Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 337
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del - Bilag 337
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-
handling, diagnostik og forskning m.v.
(Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg, der ud-
tages uden medicinsk indikation)
§1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 129 af 30. januar 2021, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 15, stk. 1, 1 pkt.
udgår », jf. dog stk. 2«.
2.
§ 15, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2741402_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indledning
Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige
æg udtages på uden medicinsk indikation
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ændring
Konsekvenser for opfyldelsen af FNs verdensmål
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Konservative, Enhedsli-
sten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige
har den 31. maj 2023 indgået Aftale om ophævelse af den 5-årige tidsbe-
grænsning på nedfrysning af æg udtaget uden medicinsk indikation.
Udtagning af æg uden medicinsk indikation tilbydes ikke i det offentlige
sundhedsvæsen og er derfor alene muligt mod egenbetaling på private ferti-
litetsklinikker.
Formålet med aftalen er at hjælpe kvinder med at få børn, når de af forskel-
lige årsager ikke ønsker graviditet på det tidspunkt, hvor deres fertilitet nød-
vendigvis er på det højeste. Herudover er formålet at øge kvinders ret til at
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
bestemme over eget liv og egen krop. Samtidig styrkes ligestillingen mellem
mænd og kvinder i forhold til muligheden for at få børn senere i livet.
Som reglerne er i dag, kan kvinder og par, som har behov for fertilitetsbe-
handling, og i den forbindelse har fået nedfrosset befrugtede æg, få opbeva-
ret disse, så længe de i henhold til loven kan ydes behandling med assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling).
For kvinder, der er ramt af alvorlig sygdom, kan ubefrugtede eller befrug-
tede æg nedfryses, f.eks. fordi behandlingen af deres sygdom kan beskadige
æggene. Disse kvinder har ret til selv at beslutte, hvornår de ønsker at gøre
brug af deres nedfrosne æg udtaget på medicinsk indikation.
Nogle kvinder vælger derfor at få udtaget og opbevaret (nedfrosset) æg, in-
den de ønsker at blive gravide og få børn, med henblik på at udsætte en
eventuel graviditet til et senere tidspunkt, hvor det passer bedre ind i kvin-
dens livssituation. Af samme grund vil det som udgangspunktet være ube-
frugtede æg, der udtages uden medicinsk indikation.
På nuværende tidspunkt kan befrugtede og ubefrugtede menneskelig æg, der
ikke udtages på medicinsk indikation, opbevares i op til 5 år. Æggene skal
herefter destrueres, medmindre en læge vurderer at forlænge opbevarings-
perioden ud over 5 år. Perioden kan forlænges til det tidspunkt, hvor kvin-
den, der skal føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med assi-
steret reproduktion. Dette kan ske hvis den enlige kvinde eller den ene part
i ægteskabet, det registrerede parforhold eller forhold lider af en alvorlig
sygdom.
Aftalepartierne er derfor enige om, at den nuværende 5-årige tidsbegræns-
ning på nedfrysning af kvinders æg udtaget uden medicinsk indikation til-
svarende skal ændres til tidsubegrænset nedfrysning, indtil kvinden er fyldt
46 år, svarende til aldersgrænsen for fertilitetsbehandling i Danmark.
Med lovændringen får kvinder ret til selvbestemmelse, herunder til selv at
beslutte, hvornår de ønsker at forsøge at få børn. Med lovændringen skelnes
der ikke mellem, om æggene er udtaget uden medicinsk indikation eller på
medicinsk indikation, f.eks. på grund af alvorlig sygdom hos den enlige
kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller for-
holdet.
Med lovændringen vil sunde og raske menneskelige æg, der udtages uden
medicinsk indikation, kunne opbevares, indtil kvinden fylder 46 år og såle-
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
des ikke længere kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark. Med lovæn-
dringen vil sunde og raske æg ikke destrueres, alene fordi de har været op-
bevaret i 5 år og endnu ikke er anvendt.
Herudover vil kvinder, som har fået udtaget og opbevaret æg i mere end 5
år, heller ikke skulle gennemgå et eventuelt nyt krævende behandlingsforløb
med hormonstimulation og ægudtagning, hvis de allerede har sunde og ra-
ske nedfrosne æg, der kan benyttes i forsøg på at opnå graviditet.
2. Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg ud-
taget uden medicinsk indikation
2.1. Gældende ret
Efter § 15, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behand-
ling, diagnostik og forskning m.v. (herefter lov om assisteret reproduktion)
kan befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg opbevares indtil det tids-
punkt, hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke længere kan modtage be-
handling med assisteret reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal destru-
eres, jf. dog stk. 2.
Efter lovens § 15, stk. 2, kan de i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal destru-
eres. Den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud
over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion, jf. § 6, hvis
den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilba-
gekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke
længere er opfyldt.
Det følger af lovens § 15, stk. 3, at den behandlende sundhedsperson i til-
fælde af kvindens død eller i tilfælde af parrets separation eller skilsmisse
eller samlivets ophør skal sikre, at de opbevarede befrugtede æg destrueres.
Det følger af lovens § 15, stk. 4, at den behandlende sundhedsperson skal
sikre, at der sker destruktion af opbevarede befrugtede æg i tilfælde af man-
dens død, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke fra manden efter
§ 23, stk. 3, 2. pkt.
Det følger af lovens § 15, stk. 5, at den behandlende sundhedsperson skal
sikre, at der sker destruktion af ægtefællens eller samleverens opbevarede
ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens død.
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det fremgår af § 6 i lov om assisteret reproduktion, at assisteret reproduk-
tion ikke må finde sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet,
er ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder ældre end 45 år gæl-
der både for fertilitetsbehandling i offentligt regi og i privat regi.
Efter § 1 a, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion må regionsrådene på deres
sygehuse kun yde behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder,
der ikke har børn, og par, der ikke har fælles børn, jf. dog stk. 2 og§7, stk.
1 og 3. Regionale sygehuse omfatter sygehuse og andre institutioner, som
regionsrådene driver i henhold til sundhedslovens kapitel 16. Regionsrådene
kan indgå overenskomst med eller på anden måde benytte private instituti-
oner
Efter § 1 a, stk. 2, i lov om assisteret reproduktion kan regionsrådene til en
enlig kvinde eller et par, som har fået et barn ved assisteret reproduktion, og
som efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg, inden for den frist, der
er nævnt i
§15,
stk. 1, tilbyde at opsætte æg med henblik på, at den enlige
kvinde eller parret kan få flere børn.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ændring
Med Aftale om ophævelse af den 5-årige tidsbegrænsning på nedfrysning af
æg udtaget uden medicinsk indikation af 31. maj 2023 blev regeringen og
alle Folketingets partier enige om, at der er behov for at give kvinder mu-
lighed for at opbevare befrugtede og ubefrugtede æg udtaget uden medi-
cinsk indikation, indtil kvinden er ældre end 45 år og ikke længere kan til-
bydes fertilitetsbehandling i Danmark.
Kvinder danner ikke nye æg, men har alene de æg, som de er født med.
Nogle kvinder kan derfor være født med en høj æg-reserve, mens andre kan
være født med en mindre. Fælles for alle kvinder er imidlertid, at æg-reser-
ven falder, som årene går, og der er en aldersmæssig sammenhæng mellem
æggenes kvalitet og muligheden for at opnå graviditet. Opbevaring af æg
udtaget uden medicinsk indikation kan derfor være relevant for de kvinder,
som af private årsager ønsker at udskyde graviditet til et senere tidspunkt.
Som reglerne er i dag kan befrugtede og ubefrugtede menneskelig æg udta-
get uden medicinsk indikation, kun opbevares ud over 5 år og indtil det tids-
punkt, hvor kvinden ikke længere kan modtage fertilitetsbehandling, hvis
den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom og den behandlende læge beslut-
ter at forlænge opbevaringsperioden.
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det vurderes, at der ikke er klart sundhedsfagligt belæg, som belyser sam-
menhængen mellem en bestemt tidsgrænse for opbevaring af ubefrugtede
eller befrugtede æg og kvaliteten af æggene grundet tidsgrænsen, hvorfor
man i dag risikerer at destruere sunde og raske æg efter 5 år. Biologisk er
risikoen for cellebeskadigelse knyttet til selve nedfrysnings- og optønings-
procedurerne, som er de samme uanset opbevaringstidens længde.
Udtagning af æg uden medicinsk indikation tilbydes ikke i det offentlige
sundhedsvæsen og er derfor alene muligt mod egenbetaling på private ferti-
litetsklinikker.
Det foreslås således, at der ikke længere skal gælde en 5-års grænse for op-
bevaring af æg, der nedfryses uden medicinsk indikation. Det afgørende for,
hvor længe æggene vil kunne opbevares vil herefter
som det er tilfældet
for opbevaring af æg udtaget på medicinsk indikation
i stedet være kvin-
dens alder, idet opbevaringsgrænsen vil være svarende til den i lovens § 6,
fastsatte aldersgrænse for at modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Efter den foreslåede ordning vil de pågældende udtagne æg således kunne
opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, fylder 46
år. Afhængig af kvindens alder på tidspunktet for æg udtagning og opbeva-
ring betyder det, at kvinder får mulighed for at anvendes deres nedfrosne æg
i længere tid end i dag, og dermed mulighed for at opnå graviditet på det
tidspunkt i deres livssituation, som passer dem bedst.
Som æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation, regnes æg, der udtages
og nedfryses til evt. fremtidig brug uden, at der foreligger en sundhedsfaglig
begrundelse herfor. Nedfrysningen er i stedet begrundet i sociale forhold,
idet æggene nedfryses med henblik på at udsætte en evt. graviditet til et se-
nere tidspunkt, hvor det passer bedre ind i kvindens livssituation (såkaldt
social freezing). Der er således tale om æg, der udtages, uden at der på tids-
punktet for udtagningen er et konkret ønske om at opnå graviditet, hvorfor
det som altovervejende hovedregel vil være ubefrugtede æg, der nedfryses
på ikke-medicinsk indikation.
Det kræver en medicinsk indikation at få udtaget æg i offentligt regi, og
udtagning af æg uden medicinsk indikation med henblik på at udsætte evt.
graviditet tilbydes derfor ikke som en del af det offentlige tilbud om fertili-
tetsbehandling. Opbevaring af æg uden medicinsk indikation tilbydes derfor
kun i privat regi og mod egenbetaling. Ved køb af tilskudsberettiget medicin
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
til brug for fertilitetsbehandling i privat regi har patienterne dog ret til me-
dicintilskud efter sundhedslovens almindelige regler om medicintilskud og
regler udstedt i medfør heraf.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FNs verdensmål
Lovforslaget vurderes at have positive konsekvenser i forhold til
FN’s ver-
densmål 5.6 om, at der skal sikres universel adgang til seksuel og reproduk-
tiv sundhed og reproduktive rettigheder i overensstemmelse med handlings-
programmet fra den Internationale Konference om Befolkning og Udvikling
samt Bejing-handlingsplanen og slutdokumenterne fra opfølgningskonfe-
rencerne. Med lovforslaget vurderes det, at kvinder i højere grad vil have
lige adgang til reproduktive sundhedsydelser.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser,
idet der med forslaget om at ophæve den gældende grænse på 5 år for opbe-
varing af æg udtaget uden medicinsk indikation, vil ske en større ligestilling
af kvinder og mænds adgang til at få opbevaret kønsceller, når æggene frem-
over vil kunne opbevares indtil, kvinden grundet hendes alder ikke længere
kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Mænd kan i dag opbevare deres nedfrosne sædceller (sæddeponering) lige
så længe, de ønsker, og dermed bevare muligheden for at få børn senere i
livet. Selvom menneskelige æg med forslaget skal destrueres, når kvinden
er fyldt 46 år og ikke længere kan tilbydes fertilitetsbehandling i Danmark,
vil de kvinder, som i en relativ ung alder får udtaget og opbevaret æg uden
medicinsk indikation, kunne opbevare æggene i væsentligt længere tid end
i dag. Hermed får kvinder
i lighed med mænd
mulighed for at anvende
æggene på et senere tidspunkt i livet i forsøg på at opnå graviditet.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre stigning i efterspørgslen til offentlige fer-
tilitetsklinikker. Det anslås, at en stigning i efterspørgslen til offentlig ferti-
litetsbehandling vil medføre afledte udgifter på 1,5 mio. kr. årligt til regio-
nerne i form af øgede udgifter til fertilitetsbehandling.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning har ikke relevans for lov-
forslaget, da der med lovforslaget ikke sker grundlæggende ændringer i al-
lerede eksisterende it-systemer.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for private
fertilitetsklinikker i form af en mindre stigning i indtægter som følge af et
muligt øget antal udtagning af æg og forlænget opbevaringsperiode af æg,
som er udtaget uden medicinsk indikation, der efter forslaget vil kunne op-
bevares i længere tid end i dag.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have begrænsede positive administrative konse-
kvenser for borgerne, idet borgerne med forslaget får mulighed for at be-
nytte de nedfrosne æg i en længere periode.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. august 2023 til den 21.
september 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddan-
mark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, KL, Dansk Pædiatrisk Sel-
skab (DPS), Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Dan-
ske Bioanalytikere, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Speciallæger, Jordemoderforeningen, Kristelig Lægeforening, Lægefor-
eningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende
Lægers Organisation, Yngre Læger, Danske Patienter, Landsforeningen for
Ufrivilligt Barnløse, Manderådets Udvalg for Familieret, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, PCO Foreningen, Sundhed Danmark - For-
eningen af danske sundhedsvirksomheder, Center for Etik og Ret, Dansk
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2741402_0009.png
UDKAST
Arbejdsgiverforening, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for Patient-
sikkerhed, Institut for Menneskerettigheder, Kirkens Korshær, KVINFO,
Landsforeningen Børn og ForældreLGBT+ Danmark LGBT+
Nationalt Center for Etik, Patienterstatningen, Datatilsynet, Digitaliserings-
styrelsen, Lægemiddelstyrelsen, Patienterstatningen, Rådet for Digital Sik-
kerhed, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, Sundhedsdatastyrelsen,
Styrelsen for Patientklager, Styrelsen for Patientsikkerhed, Færøernes
landsstyre Det færøske sundhedsministerium, Færøernes landsstyre.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Forslaget skønnes at medføre
merudgift på 1,5 mio. kr. år-
ligt i regionerne i form af
øgede udgifter til fertilitets-
behandling.
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Positive konsekvenser i form af Ingen
hvervslivet
stigning i indtægter som følge af
øgning i udtagning og opbeva-
ring af æg på private fertilitets-
klinikker.
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for Begrænsede positive admini- Ingen
borgerne
strative konsekvenser for bor-
gerne, idet borgerne med forsla-
get får mulighed for at benytte
de nedfrosne æg i en længere
periode.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2741402_0010.png
UDKAST
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om assisteret reproduktion kan befrugtede og
ubefrugtede menneskelige æg opbevares indtil det tidspunkt, hvor den
kvinde, der skal føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med as-
sisteret reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal destrueres, jf. dog stk.
2.
Efter lovens § 6 må assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke finde
sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år.
Forbuddet mod at behandle kvinder ældre end 45 år gælder både for fertili-
tetsbehandling i offentligt og privat regi.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.1.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at lovens
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres,
”, jf. dog stk. 2” udgår.
Med den foreslåede ændring vil der ikke længere være en undtagelse til lo-
vens udgangspunkt om, at befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan
opbevares indtil det tidspunkt, hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion, jf. § 6, hvor-
efter æggene skal destrueres.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om assisteret reproduktion kan befrugtede og
ubefrugtede menneskelige æg opbevares indtil det tidspunkt, hvor den
kvinde, der skal føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med as-
sisteret reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal destrueres, jf. dog stk.
2.
Efter lovens § 15, stk. 2, kan de i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, opbevares i op til 5 år, hvorefter æggene skal destru-
eres. Den ansvarlige læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud
over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion, jf. § 6, hvis
den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilba-
gekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke
længere er opfyldt.
Efter lovens § 6 må assisteret reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke finde
sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år.
Forbuddet mod at behandle kvinder ældre end 45 år gælder både for fertili-
tetsbehandling i offentligt og privat regi.
Inden for den lovfastsatte aldersgrænse kan regionerne fastlægge et service-
niveau og hermed praksis vedr. kvindens alder. Derfor kan der både være
forskel på aldersgrænsen afhængigt af prioritering af ressourcer i regionerne
og på aldersgrænsen ved fertilitetsbehandling i privat regi. På nuværende
tidspunkt tilbydes fertilitetsbehandling på offentlige hospitalsklinikker til
kvinder, der er henvist, inden de er fyldt 40 år, og der tilbydes behandling
til kvinden er fyldt 41 år. Ved behandling i privat regi tilbydes som udgangs-
punkt behandling indtil 45 år.
Kvinder, som får udtaget æg uden medicinsk indikation, vil i det tilfælde,
hvor kvinden på et senere tidspunkt henvises til fertilitetsbehandling i det
offentlige, kunne anvende de nedfrosne æg, som hun har fået udtaget og
nedfrosset på en privat fertilitetsbehandling.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.1.
Det foreslås at ophæve
§ 15, stk. 2.
Den foreslåede ændring vil medføre, at grænsen på 5 år for opbevaring af
æg, som er udtaget uden medicinsk indikation, vil blive ophævet. Den fore-
slåede ændring vil således medføre, at æg, udtaget uden medicinsk indika-
tion ikke skal destrueres efter 5 år, og at opbevaringsperioden forlænges ud
over 5 år og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion som følge af
lovens § 6.
Med forslaget vil det således ikke længere være op til den ansvarlige læge
at beslutte, om opbevaringsperioden skal forlænges ud over 5 år, hvis den
enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede parforhold
eller forholdet lider af en alvorlig sygdom.
Med den foreslåede ændring vil det afgørende for, hvor længe æggene vil
kunne opbevares herefter være kvindens alder, idet opbevaringsgrænsen vil
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
være svarende til den i lovens § 6 fastsatte aldersgrænse for at modtage fer-
tilitetsbehandling i Danmark, som efter lovens § 6, er 45 år.
Grænsen for opbevaring af de pågældende æg vil gælde uanset, om æggene
er nedfrosset i offentligt eller privat regi og uanset, om der er tale om be-
frugtede eller ubefrugtede æg.
Med den foreslåede ændring vil æg, der udtages uden medicinsk indikation
på lige fod med æg, der udtages i forbindelse med fertilitetsbehandling,
kunne opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden pga. alder ikke længere
kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Som æg, der udtages på ikke-medicinsk indikation, regnes æg, der udtages
og nedfryses til evt. fremtidig brug uden, at der foreligger en sundhedsfaglig
begrundelse herfor. Nedfrysningen er i stedet begrundet i sociale forhold,
idet æggene nedfryses med henblik på at udsætte en evt. graviditet til et se-
nere tidspunkt, hvor det passer bedre ind i kvindens livssituation (såkaldt
social freezing). Der er således tale om æg, der udtages, uden at der på tids-
punktet for udtagningen er et konkret ønske om at opnå graviditet, hvorfor
det som altovervejende hovedregel vil være ubefrugtede æg, der nedfryses
på ikke-medicinsk indikation.
Det kræver en medicinsk indikation at få udtaget æg i offentligt regi, og
udtagning af æg uden medicinsk indikation med henblik på at udsætte evt.
graviditet tilbydes derfor ikke som en del af det offentlige tilbud om fertili-
tetsbehandling. Opbevaring af æg uden medicinsk indikation tilbydes derfor
kun i privat regi og mod egenbetaling. Ved køb af tilskudsberettiget medicin
til brug for fertilitetsbehandling i privat regi har patienterne dog ret til me-
dicintilskud efter sundhedslovens almindelige regler om medicintilskud og
regler udstedt i medfør heraf.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Loven vil gælde for opbevaring af ubefrugtede og befrugtede menneskelige
æg, uanset om disse er nedfrosset før eller efter tidspunktet for lovens ikraft-
træden.
Til § 3
Det følger af § 32 i lov om assisteret reproduktion, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færø-
erne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 337: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion (Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2741402_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om assisteret reproduktion, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 902 af 23. august 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 129 af 30. januar 2021 følgende
ændringer:
§ 15.
Befrugtede og ubefrugtede menneskelige
æg kan opbevares indtil det tidspunkt, hvor den
kvinde, der skalføde barnet, ikke længere kan
modtage behandling med assisteret reproduk-
tion, jf. § 6, hvorefter æggene skal destrueres, jf.
dog stk. 2.
§ 15.
---
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på
medicinsk indikation, kan opbevares i op til 5 år
hvorefter æggene skal destrueres. Den ansvarlige
læge kan beslutte at forlænge opbevaringsperio-
den ud over5 år og indtil det tidspunkt, hvor
kvinden, der skal føde barnet, ikke længere kan
modtage behandling medassisteret reproduktion,
jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller for-
holdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvar-
lige læge kan tilbagekalde en beslutning i med-
før af 2. pkt., hvor betingelser efter 2. pkt. ikke
længere er opfyldt.
Stk. 3-5.
---
1.
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 2«.
2.
§ 15, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
15