Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2656295_0001.png
Dato: 03-02-2023
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2213653
Dok. nr.: 2523532
Til parterne på vedlagte høringsliste
Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år og
lov om røgfri miljøer (Implementering af dele af delegeret
direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer samt andre
præciseringer og tekniske justeringer)
Vedlagt fremsendes udkast til lovforslag om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov
om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år og lov om røgfri miljøer (Implementering af dele af delegeret
direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer samt andre præciseringer og tekniske
justeringer).
Baggrunden for lovforslaget er, at Europa-Kommissionen har vedtaget et delegeret
direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU
(tobaksvaredirektivet) for så vidt angår tilbagetrækning af visse undtagelser
vedrørende opvarmede tobaksvarer.
Som følge af det delegerede direktiv omfattes opvarmede tobaksvarer af artikel 7,
stk. 1 og 7, i tobaksvaredirektivet, således forbuddet mod markedsføring af
tobaksvarer med en kendetegnende aroma eller med aromastoffer i deres
bestanddele såsom filtre, papir, emballage, kapsler eller enhver teknisk funktion, der
gør det muligt at ændre de pågældende tobaksvarers duft eller smag eller deres
røgudviklingsintensitet, som allerede findes for cigaretter og rulletobak, udvides til
også̊
at omfatte opvarmede tobaksvarer. Det vil ligeledes medføre, at forbuddet mod
at markedsføre cigaretter og rulletobak, der består af filtre, papir eller kapsler med
indhold af tobak eller nikotin, udvides til også at omfatte opvarmede tobaksvarer.
Endvidere medfører det delegerede direktiv en ændring af artikel 11, stk. 1, i
tobaksvaredirektivet, således opvarmede tobaksvarer, for
så̊
vidt de er røgtobak,
fremover ikke kan undtages fra bestemmelserne om påføring af den
informationsmeddelelse, der er fastsat i artikel 9, stk. 2, i tobaksvaredirektivet og de
kombinerede sundhedsadvarsler, der er fastsat i artikel 10 i tobaksvaredirektivet.
Dette lovforslag har til formål at implementere det delegerede direktiv i dansk ret for
så vidt angår, at opvarmede tobaksvarer omfattes af artikel 7, stk. 1 og 7, i
tobaksvaredirektivet. Ændringen, som det delegerede direktiv medfører af artikel 11,
stk. 1, i tobaksvaredirektivet implementeres på bekendtgørelsesniveau.
Foruden implementeringen af det delegerede direktiv indeholder lovforslaget en
præcisering af kravene til alderskontrol og Sundhedsstyrelsens skilte. I forbindelse
med flere domstolsprøvelser er det vurderet, at der ikke er tilstrækkelig klar
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om røgfri miljøer (Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer samt andre præciseringer og tekniske justeringer), fra indenrigs- og sundhedsministeren
lovhjemmel til at stille krav om, at erhvervsdrivende skal etablere et generelt
alderskontrolsystem ved online salg af alkoholholdige drikkevarer, tobaks- og
nikotinprodukter samt urtebaserede rygeprodukter. Der kan således heller ikke
pålægges erhvervsdrivende straf for manglende etablering af et sådant system. Det
rettes der op på med nærværende lovforslag og i forlængelse heraf præciseres også
kravene til Sundhedsstyrelsens skilte.
Afslutningsvist indeholder lovforslaget præciseringer og tekniske justeringer i form af
opdaterede henvisninger til love og bestemmelser, større klarhed over omfattede
produkter i enkelte bestemmelser samt ophævelse af en bestemmelse i lov om
elektroniske cigaretter m.v., som ikke længere er relevant.
Det bemærkes, at udkast til lovforslaget d.d. er sendt til Erhvervsstyrelsen med
henblik på at blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Da lovforslaget implementerer et vedtaget delegeret direktiv fra Europa-
Kommissionen og indeholder andre præciseringer og tekniske justeringer, der bl.a.
retter sig mod tobaksproducenter, og der kan være elementer i tilknytning hertil, som
disse producenter har særlig viden om, er høringen også sendt til aktører fra
tobaksindustrien. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i den forbindelse opmærksom
på Danmarks forpligtelser efter WHO’s rammekonvention om tobakskontrol til i
forbindelse med fastlæggelse og gennemførelse af den offentlige politik på
folkesundhedsområdet at gøre en indsats for at beskytte denne politik mod
tobaksindustriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med
national lovgivning. Ministeriet vil håndtere eventuelle høringssvar fra
tobaksindustrien i overensstemmelse hermed.
Der sikres transparens i forhold til alle høringssvar, da disse offentliggøres på
høringsportalen efter høringen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle
bemærkninger senest den 6. marts 2023 kl. 12.
Bemærkninger bedes sendt til [email protected] og til [email protected].
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til fuldmægtig Camilla Friborg Madsen på
mail [email protected].
Med venlig hilsen
Camilla Friborg Madsen
Side 2