
ning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mel-
lem det fyldte 18. år og folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pen-
sion, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer
med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov
om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en be-
tingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og
ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne
lov.
Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgif-
ter for den enkelte, f. eks merudgifter til individuel befordring, håndsræk-
ninger og fritidsaktiviteter, jf. § 100, stk. 2, i serviceloven.
Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de sandsynliggjorte mer-
udgifter udgør mindst 6.888 kr. (2022-niveau) pr. år svarende til 574 kr.
(2022-niveau) pr. måned. Tilskuddet udgør et standardbeløb på 1.074 kr.
(2022-niveau) pr. måned, hvis de sandsynliggjorte merudgifter er i interval-
let 574 kr.-1.611 kr. (2022-niveau) om måneden, og et standardbeløb på
2.148 kr. (2022-niveau) pr. måned, hvis de sandsynliggjorte merudgifter er
i intervallet 1.612 kr.-2.685 kr. (2022-niveau) om måneden. Kan borgeren
dokumentere merudgifter på over 2.685 kr. (2022-niveau) pr. måned, ydes
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
tilskuddet med et beløb svarende til de faktiske merudgifter, jf. § 100, stk.
3, i serviceloven.
Efter § 100, stk. 4, i serviceloven fastsætter social- og boligministeren i en
bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betin-
gelserne herfor, herunder nærmere regler om personkredsen for merudgifts-
ydelsen.
Denne bemyndigelse er anvendt ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 931
af 19. juni 2020 om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. Det
fremgår af § 8, 1. pkt., i bekendtgørelsen, at hvis der sker ændringer i de
sandsynliggjorte eller dokumenterede merudgifter, som ligger til grund for
kommunalbestyrelsens fastsættelse af det udbetalte tilskud, skal tilskuddet
ændres i overensstemmelse hermed.
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Den foreslåede ordning har ifølge aftalen om inflationshjælp til formål at
sikre, at borgere med de højeste medicinudgifter fortsat har mulighed for at
købe nødvendig receptpligtig medicin på trods af de aktuelle prisstigninger
i samfundet.
En sænkelse af medicintilskudsgrænserne kan dog medføre en ændring i be-
regningen af merudgiftsydelsen for borgere, der er bevilget eller ansøger om
bevilling af merudgiftsydelse efter servicelovens §§ 41 og 100 som følge af,
at egenbetalingen til medicin falder. Da der er indført en minimumsgrænse
for merudgifter efter serviceloven, og da merudgiftsydelsen ikke må gå til
merudgifter, som er dækket efter anden lovgivning, kan en sænkelse af
egenbetalingen føre til, at nogle borgere ikke vil komme over minimums-
grænsen og dermed ikke vil være berettiget til merudgiftsydelsen. Det kan
føre til, at borgere, der i dag er bevilget merudgiftsydelsen, vil få frakendt
denne ydelse, eller at borgere, der ansøger om merudgiftsydelsen, ikke vil
få den tilkendt.
For at sikre, at forslaget ikke medfører utilsigtede konsekvenser for borgere,
der er bevilget merudgiftsydelse efter servicelovens §§ 41 eller 100, eller
som ansøger herom, foreslås det, at der i kommunens beregning og eventu-
elle omberegning af merudgifter skal ses bort fra de midlertidigt sænkede
medicintilskudsgrænser i 2023.
Med de foreslåede nye §§ 41 a og 100 a i serviceloven indføres der hjemmel
til, at kommunalbestyrelsen ved afgørelser om dækning af nødvendige mer-
udgifter efter §§ 41 og 100 i serviceloven skal se bort fra mindreudgifter i
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
egenbetaling til medicin som følge af udgiftsgrænsen fastsat efter det fore-
slåede nye § 146 a i sundhedsloven.
Det vil medføre, at kommunalbestyrelsen ikke som følge af sænkelse af me-
dicintilskudsgrænsen vil skulle foretage en omberegning af merudgiftsydel-
sen i allerede afgjorde sager, hvor egenbetalingen for medicinudgifter ind-
går i beregningsgrundlaget.
Det vil endvidere betyde, at kommunalbestyrelsen i sager om bevilling af
merudgiftsydelser efter §§ 41 og 100 i serviceloven, hvor egenbetaling for
medicinudgiften indgår i beregningsgrundlaget, fortsat bl.a. vil skulle an-
vende de udgiftsgrænser for medicintilskud, der fremgår af § 146, stk. 2, i
sundhedsloven og ikke de nye lavere grænser efter den foreslåede § 146 a,
stk. 1.
2.3. Konsekvenser for opfyldelsen af FNs verdensmål
Sænkelse af medicintilskudsgrænserne og herved den maksimale egenbeta-
ling for receptpligtig, tilskudsberettiget medicin vurderes at understøtte del-
mål nr. 3.8. om universel sundhedsdækning positivt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Regionernes udgifter til medicintilskud vil forventeligt stige med 140 mio.
kr. som følge af, at grænserne for medicintilskud sænkes i perioden fra den
3. april 2023 til og med den 31. december 2023. Heraf er 125 mio. kr. be-
sluttet i forbindelse med
Aftale om inflationshjælp
af 10. februar 2023. Her-
til kommer lavere offentlige udgifter til de forskellige personlige tillæg til
folkepensionister og førtidspensionister (tilkendt før 2003) på ca. 15 mio.
kr. som følge af lavere egenbetaling til tilskudsberettiget medicin. Dette vil
primært vedrøre helbredstillægget. Desuden forventes der at være mindre-
udgifter på ca. X mio. kr. til hjælp til udgifter til medicin efter § 82 i lov om
aktiv socialpolitik som følge af lavere egenbetaling til tilskudsberettiget me-
dicin for økonomisk vanskeligt stillede personer. De lavere udgifter til de
forskellige personlige tillæg til folkepensionister og førtidspensionister (til-
kendt før 2003) og til hjælp til udgifter til medicin efter § 82 i lov om aktiv
socialpolitik forventes overført til den foreslåede sænkelse af medicintil-
skudsgrænserne.
Den foreslåede sænkelse af medicintilskudsgrænserne vil blive implemen-
teret i Det Centrale Tilskudsregister (CTR) og i apotekernes it-systemer i
forbindelse med påbegyndelsen af en ny prisperiode. Lovforslaget har ikke
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning, og det bemærkes, at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet
så enkelt og klart som muligt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer, at principperne for agil er-
hvervsrettet regulering for så vidt angår princip 1-4 ikke er relevante for
nærværende lovforslag, idet der ikke er tale om regulering, der påvirker
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende digitale tek-
nologier og forretningsmodeller. For så vidt angår princip 5 ”Sikrer bruger-
venlig digitalisering” bemærkes det,
at de ændrede medicintilskudsgrænser
vil blive implementeret i apotekernes it-systemer, hvorved tilskuddet auto-
matisk fratrækkes prisen ved køb.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Der er fastsat visse generelle regler for proceduren for fastsættelse af regler
om medicintilskud i direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 om gen-
nemsigtighed i prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale sygesikringsordninger (EF-Ti-
dende L 040 af 11. februar 1989), herunder krav der skal sikre, at alle berørte
parter kan kontrollere, at de nationale foranstaltninger ikke udgør kvantita-
tive import- og eksportrestriktioner eller foranstaltninger med tilsvarende
virkning. Artikel 6 i direktivet fastlægger proceduren for behandlingen af
ansøgninger om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at en midlertidig sæn-
kelse af medicintilskudsgrænserne er omfattet af direktivet.
Det fremgår af direktivets artikel 11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skal
underrette Kommissionen om ændringer i reglerne vedrørende lægemidler-
nes inddragelse under de nationale sygesikringsordninger m.v. Indenrigs-
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
og Sundhedsministeriet har i overensstemmelse hermed til hensigt at notifi-
cere Kommissionen om de foreslåede ændringer.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at en midlertidig sæn-
kelse af medicintilskudsgrænserne er forenelig med EU-retten.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. februar 2023 til den 27.
februar 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
3F, Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Amgros I/S, 3F, Astma-Allergi
Danmark, Bedre Psykiatri, Blå Kors, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lungeforening,
Dansk Dermatolotisk Selskab (DDS), Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk
Industri a-s, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab (DFS),
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jordemoderfagligt
Selskab (DJS), Dansk Neurologisk Selskab (DNS), Dansk Psykiatrisk Sel-
skab (DPS), Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Pædiatrisk Selskab
(DPS), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Pal-
liativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!), Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Syge-
plejeråd (DSR), Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer
(DH), Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk Ældre-
råd, Datatilsynet, Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd
(DCH), Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH), Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet TÆNK,
Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Fæ-
røernes landsstyre, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, Jordemoderforeningen, KL, Kristelig Lægeforening
(KLF), Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet, Landsforeningen
HPV-Bivirkningsramte, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selv-
skade (LMS), LAP - Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatri-
brugere, Lev
livet med udviklingshandicap, Lægeforeningen, Lægemid-
delindustriforeningen, Manderådets Udvalg for Familieret, Muskelsvind-
fonden, Nomeco A/S, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), Organisati-
onen af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Osteoporoseforeningen -
landsforeningen mod knogleskørhed, Patienterstatningen, Patientforenin-
gen, Pharmadanmark, PolioForeningen, Praktiserende Lægers Organisation
(PLO), Psykiatrifonden, Roskilde Universitet, Rådet for Socialt Udsatte ,
Scleroseforeningen, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed, Social-
11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2666438_0012.png
UDKAST
pædagogernes Landsforbund (SL), Tjellesen Max Jenne A/S, Vaccinations-
Forum, VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd,
Yngre Læger, Ældre Sagen, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Kommunale mindreudgifter på Regionale merudgifter på for-
stat, kommuner og regioner
forventeligt 7,5 mio. kr. til per- venteligt 140 mio. kr. til me-
sonlige tillæg til pensionister. dicintilskud.
Statslige mindreudgifter på for-
venteligt 7,5 mio. kr. til person-
lige tillæg til pensionister.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at en
midlertidig sænkelse af medicintilskudsgrænserne er forene-
lig med EU-retten.
Ja
Nej
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
X
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Sundhedsloven § 146 indeholder regler om medicintilskuddets størrelse.
Der gives i dag tilskud til alle borgere til meget af den medicin, der bliver
udskrevet på recept af lægerne i Danmark. Tilskuddet afhænger af, om per-
sonen er yngre end 18 år og stiger med personens samlede udgifter til re-
ceptpligtig medicin i ét år (tilskudsperioden).
I 2023 udgør den maksimale egenbetaling for tilskudsberettiget medicin
4.435 kr. Medicintilskuddet fratrækkes automatisk prisen ved indkøbet af
medicinen på apoteket. Regionerne dækker udgifterne til medicintilskud.
Patienter over 18 år er i 2023 ikke berettigede til tilskud til udgifter under
1.045 kr. Tilskuddets andel er:
50 pct. for udgifter mellem 1.045 kr. og 1.750 kr.
75 pct. for udgifter mellem 1.750 kr. og 3.795 kr.
85 pct. for udgifter mellem 3.795 kr. og 20.636 kr.
100 pct. for udgifter over 20.636.
For 2023 er tilskuddets andel for patienter under 18 år:
60 pct. for udgifter under 1.750 kr.
75 pct. for udgifter mellem 1.750 kr. og 3.795 kr.
85 pct. for udgifter mellem 3.795 kr. og 25.286 kr.
100 pct. for udgifter over 25.286 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det foreslås, at der i indsættes en ny § 146 a i sundhedsloven, hvorefter
indenrigs- og sundhedsministeren uanset sundhedslovens § 146, stk. 2, nr.
4, og stk. 3, nr. 3, fastsætter regler for udgiftsgrænsen for, hvornår medicin-
tilskuddet udgør 100 pct.
I lovforslagets § 3 er det foreslået, at loven træder i kraft den 3. april 2023,
og at loven ophæves den 1. januar 2024.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget vil sammenholdt med lovforslagets § 3 medføre, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om udgiftsgrænsen fpr fuld til-
skudsdækning i perioden fra den 3. april 2023 til og med den 31. december
2023.
Formålet med bestemmelsen er at muliggøre, at indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren kan sænke udgiftsgrænserne for fuldt medicintilskud midlertidigt
med henblik på at understøtte, at patienter med de højeste medicinudgifter
fortsat har mulighed for at købe nødvendig receptpligtig medicin på trods af
de aktuelle prisstigninger, jf. den indgåede ”Aftale
om inflationshjælp”
af
10. februar 2023.
Det forventes, at det fastsættes ved bekendtgørelse, at udgiftsgrænsen for
fuld tilskudsdækning sænkes for alle patienter. Det indebærer, at den mak-
simale egenbetaling sænkes ensartet for patienter under og over 18 år. Den
nominelle sænkning af loftet for egenbetaling vil modsvare det aftalte ud-
giftsniveau på 125 mio. kr.
Fastsættelsen af udgiftsgrænsen for fuld tilskudsdækning i en bekendtgø-
relse smidiggør eventuelle efterfølgende justeringer af udgiftsgrænsen såle-
des, at den aftalte udgiftsramme på 125. mio. kr. kan overholdes.
Det forventes, at den forslåede sænkelse af udgiftsgrænsen for fuld tilskuds-
dækning vil påvirke ca. 2.200 børn og ca. 200.000 voksne. Cirka to tredje-
dele af den berørte gruppe af voksne vil være førtids- og folkepensionister.
Den resterende gruppe vil i væsentlig grad bestå af øvrige kronikere. I denne
gruppe kan det forventes, at en vis andel er på f.eks. sygedagpenge eller
kontanthjælp.
Den foreslåede sænkelse af udgiftsgrænsen for fuld tilskudsdækning vil
gælde for resten af 2023. Tilskudsperioder er individuelle, og de sænkede
grænser vil derfor ramme forskudt afhængigt af, hvor langt patienten er i sin
tilskudsperiode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Sundhedslovens § 149 indeholder regler om regulering af medicintilskud-
det. Det fremgår af bestemmelsen, at der skal ske efterfølgende regulering,
hvis en patient ved et køb har modtaget højere tilskud end berettiget efter
14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
regler i § 146, stk. 2 og 3, og § 148. Reguleringen skal ske ved førstkom-
mende køb af tilskudsberettigede lægemidler eller i helt særlige tilfælde ved
næstfølgende køb.
Det foreslås, at der i
§ 149, stk. 1, 1. og 3. pkt.,
efter ”§ 148” indsættes en
henvisning til regler fastsat i medfør af § 146 a.
Forslaget vil medføre, at der ske skal regulering i forbindelse med patientens
efterfølgende køb af lægemidler med tilskud, hvis der er er ydet et tilskud,
som overstiger det, patienten var berettiget til efter reglerne i 146, stk. 2 og
3, den foreslåede 146 a og § 148.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at der ikke skal ske efter-
følgende regulering, hvis patienten har modtaget højere tilskud som følge af
den foreslåede § 146 a, fordi tilskuddet er højere end det berettigede efter §
146, stk. 2 og 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 158 a, stk. 2, at der ydes tilskud efter reg-
lerne i § 146 til køb af vaccine, som er berettiget til tilskud efter § 158 a, stk.
1.
Det følger af den foreslåede ændring i
§ 158 a, stk. 2,
at størrelsen af til-
skuddet til køb af vaccine opgøres i overensstemmelse med reglerne i § 146
og den foreslåede §146 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 41, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal yde
dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det er en betingelse,
at merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke
kan dækkes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden lovgivning.
For uddybende beskrivelse af reglerne om dækning af nødvendige merud-
gifter efter serviceloven henvises til pkt. 2.2.1.
15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås, at der som en ny § 41 a i serviceloven indsættes en bestem-
melse om, at kommunalbestyrelsen ved afgørelser om dækning af merud-
gifter efter § 41 i serviceloven skal se bort fra mindreudgifter i egenbetalin-
gen til medicin som følge af udgiftsgrænsen fastsat efter den foreslåede nye
§ 146 a i sundhedsloven.
Den foreslåede nye § 41 a i serviceloven vil medføre, at kommunalbestyrel-
sen ved afgørelser om dækning af nødvendige merudgifter efter § 41 i ser-
viceloven vil skulle se bort fra mindreudgifter i egenbetalingen som følge af
udgiftsgrænsen fastsat efter den foreslåede nye § 146 a i sundhedsloven.
Det vil endvidere medføre, at kommunalbestyrelsen i sager om bevilling af
merudgiftsydelser efter § 41 i serviceloven, hvor egenbetaling for medicin-
udgiften indgår i beregningsgrundlaget, fortsat bl.a. vil skulle anvende de
udgiftsgrænser for medicintilskud, der fremgår af § 146, stk. 2, i sundheds-
loven og ikke de nye lavere grænser efter den foreslåede § 146 a i sundheds-
loven.
Forslaget begrundes med, at den foreslåede ordning ifølge aftalen om infla-
tionshjælp har til formål at sikre, at borgere med de højeste medicinudgifter
fortsat har mulighed for at købe nødvendig receptpligtig medicin på trods af
de aktuelle prisstigninger i samfundet.
En sænkelse af medicintilskudsgrænserne kan dog medføre en ændring i be-
regningen af merudgiftsydelsen for borgere, der er bevilget eller ansøger om
bevilling af merudgiftsydelse efter servicelovens § 41 som følge af, at egen-
betalingen til medicin falder. Da der er indført en minimumsgrænse for mer-
udgifter efter serviceloven, kan en sænkelse af egenbetalingen føre til, at
nogle borgere ikke vil komme over minimumsgrænsen og dermed ikke vil
være berettiget til merudgiftsydelsen. Det kan føre til, at borgere, der i dag
er bevilget merudgiftsydelsen, vil få frakendt denne ydelse, eller at borgere,
der ansøger om merudgiftsydelsen, ikke vil få den tilkendt.
For at sikre, at forslaget ikke medfører utilsigtede konsekvenser for borgere,
der er bevilget merudgiftsydelse efter servicelovens § 41, eller som ansøger
herom, foreslås det, at der i kommunens beregning af merudgifter skal se
bort fra de midlertidigt sænkede medicintilskudsgrænser i 2023.
Til nr. 2
Det fremgår af § 100 i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal yde dæk-
ning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mel-
16
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
lem det fyldte 18. år og folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pen-
sion, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer
med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov
om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en be-
tingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og
ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne
lov.
For uddybende beskrivelse af reglerne om dækning af nødvendige merud-
gifter efter serviceloven henvises til pkt. 2.2.1.
Det foreslås, at der som en ny § 100 a i serviceloven indsættes en bestem-
melse om, at kommunalbestyrelsen ved afgørelser om dækning af merud-
gifter efter § 100 i serviceloven skal se bort fra mindreudgifter i egenbeta-
lingen til medicin som følge af udgiftsgrænsen fastsat efter den foreslåede
nye § 146 a i sundhedsloven.
Den foreslåede nye § 100 a i serviceloven vil medføre, at kommunalbesty-
relsen ved afgørelser om dækning af nødvendige merudgifter efter § 100 i
serviceloven vil skulle se bort fra mindreudgifter i egenbetalingen som følge
af udgiftsgrænsen fastsat efter den foreslåede nye § 146 a i sundhedsloven.
Det vil endvidere medføre, at kommunalbestyrelsen i sager om bevilling af
merudgiftsydelser efter § 100 i serviceloven, hvor egenbetaling for medi-
cinudgiften indgår i beregningsgrundlaget, fortsat bl.a. vil skulle anvende
de udgiftsgrænser for medicintilskud, der fremgår af § 146, stk. 2, i sund-
hedsloven og ikke de nye lavere grænser efter den foreslåede § 146 a i sund-
hedsloven.
Forslaget begrundes med, at den foreslåede ordning ifølge aftalen om infla-
tionshjælp har til formål at sikre, at borgere med de højeste medicinudgifter
fortsat har mulighed for at købe nødvendig receptpligtig medicin på trods af
de aktuelle prisstigninger i samfundet.
En sænkelse af medicintilskudsgrænserne kan dog medføre en ændring i be-
regningen af merudgiftsydelsen for borgere, der er bevilget eller ansøger om
bevilling af merudgiftsydelse efter servicelovens § 100 som følge af, at
egenbetalingen til medicin falder. Da der er indført en minimumsgrænse for
merudgifter efter serviceloven, kan en sænkelse af egenbetalingen føre til,
at nogle borgere ikke vil komme over minimumsgrænsen og dermed ikke
vil være berettiget til merudgiftsydelsen. Det kan føre til, at borgere, der i
dag er bevilget merudgiftsydelsen, vil få frakendt denne ydelse, eller at bor-
gere, der ansøger om merudgiftsydelsen, ikke vil få den tilkendt.
17
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
For at sikre, at forslaget ikke medfører utilsigtede konsekvenser for borgere,
der er bevilget merudgiftsydelse efter servicelovens § 100, eller som ansø-
ger herom, foreslås det, at der i kommunens beregning af merudgifter skal
se bort fra de midlertidigt sænkede medicintilskudsgrænser i 2023.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 3. april 2023.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ophæves den 1. januar 2023.
Forslaget vil medføre, at den foreslåede § 146 a i sundhedsloven, de fore-
slåede ændringer af § 149, stk. 1, 1. og 3. pkt., og § 158 a, stk. 2, i sundheds-
loven og de foreslåede §§ 41 a og 100 a i serviceloven automatisk vil blive
ophævet den 1. januar 2024. Forslaget begrundes med, at sænkelsen af ud-
giftsgrænserne for fuldt medicintilskud er afgrænset til perioden fra den 3.
april 2023 til og med den 31. december 2023.
Efter denne periode vil der ikke længere være behov for bestemmelserne i
den foreslåede § 146 a i sundhedsloven, de foreslåede ændringer af § 149,
stk. 1, 1. og 3. pkt., og § 158 a, stk. 2, i sundhedsloven og de foreslåede §§
41 a og 100 a i serviceloven, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Det forudsættes i den for-
bindelse, at der forud for en eventuel videreførelse af lovændringerne skal
foretages en vurdering af de fortsatte konsekvenser af en nedsættelse af me-
dicintilskudsgrænserne.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da det følger af sundhedslo-
vens § 278, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, og at
sundhedslovens §§ 146 a, 149 og 158 a ikke kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland, jf. sundhedslovens § 278 modsætningsvis. Det følger endvi-
dere af § 198 i lov om social service, at lov om social service ikke gælder
for Færøerne og Grønland
18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2666438_0019.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af
27. januar 2022, som ændret senest ved lov nr.
911 af 21. juni 2022, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 146 a.
(Ophævet)
1.
Efter § 146 indsættes før overskriften før § 148:
Ȥ
146 a.
Uanset § 146, stk. 2, nr. 4, og stk. 3, nr.
3, fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren
regler for udgiftsgrænsen for, hvornår tilskuddet
udgør 100 pct.«
§ 149.
Er der ved køb af lægemidler ydet tilskud,
som overstiger det, patienten efter reglerne i §
146, stk. 2 og 3, og § 148 var berettiget til, skal
der reguleres herfor i forbindelse med patientens
førstkommende køb af lægemidler med tilskud i
henhold til §§ 144, 145 og 158 a. Reguleringen
kan dog i helt særlige tilfælde udskydes til det
næstfølgende køb af tilskudsberettigede læge-
midler. Er der ved køb af lægemidler ydet et til-
skud, som er mindre end det, patienten efter reg-
lerne i § 146, stk. 2 og 3, og § 148 var berettiget
til, reguleres der herfor i forbindelse med patien-
tens førstkommende køb af lægemidler med til-
skud.
Stk. 2.
---
§ 158 a.
---
Stk. 2.
Regionsrådet yder tilskud til køb af vac-
cine som nævnt i stk. 1. Tilskuddet størrelse op-
gøres i overensstemmelse med reglerne i § 146.
Stk. 3-5.
---
2.
I
§ 149, stk. 1, 1.
og
3. pkt.,
indsættes efter »§
148«: » samt efter regler fastsat i medfør af § 146
a«.
3.
I
§ 158 a, stk. 2,
indsættes efter »§ 146«: », samt
efter regler fastsat i medfør af § 146 a«.
19
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om social service (Bemyndigelse til at indføre lavere medicintilskudsgrænser i 2023), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2666438_0020.png
UDKAST
§2
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
170 af 24. januar 2022, som ændret ved § 41 i lov
nr. 324 af 16. marts 2022 og § 2 i lov nr. 892 af
21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 41 indsættes før overskriften før § 42:
Ȥ 41 a.
Ved kommunalbestyrelsens afgørelser
efter § 41 ses der bort fra mindreudgifter i egen-
betalingen til medicin som følge af udgiftsgræn-
sen efter regler fastsat i medfør af § 146 a i sund-
hedsloven.«
2.
Efter § 100 indsættes i
kapitel 17:
Ȥ 100 a.
Ved kommunalbestyrelsens afgørel-
ser efter § 100 ses der bort fra mindreudgifter i
egenbetalingen til medicin som følge af udgifts-
grænsen efter regler fastsat i medfør af § 146 a i
sundhedsloven.«
20