Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 343
Offentligt
2743704_0001.png
______________________________________________________________________________________
Galten d. 29-08-2023
Til Sundhedsudvalget vedr.
Sikkerhedsstyrelsens ændring af praksis i kontrollen af mærkningskrav for elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin.
Da vi endnu ikke har modtaget svar fra Indenrigs- og Sundhedsministeren vedr. ændring af praksis i kontrollen af
mærkningskrav for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, er det vores håb at
Sundhedsudvalget vil være behjælpelige med at undersøge hvorvidt det er muligt at forlænge omstillingsperioden,
og ikke mindst hvorvidt anvendelsen af CAS-numre ifm. ingredienslister accepteres fremfor lange kemiske
betegnelser.
Vi gør opmærksom på, at Sikkerhedsstyrelsen d. 09-08-2023 besvarede vores henvendelse om spørgsmål vedr.
anvendelsen af CAS-numre. Sikkerhedsstyrelsen gør opmærksom på, at de ikke er rette myndighed til at svare på
vores henvendelse, og at de derfor har videresendt den til Indenrigs- og Sundhedsministeren, fra hvem vi fortsat
afventer svar.
Ikrafttrædelsesdatoen, d. 22. september 2023, nærmer sig hastigt, og derfor beder vi nu Sundhedsudvalget om
hjælp, så vi kan få styr på omstillingen hurtigst muligt.
På forhånd tak.
Følgende blev sendt til Indenrigs- og Sundhedsministeren d. 17-07-2023:
Til Indenrigs- og Sundhedsministeren, vedr.
Sikkerhedsstyrelsens ændring af praksis i kontrollen af mærkningskrav for
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin.
Torsdag d. 22. juni 2023 meddelte Sikkerhedsstyrelsen, at praksis ændres i forbindelse med kontrol af mærkningskrav
for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin. I forbindelse med Sikkerhedsstyrelsens
nuværende praksis i forbindelse med kontrol af mærkningskrav har styrelsen accepteret, at angivelse af ingredienser
på under 0,1% kunne udelades på enkeltpakninger og eventuel ydre emballage af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere. Denne praksis ændres således, at alle ingredienser fremover skal være angivet på
produkterne, med ikrafttrædelse fra d. 22. september 2023 for mærkning af produkter fremstillet fra og med denne
dato, hvorefter virksomhederne har frem til d. 21. december 2023 til at få solgt ud af varer produceret før d. 22.
september.
Praksisændring, EU-regler vs. national lovgivning
GEjSER ønsker at gøre opmærksom på, at den varslede praksisændring formentlig skyldes, at Sikkerhedsstyrelsen
indtil nu, har tolket og formidlet regler vedrørende anmeldelse og mærkning af produkter ud fra vurdering af både
EU-regler og national lovgivning vedrørende hhv. anmeldelse af- og mærkning af produkter.
EU-reglerne foreskriver, at ingredienser anvendt i mængder
over
0,1% i princippet ikke kan anses som værende
fortrolige og/eller forretningshemmeligheder. Fabrikanter og importører der anmelder produkter, kan i forbindelse
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 29/8-23 fra GEJSER om ændring af praksis i kontrollen af mærkningskrav for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin
2743704_0002.png
______________________________________________________________________________________
Galten d. 29-08-2023
med anmeldelsen markere Ingredienser anvendt i mængder
under
0,1%, som værende fortrolige og/eller
forretningshemmeligheder.
Vi går ud fra, at Sikkerhedsstyrelsen nuværende praksis beror på en vurdering af, at ingredienser anvendt i mængder
under 0,1%, kan anses som værende fortrolige og/eller forretningshemmeligheder ved anmeldelse af produkter, i
henhold til EU-regler, hvorfor samme oplysninger kan betragtes som værende fortrolige i forbindelse med mærkning
af produkterne.
Vi er klar over, at national lovgivning vedr. mærkning af produkterne ikke tager forbehold for hverken nationale eller
EU-regler om anmeldelse af produkter, men gør opmærksom på, at selvom de nationale bestemmelser har været
notificeret til EU-kommissionen, har kommissionen næppe overvejet, at de danske myndigheder ville gå imod EU-
regler og anbefalinger, blot fordi der er tale om mærkning af produkter. Det er derfor vores vurdering, at
praksisændringerne strider imod
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2183 af 24. november 2015 om
et fælles format til brug ved anmeldelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
1
,
præambelbetragtning (11) og artikel 6 vedr. fortrolige oplysninger og videregivelse af oplysninger, samt
Bekendtgørelse om anmeldelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v. kapitel 2, §6.
2
Praksisændringen skyldes alene en juridisk vurdering foretaget af Indenrigs- og Sundhedsministeriet på baggrund af
en konkret henvendelse
3
, og altså ikke en ændring i Sikkerhedsstyrelsens tolkning af gældende regler. Derfor mener
vi heller ikke det er rimeligt, at virksomhederne skal lide betydelige økonomiske tab, som følger af praksisændringen,
da virksomhederne har fulgt og overholdt de, af Sikkerhedsstyrelsen, formidlede retningslinjer og regler, for at kunne
leve op til nuværende praksis for kontrol af mærkning for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere.
Omstillingsperioden er for kort og forsinkes yderligere af Sikkerhedsstyrelsen
D. 5. juli henvendte vi os til Sikkerhedsstyrelsen, i et forsøg på at få svar på, om hvorvidt de vil acceptere anvendelsen
af såkaldte CAS-numre på mærkningen fremfor lange kemiske betegnelser. Vores vurdering er, at det vil gøre det
nemmere for forbrugerne at slå CAS-numre op, fremfor de lange kemiske betegnelser. Sikkerhedsstyrelsen er endnu
ikke vendt tilbage med svar på vores henvendelse, hvilket forårsager yderligere forsinkelse, i en i forvejen alt for kort
omstillingsproces.
I bestræbelserne på at efterleve og overholde reglerne i forbindelse med Sikkerhedsstyrelsens varslede
praksisændring, er vi nødsaget til at skulle omstille vores nuværende mærkningsproces, som udover at blive forsinket
yderligere, grundet Sikkerhedsstyrelsens manglende svar, vil kræve betydelige ekstra ressourcer at få implementeret.
Sikkerhedsstyrelsens varslede og alt for korte omstillingsperiode i forbindelse med praksisændringen, medfører
derfor betydelige økonomiske konsekvenser og tab for vores virksomhed.
Vi henviser til tidligere tiltag, som har krævet samme omfattende omstillingsproces, hvor virksomhederne er blevet
1
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015D2183
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/599
3
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/suu/bilag/282/2727718.pdf
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 29/8-23 fra GEJSER om ændring af praksis i kontrollen af mærkningskrav for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin
2743704_0003.png
______________________________________________________________________________________
Galten d. 29-08-2023
givet hhv. et halvt år til omstilling samt et halvt år til at få solgt ud af varelager, hvorfor vi håber, at ministeren vil finde
det nødvendigt og ikke mindst rimeligt, at imødekomme vores anmodning om forlængelse af omstillingsperioden til
minimum 1 år.
Vi krydser fingre og ser frem til at høre fra dig.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Jeanett Andersen
Kommunikationsansvarlig
GEjSER ApS
+45 25 63 14 14
[email protected]
______________________________________________________________________________________
GEjSER ApS - Erhvervsparken Klank 3 - 8464 Galten | Tlf. 26 22 07 07 | www.gejser.dk | CVR 32 33 72 60