Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
2739410_0001.png
Til Folketingets sundhedsudvalg
Nikotinbranchen har i en længere periode været i dialog med myndighederne
relevante
ministerier såvel som styrelser
om den i SUU bilag alm. del 282 omtalte praksisændring.
Det har imidlertid ikke været muligt at få fyldestgørende svar på de konkrete såvel som
principielle problemstillinger, der følger af praksisændring og krav om fulde
ingredienslister på røgfrie nikotinprodukter. Således appellerer vi nu til Folketingets
sundhedsudvalg om at undersøge begrundelsen for praksisændringen og tage stilling til
følgerne heraf.
Kravet om fulde ingredienslister er et nybrud, der vil give konkurrenter fuld indsigt i
produktopskriften, idet den som følge af den ændrede praksis skal offentliggøres på selve
produktet. Denne praksis er ikke tidligere kendt fra andre produktområder, f.eks.
fødevarer, og bryder med virksomheders ret til at fastholde forretningshemmeligheder.
Det er i strid med principperne bag lovgivningen om forretningshemmeligheder og
beskyttelsen af immaterielle rettigheder i almindelighed at kræve offentliggørelse af fulde
ingredienslister, og det vil skade producenternes mulighed for produktudvikling og
konkurrence, idet konkurrenter vil kunne kopiere produktopskriften.
Myndighederne kender allerede til den fulde ingrediensliste, der skal oplyses når
produkterne indberettes. Det er muligt at markere ingredienser som
forretningshemmeligheder i indberetningen. Praksisændringen er derfor i strid med
tobaksvaredirektivet, idet der skal tages højde for producenternes
forretningshemmeligheder.
Det er et grundlæggende demokratisk princip, at lovgivning skal indebære proportionalitet
mellem omkostninger og gevinster i såvel overført som konkret betydning. I denne sag er
det vanskeligt at få øje på gevinsterne for forbrugerne, idet kontrolmyndighederne i
forvejen kender til produktindholdet og derved yder en mere vidtrækkende beskyttelse,
end den enkelte forbruger har adgang til ved at orientere sig i en ingrediensliste påklistret
produktet.
Tværtimod kan man med det voksende illegale marked for ulovlige nikotinprodukter in
mente forestille sig, at illegale operatører vil finde det opportunt at kopiere produkterne
med de risici for forbrugerne og skade for den frie konkurrence, der grundlæggende er
forbundet med kopiprodukter inden for enhver gren af fødevarer og nydelsesmidler.
Denne nye praksis vil ikke stoppe det voksende illegale marked af ulovlige
nikotinprodukter. Det skal stoppes med en langt bedre håndhævelse og et samarbejde
mellem de lovlige aktører og myndighederne. Fra Nikotinbranchens siden har vi derfor
også foreslået højere bødestraffe, flere ressourcer til myndighederne, aldersverificering på
betalingskort, importbegrænsning og mulighed for at bruge mystery shoppere. Vi frygter,
at disproportionale tiltag rettet mod de lovlige produkter uden juridisk eller faglige
begrundelser udelukkende vil øge mængden af illegale produkter i Danmark.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 329: Henvendelse af 15/8-23 fra Nikotinbranchen om praksisændring for ingrediensoplysninger
2739410_0002.png
Kravet om fulde ingredienslister vil kunne spredes til andre områder under henvisning til
ny praksis, og det vil bringe yderligere brancher i en lignende situation, hvor muligheden
for at udvikle produkter, have forretningshemmeligheder og konkurrere vil hæmmes til
skade for forbrugerne.
Nikotinbranchen mener, at denne praksisændring med udgangspunkt i det ovenstående
beskrevne er disproportional, skadeligt for konkurrencemulighederne og dermed for
forbrugerne i sidste ende, og vi vil derfor opfordre Folketingets sundhedsudvalg til som
minimum at sætte implementeringen på pause, indtil der er foretaget en autoritativ
juridisk vurdering af retsvirkningen ved denne praksisændring.
Med venlig hilsen
Inger Schroll-Fleischer, direktør
Nikotinbranchen