Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2662930_0001.png
Foretræde for sundhedsudvalget
Regeringen har sammen med Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti i december
2021 indgået en aftale om at arbejde for en udvidelse af Københavns Lufthavn.
1
Københavns
Lufthavne er en af de mest bynære lufthavne i Europe, og vi er mange børnefamilier, som bor i
området. Allerede med den nuværende aktivitet i Københavns Lufthavn har vi som naboer store
bekymringer for støj, luftforurening og sundhedskonsekvenserne af dette.
Vi er en gruppe borgere på Amager - fra Københavns Kommune, Tårnby og Dragør kommuner, som
har startet en borgergruppe mod udvidelsen af Københavns Lufthavn -
CPH uden udvidelse.
Støj:
WHO har kritiseret de danske støjgrænser, og mener, at støj over 53 db potentielt er
sundhedsskadeligt. De danske generelle støjgrænser er på 58 db, men det er kun vejledende. Og bor
man, som vi gør, tæt ved en lufthavn er vi ikke garanteret, at disse grænser overholdes. Om natten
er f.eks. en max grænsen på 80 db, hvilket er meget højt, da det kan forstyrre søvnen. Støj fra det
kan medføre stress, søvnforstyrrelse, dårlig mental sundhed og nedsat hjernefunktion og
indlæringsvanskeligheder hos børn. Samtidig øger det risikoen for blandt andet hjerte-kar-
sygdomme, type 2 diabetes og forhøjet blodtryk i en sådan grad, at 16.000 europæere ifølge WHO
hvert år dør som følge af trafikstøj.
2
Kræftens Bekæmpelse har fokus på at støj har
helbredskonsekvenser f.eks. i form af kræft, diabetes og hjertekar sygdomme.
3
En undersøgelse fra
RUC viser at støj kan lede til demens.
4
Luftforurening:
13 medarbejdere i lufthavnen har fået anerkendt kræft som arbejdsskade og partiklerne kan sprede
sig mange kilometer til de omliggende boligområder.
5
Både dansk og international forskning peger
på, at luftforurening har alvorlige helbredseffekter, bl.a. for tidlig død, astma og bronkitis, udvikling
af lungecancer og hjertekarsygdom mm.
6
Forskning viser, at særligt børn er udsatte ift
påvirkningerne fra luftforurening. Nyere forskning viser, at luftforurening kan medføre nedsat
fødselsvægt
7
, hæmmet udvikling af lungefunktion hos børn og unge, allergi, og der er også forskning
som viser en potentiel sammenhæng mellem luftforurening og autisme i Danmark,
8
og at
luftforurening øger risikoen for kroniske sygdomme hos børn.
9
WHO anbefaler at halvere grænseværdierne
10
for PM2,5 fra 10 til 5 µg/m
3
– EU’s grænseværdi er 25
µg/m
3
. Mens værdierne for kvælstofdioxid (NO2) på 40 µg/m3
som også er EU's grænseværdi
nu
reduceres til blot 10 µg/m3. For PM2,5 var lufthavnens udledning i 2019 10 10 µg/m3 og dermed
1
https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2021/dec/ny-aftale-om-rammer-for-udvikling-af-koebenhavns-lufthavn-
?fbclid=IwAR1byHhPskWbODo74y-PJjZtqU_0GloBc6UpveynvG0FYKWu6GcDRLHapSo
2
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/dine-oerer-sover-aldrig-her-er-din-guide-til-bedre-lyd-i-hverdagen,
https://www.tv2lorry.dk/artikel/stoejforsker-meget-stoej-kan-oege-risikoen-kraeft,
3
https://www.cancer.dk/nyheder/presseklip/5498/
4
https://ruc.dk/nyheder/ny-forskning-trafikstoej-oeger-risikoen-demens
5
https://www.information.dk/debat/2020/01/udvidelsen-koebenhavns-lufthavn-sundhedsskadelig-200000-amagerkanere
6
https://mst.dk/media/89719/dce_statusrapport.pdf
7
https://www.theguardian.com/environment/2019/sep/17/air-pollution-particles-found-on-foetal-side-of-placentas-
study?fbclid=IwAR3r1gWcbqOZOjF7sklrvvUqVeSvWlnINwb2EEnBJKiR_WSGU5BKzq39bL0
8
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6474375/
https://ing.dk/artikel/luftforurening-oeger-boerns-risiko-kroniske-sygdomme-
244169?fbclid=IwAR2YCsF7jT9HAOUMNJtwRXNn0mXOueX5_2FdjKl4yzXhjZTBsWHe3OHZDfw
9
https://ing.dk/artikel/luftforurening-oeger-boerns-risiko-kroniske-sygdomme-244169?fbclid=IwAR052fFxaWhLEy-
FgTXRdC1nKkSDyveb6JoXOcfiIgMBRelNuw6tW8hkrnU
10
https://ugeskriftet.dk/nyhed/who-saenker-graensevaerdier-forurenende-luftpartikler-med-op-til-75-
procent?utm_campaign=&utm_medium=Journalist&utm_source=Newsletter&fbclid=IwAR2N0MEa8UAAbBYzjPnBYi2zUNvcqNDGrlWaHvJ
8p1qu3JJWiS7oc-OklfE
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Henvendelse fra borgergruppen CPH uden udvidelse vedr. foretræde om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn
2662930_0002.png
dobbelt så høj som WHOs nyeste anbefalinger. Ligeledes var lufthavnens udledning af kvælstofdioxid
(NO2) over 10 µg/m3 som anbefales af WHO. En ny undersøgelse af luftforureningen i København,
som er lavet i samarbejde med Google og universiteter i Århus og Utrecht, viser, at store dele af
Amager er kraftigt forurenet med ultrafine partikler, som især stammer fra fly.
11
Målingerne er lavet
inden corona-krisen og koncentrationen af ultrafine partikler er værst i områderne nær Københavns
Lufthavn, som ligger langt over niveauet i andre dele af byen. Efter at google målingerne viste høj
koncentration af ultrafine partikler, har lufthavnens egne målinger vist, at de nogle måneder er
dobbelt så høje koncentrationer som på HC Andersens Boulevard.
12
Kåre Press fra Rådet for Grøn
Omstilling har lavet målinger ved Amager Museet, som også viser en dobbelt så høj koncentration af
partikler som ved HC Andersens Boulevard.
13
Vi vil gerne særligt henlede udvalgets opmærksomhed på:
-
Nødvendigheden af uvildige permanente målinger af luftforurening (placering af en
luftforureningsmåler ligesom der er ved HC Andersens Boulevard)
-
Nødvendigheden af uvildige permanente målinger af støj foretaget af
Miljøministeriet/Miljøstyrelsen
-
At der må iværksættes indsatser for at reducere støj og luftforurening omkring lufthavnen
-
Nødvendigheden af få lavet grundige undersøgelser af mulige eksisterende
sundhedskonsekvenser for børn og voksne i områderne omkring lufthavnen. Spørgsmål til
sundhedsministeren peger bl.a. på at der mangler information, som belyser en eventuel
overrepræsentation af astma blandt børn og voksne eller en overrepræsentation af for
tidligt fødte børn i områderne omkring Københavns Lufthavn.
14
Baggrund om udvidelsesplanerne og støj
Hele grundlaget for udvidelsen af CPH henføres til Luftfartsloven §57 stk. 2 nr. 6 om CPHs
forpligtelser til at sikre den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik
15
. Men CPH’s
egne tal angiver, at passagertilvæksten sker blandt transitpassagerer og ikke blandt de øvrige
passagerer. Derfor mener vi ikke, at udvidelsen kan retfærdiggøres med henvisning til den
nødvendige kapacitet og kritisk infrastruktur for Danmark. Lufthavnen skriver flere steder, at de er
nødt til at udvide for at kunne være grønne og henfører dette til at nyere fly kræver andre og større
standpladser. Men fra flere sider kritiseres lufthavnens forsøg på at skabe en fortælling om en grøn
omstilling.
16
Støjgrænsen for CPH om dagen opgøres over 24 timer
17
. Der er en max grænse for gennemsnittet for
hele døgnet (TDENL) på 147,4 dB. Om natten (fra kl. 23 til 06) er der en max grænse på 80 dB. At
støjen udregnes som et gennemsnit over et døgn, beskrives af en medarbejder hos Miljøstyrelsen,
som at få en lussing og så et døgn senere bliver spurgt om, hvor ondt det gjorde, når man ser på hele
døgnet! Til sammenligning opgøres støjen fra Københavns Metrocityring hvert 10. minut. Det
betyder, at CPH i princippet må forårsage kraftige støjgener på eksempelvis 80 decibel i mange timer
hver dag så længe gennemsnittet over et døgn ikke overstiger den tilladte gennemsnitlige grænse.
11
https://cphsolutionslab.dk/news/nye-maalinger-af-den-koebenhavnske-luftkvalitet-viser-hoejt-niveau-af-ultrafine-partikler
12
http://avisen2770.dk/visavis.asp?pdf=20210907&fbclid=IwAR26RMJpg0lbSyIvgncNKkVEi075EO9fSODC7T357ClwX6ahP4a38xv_w0Q
13
14
https://bevarjordforbindelsen.dk/wp-content/uploads/2021/12/Kaare-Press-Kristensen.pdf
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/SUU/spm/420/index.htm
15
Side 6 i Masterplanen
16
https://www.altinget.dk/transport/artikel/groen-konsulent-til-lufthavnsdirektoerer-jo-vi-kommer-til-at-flyve-
mindre?fbclid=IwAR22a7R2ygmJTELTqm1vzNEylP9wl3X47oGLn11gk_z1nccefpa--uXe2QI
17
Vejledning om støjgrænser lufthavne:
https://mst.dk/luft-stoej/stoej/stoejgraenser/graensevaerdier-flyvepladser/
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Henvendelse fra borgergruppen CPH uden udvidelse vedr. foretræde om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn
2662930_0003.png
Fragtflyvninger sker hovedsagelig om natten med ældre fly, som støjer mere. Støjen måles via 12
målestationer på lufthavnens område og i beboelsesområderne lige omkring lufthavnen.
18
80 db er
meget højt og vil med stor sandsynlighed forstyrre søvnen for naboer til lufthavnen også udenfor
støjzonen. I området bor der mange børnefamilier, hvor natteperioden i praksis ikke er 23-06. Selv
om 80 db som max er meget højt, så giver det dog os borgere en mulighed for at påpege, når
grænserne overskrides. Der er en revision i gang af vejledningen for støj fra flyvepladser, hvor det
foreslås også at gøre støjberegningerne om natten til et gennemsnit.
19
Dette mener vi er kritisabelt,
da max grænsen
som et minimum - giver os borgere en mulighed for at påpege overskridelser,
hvilket et beregnet gennemsnit ikke gør. Andre lufthavne i Europa har et forbud mod flytrafik om
natten. Dette gælder bl.a. Hamborg og Frankfurt.
18
19
https://www.cph.dk/om-cph/miljo/stoj/hvilke-krav-er-der-til-stoj/krav-til-stojniveau-i-natperioden
https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2022/aug/hoering-af-udkast-til-tillaeg-til-miljoestyrelsens-vejledning-om-stoej-fra-
flyvepladser-og-udkast-til-miljoevurdering/?fbclid=IwAR0wLVOVevQ0ku4TF8IBKE4yg2JrtzgHWkyrFl-v776WY7Px_jYVapQZFbE