Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 349
Offentligt
2744657_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 349: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Sundhedsudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 349: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Sundhedsudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 43
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 6. Udenrigsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 7. Finansministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 8. Erhvervsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 9. Skatteministeriet ......................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 10. Økonomiministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 11. Justitsministeriet....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 12. Forsvarsministeriet ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 14. Udlændinge- og IntegrationsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet.....
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet .................................................................. 4
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 19. Uddannelses- og ForskningsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 21. Kulturministeriet...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 22. Kirkeministeriet ....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 23. Miljøministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ...
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ............
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 28. Transportministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet .............
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 35. Generelle reserver .................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 36. Pensionsvæsenet ...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 349: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Sundhedsudvalgets arbejdsområde
Side 4 af 43
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 412,1 mio. kr. skyldes bl.a. tilførsel af 300,0 mio. kr. i 2024 og 600,0
mio. kr. fra 2025 og frem til en akut og ekstraordinær indsats på kræftområdet, her-
under Kræftplan V. Herudover er der afsat 300,0 mio. kr. årligt fra 2024 og frem til
løft af psykiatriområdet, 45,0 mio. kr. årligt fra 2024 og frem til at hæve regionernes
serviceniveau ved at udvide det maksimale antal fertilitetsforsøg fra tre til seks samt
30,0 mio. kr. årligt fra 2024-2027 til strategi for personlig medicin. Herudover er
kontoen nedjusteret med 1.008,6 mio. kr. i 2024 til udmøntning af en akutpakke for
sundhedsvæsenet, jf. akt. 117 af 29. juni 2023 (§ 16.11.79.).
Merudgiften på 117,3 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til regulering af kommunal
medfinansiering. Kontoen er opjusteret med 117,3 mio. kr. i 2024 i forbindelse
med kompensation til kommuner, som taber uforholdsmæssigt ved fastfrysning af
den kommunale medfinansiering (§ 16.91.61.).
Reserver
Mindreudgiften på 886,3 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør vedrørende indkøb
af COVID-19-vacciner i 2023, og dels tilførsel af midler til betaling for udskudt le-
verance af vacciner i 2024 (§ 16.11.72.).
Mindreudgiften på 384,6 mio. kr. skyldes bevillingsophør, og at regeringens strategi
for COVID-19-håndteringen er på vej mod ny normalisering i 2024, jf. Aftale mel-
lem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2023 af maj 2023 (§ 16.11.73.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 53,2 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør vedr. COVID-19, her-
under bevillingsophør af midler til udbrudshåndtering og smitteopsporing (§
16.11.12.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedr. COVID-19, herun-
der bivirkningsovervågning, bevillingsophør vedr. forordningen for kliniske forsøg
med lægemidler, samt bevillingsophør jf. Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet om Strategi for life science af maj 2021 (§ 16.11.16.).
Merudgiften på 135,0 mio. kr. i 2024 skyldes højere tilslutningsprocenter og stig-
ning i influenzavaccinationspriserne, som konsekvens af COVID-19 (§ 16.21.23.).
Mindreudgiften og mindreindtægten på 26,0 mio. kr. skyldes ophør af støtte til Na-
tionalt klinisk studie om effekt og sikkerhed af COVID-19-vacciner (ENFORCE)
(§ 16.33.67.).
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 349: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Sundhedsudvalgets arbejdsområde
Side 5 af 43
Mindreudgiften på 434,1 mio. kr. skyldes primært bevillingsophør til COVID-19-
relaterede udgifter, herunder indsatserne vedr. Testcenter Danmark, sentinelover-
vågning, revaccinationsindsatsen m.v. (§ 16.35.01.).
Mindreudgiften på 52,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør til øget kapacitet i sikrings-
afdelingen i Region Sjælland, jf. Aftale mellem den daværende S-regering og Dan-
ske regioner om udmøntning af 600,0 mio. kr. til en styrket psykiatri (§ 16.53.45.).
Mindreindtægten på 228,3 mio. kr. skyldes en reduktion af statstilskuddet til kom-
munerne, jf. akt 117 af 29. juni 2023 (§ 16.71.09.).
Mindreudgiften på 1.611,0 mio. kr. skyldes forventning om lavere udgifter til syge-
husbyggerierne i 2024 sammenlignet med 2023 (§ 16.91.60.).
Mindreudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes bevillingsophør til nærhospitaler til behand-
ling tættere på patientens hjem (§ 16.91.65.).