Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2655341_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato: 30-01-2023
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPMSP
Sagsnr.: 2300725
Dok. nr.: 2537028
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordningerne (EU) 2017/745 og (EU)
2017/746 for så vidt angår overgangsbestemmelser for medicinsk
udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, KOM (2023) 10
endelig
Kopi oversendes til Folketingets Sundhedsudvalg til orientering.
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 6. januar 2023 fremsat et forslag til ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordninger
(EU)
2017/745 og (EU) 2017/746 for så vidt angår overgangsordninger
for medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, KOM (2023) 10 endelig.
Forslaget vil medføre, at overgangsbestemmelserne i forordningen (EU) 2017/745 om
medicinsk udstyr (herefter: MD-forordningen) forlænges for medicinsk udstyr, som er
certificeret efter det foregående direktiv om medicinske anordninger 93/42/EØF, og derfor
ikke har nogen kendt sundhedsrisiko. Udstyr der er omfattet af overgangsordningen vil
gradvist skulle leve op til kravene i forordningen fra 2024 til 2028. Nyt udstyr, der ikke tidligere
er certificeret, vil fortsat skulle certificeres efter MD-forordningen.
Forslaget vil samtidig medføre, at den såkaldte
”sell-off” frist i både MD-forordningen
og i
forordningen (EU) 2017/746 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik (herefter: IVD-
forordningen) bliver ophævet. Det vil betyde, at udstyr der er certificeret under det foregående
direktiv om medicinsk udstyr, som er på markedet i dag, ikke vil skulle tilbagekaldes med
henblik på destruktion, når overgangsordningen udløber.
Baggrunden for forslaget er, at der på tværs af EU fortsat ikke er udpeget tilstrækkeligt med
bemyndigede organer, som certificerer medicinsk udstyr, særligt på grund af COVID-19-
pandemien.
Derfor er der manglende kapacitet til certificering, hvilket flere medlemslande har udtrykt
bekymring for, herunder Danmark, da den ellers planlagte fulde overgang til MD-forordningen
i maj 2024 vil kunne medføre forsyningsmæssige nødsituationer på tværs af EU til skade for
patientsikkerheden. Kommissionen fremhæver, at de forsyningsmæssige udfordringer i EU
falder sammen med internationalt pressede forsyningskæder som følge af både COVID-19-
pandemien og Ruslands invasion af Ukraine.
På den baggrund vurderer regeringen, at hvis der ikke indføres en udvidet overgangsordning,
så kan forsyningen af en lang række produkter blive påvirket betydeligt til større skade for
sundhedsvæsenet og offentligheden i øvrigt end hvis forslaget ikke gennemføres.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om kopi af grund- og nærhedsnotat om forslag til overgangsordning for EU-regler om medicinsk udstyr, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Forslaget forventes ikke at have negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet eller at
forringe den nuværende patientsikkerhed, da nyt udstyr fortsat skal certificeres efter MD-
forordningen, mens ældre udstyr fortsat skal leve op til samme krav som i dag. Ophævelsen af
”sell off” fristen kan have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen stiller sig positiv over for Kommissionens forslag og finder det positivt, at der kun
er tale om en overgangsordning for udstyr, der allerede er på markedet, hvor der ikke er
nogen kendt sundhedsrisiko, samt at overgangsordningen ophører for et udstyr, hvis det
vurderes, at udstyret er til fare for patientsikkerheden.
2. Baggrund
Reglerne for medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik er i dag reguleret af
henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om
medicinsk udstyr, om ændring af direktiv 2001/83/EF, forordning (EF) nr. 178/2002 og
forordning (EF) nr. 1223/2009 og om ophævelse af Rådets direktiv 90/385/EØF og 93/42/EØF
(herefter: MD-forordningen) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/746 af
5. april 2017 om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og om ophævelse af direktiv 98/79/EF
og Kommissionens afgørelse 2010/227/EU (herefter: IVD-forordningen).
De to forordninger har til formål at indføre et robust, gennemsigtigt, forudsigeligt og
bæredygtigt regelsæt for medicinsk udstyr, som både sikrer et højt sikkerheds- og
sundhedsniveau samt et velfungerende indre marked for medicinsk udstyr. Forordningerne
blev vedtaget i april 2017 og fandt generelt anvendelse fra maj 2021 og maj 2022. I MD-
forordningen er der overgangsbestemmelser for medicinsk udstyr, der allerede er på
markedet i EU, og derfor ikke har nogen kendt sundhedsrisiko, som gælder frem til maj 2024.
COVID-19 har imidlertid medført, at både MD-forordningen og IVD-forordningen er blevet
udskudt, da pandemien har vanskeliggjort arbejdet med at implementere forordningerne.
Særligt udpegningen af et tilstrækkeligt antal bemyndigede organer, som certificerer
medicinsk udstyr, har været vanskelig.
På denne baggrund blev der i januar 2022 vedtaget en udvidet overgangsordning for IVD-
forordningen med henblik på at værne mod forsyningsmæssige nødsituationer på tværs af
EU. Overgangsordningen blev vedtaget enstemmigt af Rådet og Europa-Parlamentet.
Kommissionen har imidlertid fortsat udfordringer med på tværs af EU at sikre tilstrækkeligt
med bemyndigede organer til certificering efter de nye regler. Der er på nuværende tidspunkt
udpeget 36 bemyndigede organer, mens 26 ansøgninger til nye bemyndigede organer fortsat
behandles.
Efter de gældende regler må medicinsk udstyr, der ikke har fået et nyt certifikat inden 2024
ikke længere markedsføres i EU, og det forventes, at omkring 21.000 eksisterende certifikater
vil bortfalde i maj 2024. Kommissionen og de bemyndigede organers fællesorganisation
vurderer på nuværende tidspunkt, at det er urealistisk, at de bemyndigede organer kan
behandle så mange certificeringsansøgninger inden for den angivne tid.
Kommissionen bemærker, at situationen medfører en betydelig risiko for en
forsyningsmæssig nødsituation i EU, der vil være til skade for patientsikkerheden. Dette skal
ses i lyset af en generelt internationalt presset forsyning på medicinsk udstyr, hvilket
Kommissionen bl.a. vurderer skyldes COVID-19 og Ruslands invasion af Ukraine.
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om kopi af grund- og nærhedsnotat om forslag til overgangsordning for EU-regler om medicinsk udstyr, fra indenrigs- og sundhedsministeren
I lyset af den forestående risiko for forsyningsproblemer blev Kommissionen på EPSCO-
rådsmødet (sundhed) den 9. december 2022 opfordret af de fleste medlemsstater til at
udarbejde et forslag, som vil kunne modvirke en forsyningsmæssig nødsituation.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at sikre forsyningen af medicinsk udstyr på tværs af
EU, samtidig med at der fortsat sker en overgang til den nye MD-forordning, som er vedtaget
med henblik på at hæve patientsikkerheden på området. Med forslaget udvides
overgangsordningerne for eksisterende udstyr for at sikre en gradvis udrulning af MD-
forordningen, der ikke medfører forsyningsmæssige nødsituationer til skade for
patientsikkerheden.
Med forslaget vil MD-forordningen finde anvendelse for medicinsk udstyr i forskellige
risikoklasser, så højrisiko udstyr skal certificeres før lavrisiko udstyr efter følgende datoer:
31. december 2027 for udstyr i risikoklasse III (f.eks. hjerteklapper) og implantabelt
udstyr i risikoklasse IIb, der
ikke
er velkendte teknologier (f.eks. tandfyldninger og
suturer).
31. december 2028 for implantabelt udstyr i risikoklasse IIb, der er velkendte
teknologier (f.eks. tandfyldninger og suturer), udstyr i risikoklasse IIa (f.eks.
høreapparater) og udstyr i risikoklasse I (f.eks. briller og rollatorer).
Med forslaget kræves det, at eksisterende medicinske udstyr, der allerede er på markedet i
EU, indtil overgangsdatoen fortsat skal leve op til reglerne i det foregående direktiv om
medicinsk udstyr, og at udstyret ikke må ændres i væsentlig grad. Fabrikanten skal dog inden
maj 2024 overgå til MD-forordningens krav om kvalitetssystemer og indgå en skriftlig aftale
med et bemyndiget organ om, at fabrikanten er gået i gang med at overgå til MD-
forordningen.
Hertil gælder det, at overgangsordningen ophører for udstyr, hvor en kompetent myndighed
Lægemiddelstyrelsen i Danmark
vurderer, at udstyret er til fare for patientsikkerheden.
Forslaget vil samtidig ophæve ”sell-off” fristen i både MD-forordningen
og IVD-forordningen.
Det betyder, at fabrikanter ikke vil skulle tilbagekalde eksisterende medicinsk udstyr, der er
certificeret efter det foregående direktiv, med henblik på destruktion, når udstyret overgår til
de nye regler i forordningerne. I udgangspunktet vil allerede indkøbt udstyr, som f.eks. ligger
på lager i sundhedssektoren, således ikke skulle destrueres efter en nærmere fastsat dato
men vil fortsat kunne benyttes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
der er tale om en ændring til to tidligere vedtagne forordninger. Regeringen er enig i
Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik er reguleret direkte af henholdsvis
MD-forordningen og IVD-forordningen, der er gennemført i dansk ret ved lov om medicinsk
udstyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 139 af 15. februar 2016 som senere ændret.
Da forordningerne gælder umiddelbart i Danmark forventes det ikke, at forslaget medfører
behov for tilpasning af dansk ret, såfremt det vedtages.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om kopi af grund- og nærhedsnotat om forslag til overgangsordning for EU-regler om medicinsk udstyr, fra indenrigs- og sundhedsministeren
7. Konsekvenser
Forslaget om en overgangsordning for MD-forordningen forventes ikke at indebære negative
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Den forlængede overgangsordning
og ophævelsen af ”sell
off” fristen
vurderes positiv for erhvervslivet, da fabrikanter får længere tid til at omstille
deres produkter til de nye krav.
Forslagets krav om, at fabrikanter skal indgå aftaler med bemyndigede organer om
overgangen til MD-forordningen kan medføre negative administrative konsekvenser for
fabrikanten, som dog opvejes af, at fabrikanten under overgangsordningen fortsat kan
markedsføre sit udstyr i stedet for at tilbagekalde og destruere det.
Forslaget forventes ikke at medføre en forringelse af patientsikkerheden i forhold til det
nuværende niveau, da der er tale om medicinsk udstyr, som allerede er på markedet i EU.
Samtidig forventes det, at forslaget vil værne mod en forsyningsmæssig nødsituation, og
dermed få positiv betydning for forsyningen af medicinsk udstyr og patientsikkerheden set i
forhold til en situation med mangel på udstyr.
Forslaget forventes ikke at indebære konsekvenser for statsfinanserne eller
samfundsøkonomien. Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører
statslige merudgifter skal afholdes inden for eksisterende bevillinger, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for sundhedsspørgsmål. Regeringen har
modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og Medicoindustrien.
Dansk Erhverv
byder Kommissionens forslag velkomment og opfordrer til, at Europa-
Parlamentet og Rådet vedtager forslaget hurtigst muligt mhp. at sikre tilgængeligheden af
medicinsk udstyr for patienter og sundhedsvæsener.
Medicoindustrien
er meget tilfredse med Kommissionens forslag om at forlænge
overgangsreglerne og at fjerne ”sell-off” fristen. Medicoindustrien fremhæver, at
forslaget
indeholder en række betingelser, som der kan være fortolkningsusikkerhed forbundet med,
men at det er Medicoindustriens klare opfattelse, at det er nødvendigt at handle hurtigt og få
gennemført forslaget mhp. at undgå tilgængelighedsudfordringer, og at
fortolkningsusikkerheder kan håndteres i europæiske arbejdsgrupper. Medicoindustrien
håber derfor, at forslaget vil kunne passere hurtigt gennem EU-systemet, så der kommer ro
på det europæiske marked for medicinsk udstyr.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af EPSCO-rådsmøde (sundhed) d. 9. december 2022 samt arbejdsgruppemøde i
sundhedsgruppen, er det regeringens forventning, at der vil være generel og bred opbakning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv over for Kommissionens forslag.
Det er vigtigt for regeringen, at de nye EU-regler for medicinsk udstyr i MD-forordningen og
IVD-forordningen løfter patientsikkerheden på området. Det er dog samtidig vigtigt for
regeringen, at overgangen til de nye regler ikke sker i et sådant tempo, at forsyningen ikke
kan følge med, så reglerne derved ender med at være til større skade for patientsikkerheden.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 58: Orientering om kopi af grund- og nærhedsnotat om forslag til overgangsordning for EU-regler om medicinsk udstyr, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Det er i forhold til udskydelse af overgangsordningerne vigtigt for regeringen, at
patientsikkerheden ikke forringes i forhold til nuværende niveau, at højrisiko udstyr
certificeres før lavrisiko udstyr og at ordningen understøtter forsyningen af medicinsk udstyr.
Endeligt er det vigtigt for regeringen, at overgangsordningen kun omfatter allerede
certificeret udstyr, hvor der ikke er nogen kendt sundhedsrisiko, og at ordningen ophører for
udstyr, hvis en myndighed vurderer, at der er en uacceptabel risiko for patientsikkerheden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men udvalget blev den
2. december 2022 under forelæggelsen af EPSCO-rådsmøde (sundhed) orienteret om, at den
daværende regering ville give udtryk for, at en overgangsordning kunne være nødvendig.
Side 5