Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2754986_0001.png
Provokeret abort – for hvem og
hvornår?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0002.png
2
26-09-2023
Hvorfor abort nu?
50 års jubilæum
Loven basalt set uændret siden
1973
Store forandringer i
samfundsværdier og medicinsk
viden/kunnen
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0003.png
3
26-09-2023
Hvordan har rådet arbejdet?
Fem rådsmøder fra maj til september 2023
Oplægsholdere og intern diskussion i rådet
Udarbejdelse af rapport i dialog med sekretariatet
Endelig stillingtagen den 21. september
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0004.png
4
26-09-2023
Hvorfor etiske dilemmaer?
Der er fire centrale hensyn:
Den gravide
Fosteret
Sundhedspersonalet
Samfundet
Både værdier og fakta har vægt
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0005.png
5
26-09-2023
Hovedilemma 1
Den gravides interesse i
selvbestemmelse
Fosterets interesse i at leve
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0006.png
6
26-09-2023
Hovedilemma 2
Den fosterdiagnostiske udvikling har
ændret betydningen af den fri abort
Er det en frihed til at vælge ikke at få et
barn som sådan?
Eller en frihed til at vælge ikke at få et
barn med bestemte egenskaber?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0007.png
7
26-09-2023
Det Etiske Råds anbefalinger: fri abort
9 medlemmer anbefaler, at grænsen for den fri abort flyttes til
graviditetsuge 18
4 medlemmer anbefaler, at grænsen for den fri abort flyttes til
graviditetsuge 15
4 medlemmer anbefaler, at grænsen for fri abort fastholdes ved
graviditetsuge 12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0008.png
8
Fri abort til uge 18
Rådsmedlemmer: Lise Müller, Grete Christensen, Merete Nordentoft, Christian Gamborg, Rasmus Willig, Birgitte Arent Eiriksson, Knud
Kristensen, Svend Brinkmann, Jacob Giehm Mikkelsen
Rådsmedlemmerne har lagt vægt på:
At en udvidelse til uge 18 styrker kvinders selvbestemmelse, idet den bl.a. giver dem mulighed for at fordøje og handle på den viden,
der kan erhverves igennem 1. trimester scanningen.
At erfaringer fra andre lande ikke giver grund til at tro, at en sådan 18-ugersgrænse vil føre til væsentligt flere aborter eller
senaborter
At en 18-ugers grænse stadig efterlader en betydelig margin til levedygtighedstidspunktet omkring uge 22
At der ikke er er betydeligt forøget risiko for den gravide forbundet med abort efter uge 12
At erfaringer fra andre lande ikke giver grund til at tro, at den udvidede mulighed for abort vil blive brugt som middel til fx
kønsselektion.
At en 18-ugers grænse vil øge den lige adgang til sundhed ved at gøre det lige let for alle danskere at få den adgang til fri abort som
ressourcestærke borgere har haft mulighed for ved fx at tage til Sverige.
At der allerede i dag gives tilladelse til langt de fleste ansøgte senaborter
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0009.png
9
Fri abort til uge 15
Rådsmedlemmer: Leif Vestergaard Pedersen, Christine Nellemann, Henrik Nannestad Jørgensen og Anette Hygum
Rådsmedlemmerne har lagt vægt på:
At en udvidelse til uge 15 styrker kvinders selvbestemmelse, idet den bl.a. giver dem mulighed for at fordøje og
handle på den viden, der kan erhverves igennem 1. trimester scanningen
At erfaringer fra andre lande ikke giver grund til at tro, at en sådan 15-ugersgrænse vil føre til væsentligt flere
aborter eller senaborter
At en 15-ugers grænse stadig efterlader en betydelig margin til levedygtighedstidspunktet omkring uge 22
At der ikke er er betydeligt forøget risiko for den gravide forbundet med abort efter uge 12
At erfaringer fra andre lande ikke giver grund til at tro, at den udvidede mulighed for abort vil blive brugt som
middel til fx kønsselektion
At en 15-ugers grænse vil øge den lige adgang til sundhed ved at gøre det lige let for alle borgere at få den adgang
til fri abort som ressourcestærke borgere har haft mulighed for ved fx at tage til Sverige
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0010.png
10
Fri abort til uge 12
Rådsmedlemmer: Ida Donkin, Mie Oehlenschläger, Berit Andersen og Mikkel Wold
Rådsmedlemmerne har lagt vægt på:
At en 12-ugers grænse på klar vis markerer, at fosteret har selvstændig værdi, og at
denne tiltager i takt med fosterets udvikling
At en 12-ugers grænse alt andet lige er bedre til at sikre mod tendenser til et
selektionssamfund end en senere grænse, idet den gør flere beslutninger om abort på
baggrund af fosterdiagnostik til et samfundsanliggende snarere end en privat sag
At en 12-ugers grænse fortsat giver de fleste gravide, som ikke ønsker et barn, god
mulighed for at opdage graviditeten og få foretaget en abort inden udgangen af uge 12.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0011.png
11
26-09-2023
Det Etiske Råds anbefalinger: samråd
Grundlaget for abortsamrådenes virker bør taget op til gennemsyn med fokus på
følgende spørgsmål:
Er samrådenes virke retssikkerhedsmæssigt betryggende? Er deres praksis i overensstemmelse med loven (fx hvad angår
den betydning, gestationsalderen tillægges) og er processen så gennemsigtig og forudsigelig som mulig under
hensyntagen til, at der altid vil være tale om en konkret vurdering?
Er det rimelige forståelser af alvorlighed og fare (risiko), som ligger til grund for samrådenes tilladelser og afslag på
anmodninger om abort på fostermedicinsk indikation?
Er det rimelige forståelser af sociale forholds betydning, som ligger til grund for samrådenes tilladelser og afslag på
anmodninger om abort på social indikation?
Er lovgivningen så almen, at konkretiseringen af bedømmelseskriterierne i stor grad er overladt til specialiserede
fagmiljøer og den teknologiske udvikling? Og burde den snarere afspejle samfundsmæssige diskussioner og politiske
beslutninger.
Er samrådene sammensat på hensigtsmæssig vis? Er socialfaglige kompetencer fx tilstrækkeligt repræsenterede?
Er organiseringen i fem regionale samråd hensigtsmæssig? Eller vil et centraliseret nationalt samråd fx være at
foretrække? Og bør de gravide, som anmoder om abort, få mulighed for direkte foretræde for samrådet/direkte dialog
med samrådet?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0012.png
12
Det Etiske Råds anbefalinger: 15-17 årige
Alle rådsmedlemmer anbefaler, at 15- til 17-årige
selv bør kunne beslutte, om de vil have en abort eller
ej - og om forældremyndighedens indehaver skal
informeres eller inddrages.
De bør dog altid vejledes om, hvilke konsekvenser –
også på lang sigt - det vil kunne have ikke at
informere og inddrage forældremyndighedens
indehaver.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0013.png
13
To opmærksomhedspunkter
Livstegn ved senaborter, hvor barnet ikke er
levedygtigt
Gennemsyn af det fosterdiagnostiske program
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 376: Præsentation fra møde med Det Etiske Råd 26/9-23 om rådets udtalelse: Provokeret abort: for hvem og hvornår?
2754986_0014.png
DET ETISKE RÅD
[email protected]
www.etiskraad.dk