Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2642755_0001.png
November 2022
— 6/2022
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Regionernes styring af
vedligeholdelse af
sygehusbygninger
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
6/2022
Beretning om
regionernes styring af
vedligeholdelse af
sygehusbygninger
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2022
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Sundhedsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i maj 2023.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2022, som afgives i februar 2024.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Stibo Complete lager og logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
http://www.stibocomplete.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-783-5
ISBN online 978-87-7434-784-2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om regionernes styring af vedlige-
holdelse af sygehusbygninger
Danske Regioner fik i 2014 udarbejdet en analyse, der viste, at en tredje-
del af regionernes sygehusbygninger er nedslidte og trænger til vedlige-
holdelse. Som ansvarlige for sygehusvæsenet er det regionernes opgave
at styre vedligeholdelsen af sygehusbygningerne.
Hvis sygehusbygningerne ikke vedligeholdes tilstrækkeligt, er der risiko
for, at udgifterne til drift og vedligeholdelse af bygningerne bliver større
end nødvendigt, ligesom nedslidte bygninger også kan have negative kon-
sekvenser for patienter, ansatte mv.
Bortset fra Region Hovedstaden har ingen regioner en tilfredsstillen-
de styring af vedligeholdelsen af sygehusbygningerne. Det finder
Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Statsrevisorerne konstaterer, at der er behov for, at Sundhedsministe-
riet og Danske Regioner tager initiativer til at etablere fælles retnings-
linjer for regionernes vedligeholdelse af sygehusbygninger, data for
bygningernes tilstand og langsigtede planer for vedligeholdelse.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved følgende resultater fra under-
søgelsen:
Ingen af de 5 regioner har fælles standarder for vedligeholdelse af ud-
vendige bygningsdele og tekniske installationer.
Kun Region Hovedstaden har tilstrækkelige bygningssyn.
Kun Region Hovedstaden har et tilfredsstillende overblik over byg-
ningstilstanden og prioriterede oversigter over kommende arbejder i
en langsigtet plan for vedligeholdelsen af sygehusbygningerne.
14. november 2022
Troels Lund Poulsen
Leif Lahn Jensen
Mette Abildgaard
Sophie Løhde*
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
* Statsrevisor Sophie Løhde
har været inhabil i denne
sag.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
5
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
...........................................................................
8
2. Regionernes styring af vedligeholdelse
.............................................................................
11
2.1. Retningslinjer for vedligeholdelse
...........................................................................................
11
2.2. Bygningssyn
......................................................................................................................................
14
2.3. Langsigtet planlægning af vedligeholdelse
.........................................................................
18
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
24
Bilag 2. Ordliste
...................................................................................................................................................
29
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 4, stk. 1, nr. 1, jf. § 6 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører formelt finanslovens § 13. Indenrigs- og Bolig-
ministeriet. På baggrund af undersøgelsens genstandsfelt vedrører
beretningen dog reelt finanslovens § 16. Sundhedsministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Sophie Løhde: juni 2015 - november 2016
Ellen Trane Nørby: november 2016 - juni 2019
Magnus Heunicke: juni 2019 -
Beretningen har i udkast været forelagt regionerne, Sundheds-
ministeriet samt Indenrigs- og Boligministeriet, hvis bemærkninger i
videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2
|
Introduktion og konklusion.. Introduktion og konklusion
|
1.
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om regionernes styring af opgaven med at vedligeholde de-
res sygehusbygninger.
Regionerne er som sygehusejere blandt landets største bygningsejere. De eksisteren-
de sygehusbygninger har en bogført værdi på ca. 36 mia. kr. (2021-priser), og de udgør
ca. 4,8 mio. kvadratmeter. Omkring 85 % af bygningsmassen er i dag over 10 år gam-
mel.
Regionerne bygger sygehuse for ca. 51 mia. kr. (2022-priser) i perioden 2010-2026
med tilskud fra Kvalitetsfonden. Derudover har regionerne en række bygge- og om-
bygningsprojekter, som de selv finansierer. Regionerne har taget flere af de nye syge-
huse i brug, og de forventer derudover at tage omkring 1 mio. kvadratmeter i brug frem
mod 2030. På trods af de mange nye kvadratmeter vil regionerne fortsat have mange
ældre sygehusbygninger at vedligeholde.
2. Regionerne er ansvarlige for sygehusvæsenet. Regionerne skal bl.a. sørge for de fy-
siske rammer til en forsvarlig behandling af patienter på sygehusene. Dette indebæ-
rer bl.a., at regionerne skal vedligeholde deres bygninger.
Vi fokuserer i denne undersøgelse på den planlagte vedligeholdelse (herefter vedlige-
holdelse), som udføres for at forebygge nedslidning og for at genoprette bygningernes
tilstand, når de er blevet slidt. Hvis bygninger ikke vedligeholdes tilstrækkeligt, kan
det bl.a. øge udgifterne til energiforbrug og til reparation af pludseligt opståede ska-
der. Nedslidte bygninger og anlæg kan også have negative konsekvenser for patien-
terne i form af trækgener, øget risiko for skimmelsvamp, dårligt indeklima, nedslidte
brandanlæg mv.
3. Danske Regioner mener, at regionerne har et efterslæb på vedligeholdelse, og at
de eksisterende sygehusbygninger er nedslidte. Danske Regioner fik i 2014 udarbej-
det en analyse, der bl.a. viste, at en tredjedel af regionernes sygehusbygninger var i
en kritisk tilstand, som indebar, at funktionsniveauet var nedsat, og at der var fare for
følgeskader.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2
| Introduktion og konklusion
Regionerne skal løse opgaven med at vedligeholde sygehusene inden for den samle-
de økonomiske ramme for sundhedsvæsenet. Den økonomiske ramme fastsættes i
den årlige økonomiaftale mellem regeringen og Danske Regioner. Regionerne skal
styre vedligeholdelsesopgaven, så de hverken overinvesterer eller underinvesterer i
vedligeholdelsen, og så de bruger deres midler bedst muligt.
Det fremgår af
Aftale om regionernes økonomi for 2023,
at vedligeholdelse og moder-
nisering i regionerne skal drøftes som led i forhandlingerne om aftalen for 2024.
4. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne har styret opgaven med
at vedligeholde deres sygehusbygninger tilfredsstillende. Vi har undersøgt følgende 3
forhold:
om regionerne har fyldestgørende retningslinjer for vedligeholdelse af deres syge-
husbygninger
om regionerne har tilstrækkelige bygningssyn af deres sygehusbygninger
om regionerne har en langsigtet planlægning af sygehusbygningernes vedligehol-
delse.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i oktober 2021.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0009.png
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Region Hovedstaden har en tilfredsstillende styring af opgaven med vedli-
geholdelse af sine sygehusbygninger. De øvrige regioner har ikke en helt til-
fredsstillende styring. Det gælder særligt for bygningernes tekniske instal-
lationer såsom vandrør og ventilationssystemer. Konsekvensen kan blive,
at sygehusbygningerne bliver så nedslidte, at de fremtidige udgifter til at
drive og vedligeholde bygningerne bliver større, end de behøver at være.
Bortset fra Region Hovedstaden har regionerne kun delvist beskrevet opgavefordelin-
gen mellem regionen og sygehusene, og ingen af regionerne har fælles standarder for
vedligeholdelse af både udvendige bygningsdele og tekniske installationer på sygehuse-
ne. Region Hovedstaden og Region Midtjylland arbejder begge med at implementere
fælles standarder for vedligeholdelse på tværs af regionens sygehuse, men er ikke i
mål endnu. Region Syddanmark har en fælles standard for vedligeholdelse af de udven-
dige bygningsdele, men ikke for de tekniske installationer.
Region Hovedstaden har tilstrækkelige bygningssyn. Region Sjælland, Region Syddan-
mark og Region Midtjylland har ikke helt tilstrækkelige bygningssyn, da regionernes
bygningssyn fx kun delvist omfatter tekniske installationer eller ikke er baseret på stan-
darder, der tydeligt beskriver opgaven. Region Nordjylland har ikke tilstrækkelige byg-
ningssyn.
Region Hovedstaden har en langsigtet planlægning af vedligeholdelsen, som bl.a. om-
fatter et overblik over behovet for vedligeholdelse, prioriterede oversigter over kom-
mende vedligeholdelsesarbejder og regelmæssig opfølgning på, om arbejderne bliver
gennemført. Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Midtjylland har også ele-
menter af langsigtet planlægning. Disse 3 regioner mangler at følge op på, om de får gen-
nemført vedligeholdelsesarbejderne. Region Syddanmark har hverken overblik over
bygningstilstanden eller prioriterede oversigter over kommende arbejder. Region Nord-
jylland har ikke en langsigtet planlægning.
Samlet vurderer Rigsrevisionen, at der er behov for retningslinjer for vedligeholdelse
af sygehusbygninger, bedre data for bygningstilstanden og langsigtede planer for ved-
ligeholdelse. Rigsrevisionen opfordrer Sundhedsministeriet til at tage initiativ til dette,
fx i sammenhæng med de kommende forhandlinger med Danske Regioner om regioner-
nes økonomi for 2024, hvor det er aftalt at drøfte vedligeholdelse og modernisering.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2
|
Regionernes styring af vedligeholdelse.. Regionernes styring af vedligeholdelse
|
1.
4
| Introduktion og konklusion
5. Region Nordjylland og Region Syddanmark er ikke fuldt ud enige med Rigsrevisio-
nen i, at en tilfredsstillende styring af vedligeholdelse kan vurderes ud fra kriterierne i
undersøgelsen. Region Syddanmark har oplyst, at regionen ikke mener, at det er mu-
ligt at vurdere, om regionerne har styret opgaven med at vedligeholde deres bygnin-
ger tilfredsstillende, uden at Rigsrevisionen har foranstaltet konkrete besigtigelser el-
ler bygningsgennemgange af regionernes sygehusbygninger. Begge regioner har op-
lyst, at Rigsrevisionens operationalisering af kriterier for god styring af vedligeholdel-
se er baseret på procedurekrav, som regionerne ikke er underlagt.
6. Rigsrevisionen har i forbindelse med denne undersøgelse ikke foretaget besigtigel-
ser eller bygningsgennemgange, da formålet med undersøgelsen er at vurdere, om re-
gionerne har etableret en tilfredsstillende styring af opgaven med at vedligeholde sy-
gehusbygninger. Rigsrevisionen lægger til grund, at regionerne som ejere af store byg-
ningsmæssige værdier bærer risikoen, hvis der opbygges et efterslæb på vedligehol-
delse. Rigsrevisionen lægger endvidere til grund, at regionerne skal udvise skyldige
økonomiske hensyn i deres opgavevaretagelse. Det er derfor Rigsrevisionens opfat-
telse, at det er relevant at undersøge, om regionerne lever op til de ovenfor nævnte
kriterier, som er udtryk for, om regionerne har viden om bygningstilstanden til brug
for planlægning og prioritering af vedligeholdelse.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0011.png
Introduktion og konklusion |
5
1.2. Baggrund
7. Regionerne skal både vedligeholde deres sygehusbygninger udvendigt og indven-
digt, og de skal vedligeholde bygningernes tekniske installationer. Figur 1 viser eksem-
pler på bygningsdele og installationer, som skal vedligeholdes.
Figur 1
Eksempler på bygningsdele og installationer, som skal vedligeholdes
Kilde:
Rigsrevisionen med inspiration fra Per Anker Jensens
Håndbog i facilities management,
2021.
Vi har fremhævet de elementer i figur 1, som beretningen har fokus på. Det drejer sig
om vedligeholdelse af sygehusenes udvendige bygningsdele og bygningernes tekni-
ske installationer. Disse elementer er valgt, fordi de er de mest omkostningstunge ele-
menter med størst risiko for følgeskader, hvis de ikke vedligeholdes.
8. Regionerne har forskellige bygningsmasser. Dels har regionerne et forskelligt antal
sygehuskvadratmeter at vedligeholde, dels har regionernes sygehusbygningsmasse
forskellig alder. Figur 2 viser sygehusbygningernes samlede areal og gennemsnitlige
opførelsesår i hver region og samlet.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0012.png
6
| Introduktion og konklusion
Figur 2
Sygehusenes samlede areal og gennemsnitlige opførelsesår fordelt på regioner (2022)
Region Nordjylland
Areal: ca.
Opførelsesår: 1968
450.000 m
2
Areal: ca. 4.790.000 m
2
Opførelsesår: 1973
Alle regioner
Areal: ca. 1.170.000 m
2
Opførelsesår: 1989
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
Areal: ca. 1.710.000 m
2
Opførelsesår: 1965
Region Syddanmark
Areal: ca. 860.000 m
2
Opførelsesår: 1975
Region Sjælland
Areal: ca. 600.000 m
2
Opførelsesår: 1966
Note: Opgørelsen er forbundet med en vis usikkerhed, idet der i statistikken mangler opførelsesår for 11 % af bygningsmassen. Opgørelsesmetoden er
beskrevet i bilag 1.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af data fra Danmarks Statistik, 2022.
Danske Regioners
analyse
Danske Regioners analyse af
regionernes samlede behov
for investeringer på sundheds-
området byggede på regioner-
nes svar på et spørgeskema
om sygehusbygningernes til-
stand. Disse data indgik i en
modelberegning af det sam-
lede vedligeholdelsesbehov i
regionerne.
Kilde:
Regionernes behov for
investeringer på Sundhedsom-
rådet, Investeringsanalyse til
Danske Regioner, Rambøll 2014.
Det fremgår af figur 2, at Region Hovedstaden har flest sygehuskvadratmeter, og at
Region Nordjylland har færrest. Det fremgår desuden, at Region Hovedstaden og Re-
gion Sjælland har den ældste bygningsmasse, mens Region Midtjylland har den nye-
ste. Dette afspejler bl.a., at Region Midtjylland allerede har taget flere af sine nye syge-
huse i brug.
9. Danske Regioner fik i 2014 udarbejdet en analyse af regionernes samlede behov for
investeringer på sundhedsområdet. Analysen viste, at der var et efterslæb på vedlige-
holdelsen af de sygehusbygninger, som fortsat skulle være i brug, efter at de nye syge-
husbygninger var færdige. Analysen viste, at der var et investeringsbehov på 2,1 mia.
kr. (2014-priser) om året i en 10-årig periode for at genoprette bygningerne til deres
oprindelige funktionsniveau.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Introduktion og konklusion |
7
10. Regionernes kontoplaner er ikke indrettet specifikt til at registrere udgifter til ved-
ligeholdelse, og udgifter til vedligeholdelse kan derfor være registreret flere steder i re-
gionernes regnskaber. Det er på den baggrund ikke muligt at opgøre regionernes sam-
lede udgifter til vedligeholdelse.
Regionernes økonomi
11. Regionerne udskriver ikke skatter. Hovedparten af regionernes finansiering til sund-
hedsvæsenet kommer fra staten. Bloktilskuddet fra staten udgør ca. 75 % af finansie-
ringen, og dertil kommer en række øvrige statslige tilskud. Kommunerne medfinan-
sierer desuden en del af regionernes sundhedsudgifter.
Regionerne modtager ikke øremærkede midler til drift og vedligeholdelse af bygnin-
ger. Regionerne er underlagt udgiftsrammer for drift og anlæg, som aftales årligt mel-
lem regeringen og Danske Regioner.
Regionernes samlede nettodriftsudgifter til sundhedsområdet udgjorde 125 mia. kr. i
2021. Heraf gik ca. 91 mia. kr. til drift af somatiske og psykiatriske sygehuse. Regioner-
ne havde derudover anlægsudgifter på sundhedsområdet for 8,4 mia. kr. (brutto).
Ifølge økonomiaftalen for 2022 skal regionernes anlægsudgifter holdes inden for en
samlet ramme på 7,35 mia. kr. Størstedelen af rammen bruges til udgifter til de syge-
husbyggerier, der er støttet af Kvalitetsfonden. Regionerne kan disponere over 2,5
mia. kr. til generelle anlægsinvesteringer i bl.a. bygninger, herunder vedligeholdelse.
I økonomiaftalen for 2023 kan regionerne disponere over 2,1 mia. kr. af anlægsrammen
til generelle anlægsinvesteringer. Niveauet begrundes i behovet for, at regionerne bi-
drager til at dæmpe aktiviteten i samfundsøkonomien. Det fremgår endvidere af øko-
nomiaftalen, at vedligeholdelse og modernisering i regionerne skal drøftes nærmere
som led i forhandlingerne om aftalen for 2024.
Retningslinjer for bygningsvedligeholdelse
12. Der er ikke nationale retningslinjer for, hvordan regionerne skal vedligeholde deres
bygninger. For statslige myndigheder gælder cirkulæret om vedligeholdelsestilsyn af
statens bygninger. Det fremgår af cirkulæret, at der skal føres vedligeholdelsestilsyn
med det formål, at bygningernes tilstand opretholdes på den økonomisk mest fordel-
agtige måde. Tilsynet skal både omfatte bygninger og bygningernes tekniske installa-
tioner, og tilsynet skal ske regelmæssigt efter bygningsejers plan, dog mindst hvert 4.
år. Den tilsynsførende skal registrere og rapportere bygningernes behov for vedlige-
holdelsesarbejder i et perspektiv på 10 år. Rapporteringen skal indeholde en foreløbig
prissætning og prioritering af arbejderne.
13. I Norge findes der retningslinjer for tilstandsregistrering, som er udarbejdet af en
standardiseringsorganisation. Disse retningslinjer anvendes også på de offentligt eje-
de sygehuse. De regionale
helseforetak
udarbejder desuden økonomiske langtidspla-
ner, hvor de prioriterer mellem drift og investeringer inden for de tilgængelige økono-
miske rammer.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
8
| Introduktion og konklusion
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
14. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne har styret opgaven med
at vedligeholde deres sygehusbygninger tilfredsstillende.
15. Det følger af regionsloven, at regionsrådet skal tage skyldige økonomiske hensyn i
forvaltningen. For at regionens resurser til vedligeholdelse anvendes bedst muligt, bør
regionerne have en styring af vedligeholdelse, der sikrer, at regionerne har viden om
bygningstilstanden til brug for planlægning og prioritering af vedligeholdelse.
Det er regionen, der som bygningsejer bærer risikoen, hvis der opbygges et efterslæb
på vedligeholdelse. Dette gælder, selv om de fleste regioner har en rammestyring, som
indebærer, at sygehusene som udgangspunkt driver og vedligeholder deres bygnin-
ger inden for deres driftsbevillinger. Derfor bør regionen have overblik over den sam-
lede bygningsmasses tilstand.
Der er ikke nationale retningslinjer for, hvordan regionerne skal vedligeholde deres
bygninger. For at fastsætte undersøgelsens kriterier har vi derfor hentet inspiration fra
kravene til statslige bygningsejere om vedligeholdelsestilsyn og fra en ekspert i byg-
ningsvedligeholdelse. Vi har yderligere inddraget Økonomistyrelsens inspirationsma-
teriale, hvoraf det fremgår, at god økonomistyring er baseret på data og langsigtet øko-
nomisk planlægning.
16. Vi lægger på den baggrund til grund, at regionerne bør have fyldestgørende retnings-
linjer for vedligeholdelsesopgaven. Retningslinjerne bør omfatte en tydelig beskrivel-
se af opgavefordelingen mellem regionens centrale niveau (herefter regionen) og sy-
gehusene samt fælles standarder for vedligeholdelse på sygehusene. Vi forstår i den
forbindelse
retningslinjer
som en bredere betegnelse for regionens vedtagne princip-
per og regler for vedligeholdelse, mens vi forstår
standarder
som regionens angivelse
af et kvalitetsmæssigt niveau.
Bygningssyn
Et bygningssyn
består af en
besigtigelse af én eller flere
bygninger, som fører til en re-
gistrering af bygningernes til-
stand. Synet kan fx være fore-
taget af en bygningsejer.
Tilstandsregistreringen
kan
være en tilstandsrapport med
en oversigt over, hvilke vedli-
geholdelsesarbejder der bør
udføres hvornår. Tilstandsre-
gistreringen kan også være di-
gital, og den kan tage udgangs-
punkt i, hvor meget hver byg-
ningsdels tilstand afviger fra
et referenceniveau.
Vi lægger også til grund, at regionerne bør have tilstrækkelige bygningssyn. Bygnings-
synene bør være regelmæssige, udført efter beskrevne standarder og som minimum
omfatte de udvendige bygningsdele og tekniske installationer. Bygningssynene skal
således tilvejebringe data om bygningernes tilstand og vedligeholdelsesbehov.
Endelig lægger vi til grund, at regionerne bør have en langsigtet planlægning af syge-
husbygningernes vedligeholdelse. Planlægningen bør omfatte et samlet overblik over
sygehusenes bygningstilstand, en beregning af udgiftsbehovet til vedligeholdelse,
prioriterede oversigter over vedligeholdelsesarbejder, som bør udføres på langt sigt,
og en regelmæssig opfølgning på gennemførelsen af vedligeholdelsesarbejderne.
17. Regionerne har oplyst, at de foretager mange ændringer af deres bygninger for at
tilpasse dem til nye behandlingsmuligheder, krav og behov. Regionerne har endvide-
re oplyst, at dette kan gøre det vanskeligt at følge en langsigtet plan for vedligeholdel-
se af de eksisterende bygninger, og at rationalet i at holde alle kvadratmeter syste-
matisk vedlige kan diskuteres, da anvendelsen af bygningerne erfaringsmæssigt om-
lægges i takt med den løbende udvikling.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Introduktion og konklusion |
9
Rigsrevisionen anerkender, at regionerne foretager mange ændringer af deres bygnin-
ger for at tilpasse dem til nye behandlingsmuligheder, krav og behov. Det er Rigsrevi-
sionens opfattelse, at regionerne alligevel bør have en langsigtet planlægning, og at
planlægningen kan tage højde for, at anvendelsen af bygningerne løbende kan ændres.
18. Beretningens revisionskriterier uddybes i kap. 2 og i bilag 1.
Metode
19. Undersøgelsen er primært baseret på dokumentgennemgang. For at understøtte
revisionen har vi holdt møder med alle 5 regioner.
Vi har gennemgået skriftlige dokumenter fra alle regioner. Dokumenterne beskriver
hver regions krav til bygningssyn, afrapporteringer af bygningssyn, retningslinjer for
vedligeholdelse, puljer til vedligeholdelse, planer for vedligeholdelse, investeringspla-
ner og status på vedligeholdelsesindsatsen. Herudover indgår redegørelser fra regio-
nerne, som er udarbejdet i forbindelse med undersøgelsen.
Vi har primært gennemgået materiale udarbejdet af regionen. Vi har desuden gennem-
gået dokumenter udarbejdet på sygehusniveau i de tilfælde, hvor regionen har vurde-
ret, at disse dokumenter understøtter regionens centrale styring af vedligeholdelses-
opgaven.
20. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Afgrænsning
21. Vi har undersøgt, hvordan regionerne som bygningsejere styrer vedligeholdelsen
af sygehusbygningerne. Undersøgelsen omfatter ikke egentlige analyser af bygnings-
tilstanden, idet der ikke i regionerne findes sammenlignelige data om denne. Vi har
heller ikke gennemført besigtigelser af bygningstilstanden som led i undersøgelsen.
Vi undersøger regionernes styring af planlagt vedligeholdelse. Vi undersøger ikke sty-
ringen af akut vedligeholdelse.
Undersøgelsen omfatter perioden 2016 - medio 2022. Vi undersøger regionernes sty-
ring af vedligeholdelsesopgaven på centralt niveau, men ikke de enkelte sygehuses
tilrettelæggelse og styring af opgaven.
Undersøgelsen omfatter styring af vedligeholdelse på somatiske og psykiatriske sy-
gehuse, dvs. ikke sundhedshuse, boliger, kontorbygninger mv.
Vi undersøger vedligeholdelse af sygehusenes udvendige bygningsdele og de tekni-
ske installationer, der tjener bygningerne. Dette er de mest udgiftstunge elementer af
vedligeholdelsesopgaven, hvor risikoen for følgeskader er størst. Vi undersøger der-
med ikke vedligeholdelse af den indvendige del af bygningerne, fx vægge og gulve. Un-
dersøgelsen er desuden afgrænset fra vedligeholdelse af inventar i bygningerne, ter-
ræn og tekniske installationer i terrænet, selv om disse elementer også kan være om-
kostningstunge og kritiske for driften.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
10
| Introduktion og konklusion
Vi undersøger endvidere ikke regionernes gennemførelse af vedligeholdelsesopgaver,
fx hvordan regionerne udbyder projekter, hvordan de styrer deres portefølje af bygge-
og renoveringsprojekter.
22. I bilag 1 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet. Bilag 2 indeholder en ord-
liste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Regionernes styring af vedligeholdelse |
11
2. Regionernes styring af
vedligeholdelse
23. Dette kapitel handler om regionernes styring af vedligeholdelsen af deres sygehus-
bygninger. Vi har herunder undersøgt regionernes retningslinjer for vedligeholdelse
af sygehusbygningerne, deres bygningssyn og deres langsigtede planlægning af ved-
ligeholdelsesopgaven.
2.1. Retningslinjer for vedligeholdelse
24. Vi har vurderet, om hver region har fyldestgørende retningslinjer for vedligeholdel-
se af deres sygehusbygninger. Det har vi gjort ved at undersøge, om:
Regionen har beskrevet opgavefordelingen mellem regionen og sygehusene med
hensyn til vedligeholdelse.
Beskrivelsen af opgavefordelingen skal skabe klarhed
om, hvordan vedligeholdelsesopgaven bliver løst. Beskrivelsen bør dels afklare
finansieringen af vedligeholdelsesopgaverne, dels rollefordelingen med hensyn til
styringen af vedligeholdelsen (bygningssyn, vedligeholdelsesplanlægning mv.).
Regionen har fælles standarder for vedligeholdelse.
De fælles standarder skal
give regionen et redskab til at sikre, at der ikke sker en uplanlagt nedslidning af
sygehusbygningerne. Standarderne kan have forskellige former. De kan fx være
skriftlige dokumenter eller være implementeret i et facility management-system,
dvs. et system til ejendomsdrift. Denne del af undersøgelsen vedrører standarder
for forebyggende vedligeholdelse.
Forebyggende vedlige-
holdelse
Forebyggende vedligehol-
delse er aktiviteter, der fore-
tages som led i den løbende
drift af bygningerne for at fo-
rebygge nedslidning, fx maling
af vinduers træværk eller ef-
tersyn af tekniske installatio-
ner i bygningerne.
25. Undersøgelsen viser, at regionernes retningslinjer ikke er helt fyldestgørende.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0018.png
12
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Tabel 1 viser resultaterne af vores gennemgang af regionernes retningslinjer for vedli-
geholdelse af sygehusbygninger.
Tabel 1
Retningslinjer for vedligeholdelse af sygehusbygninger
Region
Hovedstaden
Har regionen fyldestgørende
retningslinjer for vedligeholdelse
af sygehusbygninger?
Har regionen beskrevet opgave-
fordelingen mellem regionen og
sygehusene?
Har regionen fælles standarder
for vedligeholdelse?
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgang af materiale fra regionerne.
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Vi gennemgår og uddyber vores undersøgelse og resultater i det følgende.
Region Hovedstaden
26.
Region Hovedstaden har beskrevet opgavefordelingen mellem regionen og syge-
husene.
Det fremgår, at regionen har etableret et selvstændigt Center for Ejendomme
med egne bevillinger, og der foreligger en beskrivelse af opgavefordelingen mellem
Center for Ejendomme og sygehusene. Det fremgår af beskrivelsen, at Center for Ejen-
domme varetager næsten alle vedligeholdelsesopgaver.
Region Hovedstaden har delvist fælles standarder for vedligeholdelse.
Regionen ar-
bejder med at anvende sit facility management-system til at implementere fælles
standarder. Regionen har oplyst, at systemet aktuelt indeholder 210 fælles beskrivel-
ser af praksis for lovpligtig vedligeholdelse, som anvendes i hele regionen. Regionen
er ikke færdig med at implementere fælles standarder for vedligeholdelse.
Region Sjælland
27.
Region Sjælland har delvist beskrevet opgavefordelingen mellem regionen og sy-
gehusene.
Regionen har en rammestyring, hvor det som udgangspunkt er sygehuse-
nes opgave at stå for drift og vedligeholdelse af sygehusbygningerne. Regionen har
dog også en central bevilling på driftsbudgettet til bygningsvedligeholdelse, og regio-
nen har givet flere tillægsbevillinger til vedligeholdelse i perioden 2019-2021. Regio-
nen har udarbejdet retningslinjer, som beskriver opgavefordelingen mellem regionen
og sygehusene med hensyn til vedligeholdelse. Retningslinjerne er senest opdateret i
2014. Det fremgår heraf, at sygehusene har ansvaret for at afsætte midler til vedlige-
holdelse og for at udføre vedligeholdelsesopgaverne. Det fremgår også, at sygehuse-
ne står for bygningssyn, og at regionsrådet skal godkende en økonomisk ramme til
vedligeholdelse inden for sygehusenes driftsbevillinger. Regionens nuværende prak-
sis svarer dog ikke til retningslinjerne. Fx er det regionen, der sørger for bygningssyn,
og regionsrådet godkender ikke sygehusenes økonomi til vedligeholdelse.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0019.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
13
Region Sjælland har ikke fælles standarder for vedligeholdelse.
Regionen har et fæl-
les facility management-system, som anvendes på alle sygehuse til at registrere re-
gelmæssige vedligeholdelsesopgaver, fx eftersyn. Regionen anvender ikke systemet
til at implementere fælles standarder for vedligeholdelse på sygehusene.
28.
Region Syddanmark har delvist beskrevet opgavefordelingen mellem regionen
og sygehusene.
Regionen har beskrevet opgaven vedrørende udvendig bygnings-
vedligeholdelse
i sine ”Regler for
byggeri i Region Syddanmark”. Udvendig bygnings-
vedligeholdelse varetages af regionen og finansieres af en central pulje på driftsbud-
gettet bortset fra mindre arbejder, som finansieres af sygehusene. Det fremgår af
”Regler
for byggeri
i Syddanmark”,
at regionen gennemfører bygningseftersyn (Re-
gion Syddanmark bruger ikke betegnelsen bygningssyn), udarbejder oplæg til vedli-
geholdelsesplanlægning, indstiller vedligeholdelsesprioritering til godkendelse mv.
Sygehusenhederne medvirker til bygningseftersyn, udarbejder forslag til prioriterin-
ger af vedligeholdelsesaktiviteter mv.
Region Syddanmark har ikke beskrevet opgavefordelingen vedrørende vedligehol-
delse af de tekniske installationer. Regionen har en rammestyring, som indebærer, at
vedligeholdelse af andet end udvendige bygningsdele som udgangspunkt ligger hos
sygehusene. Det omfatter fx vedligeholdelse af tekniske installationer. Regionen har i
de senere år flere gange givet centrale bevillinger til vedligeholdelse af tekniske instal-
lationer. Rigsrevisionen er derfor af den opfattelse, at regionen bør have en beskrivel-
se af opgavefordelingen med hensyn til vedligeholdelse af tekniske installationer.
Region Syddanmark har delvist fælles standarder for vedligeholdelse.
Regionen har
en fælles standard for håndtering af udvendig bygningsvedligeholdelse, som anven-
des på tværs af regionens sygehuse. Regionens sygehuse bruger facility management-
systemer til at planlægge vedligeholdelse, men der er ikke tale om ét fælles regionalt
system med standarder, som anvendes af alle sygehuse.
29.
Region Midtjylland har delvist beskrevet opgavefordelingen mellem regionen og
sygehusene.
Regionen har en rammestyring, hvor det som udgangspunkt er sygehu-
senes opgave at stå for drift og vedligeholdelse af sygehusbygningerne. Regionen har
desuden en ejendomsstrategi fra 2019, hvoraf det fremgår, at sygehusene skal dæk-
ke udgifter til løbende vedligeholdelse, mens større vedligeholdelsesopgaver, fx i for-
bindelse med renovering af klimaskærm eller udskiftning af tekniske installationer,
kan søges finansieret af centrale midler. Ejendomsstrategien beskriver ikke opgave-
fordelingen med hensyn til bygningssyn, vedligeholdelsesplanlægning mv.
Region Midtjylland har delvist fælles standarder for vedligeholdelse.
Regionen har i
2021 udarbejdet et skema over regionale mindstekrav til vedligeholdelseseftersyn på
tekniske installationer. Regionen har oplyst, at mindstekravene enten er i fuld anven-
delse eller er under implementering på sygehusene. Regionen har ikke fælles standar-
der for alle vedligeholdelsesopgaver, fx har regionen ikke standarder for udvendig byg-
ningsvedligeholdelse.
Region Midtjylland
Region Syddanmark
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0020.png
14
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Region Nordjylland
30.
Region Nordjylland har delvist beskrevet opgavefordelingen mellem regionen og
sygehusene.
Regionen har en rammestyring, hvor det som udgangspunkt er sygehu-
senes opgave at stå for drift og vedligeholdelse af sygehusbygningerne. Regionen har
i sit byggeregulativ retningslinjer for, hvornår vedligeholdelsesopgaver skal varetages
af sygehusene inden for deres driftsbudgetter, og hvornår sygehusene kan søge om
centrale anlægsmidler. Alle opgaver på under 2 mio. kr. er placeret hos sygehusene.
Regionen har derudover oplyst, at det også er sygehusenes opgave at føre tilsyn med
bygningerne og planlægge vedligeholdelse. Regionen har dog ikke beskrevet denne
del af opgavefordelingen eller udformet retningslinjer for opgaven.
Region Nordjylland har ikke fælles standarder for vedligeholdelse.
Regionen har op-
lyst, at den arbejder med at implementere et fælles facility management-system, som
skal benyttes af alle regionens sygehuse. Regionens facility management-system in-
deholder ikke aktuelt fælles standarder for vedligeholdelse, som anvendes på alle sy-
gehuse.
2.2. Bygningssyn
31. Vi har vurderet, om hver region har haft tilstrækkelige bygningssyn. Det har vi gjort
ved at undersøge, om:
Regionen har haft regelmæssige bygningssyn.
Regelmæssige bygningssyn skal
sikre, at regionen kan følge udviklingen i bygningernes tilstand. Hver region bør
fastlægge, hvor ofte den vil gennemføre bygningssyn.
Regionens bygningssyn er udført efter beskrevne standarder.
Det vil fx sige, at det
er klart, hvilke bygningsdele der er omfattet, og hvordan vedligeholdelsesbehov
skal registreres. De beskrevne standarder skal sikre, at bygningssynet har en ens-
artet kvalitet på tværs af regionens sygehuse, og gøre det gennemsigtigt, hvad sy-
net omfatter. Standarderne bør fastsættes af bygningernes ejer, dvs. af regionen.
Denne del af undersøgelsen vedrører, om regionen som bygningsejer har beskre-
vet de standarder, som regionens bygningssyn er udført efter.
Regionens bygningssyn som minimum omfatter de udvendige bygningsdele og
tekniske installationer i bygningerne.
Dette skal sikre, at bygningssynet omfatter
de mest omkostningsfulde bygningsdele med størst risiko for følgeskader og der-
af følgende omkostninger.
32. Undersøgelsen viser, at ikke alle regioner har haft tilstrækkelige bygningssyn.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0021.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
15
Tabel 2 viser resultatet af Rigsrevisionens gennemgang af regionernes bygningssyn.
Tabel 2
Regionernes bygningssyn
Region
Hovedstaden
Har regionen haft tilstrækkelige
bygningssyn?
Har regionen haft regelmæssige
bygningssyn?
Er regionens bygningssyn udført efter
beskrevne standarder?
Omfatter regionens bygningssyn som
minimum de udvendige bygningsdele
og tekniske installationer?
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgang af materiale fra regionerne.
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Vi gennemgår og uddyber vores undersøgelse og resultater i det følgende.
33.
Region Hovedstaden har haft regelmæssige bygningssyn.
Regionen fik gennem-
ført et bygningssyn i 2017. Ved bygningssynet blev tilstanden på sygehusenes byg-
ningsdele registreret, og resultaterne blev afrapporteret i en analyse af behovet for
vedligeholdelse (Renoveringsanalysen). Regionen har siden fulgt bygningernes til-
stand ved hjælp af modelberegninger, som efterprøves ved stikprøver. Regionen har
oplyst, at den planlægger at gennemføre et nyt samlet bygningssyn af sygehusene i
2025.
Region Hovedstadens bygningssyn er udført efter beskrevne standarder.
Bygnings-
synet i 2017 blev foretaget af en ekstern rådgiver med udgangspunkt i regionens krav-
specifikation. Det fremgår af kravspecifikationen, at rådgiverne skal registrere tilstan-
den af de enkelte bygningsdele og installationer på en tilstandsskala fra 0 til 3. Regio-
nen har desuden fået udarbejdet en detaljeret
”drejebog”,
som udgjorde grundlaget
for renoveringsanalysen i 2017 og de efterfølgende stikprøver.
Region Hovedstadens bygningssyn omfatter sygehusenes udvendige bygningsdele og
tekniske installationer.
Synet omfatter endvidere indvendige bygningsdele, terræn mv.
Region Hovedstaden
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0022.png
16
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Region Sjælland
34.
Region Sjælland har haft regelmæssige bygningssyn.
Regionen har i undersøgel-
sesperioden fået gennemført 2 bygningssyn på sin samlede bygningsmasse. Byg-
ningssynene er afrapporteret i henholdsvis 2018 og 2022.
Region Sjællands bygningssyn er udført efter beskrevne standarder.
Begge bygnings-
syn er blevet udført af eksterne rådgivere, og regionen har udarbejdet en kravspecifi-
kation for det seneste syn. Det fremgår, at rådgiverne både skal registrere bygnings-
delenes tilstand på en skala fra 0 til 3 og behovet for vedligeholdelsesarbejder.
Region Sjællands bygningssyn omfatter de udvendige bygningsdele og delvist de tek-
niske installationer.
Bygningssynet omfatter som udgangspunkt installationerne på
hovedsystemniveau. Dvs. at der er sket en besigtigelse af varmesystem, ventilations-
system mv., typisk i teknikrum. Regionen har oplyst, at denne afgrænsning er valgt i
dialog mellem regionens centrale bygningsenhed og sygehusene, men i enkelte tilfæl-
de er installationerne synet fuldt ud. Bygningssynet omfatter dermed som udgangs-
punkt ikke vand- og varmerør samt ventilationskanaler inde i bygningerne.
Region Syddanmark
35.
Region Syddanmark har delvist haft regelmæssige bygningssyn.
Det fremgår af
regionens
”Regler
for byggeri i Syddanmark”, at der som hovedregel skal foretages et
årligt bygningseftersyn af de udvendige bygningsdele. Regionen foretager bygnings-
eftersynet som løbende besigtigelser.
Region Syddanmark har oplyst, at regionen som minimum én gang årligt besigtiger
alle sygehusenheder, hvor der aftales et møde med den ansvarlige på de respektive
sygehusenheder. Besigtigelsen sker ikke ud fra en på forhånd fastlagt plan, men ind-
passes efter de eventuelle øvrige opgaver eller problemstillinger, der samarbejdes
om på de enkelte sygehusenheder. Regionen samler op på sine besøg på sygehusen-
hederne med oversigter over almindelige vedligeholdelsesarbejder, der skal udføres
på hver sygehusenhed i det følgende år. Oversigterne er opdelt på sygehusenheder-
nes forskellige lokationer. Regionen følger desuden op med analyse og fotoregistre-
ring af kommende større vedligeholdelsesopgaver.
Region Syddanmark har ikke fremsendt materiale, der viser, at regionen ved sine år-
lige besøg på de 5 sygehusenheder gennemfører regelmæssige besigtigelser af alle
relevante bygninger på de 13 lokationer, hvor regionen har sygehusbygninger. Regio-
nen har heller ikke fremsendt materiale, der viser systematiske registreringer af byg-
ningernes tilstand.
Rigsrevisionen er af den opfattelse, at regionens bygningssyn bør baseres på en do-
kumenteret systematik, der sikrer, at alle relevante bygninger regelmæssigt besigti-
ges og tilstandsregistreres.
Sygehusenhed
En administrativ enhed, der
omfatter sygehuse på flere lo-
kationer. Region Syddanmark
har 5 sygehusenheder, som
hver især har flere lokationer.
Regionen har i alt 13 lokationer
med sygehusbygninger. Der
er flere bygninger på hver lo-
kation.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0023.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
17
Region Syddanmarks bygningssyn er delvist udført efter beskrevne standarder.
Det
fremgår af regionens ”Regler for
byggeri i Region Syddanmark”,
at der
som hovedre-
gel skal foretages et årligt bygningseftersyn af regionens tage og facader (klimaskær-
men) på regionens sygehusenheder. Det fremgår også, at det er regionens centrale
niveau, der gennemfører bygningseftersynet, og at sygehusene medvirker. Det frem-
går dog ikke, hvilke konkrete bygninger regionens centrale niveau gennemfører byg-
ningseftersyn af, hvordan vedligeholdelsesbehov registreres, eller hvordan resulta-
terne afrapporteres. Endelig berører
”Regler
for byggeri i Region Syddanmark” ikke
syn af tekniske installationer.
Region Syddanmark har ikke haft bygningssyn, der omfatter både udvendige byg-
ningsdele og tekniske installationer.
Regionen har et bygningseftersyn af de udvendi-
ge bygningsdele, men de tekniske installationer er ikke omfattet af bygningssyn. Re-
gionens materiale viser, at de enkelte sygehusenheder har lovpligtige tilsyn af tekni-
ske installationer. Regionen har oplyst, at sygehusenhedernes tilsyn med installatio-
nerne udføres af tekniske medarbejdere med domænekendskab, der varetager den
daglige drift. Regionen har videre oplyst, at der således fastholdes en entydig ansvars-
fordeling, hvor de daglige brugere af bygningsmassen også er ansvarlige for priorite-
ring og finansiering af renovationsarbejderne samt har kendskab til løbende ombyg-
ninger og energiforbedringer. Regionen mener således, at regionen har overblik over
installationernes tilstand.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at sygehusenes tilsyn ikke udgør et bygningssyn,
idet de ikke er er tilrettelagt med henblik at registrere installationernes tilstand, og
idet de ikke udføres efter regionens (bygningsejers) standarder og med en fælles af-
rapportering.
36.
Region Midtjylland har haft regelmæssige bygningssyn.
Regionen har i undersø-
gelsesperioden gennemført bygningssyn i 2016 og i 2021.
Region Midtjyllands bygningssyn er delvist udført efter beskrevne standarder.
Byg-
ningssynet i 2016 blev foretaget af en ekstern rådgiver med udgangspunkt i regionens
kravspecifikation. Det fremgår heraf, at rådgiverne både skal registrere bygningsde-
lenes tilstand og behovet for vedligeholdelsesarbejder. Bygningssynet i 2021 blev fo-
retaget af de enkelte sygehuse med udgangspunkt i regionens fælles standarder, som
bygger på principperne fra bygningssynet i 2016. Regionens standarder er ikke for-
pligtende, men har karakter af anbefalinger til sygehusene om, hvordan de skal gen-
nemføre synet.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Region Midtjylland bør fastsætte klare, forplig-
tende standarder, så det er gennemsigtigt, hvad regionens bygningssyn omfatter på
sygehusene.
Region Midtjylland har delvist haft bygningssyn, der omfatter både udvendige byg-
ningsdele og tekniske installationer.
Det seneste bygningssyn i 2021 omfatter som
udgangspunkt både udvendige bygningsdele og tekniske installationer. Sygehusene
har dog haft mulighed for at foretage lokale prioriteringer af synets omfang. Det er
således ikke gennemsigtigt, i hvilket omfang bygningssynet omfatter fx de tekniske
installationer.
Region Midtjylland
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0024.png
18
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Region Midtjylland har oplyst, at det i forbindelse med bygningssynet blev fravalgt at
syne nye bygninger. Ligeledes blev bygninger, hvor der allerede er planlagt en omfat-
tende renovering eller ombygning, som udgangspunkt ikke synet.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Region Midtjylland således ikke har fuldt overblik
over, i hvilken grad bygningssynet har omfattet alle sygehusenes bygninger og tekni-
ske installationer, fx vand- og varmerør og ventilationskanaler.
Region Nordjylland
37.
Region Nordjylland har ikke haft regelmæssige bygningssyn.
Regionen har oplyst,
at sygehusene løbende fører tilsyn med bygningernes tilstand. Regionen har desuden
fået udarbejdet tilstandsrapporter som forberedelse til konkrete renoveringsprojek-
ter. Region Nordjylland foretager dog ikke regelmæssige besigtigelser og tilstandsre-
gistreringer efter en given plan.
Region Nordjylland har ikke udført bygningssyn efter beskrevne standarder.
Regio-
nen har oplyst, at det er medarbejderne på sygehusenes tekniske afdelinger, der står
for at føre løbende tilsyn med bygningerne. Der findes dog ikke formelle afrapporterin-
ger af disse tilsyn.
Region Nordjylland har ikke haft bygningssyn af hverken de udvendige bygningsdele
eller tekniske installationer.
2.3. Langsigtet planlægning af vedligeholdelse
38. Vi har vurderet, om hver region har en langsigtet planlægning af sygehusbygninger-
nes vedligeholdelse. Det har vi gjort ved at undersøge, om:
Regionen har overblik over bygningstilstanden.
Overblikket skal sikre, at regionen
har viden om, hvor nedslidte regionens sygehusbygninger er, og hvilke bygningsde-
le og installationer, der er mest nedslidte.
Regionen har beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdelse.
Beregninger-
ne bør baseres på registreringer af bygningernes og installationernes tilstand. Den-
ne del af undersøgelsen omhandler regionens beregninger af de langsigtede be-
hov for udgifter til større vedligeholdelsesarbejder, der skal genoprette nedslidte
dele af bygningerne.
Regionen har en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder, der bør udfø-
res på langt sigt, dvs. inden for de næste 5-10 år.
De prioriterede oversigter skal
hjælpe regionen med at sikre, at de vigtigste arbejder udføres i tide.
Regionen har regelmæssig opfølgning på, om vedligeholdsarbejderne gennemfø-
res.
Den regelmæssige opfølgning skal give regionen viden om, hvorvidt vedlige-
holdelsesarbejderne bliver udført i det planlagte tempo eller bliver udskudt.
39. Regionerne har i varierende grad langsigtet planlægning af sygehusbygningernes
vedligeholdelse.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0025.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
19
Tabel 3 viser resultatet af Rigsrevisionens gennemgang af regionernes langsigtede
planlægning af sygehusbygningernes vedligeholdelse.
Tabel 3
Regionernes langsigtede planlægning af vedligeholdelse
Region
Hovedstaden
Har regionen en langsigtet plan-
lægning af sygehusbygningernes
vedligeholdelse?
Har regionen overblik over bygnings-
tilstanden?
Har regionen beregninger af behovet
for udgifter til vedligeholdelse?
Har regionen en prioriteret oversigt
over vedligeholdelsesarbejder, der
bør udføres på langt sigt?
Har regionen regelmæssigt opfølg-
ning på, om vedligeholdelsesarbej-
derne gennemføres?
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgang af materiale fra regionerne.
Region
Sjælland
Region
Syddanmark
Region
Midtjylland
Region
Nordjylland
Vi gennemgår og uddyber vores undersøgelse og resultater i det følgende.
40.
Region Hovedstaden har overblik over bygningstilstanden.
Regionens renove-
ringsanalyse fra 2018 indeholder beregninger af bygningstilstanden for hele porteføl-
jen af sygehuse og for hver sygehusmatrikel. Det fremgår, at bygningsmassen har en
gennemsnitlig tilstandsgrad på 1,8 på en skala fra 0 til 3, hvor 0 er bedst. Det fremgår
også, at det især er bygningernes tekniske installationer, der er i dårlig stand. Det frem-
går bl.a., at gamle, nedslidte ventilationsanlæg og gamle, utætte rørinstallationer for
vand og varme udgør de største udfordringer.
Region Hovedstaden opdaterer løbende sit overblik over bygningstilstanden ved hjælp
af modelberegninger. Regionens beregninger viser, at bygningstilstanden forværres.
Region Hovedstaden har beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdelse.
Re-
gionens renoveringsanalyse fra 2018 tager udgangspunkt i et mål for den gennemsnit-
lige bygningstilstand, som er fastsat af regionen. Beregningerne viser, at det vil kræve,
at der ud over de eksisterende budgetter som minimum skal investeres 7,2 mia. kr.
over en 10-årig periode for at nå målet. Analysen indeholder også scenarier for, hvor-
dan det fremtidige behov for vedligeholdelse vil udvikle sig, hvis der ikke investeres nu.
Region Hovedstaden har en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder, der bør
udføres på langt sigt.
Regionen har en liste over potentielle vedligeholdelsesprojekter
og har derudover en projektplan for perioden 2022-2028, som er prioriteret med ud-
gangspunkt i eksplicitte prioriteringskriterier.
Region Hovedstaden
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0026.png
20
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Region Hovedstaden har regelmæssig opfølgning på, om vedligeholdelsesarbejderne
gennemføres.
Administrationen orienterer halvårligt regionsrådet og forretningsud-
valget i regionen om status på planen. Der orienteres i den forbindelse om årets forbrug
i forhold til det planlagte investeringsniveau og om, hvor mange vedligeholdelsesarbej-
der der forventes afsluttet eller forlænget i året.
Region Sjælland
41.
Region Sjælland har delvist overblik over bygningstilstanden.
Regionens rappor-
ter om bygningssyn indeholder beregninger af bygningstilstanden for hele regionens
bygningsmasse inkl. sygehuse, socialområdet mv. Rapporterne viser bygningstilstan-
den samlet set og fordelt på sygehusmatrikler, typer af bygningsdele mv. Det fremgår
af rapporten fra 2022, at bygningsmassen har en gennemsnitlig tilstandsgrad på 1,24
på en skala fra 0-3, hvor 0 er bedst. Det fremgår også, at bygningstilstanden er forvær-
ret siden 2018. Regionens overblik omfatter ikke tilstanden af de tekniske installatio-
ners føringsveje i bygningerne, fx rør til vand og varme. Vedligeholdelsesbehovet for
de tekniske installationer udgør en stor del af det samlede behov i andre regioner, og
særligt rørføring kan være en stor og dyr udfordring. Den manglende registrering af fø-
ringsvejene er derfor en væsentlig begrænsning af regionens overblik.
Region Sjælland har delvist beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdelse.
Det
fremgår af regionens rapport om bygningssyn fra 2022, at der er behov for at investere
ca. 830 mio. kr. over en 10-årig periode for at vedligeholde regionens sygehusbygnin-
ger og indhente et efterslæb. Regionens beregninger er baseret på, hvad det vil koste
at udføre de vedligeholdelsesarbejder, der er identificeret ved bygningssyn. Ifølge re-
gionens rapport ville en besigtigelse af føringsvejene sandsynligvis føre til en markant
stigning i investeringsbehovet.
Region Sjælland har en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder, der bør ud-
føres på langt sigt.
Oversigten omfatter arbejder, der bør udføres i perioden 2019-
2028. Oversigten kan sorteres efter sygehuse. Hvert sygehus’ oversigt kaldes af regio-
nen for en 10-årig vedligeholdelsesplan. Oversigten er prioriteret med udgangspunkt i
en række tekniske prioriteringskriterier. Boks 1 viser disse kriterier.
Boks 1
Region Sjællands tekniske prioriteringskriterier
1. Myndighedskrav, funktions- og værdibevarende tiltag samt serviceaftaler.
2. Risiko for følgeskader samt energibesparende foranstaltninger med en
tilbagebetalingstid på under 5 år.
3. Forebyggende vedligeholdelse, æstetik samt energibesparende foranstaltninger
med en tilbagebetalingstid på over 5 år.
4. Komfort, indeklima, arbejdsmiljø og tilgængelighed.
5. Brugerønsker og miljøtiltag.
Kilde:
Region Sjælland.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0027.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
21
Region Sjælland har delvist regelmæssig opfølgning på, om vedligeholdelsesarbejder-
ne gennemføres.
Regionen har fulgt op på forbruget af de centrale driftsbevillinger til
vedligeholdelse, og regionen pålægger desuden sygehusene at registrere i regionens
facility management-system, når arbejderne er gennemført. Det er således muligt at
trække informationer om, i hvilket omfang vedligeholdelsesarbejderne bliver udført.
Regionen har dog ikke en procedure, der sikrer, at regionen udtrækker og forholder
sig til viden om, hvorvidt arbejderne bliver udført.
42.
Region Syddanmark har ikke et overblik over bygningstilstanden.
Regionen base-
rer sin vedligeholdelsesplanlægning på 2 forhold. Det første forhold er, at regionen i
2015 vurderede, at 75 % af bygningsmassen havde et middel tilstandsniveau eller hø-
jere. Det andet forhold er, at regionen siden 2015 har haft en årlig central bevilling til
udvendig bygningsvedligeholdelse, som ifølge regionens beregninger er tilstrækkelig
til at vedligeholde og forbedre bygningernes tilstand givet bygningsmassens størrel-
se og regionens oprindelige vurdering af tilstanden. Regionens metode til at skabe
overblik omfatter ikke bygningernes tekniske installationer.
Region Syddanmarks vurdering af, at tilstanden i 2015 var middel eller høj for 75 % af
bygningerne, var ikke baseret på data for bygningernes tilstand. Regionen har i forbin-
delse med undersøgelsen ikke fremlagt grundlaget for vurderingen. Regionen har i ste-
det henvist til, at regionsrådet har godkendt regionens metode, og at håndteringen af
udvendig bygningsvedligeholdelse gennem alle årene er baseret på løbende besigti-
gelse og dialog med sygehusenhederne.
Rigsrevisionen bemærker, at det ikke giver et overblik over bygningernes tilstand, at
regionen har afsat en årlig bevilling til vedligeholdelse. Ligeledes fører regionens løben-
de besigtigelser og dialog ikke til systematisk registrering af bygningernes tilstand.
Rigsrevisionen finder således ikke, at Region Syddanmark har et samlet, dokumente-
ret overblik over sine bygningers tilstand, hvilket en stor bygningsejer ellers bør have.
Region Syddanmark har delvist beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdel-
se.
Regionen har i 2015 beregnet, hvor stor den årlige bevilling til udvendig vedligehol-
delse skal være frem til 2020 for at sikre, at bygningstilstanden løbende forbedres.
Beregningen tager udgangspunkt i regionens vurdering af bygningernes tilstand og i,
hvor mange kroner pr. kvadratmeter det ifølge en anerkendt prisdatabase for byggeri
koster at vedligeholde sygehusbygninger på middel eller højt niveau. Regionens vurde-
ring af bygningstilstanden var dog ikke baseret på data om bygningernes tilstand (jf.
ovenfor). Derudover indgår behovet for udgifter til vedligeholdelse af tekniske instal-
lationer ikke i regionens beregninger.
Region Syddanmark har ikke en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder,
der bør udføres på langt sigt.
Regionen har oversigter over de vedligeholdelsesarbej-
der, som regionen finansierer ved sin årlige bevilling til udvendig bygningsvedligehol-
delse. Oversigterne har et tidsperspektiv på op til 5 år, men det fremgår ikke, om ar-
bejderne er udvalgt ud fra en større, prioriteret pulje af potentielle arbejder. Regionen
har ikke oversigter over vedligeholdelsesarbejder, der bør udføres på bygningernes
tekniske installationer.
Region Syddanmark
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0028.png
22
| Regionernes styring af vedligeholdelse
Regionen har i perioden 2019-2021 givet flere centrale tillægsbevillinger til renovering
af tekniske installationer. Det fremgår af regionens materiale, at regionen i 2019 kon-
staterede, at sygehusenes anmodninger om at få del i tillægsbevillingerne var af vari-
erende karakter og gav et uensartet grundlag for tildeling af centrale midler. Det frem-
går videre, at regionen identificerede, at der var behov for et overblik over renoverings-
behovet på sygehusene, som kan bruges som grundlag for den løbende politiske prio-
ritering af midler. Regionen har ikke efterfølgende udarbejdet dette overblik. Regio-
nen har oplyst, at den efterfølgende har vurderet, at den samlet set har det nødven-
dige overblik på nuværende tidspunkt, og at regionen derfor ikke har igangsat en ny
større tværgående analyse af de enkelte sygehuses vedligeholdelsesstand.
Region Syddanmark har oplyst, at regionen ikke anerkender Rigsrevisionens præmis
om, at der bør foreligge prioriterede oversigter over vedligeholdelsesarbejder på langt
sigt for at kunne løse vedligeholdelsesopgaven tilfredsstillende. Regionen vurderer,
at regionen sammen med sygehusene har en tilstrækkelig indsigt i, hvad der skal ved-
ligeholdes, og hvad der haster. Regionen har også oplyst, at vedligeholdelse af tekni-
ske installationer påhviler de respektive sygehuse, og at der ikke er behov for priori-
tering på tværs af sygehusenhederne.
Rigsrevisionen er af den opfattelse, at Region Syddanmark som bygningsejer bør ha-
ve et dokumenteret grundlag for sin prioritering af, hvilke større vedligeholdelsesar-
bejder der skal gennemføres hvornår.
Region Syddanmark har delvist regelmæssig opfølgning på, at vedligeholdelsesar-
bejderne gennemføres.
Regionen følger op på forbruget på sin pulje til udvendig byg-
ningsvedligeholdelse, men ikke på gennemførelsen af de planlagte arbejder. Regio-
nen har desuden oplyst, at der ikke foretages en særskilt opfølgning på forbruget af
regionens tillægsbevillinger til renovering af tekniske installationer. Det skyldes bl.a.,
at bevillingerne frigives på baggrund af en efterfølgende kvalificering af projekterne
og tilbud fra leverandører.
Region Midtjylland
43.
Region Midtjylland har delvist overblik over bygningstilstanden.
Regionens rap-
port om bygningssyn i 2021 giver overblik over regionens behov for udgifter til vedli-
geholdelse samlet og fordelt på sygehusmatrikler, typer af bygningsdele mv. Regio-
nen har oplyst, at regionen af formidlingsmæssige hensyn har valgt at fokusere afrap-
porteringen på udgiftsbehovet frem for på bygningernes tilstandsgrader. Rapporten
giver dog kun et delvist overblik over bygningstilstanden, idet sygehusene ved byg-
ningssynet i 2021 har foretaget lokale prioriteringer af synets omfang.
Region Midtjylland har delvist beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdelse.
Regionens rapport om bygningssyn i 2021 viser beregninger af et samlet behov for
udgifter til vedligeholdelse i regionen og på hver sygehusmatrikel. Beregningerne er
baseret på, hvad det vil koste at udføre de vedligeholdelsesarbejder, som er identifi-
ceret ved bygningssynet. Beregningerne viser et udgiftsbehov på 450 mio. kr. til sy-
gehusbygninger. Beregningerne viser også, at 60 % af regionens samlede udgiftsbe-
hov til vedligeholdelse af bygninger vedrører tekniske installationer. Udgiftsbehovet
til de udvendige bygningsdele er større end ved bygningssynet i 2016. Det tyder på, at
bygningstilstanden er under forværring. Regionen kender ikke udviklingen af tilstan-
den på de tekniske installationer, da disse først er omfattet af bygningssynet fra 2021.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0029.png
Regionernes styring af vedligeholdelse |
23
Regionen har ikke fuldt overblik over, i hvilket omfang sygehusene har gennemført
bygningssyn i 2021 på alle bygninger og installationer.
Region Midtjylland har en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder, der bør
udføres på langt sigt.
Oversigterne findes i regionens facility management-system.
Figur 3 viser et udsnit heraf.
Figur 3
Udsnit af Region Midtjyllands oversigt over vedligeholdelsesarbejder
Kilde:
Region Midtjylland.
Region Midtjylland har delvist regelmæssig opfølgning på, at vedligeholdelsesarbej-
derne gennemføres.
Regionen har givet en række anlægningsbevillinger til arbejder,
der er identificeret ved bygningssynet i 2016, og regionen gør regelmæssigt status på,
om disse anlægsbevillinger bliver brugt. Regionen har desuden oplyst, at den registre-
rer gennemførelsen af vedligeholdelsesarbejder i sit facility management-system, og
at det således vil være muligt at lave udtræk fra systemet for at få overblik over ud-
førte og udestående vedligeholdelsesarbejder. Regionen har dog ikke procedurer for
opfølgning på, om de planlagte vedligeholdelsesarbejder bliver udført.
44.
Region Nordjylland har ikke overblik over bygningstilstanden.
Regionen har ikke
tilstandsdata til at skabe et sådant overblik. Regionen har oplyst, at sygehusene lø-
bende vurderer bygningstilstanden, og at regionen får indsigt i tilstanden, når sygehu-
sene beder om bevillinger til genopretningsprojekter på anlægsbudgettet.
Region Nordjylland har ikke beregninger af behovet for udgifter til vedligeholdelse,
en prioriteret oversigt over vedligeholdelsesarbejder, der bør udføres på langt sigt,
eller opfølgning på gennemførelsen af disse arbejder.
Rigsrevisionen, den 3. november 2022
Birgitte Hansen
Region Nordjylland
/Mads Nyholm Jacobsen
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2
|
Metodisk tilgang.. Metodisk tilgang
|
1.
24
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om regionerne har styret opgaven med
at vedligeholde deres sygehusbygninger tilfredsstillende. Derfor har vi undersøgt:
om regionerne har fyldestgørende retningslinjer for vedligeholdelse af deres sy-
gehusbygninger
om regionerne har tilstrækkelige bygningssyn af deres sygehusbygninger
om regionerne har en langsigtet planlægning af sygehusbygningernes vedligehol-
delse.
I undersøgelsen indgår Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Region Midtjylland og Region Nordjylland. Vi har undersøgt, i hvilken grad hver region
opfylder undersøgelsens kriterier. Det har vi gjort, fordi det er den enkelte region, som
er ansvarlig for at varetage sine opgaver og at tage skyldige økonomiske hensyn. Vi
sammenfatter dog i nogle tilfælde vores resultater for alle regioner.
Undersøgelsen omhandler perioden januar 2016 - medio 2022. Denne afgrænsning
er begrundet i, at regionerne fik afdækket deres efterslæb på vedligeholdelse i en kon-
sulentanalyse i 2014. Vi vurderer, at regionerne fra 2016 har haft mulighed for at rea-
gere på rapportens resultater og arbejde systematisk med vedligeholdelse af deres
sygehusbygninger.
Undersøgelsens revisionsbevis bygger på gennemgang af regionernes egne dokumen-
ter og fremvisninger af deres it-systemer til facility management.
Vi har desuden holdt møder med repræsentanter fra regionerne for at uddybe vores
forståelse af deres styring af vedligeholdelse. Vi har også holdt møder med relevante
interessenter på området, nærmere bestemt:
Sundhedsministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
FRI
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Danske Regioner
Bygningsstyrelsen
Riksrevisjonen (den norske rigsrevision).
Vi har endvidere indhentet og analyseret forskellige kvantitative data til baggrunds-
afsnittet.
Vi har til undersøgelsen inddraget en ekspert i facility management fra DTU til at kva-
lificere undersøgelsens kriterier og analyse.
Nedenfor beskrives undersøgelsens kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Metodisk tilgang |
25
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring
på forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i
Rigsrevisionen med relevante kompetencer. Vi har derudover fået sparring under-
vejs i undersøgelsesforløbet fra ovennævnte ekspert i facility management fra DTU.
Dokumentgennemgang og analyse
Vi har bedt regionerne om at sende relevant materiale, der viser deres styring af ved-
ligeholdelsen af sygehusbygningerne. Regionerne er organiseret forskelligt, og det er
forskelligt, hvilke dokumenter der er er relevante for at undersøge styringen i hver re-
gion.
For at undersøge, om regionerne har fyldestgørende retningslinjer for vedligeholdel-
se af sygehusbygninger, har vi bedt om at få deres eventuelle retningslinjer for vedli-
geholdelse, og vi har bedt om økonomiske styringsdokumenter, som kan indeholde
beskrivelser af opgavefordelingen med hensyn til bygninger. Vi har desuden bedt re-
gionerne om at demonstrere, hvordan de bruger deres facility management-syste-
mer til at styre vedligeholdelsen. Vi har gennemgået dokumenterne med henblik på
at vurdere:
om regionerne har beskrivelser af opgavefordelingen mellem regionens centrale
niveau og sygehusene med hensyn til vedligeholdelse
om der inden for hver region er fælles standarder for vedligeholdelse.
For at undersøge, om regionerne har haft tilstrækkelige bygningssyn af deres sygehus-
bygninger, har vi bedt om at få dokumentation for deres bygningssyn, herunder afrap-
porteringer af bygningssyn, udtræk af registreringer, der er foretaget i forbindelse med
bygningssyn, og retningslinjer eller kravspecifikationer for bygningssyn. Vi har gennem-
gået dokumenterne med henblik på at vurdere:
om regionernes bygningssyn har været regelmæssige
om regionernes bygningssyn er udført efter beskrevne standarder
om regionernes bygningssyn som minimum omfatter udvendige bygningsdele og
tekniske installationer i sygehusbygningerne.
For at undersøge, om regionerne har langsigtet planlægning af sygehusbygningernes
vedligeholdelse, har vi bedt om at få dokumenter, der viser, hvordan regionerne har
overblik over deres bygningers tilstand og vedligeholdelsesbehov, og vi har bedt om
at få regionernes planer for vedligeholdelse, beskrivelser af procedurer og priorite-
ringskriterier for vedligeholdelse, opgaveoversigter, opfølgningsdokumenter mv. Vi
har gennemgået, om dokumenterne indeholder:
et overblik over bygningstilstanden på regionens sygehuse
beregninger af regionens samlede langsigtede udgiftsbehov til vedligeholdelse
prioriterede oversigter over kommende vedligeholdelsesarbejder
regelmæssig opfølgning på, om arbejderne bliver gennemført.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
26
| Metodisk tilgang
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter fra regionerne, bl.a.:
retningslinjer for bygningsvedligeholdelse, ejendomsstrategier, regler for byggeri,
byggeregulativer mv.
budgetter, strategier, delegerings- og kompetencefordelingsregler mv.
oversigter over vedligeholdelseseftersyn, projektbeskrivelse om forebyggende ved-
ligeholdelse mv.
retningslinjer, standarder og/eller kravspecifikationer for bygningssyn
rapporter om bygningssyn, analyse af renoveringsbehov, oversigter over vedlige-
holdelsesopgaver, indstillinger om udmøntning af puljer til vedligeholdelse mv.
udtræk fra facility management-systemer med registreringer af bygningsdele, ved-
ligeholdelsesopgaver mv.
investeringsplaner, budgetaftaler, referater fra udvalgte regionsrådsmøder
statusrapporter til regionsråd, anlægsopfølgninger mv.
referater af styregruppemøder mv. vedrørende vedligeholdelse
korrespondance mellem sygehuse og regioner om vedligeholdelse.
Vi har desuden fået fremvist regionernes digitale facility management-systemer og
fået forklaret, hvordan de bruges til at registrere og planlægge vedligeholdelsesopga-
ver.
Kvantitative data
Vi har i baggrundsafsnittet inddraget en række kvantitative data for at beskrive regio-
nernes bygningsvedligeholdelse.
Værdien af regionernes sygehusbygninger
Vi har opgjort den bogførte værdi af regionernes sygehusbygninger med udgangspunkt
i regionernes regnskaber for 2021. Vi har med udgangspunkt i regnskabernes balance
beregnet værdien af regionernes bygninger på sundhedsområdet. Region Nordjylland
viser værdien af sine grunde og bygninger samlet. Vi har derfor medtaget den samlede
værdi af disse på sundhedsområdet.
Beregningen viser, at regionerne har bygninger på sundhedsområdet for 36 mia. kr.
(2021-priser). Vi vurderer, at sygehusbygningerne udgør langt størstedelen af denne
værdi. Vi har ikke medregnet værdien af regionernes anlægsaktiver under opførelse
på sundhedsområdet. Disse udgør sammenlagt 31 mia. kr. (2021-priser).
Regionernes investeringer i nye bygninger
Oplysning om værdien af regionernes byggerier med tilskud fra Kvalitetsfonden ba-
serer vi på Sundhedsministeriets rapportering pr. 1. kvartal 2022 (Status for de kvali-
tetsfondsstøttede sygehusbyggerier) til Folketingets Sundsudvalg.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Metodisk tilgang |
27
Regionernes eksisterende sygehusbygningsmasse
Vi har anvendt data fra Danmarks Statistik til at skabe overblik over areal og opførel-
sesår for regionernes eksisterende sygehusbygninger. Vores opgørelser er baseret
på Danmarks Statistiks
Bygningsopgørelsen,
som er baseret på data fra kommuner-
nes BBR-registreringer. Vi har fået et særligt udtræk fra Danmarks Statistik med va-
riablene: område, anvendelse, ejerforhold, opførelsesår, bygninger og areal for året
2022. Arealet er opgjort ud fra typerne: etageareal, tageetageareal, kælderareal, bo-
ligareal og erhvervsareal.
Vi har baseret vores beregninger på bygningsareal, som ejes af regionerne, og som
anvendes til sygehusdrift (somatisk og psykiatrisk). Vi har således medregnet poster
med ejerforholdet
”Region” og anvendelserne ”Hospital og Sygehus” og ”Hospital, sy-
gehjem o.l.”
men ikke ”Hospice, behandlingshjem o.l.”, ”Sundhedscenter, fødeklinik
o.l.”
eller ”Anden bygning til sundhed”. Vi har endvidere baseret vores beregninger på
summen af arealtyperne: etageareal, tagetageareal og kælderareal. Vi har gjort dette,
idet vi antager, at der er vedligeholdelsesbehov forbundet med alle 3 arealtyper.
Ud af det samlede beregnede areal anvendes 89,4 % til erhverv (dvs. sygehusdrift),
0,3 % til boliger, og 10,3 % anvendes til andre formål såsom lofts- og opbevaringsrum
og parkeringskældre.
Vi har for hver region sammenlagt arealet af de relevante poster og dermed fået et
samlet bygningsareal. Vi har desuden opgjort bygningsmassens gennemsnitlige op-
førelsesår. Dette har vi gjort ved for hver post at gange areal og opførelsesår, lægge
resultatet for alle poster sammen og derefter dividere med det samlede areal. Resul-
tatet viser således opførelsesåret for den gennemsnitlige sygehuskvadratmeter i re-
gionen.
Vi har beregnet andelen af den sygehusmasse, som er over 10 år gammel, ved at be-
regne arealet af bygninger med opførelsesår til og med 2011 og dividere dette med
det samlede areal af de bygninger, hvor der i statistikken er opførelsesår. Vi har såle-
des ikke medtaget arealer uden opførelsesår i beregningen.
Opgørelserne af bygningsmassens gennemsnitlige opførelsesår og af, hvor stor en an-
del, som er over 10 år gamle, er forbundet med en vis usikkerhed. Det skyldes, at der
mangler opførelsesår for 11 % af regionernes sygehuskvadratmeter i statistikken. Usik-
kerheden gælder især for Region Hovedstaden, hvor der mangler opførelsesår for 18 %
af bygningsmassen, og Region Midtjylland, hvor der mangler opførelsesår for 14 % af
bygningsmassen. For hver af de øvrige 3 regioner mangler der opførelsesår for 4 % af
bygningsmassen.
Regionernes sygehusbygninger under opførelse
Vi har opgjort omfanget af de byggerier, der er støttet af Kvalitetsfonden, med ud-
gangspunkt i Sundhedsministeriets årsrapportering fra december 2021 (Status for de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier) til Folketingets Finansudvalg og Folketin-
gets Sundhedsudvalg. Rapporten indeholder angivelser af hvert byggeris omfang (ny-
byggeri/ombygning) og forventede ibrugtagning. Vi har beregnet byggeriernes sam-
lede omfang af nybyggeri og ombygning.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2
|
Ordliste.. Ordliste
|
1.
28
| Metodisk tilgang
Opgørelsen viser, at regionerne medio 2022 har ibrugtaget ca. 700.000 m², og at de
forventer at ibrugtage yderligere ca. 900.000 m².
Vi har desuden opgjort omfanget af de regionalt finansierede byggerier med udgangs-
punkt i Danske Regioners hjemmeside GodtSygehusbyggeri.dk, hvor regionernes ak-
tuelle byggerier fremgår, typisk med angivelse af byggeareal. Opgørelsen viser, at re-
gionerne forventer at ibrugtage ca. 400.000 m² frem mod 2030. Opgørelsen er dog
forbundet med væsentlig usikkerhed.
Regionernes udgifter til sundhedsområdet
Vi har opgjort regionernes nettodriftsudgifter til sundhedsområdet ved brug af data
fra Statistikbanken (Danmarks Statistik) i regnskabsstatistikken for regioner.
Vi har i REG11 valgt at få vist nettoudgifter i 2021 på drift på hovedkonto 1 (Sundhed) i
løbende priser for hele landet. Dette viser, at regionerne har haft nettodriftsudgifter
til sundhed på 125,3 mia. kr. (2021-priser). Vi har desuden valgt at få vist udgifter ekskl.
beregnede omkostninger på anlæg på hovedkonto 1 (Sundhed) i løbende priser for he-
le landet. Dette viser, at regionerne i 2021 havde bruttoanlægsudgifter på 8,4 mia. kr.
(2021-priser).
Vi har dertil i REG31 valgt hovedfunktionerne somatiske sygehuse 1.10.01 og psykiatri-
ske sygehuse og afdelinger 1.10.02 (driftskonti, netto, løbende priser i 2021). Dette vi-
ser, at regionerne havde nettodriftsudgifter på somatiske sygehuse for 81,6 mia. kr.
(2021-priser) og på psykiatriske sygehuse og afdelinger for 9,8 mia. kr. (2021-priser).
Standarderne for offentlig revision
45. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen,
for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggen-
de revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0035.png
Ordliste |
29
Bilag 2. Ordliste
Anlægsramme
Den øvre grænse for regionernes forbrug på udgifter til fx byggeprojekter og større vedligeholdelsesar-
bejder. Anlægsrammen fastlægges i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og Danske Regioner.
Et bygningssyn resulterer i en tilstandsregistrering, fx i form af en tilstandsrapport med en oversigt over,
hvilke vedligeholdelsesarbejder der bør udføres hvornår. Et bygningssyn foretages fx af bygningsejer.
Den øvre grænse for regionernes forbrug på udgifter til fx lønninger og køb af varer og tjenester. Ram-
men for de regionale driftsudgifter fastsættes i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og Danske
Regioner med udgangspunkt i budgetlovens regionale delloft for sundhedsområdet og regionale delloft
for driftsudgifter til regional udvikling.
De nødvendige investeringer på et givet tidspunkt for at hele bygningsmassen som minimum bringes
op til den opretningstilstand, som fx bygningsejer har valgt. I Danske Regioners analyse fra 2014 af
regionernes behov for investeringer på sundhedsområdet er opretningstilstanden sat til en tilstand,
hvor bygningens dele er intakte, og funktionen er som beskrevet, men der er begyndende slid og syn-
lige skader (kun kosmetiske skader).
Et it-system til ejendomsdrift (facility management).
Bygningssyn
Driftsramme
Efterslæb
Facility management-
system
Forebyggende vedlige-
holdelse
Følgeskade
Aktiviteter, der foretages som led i den løbende drift af bygningerne for at forebygge nedslidning mv.,
fx at male vinduers træværk eller at føre eftersyn med tekniske installationer i bygningerne.
En skade, der er opstået som en afledt virkning af en tidligere skade, en fejl eller et uheld. Fx kan et be-
skadiget tag, som ikke udbedres, føre til, at det regner ind, så der opstår råd i underliggende konstruk-
tioner.
Dækker over behandlingen af bygningers indvendige flader såsom oppudsning eller maling af lofter og
vægge eller lakering og udskiftning af gulvbelægning.
En fælles betegnelse for de bygningsdele, der adskiller indeklimaet fra påvirkning af vind og vejr. Disse
bygningsdele er tag, ydervægge, vinduer, yderdøre mv.
Beskriver standarderne for et bygningssyn, sådan som bygningsejeren ønsker bygningssynet udført.
Kravspecifikationen indeholder fx oplysninger om, hvilke bygninger der skal synes, hvordan bygninger
skal tilstandsvurderes, hvilke faglige kvalifikationer den ansvarlige for bygningssynet skal have, og hvil-
ken tilstandsskala der skal anvendes.
En statslig fond til medfinansiering af investeringer i en ny sygehusstruktur. Fonden blev etableret som
led i den daværende regerings kvalitetsreform fra 2007. Den økonomiske ramme for projekterne blev
fastlagt i finansloven for 2009. Der blev afsat en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (2009-priser).
Heraf bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr., og regionerne bidrager med 16,4 mia. kr.
Grundstykke med op til flere sygehusbygninger.
Somatiske sygehuse varetager avancerede sundhedsfaglige opgaver, som vedrører menneskets fysi-
ske tilstand. På psykiatriske sygehuse behandles børn, unge og voksne med udviklingsmæssige for-
styrrelser og sygdomme. Somatiske og psykiatriske sygehuse adskiller sig fra sundhedshuse, som fo-
retager mindre avancerede opgaver som forebyggelse, behandling, pleje og rehabilitering.
Indvendig vedligeholdelse
Klimaskærm
Kravspecifikation for
bygningssyn
Kvalitetsfonden
Sygehusmatrikel
Somatiske og psykiatriske
sygehuse
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Beretning 6/2022 fra Statsrevisorerne om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
2642755_0036.png
30
| Ordliste
Teknisk installation
Installation i bygningen, der tjener dens funktion, fx vandforsyning, varmeanlæg, køleanlæg, ventilations-
anlæg, belysning, elektricitet og elevatorer.
Vedligeholdelse af bygningens udvendige bygningsdele såsom tage og tagbeklædning, facader, udven-
dige trapper og døre samt vinduer.
Udvendig vedligeholdelse