Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2732165_0001.png
Dato 27-06-2023
Sagsnr. 03-0503-97
PRIM
Opsamling på redegørelse og dialog mellem Sundhedsstyrelsen og Region
Midtjylland vedrørende kapacitetsudfordringer på Mave- og Tarmkirurgi,
Aarhus Universitetshospital
Introduktion
Sundhedsstyrelsen blev den 19. marts 2023 bekendt med lange ventetider til behandling af frem-
skreden tarmkræft på Afdeling for Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital og dermed
manglende overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider.
På baggrund af sagen har Sundhedsstyrelsen anmodet om og modtaget redegørelser fra Region
Midtjylland om den manglende overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider, de væ-
sentligste hovedudfordringer og problemets omfang og årsager samt iværksatte og kommende til-
tag, der kan forbedre situationen, således at loven overholdes. Redegørelserne har været drøftet på
møder mellem Sundhedsstyrelsen og Region Midtjylland i foråret 2023. På møde den 11. maj
2023 blev det aftalt, at Region Midtjylland udarbejder en ny, samlet redegørelse til Sundhedssty-
relsen og indenrigs- og sundhedsministeren, som berører:
Patientgruppe(r), funktioner og omfang:
o
Hvilke patientgrupper og funktioner jf. Sundhedsstyrelsens specialvejledning dre-
jer de konkrete udfordringer sig om? Drejer det sig udelukkende om patienter med
tarmkræft, eller berører det også patienter med andre kræftformer og i så fald
hvilke?
o
Vurderer regionen, at der er tale om en systematisk udfordring vedrørende kapaci-
tet på et afgrænset område, eller er udfordringen bredere?
Registrerings- og indberetningspraksis vedrørende maksimale ventetider:
o
Idet regionen ikke har indberettet overskridelser af de maksimale ventetider på det
pågældende område, bedes I redegøre for registrerings- og indberetningspraksis i
tilfælde, hvor patienter ikke kan tilbydes behandling inden for de maksimale ven-
tetider. Er regionen blevet bekendt med, at der er overskridelser, der burde være
indberettet, og hvad er omfanget heraf?
Konkrete tiltag og handlinger for at imødegå udfordringerne:
o
Hvilke muligheder er afsøgt i forhold til, om behandlingen for de konkrete patient-
grupper kunne foregå på anden matrikel, region, i udlandet eller lignende jf. hand-
lepligten i bekendtgørelsen om maksimale ventetider, herunder om I samarbejder
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 297: Orientering om opsamling på redegørelse og dialog mellem Sundhedsstyrelsen og Region Midtjylland vedrørende kapacitetsudfordringer på Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
med øvrige godkendte matrikler om de konkrete patientgrupper og dermed udnyt-
ter den nationale kapacitet der måtte være.
o
Hvilke tiltag har regionen allerede sat i værk for at imødegå udfordringerne om-
kring lange ventetider, og vurderes de tilstrækkelige, eller er der behov for yderli-
gere tiltag, herunder at samarbejde med øvrige regioner om fælles, tværgående til-
tag?
o
Hvornår forventes det, at iværksatte eller kommende tiltag vil have effekt og hvor-
når
med hvilken betydning for kapacitetsudfordringen og efterlevelsen af reg-
lerne om maksimale ventetider?
Sundhedsstyrelsen modtog den fornyede redegørelse fra Region Midtjylland den 14. juni 2023,
som blev drøftet på et møde mellem styrelsen og regionen den 19. juni 2023. Herefter modtog
Sundhedsstyrelsen et supplerende notat med besvarelse af opfølgende spørgsmål til redegørelsen
den 26. juni.
Sundhedsstyrelsens bemærkninger
Patientgruppe(r), funktioner og omfang
Region Midtjylland har i deres redegørelse angivet, at i alt 306 patienter på afdelingen i perioden
fra januar 2022 til marts 2023 har ventet længere tid på behandling, end reglerne om de maksi-
male ventetider foreskriver. Det er beskrevet, hvilke kræfttyper og funktioner det vedrører og de
væsentligste årsager til overskridelserne.
Kapacitetsudfordringerne er udbredte på afdelingen og
berører flere kræfttyper og specialfunktioner.
Sundhedsstyrelsen noterer sig, at Afdeling for Mave-tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital
for nuværende ikke kan tilbyde alle patienter en tid til behandling inden for de maksimale
ventetider på afdelingen, men der er igangsat flere tiltag med henblik på at tilbyde patienterne
et realistisk behandlingstilbud indenfor reglerne om maksimale ventetider.
Registrerings- og indberetningspraksis vedrørende maksimale ventetider
Region Midtjylland har redegjort for, at den hidtidige praksis på afdelingen ikke har overholdt re-
gionens informations- og handlepligt samt forsyningsforpligtelsen for specialfunktioner. Region
Midtjylland har efterfølgende opdateret og indskærpet regionens retningslinje om maksimale ven-
tetider og brevkonceptet i overensstemmelse med reglerne om maksimale ventetider.
Regionen har taget kontakt til alle berørte patienter, som telefonisk er informeret om overskridel-
sen af de maksimale ventetider i deres behandlingsforløb og vejledt per brev om mulighederne for
erstatning. Patienter, der været forsøgt kontaktet uden held i første omgang, forsøger regionen
fortsat at få kontakt med. I de tilfælde, hvor en patient er afgået ved døden, er afdødes pårørende
kontaktet per brev.
De identificerede 306 overskridelser indberettes til Sundhedsstyrelsen.
Konkrete tiltag for at imødegå udfordringerne
Region Midtjylland har i redegørelsen beskrevet tiltag til at imødegå udfordringer med bemanding
og rekruttering på afdelingen, herunder mulighederne for, at andre afdelinger og regioner bidrager
til at afhjælpe personalemanglen.
Der er redegjort for, hvilke samarbejdsaftaler der er indgået med andre sygehusmatrikler i Dan-
mark og med sygehuse i udlandet for specifikke patientgrupper. Regionen beskriver desuden, at
alle regioner har indgået en aftale om at nedsættelse tværregionale, landsdækkende kræftsamar-
bejder for en række kræftområder med henblik på bedre udnyttelse af den samlede indenlandske
kapacitet, herunder inden for mave- og tarmkræft.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 297: Orientering om opsamling på redegørelse og dialog mellem Sundhedsstyrelsen og Region Midtjylland vedrørende kapacitetsudfordringer på Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Regionen har iværksat flere organisatoriske tiltag til at øge den administrative understøttelse af
Aarhus Universitetshospital og afdelingen:
vejledning om håndtering af patientnære registrerings- og dokumentationsudfordringer
hjælp til ekstern og intern kommunikation
tæt sparring og ledelsesmæssig opfølgning fra hospitalsledelsen
iværksættelse af en syvpunktsplan, der skal styrke kræftbehandlingen bredt i regionen
På baggrund af de konkrete tiltag har Region Midtjylland beskrevet kapacitetsprognoser for afde-
lingen.
Region Midtjyllands konkrete tiltag er opdelt i henholdsvis kort- og langsigtede planer for at tilve-
jebringe tilstrækkelig kapacitet på afdelingen, således at patienter kan behandles indenfor reglerne
om maksimale ventetider. Sundhedsstyrelsen bemærker, at de kortsigtede planer beror på mindre
stabile og holdbare tiltag som fx frivilligt ekstra arbejde, omvisitering til behandling på andre sy-
gehuse i ind- og udland samt flytning af postoperative forløb til andre afdelinger. Den langsigtede
plan indbefatter rekruttering af specialiseret personale. Regionen bemærker, at mulighederne for
rekruttering er usikre, og at oplæring i specialiserede sygeplejeopgaver tager et halvt år. Det er
derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere tidshorisonten for genåbning af de midlerti-
digt lukkede senge på afdelingen.
På baggrund af Region Midtjyllands redegørelse vurderer Sundhedsstyrelsen, at regionen har sva-
ret på spørgsmålene, som Sundhedsstyrelsen har anmodet om. Desuden noterer Sundhedsstyrelsen
sig konklusionerne fra advokatundersøgelsen
Vurdering af administrationen af maksimale vente-
tider for behandling af patienter i kræftforløb på Mave- og Tarmkirurgisk afdeling på Aarhus Uni-
versitetshospital’ fra Poul Schmidt og
’Foreløbig
ledelsesmæssig vurdering’ fra Implement Con-
sulting Group, begge af 30. april 2023.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at kapacitetssituationen i afdelingen fortsat er usikker og sårbar ift.
selv mindre ændringer i bemandingen. Regionens tiltag på lang sigt beror på rekruttering, som
kan være vanskelig at gennemføre. Vurderingen er derfor, at de kortsigtede tiltag må forventes at
pågå i en længere periode. Sundhedsstyrelsen er i den forbindelse opmærksom på holdbarheden af
de kortsigtede tiltag for at opretholde den nødvendige kapacitet til behandling inden for de maksi-
male ventetider. Således er der behov for, at Aarhus Universitetshospital og regionen støtter op i
en længere periode.
Sundhedsstyrelsen er opmærksom på robustheden i afdelingen på længere sigt, som er afhængig
af rekruttering af sygeplejersker og speciallæger samt fastholdelse af nuværende personale.
3