Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2659793_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato:
1. februar 2023
Grund- og Nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om
EU´s globale sundhedsstrategi: Bedre sundhed for alle i en verden i for-
andring (KOM(2022) 675 endelig)
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2022 præsenteret meddelelsen ”EU’s globale sundheds-
strategi. Bedre sundhed for alle i en verden i forandring”
(KOM(2022) 675 endelig). Den
danske sprogversion blev modtaget den 20. december 2022.
Meddelelsen om
EU’s globale sundhedsstrategi
fremlægges som en del af strategien
’Global
Gateway’. Gennem bæredygtige og meningsfulde partnerskaber mellem ligevægtige parter skal
strategien være med til at forbedre den globale sundhedssikkerhed og skabe bedre sundhed for
alle i en verden i forandring.
EU’ strategi for global sundhed består af tre
overordnede prioriteter med en række underlig-
gende principper og initiativer:
1. Bedre sundhed og trivsel for mennesker gennem hele livet.
2. Styrke sundhedssystemer og fremme universel sundhedsdækning.
3. Forebygge og bekæmpe sundhedstrusler, herunder pandemier, ved hjælp af en
’One
Health’-tilgang, som tager højde for sammenhængen mellem menneskers, dyrs og mil-
jøets sundhed.
Regeringen
hilser meddelelsen om EU’s strategi for global sundhed velkommen
og støtter gene-
relt de overordnede prioriteter i strategien, som en ramme for den eksterne dimension af EU’s
sundhedsunion.
Regeringen har fokus på at fremme global sundhed ved at styrke sundhedssystemer, udbrede
let og lige adgang til sundhedsydelser og det primære sundhedsvæsen med henblik på at opfylde
FN’s verdensmål om at sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Regeringen
støtter langsigtede forebyggelsesindsatser, som er grundlaget for opfyldelse af FN’s
verdensmål.
Regeringen har særligt fokus på at forebygge fattigdom og skrøbelighed gennem bedre adgang
til sundhedsydelser med fokus på marginaliserede grupper samt kvinders, børns og unges ret-
tigheder. Regeringen har desuden fokus på, at Danmark og verden står bedre rustet overfor
fremtidige sundhedstrusler gennem opbygning af mere modstandsdygtige sundhedssystemer og et
stærkere pandemiberedskab gennem en
’One
Health’-indsats. I denne sammenhæng er be-
kæmpelsen af antimikrobial resistens (AMR) en dansk mærkesag.
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i 2010
den seneste meddelelse om EU’s rolle inden
for global sundhed (KOM (2010) 128 endelig).
Mens der siden 2010 er sket en vis fremgang inden for global sundhed i forhold
til eksempelvis adgang til basale sundhedsydelser og udrulning af globale børne-
vaccinationsprogrammer, er udfordringerne fortsat betydelige. Den globale fol-
kesundhed påvirkes af den tredobbelte krise med klimaforandringer, tab af bio-
diversitet og stigende forurening samt fødevareusikkerhed, som rammer de
mest sårbare lande og mennesker hårdest. Situationen forstærkes af, at der under
COVID-19 er sket en tilbagegang i mange lande i forhold til de universelle mål-
sætninger for sundhed i verdensmålene.
Covid-19 pandemien har understreget, at sundhed er et globalt fælles gode, som
ikke kender grænser. Borgernes velfærd og samfund og økonomiers velstand er
afhængige af, at der tages hånd om sundhed og sundhedstrusler fra et globalt
perspektiv.
Meddelelsen om EU’s strategi for global
sundhed løber frem til 2030. Initiati-
verne i meddelelsen forpligter ikke medlemsstaterne direkte, men Kommissio-
nen opfordrer medlemsstaterne til, inden for respektive beføjelser og institutio-
nelle roller, at bakke op om strategien globalt, regionalt og nationalt.
3. Formål og indhold
Den nye meddelelse om
EU’s strategi for global sundhed repræsenterer den
eksterne dimension af den europæiske sundhedsunion, som beskytter europæ-
ernes trivsel og sundhedssystemernes modstandsdygtighed. Meddelelsen er et
centralt element i Kommissionens
’Global
Gateway’-strategi, som er baseret på
opbygning af ligeværdige partnerskaber med partnerlande baseret på fælles ejer-
skab og medejerskab.
Kommissionen formulerer i meddelelsen om EU’s strategi for global sundhed
tre overordnede prioriteter, som i hver sin sølje indeholder en række underlig-
gende principper og indsatsområder:
1. Bedre sundhed og trivsel for mennesker gennem hele livet.
2. Styrke sundhedssystemer og fremme universel sundhedsdækning.
3. Forebygge og bekæmpe sundhedstrusler, herunder pandemier, ved hjælp
af en
’One
Health’-tilgang.
Bedre sundhed og trivsel for mennesker gennem hele livet
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Strategiens første søjle har til formål at styrke og samle indsatsen for at nå de
ambitiøse verdensmål inden for sundhed, navnlig mål 3 (sikre et sundt liv for
alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper), mål 5 (opnå ligestilling mellem
kønnene) og mål 10 (mindske ulighed i og mellem landene).
For at indfri målsætningen vil Kommissionen prioritere indsatser på blandt an-
det følgende områder:
- Håndtering af grundlæggende økonomiske, sociale og miljømæssige år-
sager til dårligt helbred.
- Prioritere behov og adgang til sundhed for særlige grupper, herunder
kvinder, børn, unge, personer med handicap, LBGTIQ+-personer, æl-
dre, migranter, flygtninge og internt fordrevne.
- Fortsætte samarbejde gennem udviklingsalliancer og globale sundheds-
initiativer mod smitsomme sygdomme, inklusiv AIDS, tuberkulose, ma-
laria, ebola og oversete tropiske sygdomme.
- Forebyggelse og håndtering af ikke-smitsomme sygdomme, herunder
kræft og hjertekarsygdomme, gennem fokus på forebyggelse og adresse-
ring af risikofaktorer som rygning, kost, inaktivitet og luftforurening.
- Støtte udbredelse af børnevaccinationsprogrammer gennem internatio-
nale partnerskaber og vaccinealliancer.
- Sikre udvikling og anvendelse af innovative vacciner, behandlinger og
diagnostik til behandling af udbredte eller oversete sygdomme, herunder
via partnerskab mellem EU og Afrika om global sundhed.
- Styrke støtte til universel adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder med fokus på kvinder, piger og personer med handicap, her-
under gennem et Team Europe-initiativ om seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder i Afrika, som koordinerer medlemsstaternes og
Kommissionens konkrete aktiviteter på området samt støtte til UNFPA.
- Støtte til sundhed, ernæring og mental sundhed i lokalsamfund under og
efter humanitære kriser.
Styrke sundhedssystemer og fremme universel sundhedsdækning
Strategiens anden søjle har til formål at opbygge effektive, modstandsdygtige og
tilgængelige sundhedssystemer. For at indfri målsætningen vil Kommissionen
prioritere indsatser på blandt andet følgende områder:
- Samarbejde med partnerlande om at udvide adgangen til grundlæggende
sundhedsydelser gennem bilaterale og regionale partnerskabsprogram-
mer.
- Fremme internationale standarder for medicinsk udstyr og lægemidler.
- Håndtering af underinvestering i digital sundhed i lav- og mellemind-
komstlande med et Team Europe-initiativ om digital sundhed, der byg-
ger på de principper, der ligger til grund for det planlagte europæiske
sundhedsområde.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
-
-
Udvide det internationale forsknings- og innovationssamarbejde, herun-
der at forskningsdata er åbne, standardiserede og interoperable.
Afhjælpe ubalancer i arbejdsstyrken ved at støtte partnerskaber, der ar-
bejder for at uddanne og rekruttere sundhedspersonale.
Forebygge og bekæmpe sundhedstrusler, herunder pandemier, ved hjælp af en
’One
Health’-
tilgang
Strategiens tredje søjle har til formål at adressere de sundhedstrusler, som følger
af klimaforandringer, urbanisering samt menneskers samspil med miljøet, plan-
ter og dyr. For at indfri målsætningen om et højere niveau af sundhedssikkerhed
og forebyggelse af sundhedstrusler vil Kommissionen prioritere indsatser på
blandt andet følgende områder:
- Udformning og gennemførelse af et Team Europe-initiativ med Afrika
om sundhedssikkerhed gennem en
’One
Health’-tilgang for at styrke sy-
stemer til at forebygge og håndtere smitsomme og ikke-smitsomme
sundhedstrusler.
- Videreføre et igangværende Team Europe-initiativ om fremstilling og
adgang til vacciner, lægemidler og medicinsk udstyr i Afrika.
- Diversificere forsyningskæder for kritisk udstyr med henblik på at styrke
EU’s strategiske modstandsdygtighed.
- Forhandle en effektiv, juridisk bindende international pandemiaftale i
WHO med en
’One
Health’-tilgang og styrke det internationale sund-
hedsregulativ.
- Opbygge et globalt overvågningsnet for at kunne opdage og reagere på
nye patogener med pandemisk potentiale.
- Intensivere bekæmpelsen af antibiotikaresistens gennem en
’One
Health’-tilgang.
For at nå i mål med strategien vil Kommissionen arbejde på at integrere hensy-
net til global sundhed i de politikområder, som har en indvirkning på niveauet
for den globale folkesundhed. Det gælder navnlig i forhold til; at mindske sår-
barheden over for klimaforandringer, at fremme en ambitiøs global indsats mod
tab af biodiversitet, at øge humanitær bistand og støtte til befolkninger, som er
mest berørt af fødevareusikkerhed samt at arbejde for en handelspolitik, som
virker til gavn for global sundhed, så internationale forsyningskæder ikke brydes.
Med meddelelsen EU’s globale sundhedsstrategi
bakker Kommissionen op om
en yderligere styrkelse
af WHO’s lederskab, effektivitet og ansvarlighed
i for-
hold til den globale sundhedsarkitektur.
Det indgår i meddelelsen om EU’s stra-
tegi for global sundhed, at Kommissionen vil søge om formel EU-observatør-
status med fuld medbestemmelsesret, som et første skridt i retning mod et fuldt
medlemskab af WHO. Kommissionen vil desuden bidrage til en mere bæredyg-
tig finansiering af WHO og fremme reform af WHO med fokus på WHO’s
normative rolle.
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Endelig vil Kommissionen styrke strategiske partnerskaber, bilateralt og med
filantropiske fonde og civilsamfund, om
global sundhed samt øge EU’s finan-
siering til området blandt andet gennem en prioritering af global sundhed på
tværs af alle relevante EU-budgetfinansieringsprogrammer (eksempelvis
EU4Health-programmet, Horisont Europa og NDICI).
Meddelelsen EU’s globale
sundhedsstrategi vil blive midtvejs- og slutevalueret,
ligesom Kommissionen vil holde Europa-Parlamentet, Rådet og civilsamfundet
nøje orienteret om finansierings- og gennemførelsesfremskridt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en medde-
lelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Meddelelsen har været i høring i Specialudvalg for sundhedspolitiske spørgs-
mål med frist den 12. januar 2023. Der er indkommet høringssvar fra: Det Eti-
ske Råd, Dansk Sygeplejeråd og Danske Patienter.
Det Etiske Råd
betragter umiddelbart initiativet og udarbejdelse af EU´s glo-
bale sundhedsstrategi, som værende et godt tiltag, men belyser samtidig et
manglende fokus på de ikke-smitsomme sygdomme, såsom kræft, diabetes,
hjerte-kar-sygdomme eller lungesygdomme f.eks. KOL i strategien. Det Etiske
Råd fremhæver således, at de finder det overraskende, at man i arbejdet med
strategien ikke gør mere ud af udfordringen omkring ikke-smitsomme, da de
stiger på verdensplan, og er årsag til flere dødsfald hvert år, end alle andre syg-
domme tilsammen. I forlængelse heraf understreges det, at årsagerne til ikke-
smitsomme sygdomme har sammenhæng med det 21. århundredes økonomi-
ske forandringer, hvor flere flytter til byerne, har stillesiddende arbejde (mang-
lende motion), spiser usundt (fejlernæring), ryger og drikker for meget (tobak
og alkohol), hvorfor en kobling ville have været oplagt i en strategi omhand-
lende ”Bedre sundhed for alle i en verden i forandring”.
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Det Etiske Råd fremhæver endvidere, at EU med strategiarbejdet agter at be-
kræfte sit ansvar og uddybe sit lederskab til fordel for de højeste opnåelige
sundhedsstandarder, og at det derfor undrer det Det Etiske Råd meget, hvis
ikke strategiarbejdet også skal søge løsninger i forhold til disse store trusler for
folkesundheden og derved sætte fokus på årsagerne hertil og indtænke fore-
byggelsestiltag samt understøtte tiltagene fx gennem fælles forbud, markeds-
strategier eller afgiftssystemer. I tillæg hertil kommer Det Etiske Råd med en
opfordring til,
at der i EU’s globale sundhedsstrategi bør være et fokus på glo-
bal implementering af WHO´s rammekonvention om tobakskontrol (WHO-
FCTC).
Dansk Sygeplejeråd
finder det indledningsvis positivt, at EU med strategien
sætter retning for sin indflydelse og medansvar, da sundhed kræver globale
handlinger og samarbejde. Dansk Sygeplejeråd hilser strategien velkommen og
ser den som en opprioritering af sundhedsområdet, der er afgørende for at
håndtere globale udfordringer såsom pandemihåndtering, ulighed i sundhed,
mangel på sundhedspersonale og opnåelsen af globale sundhedsmål som FN’s
verdensmål. Dansk Sygeplejeråd ser det som positivt, at strategien er knyttet
til
’Global
Gateway’, der sikrer investering og finansiering til initiativer relate-
ret til strategien. Samtidig er partnerskab mellem EU og partnerlandene et
grundlæggende fundament for
’Global
Gateway’, og det kan være med til at
sikre etiske og bæredygtige initiativer for begge parter.
Dansk Sygeplejeråd støtter EU og strategiens metode omkring
”sundhed i alle
politikker”, ’One-Health’-modellen
samt
’Team
Europe’-tilgangen, og hæfter
sig især positivt ved, at strategien fremhæver, at dette kan og bør foregå inden-
for kompetencefordelingen i forhold til sundhed mellem EU og medlemssta-
terne, som det er stadfæstet i EUF artikel 2-6 og 168.
I forhold til strategiens tre prioriteter og 20 principper fremhæver Dansk Syge-
plejeråd, at der er behov for særlig indsats og opprioritering af princip 6 ”Af-
hjælpe ubalancer i arbejdsstyrken og fremme færdigheder”. Dette for at løse
den globale mangel på sundhedspersonale, som af WHO er udråbt som én af
de største trusler mod opnåelsen af de globale sundhedsmål WHO’s ’Triple
Billions Goal’,
’Universal
Health Coverrage’
(UHC) og FN’s verdensmål.
Dansk Sygeplejeråd fremhæver følgende tre foreslåede indsatser og implemen-
teringen heraf: 1) behovet for en undersøgelse af årsagerne til mangel på sund-
hedspersonale med et særligt fokus på uligheden i arbejdsstyrken mellem det
globale syd og nord samt det skærpede behov for at sikre etisk international re-
kruttering; 2) behovet for udvikling af pålidelig overvågning og dataindsamling
af arbejdsstyrken; og 3) at der i forbindelse med rekruttering og fastholdelse
skal medtænkes løn- og arbejdsvilkår.
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Dansk Sygeplejeråd påpeger, at det er vigtigt, at WHO forsat forbliver den to-
neangivende aktør i det det multilaterale sundhedssystem, og tilkendegiver, at
en tættere forbindelse mellem EU og WHO i form af formel observatørstatus
ses som givende for begge parter.
Danske Patienter
noterer med tilfredshed, at EU ønsker at indtage en le-
dende rolle i udvikling af global sundhed og finder, at de foreslåede principper
bredt set dækker de mange aspekter af et globalt samarbejde om sundhed.
Danske Patienter tilslutter sig strategiens overordnede intentioner og mål om,
at der blandt andet skal sikres bedre sundhed og trivsel samt mere lighed. Lige-
ledes støtter Danske Patienter strategiens fokus på, at der skal tages fat i de
grundlæggende årsager til dårligt helbred, herunder behov for øget forebyg-
gelse og mere forskning.
Danske Patienter støtter overordnet, at der sker et tættere samarbejde på sund-
hedsområdet i EU, og at der med strategien lægges op til at styrke samarbejdet
med civilsamfund. Samtidig bemærkes det, at der i implementeringen af strate-
gien bør være et klart fokus på, hvor internationalt arbejde og samarbejde giver
reel mening og værdi. Desuden vil Danske Patienter gerne understrege vigtig-
heden af det videre arbejde med den europæiske kræfthandlingsplan, som også
i strategien bliver fremhævet som et vigtigt initiativ. Der opfordres til, at erfa-
ringerne med aktiviteterne fra arbejdet med den europæiske kræfthandlings-
plan indgår som inspiration til og koordineres med implementeringen af EU’s
globale sundhedsstrategi.
Danske Patienter finder det vigtigt, at EU indtænker de problemer og udfor-
dringer, som EU-medlemsstater har for deling af data til tredje lande, når ar-
bejdet vedrørende forskning, digitalisering og data skal bringes i anvendelse.
Danske forskere oplever vanskeligheder i den forbindelse og kan ikke indgå i
forskningssamarbejder om udveksling af data.
Danske Patienter noterer endvidere, at de er enige i, at der er behov for at tage
fat på store risikofaktorer såsom stofmisbrug, kost, fysisk inaktivitet og luftfor-
urening og påpeger særligt tobak og rygning. Tobak er hvert år årsag til mere
end 8 millioner menneskers dødsfald på globalt plan, og WHO vurderer, at to-
baksepidemien er en af de største folkesundhedstrusler, som verden har stået
over for. Samtidig påpeger Danske Patienter, at rygning er den forebyggelige
risikofaktor, som er skyld i flest tilfælde af kræft samt en lang række andre kro-
niske og alvorlige sygdomme, som f.eks. hjertekarsygdomme. Det undrer der-
for Danske Patienter,
at EU’s globale sundhedsstrategi ikke sætter fokus på fo-
rebyggelse af tobak og rygning, og opfordrer til, at der i
EU’s globale sund-
hedsstrategi sættes fokus på global implementering af WHO-FCTC.
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande
har generelt været positive over for udarbejdelsen af en
samlet EU-strategi inden for global sundhed. Der foreligger imidlertid på nuvæ-
rende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre landes holdninger til selve
meddelelsen eller de enkelte prioriteter og underliggende initiativer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser
meddelelsen om EU’s strategi for global sundhed
velkommen
og støtter generelt de overordnede prioriteter i strategien, som en ramme for
den eksterne dimension af EU’s sundhedsunion.
Regeringen har fokus på at fremme global sundhed ved at styrke sundhedssy-
stemer, udbrede let og lige adgang til sundhedsydelser og det primære sundheds-
væsen med henblik på at
opfylde FN’s verdensmål om at
sikre et sundt liv for
alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper. Regeringen støtter langsigtede fo-
rebyggelsesindsatser, som er grundlaget for opfyldelse af FN’s verdensmål.
Regeringen har særligt fokus på at forebygge fattigdom og skrøbelighed gennem
bedre adgang til sundhedsydelser med fokus på marginaliserede grupper samt
kvinders, børns og unges rettigheder. Regeringen prioriterer indsatser, som
fremmer kvinder og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder.
Regeringen har desuden fokus på, at Danmark og verden står bedre rustet over-
for fremtidige sundhedstrusler gennem opbygning af mere modstandsdygtige
sundhedssystemer og et stærkere pandemiberedskab gennem en
’One
Health’-
indsats, som tager højde for sammenhængen mellem menneskers, dyrs og mil-
jøets sundhed. Regeringen støtter målsætningen om en stærkere og koordineret
indsats for at forebygge og bekæmpe sundhedstrusler, herunder pandemier, ved
hjælp af en
’One
Health’-tilgang.
Regeringen finder det positivt, at EU med strategien forholder sig til globale
udfordringer i et større perspektiv end blot de udfordringer, vi står overfor i EU
og noterer sig, at EU med strategien placerer sig centralt i global sundhed, hvor
EU udover at løfte eget arbejde og engagement, også vil styrke væsentlige part-
nere, herunder WHO. Regeringen mener, at et stærkt og reformeret WHO skal
være kernen i den internationale sundhedsarkitektur. Regeringen arbejder for en
styrkelse af det internationale sundhedsregulativ og vedtagelsen af en stærk, ju-
ridisk bindende pandemiaftale i regi af WHO.
Regeringen anser indsatsen for at forebygge, opspore og behandle ikke-smit-
somme sygdomme som en væsentlig prioritet i lyset af en voksende sygdoms-
byrde globalt. Dette område kan med fordel kunne fremhæves mere i strategien.
Regeringen støtter også strategiens øgede fokus på håndteringen af de grund-
læggende miljømæssige årsager, der påvirker sundhed og sygdom, og finder det
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 69: Orientering om grund- og nærhedsnotat vedr. EU's globale sundhedsstrategi, fra indenrigs- og sundhedsministeren
særlig positivt, at strategien bekræfter forpligtigelsen til at gennemføre den eu-
ropæiske grønne pagt. Regeringen finder tilmed strategiens fokus på globale ind-
satser såsom indsatsen for at bekæmpe tab af biodiversitet, ulovlig handel med
vilde dyr og planter samt luft- vand- og jordforurening samt eksponering for
giftige stoffer positiv.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens arbejde med en
ny strategi for global sundhed den 3. juni 2022 i forbindelse med forelæggelse
af EPSCO-rådsmøde den 14. juni 2022.
9