Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2731573_0001.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: JUR
Sagsbeh.: DEPASTL
Koordineret med:
Sagsnr.: 1904382
Dok. nr.: 2616172
Dato: 30-06-2023
Notat
Evaluering af tvangsbehandlingsloven
1. Baggrund
Den 1. januar 2018 trådte lov nr. 655 om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile
(tvangsbehandlingsloven) i kraft.
Baggrunden for lovforslaget var et ønske om at skabe mulighed for at kunne indlede og fortsætte be-
handling af varigt inhabile patienter, selvom de måtte modsætte sig, og dermed hindre væsentlig forrin-
gelse af deres helbred og undgå unødige smerter og lidelser. Muligheden for at behandle persongruppen
skulle samtidig afgrænses klart og så snævert som muligt og understøttes af de fornødne retlige garantier
(sikringsordninger).
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at der 3 år efter lovens ikrafttrædelse skal gennemføres en evalu-
ering af loven, der kan danne grundlag for overvejelser om eventuelle behov for at præcisere eller ændre
reguleringen af området.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for evalueringen anmodet Sundhedsdatastyrelsen, om at
oplyse antallet af henholdsvis indberettede beslutninger om tvangsbehandling og om tvangsindgreb efter
lovens kapitel 3 siden lovens ikrafttrædelse. Ministeriet har endvidere til brug for evalueringen anmodet
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening (KL), Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for Pa-
tientklager om bidrag, der i det følgende gennemgås i hovedpunkter.
2. Antal indberettede beslutninger om tvangsbehandling og tvangsindgreb
Nedenstående tabel viser opgørelsen af antallet af indberettede beslutninger om anvendelse af tvang ved
somatisk behandling af varigt inhabile, der er foretaget på sygehuse i perioden fra 1. juni 2018 til 31. de-
cember 2022:
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2731573_0002.png
Nedenstående tabel viser antallet af beslutninger om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af va-
rigt inhabile, der er foretaget i primærsektoren:
Sundhedsdatastyrelsen har fremhævet følgende opmærksomhedspunkter om de statiske oplysninger:
Opgørelser baseret på Landspatientregisteret (LPR) er under fortsat udvikling og validering grun-
det overgang til et nyt Landspatientregister (LPR3), hvilket betyder, at opgørelserne løbende vil
blive korrigeret og opdateret, også bagud i tid.
Opgørelser vedrørende hospitalsaktivitet i 2020 og 2021 kan være påvirket af COVID-19.
Opgørelser vedrørende hospitalsaktivitet i 2021 kan også være påvirket af Sygeplejerskestrejken.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Tabellerne viser, at der er sket en udvikling i antallet af indberettede beslutninger om tvangsbehandling
og tvangsindgreb efter loven. I forbindelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets udarbejdelse og Fol-
ketingets behandlingen af lovforslaget var ministeriet opmærksom på, at det ville være vanskeligt på for-
hånd at estimere antallet af personer, som reglerne ville være relevante for. Det var på det pågældende
tidspunkt ministeriets skøn, at den forventede størrelse på målgruppen ville udgøre ca. 15.000 patienter,
hvoraf de fleste forventedes at være patienter med demens eller udviklingshæmning. Ministeriet påpe-
gede i den forbindelse, at skønnet var forbundet med betydelig usikkerhed.
Som det ses i tabellerne, er antallet af indberettede beslutninger om tvangsbehandling og tvangsindgreb
betydeligt mindre end 15.000. Et af formålene med tvangsbehandlingsloven er at begrænse tvang og ind-
greb i den personlige frihed over for den enkelte patient til det absolut nødvendige, og det er derfor efter
Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse positivt, at antallet af indberetninger befinder sig langt un-
der det estimerede niveau. Ministeriet finder det således ikke betænkeligt, at loven anvendes i mindre
omfang end forudsat.
3. Indhentede bidrag til evalueringen:
3.1 Overordnede bemærkninger
KL har bemærket, at loven er meget klar omkring ansvarsfordelingen, herunder lægens ansvar.
Danske Regioner har bemærket, at loven har styrket samarbejdet mellem de enkelte sygehuse og Psykia-
trien og bidraget til nedbringelse af anvendelse af tvang i hospitalers akutmodtagelse.
3.2
Medarbejdernes kendskab til og anvendelse af loven i praksis
Danske Regioner har bemærket, at loven har bidraget til at sætte yderligere fokus på, at tvang så vidt mu-
ligt skal undgås.
Danske Regioner har endvidere anført, at der både er tilkendegivelser af, at loven overordnet fungerer
godt, men også tilkendegivelser af, at der er udfordringer ved anvendelsen af loven i praksis, fordi det va-
rierer, hvor ofte forskellige hospitalsafdelinger har brug for at anvende loven. Generelt anvendes loven i
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
begrænset omgang, fordi hospitalerne går langt for at undgå tvang og følger et mindsteindgrebsprincip,
proportionalitetsprincip og individualitetsprincip. Hertil lægges der desuden vægt på at have åbenhed og
dialog med patienten og dennes pårørende. Eftersom loven generelt anvendes i begrænset omfang, er
det en selvstændig udfordring i forhold til den praktiske brug af loven, at de færreste medarbejdere op-
når reel erfaring med anvendelsen. Dette gælder både i forhold til hjemmelsgrundlaget og i forhold til
krav til registrering. Hospitalerne oplever, at loven er omstændelig at anvende, og at der er usikkerhed
om, hvornår loven kan anvendes. Danske Regioner har derfor oplyst, at dette taler for, at der ses på mu-
lighederne for at forenkle loven, med henblik på at procedurer og krav er håndterlige i en klinisk hverdag,
samtidig med at der tages de nødvendige hensyn til patienten.
Danske Regioner har endelig oplyst, at nogle regioner og hospitaler har iværksat forskellige tiltag for at
udbrede kendskabet til loven, herunder bl.a. udarbejdet henholdsvis regionale vejledninger, oplæg af
sundhedsjurister og opmærksomhedskampagner mv.
KL har anført, at medarbejderne kun har sparsomt kendskab til, og erfaringer med anvendelsen af loven,
hvilket kan skabe usikkerhed og tvivl i de konkrete tilfælde, hvor loven er relevant.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det positivt, at Danske Regioner har oplyst, at loven fungerer
godt i praksis. Ministeriet er enig i og opmærksom på, at de begrænsede erfaringer med lovens anven-
delse kan udgøre en udfordring for den enkelte medarbejder, og at der derfor bør være fokus på vejled-
ning og information på området. Ministeriet finder det derfor positivt, at Danske Regioner har iværksat
forskellige tiltag for at udbrede kendskabet til loven. Ministeriet kan desuden henvise til, at Styrelsen for
Patientsikkerhed har information på deres hjemmeside om loven, ligesom styrelsen har udarbejdet pjecer
med information til sundhedspersonalet. Endvidere har Sundhedsdatastyrelsen udarbejdet en vejledning
og informationstekst om indberetningen af beslutninger om tvang, som er tilgængelig på styrelsens hjem-
meside. Ministeriet vil være opmærksom på udviklingen på området og løbende vurdere, om der er be-
hov for yderligere information og vejledning.
3.3 Generelt om fortolkning af loven
3.3.1
Personkredsen af ”varigt inhabile” og øjeblikkeligt behandlingsbehov
Danske Regioner, KL og Styrelsen for Patientsikkerhed har fremhævet et ønske om en nærmere præcise-
ring af, hvem der tilhører personkredsen ”varigt inhabile”. KL har i den forbindelse oplyst, at landets kom-
muner kan være bekymrede for, at patienter med udviklingshandicap, som godt kan give et informeret
samtykke, bliver pålagt tvangsbehandling.
Danske Regioner har bemærket, at de i forbindelse med høringen over lovforslaget fremsatte et ønske
om, at loven også skal gælde for midlertidigt inhabile. Regionerne har i den forbindelse henvist til, at mid-
lertidigt inhabile i dag alene kan behandles, hvis der er tale om et øjeblikkeligt behandlingsbehov, jf. sund-
hedslovens § 19. Sygehusene tilser indimellem patienter, hvor der ikke er tale om et øjeblikkeligt behand-
lingsbehov, men dog et tydeligt behandlingsbehov, og hvor der på det tidspunkt, hvor behandlingen med
fordel kan iværksættes, er usikkerhed om, hvorvidt der er tale om varig eller midlertidig inhabilitet. Dan-
ske Regioner har desuden oplyst, at det kan overvejes, om loven skal gælde for midlertidig inhabilitet pga.
særlige somatiske tilstande og afgrænset til situationer, hvor patienten er i en livstruende eller på vej til
en livstruende situation.
Styrelsen for Patientsikkerhed har endvidere fremhævet, at nogle patienter kan være midlertidigt inhabile
i en længere periode og ikke nødvendigvis kun kortvarigt, idet perioden op til, at en patient vurderes va-
rigt inhabil, kan vare måneder og år.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i forhold til ønsket om en præcisering af, hvornår en patient er va-
rigt inhabil henvise til, at det fremgår af bemærkningerne til tvangsbehandlingsloven, at persongruppen
skal forstås som patienter over 15 år med en varigt nedsat psykisk eller kognitiv funktionsevne, uanset om
denne er medfødt eller erhvervet, f.eks. mentalt retarderede, udviklingshæmmede, patienter med de-
mens, hjerneskadede mv. Det afgørende kriterium er, om patienten som følge af funktionsnedsættelsen i
den konkrete behandlingssituation ikke er i stand til at varetage egne interesser og overskue konsekven-
serne af et behandlingsbehov. Persongruppen svarer til persongruppen, der omfattes af § 18 i sundheds-
loven. Efter denne bestemmelse kan patienter, der varigt mangler evnen til selv at samtykke til behand-
ling, behandles med samtykke fra den pågældendes nærmeste pårørende eller værge.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at bestemmelsen er diagnoseneutral, og at reglerne
således finder anvendelse på enhver patient med en varigt nedsat psykisk eller kognitiv funktionsevne. Af-
gørende er således, om patienten – uanset diagnose – ikke formår at forholde sig fornuftsmæssigt til et
aktuelt behandlingsbehov og ikke forstår konsekvenserne af at afvise behandlingen. Hvorvidt en patient
omfattes af bestemmelsen afhænger i øvrigt af et konkret sundhedsfagligt skøn, som sundhedspersone-
ner også skal foretage i forbindelse med forsøget på at indhente et informeret samtykke til behandlingen
efter § 15, stk. 1, i sundhedsloven og den gensidige informationsudveksling efter lovens § 16.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker endvidere, at en patient med et udviklingshandicap, som
kan give et informeret samtykke, ikke kan underkastes tvangsbehandling efter tvangsbehandlingsloven,
idet patienten netop er i stand til at give et informeret samtykke.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker endelig, at Danske Regioner i forbindelse med høringen
forud for tvangsbehandlingslovens vedtagelse anførte, at tvangsbehandlingsloven også burde gælde for
midlertidigt inhabile og ikke kun varigt inhabile. Danske Regioners høringssvar indgik i ministeriets arbejde
med lovforslaget, men det var ministeriets vurdering, at loven alene burde finde anvendelse på varigt in-
habile patienter. Midlertidigt inhabile vil – i modsætning til varigt inhabile patienter – på sigt blive i stand
til selv at afgive et informeret samtykke, og der foreligger således efter ministeriets opfattelse ikke
samme beskyttelseshensyn i forhold til denne gruppe. Det er derfor fortsat ministeriets opfattelse, at
loven alene bør finde anvendelse på varigt inhabile patienter. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at
sundhedslovens § 19 giver sundhedspersoner mulighed for at behandle både varigt og midlertidigt inha-
bile patienter, når der er et øjeblikkeligt behandlingsbehov. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at
det beror på en konkret vurdering, om en behandlingssituation er omfattet af tvangsbehandlingsloven el-
ler sundhedslovens § 19.
3.3.2
Læge/tandlægens delegation af tvangsbehandling og snitflader
KL og Styrelsen for Patientsikkerhed har bemærket, at der er behov for en præcisering af henholdsvis hie-
rarkiet mellem og anvendelsesområdet for henholdsvis sociallovgivningens tvangsregler og tvangsbe-
handlingsloven, herunder også personalets mulighed for at sige fra i forhold til deltagelse i tvangsbehand-
ling.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at styrelsen har modtaget henvendelser fra læger som oplever,
at personalet ikke vil medvirke til tvang, og spørgsmål fra personale, som ikke ønsker at medvirke til tvang
eller er usikre på, om de må medvirke.
KL har bemærket, at Socialtilsynet giver udtryk for, at personalet ikke er underlagt lægens instruktionsbe-
føjelser og derfor ikke er forpligtet til at bistå ved en magtanvendelse, og at det med fordel kan præcise-
res, om det er påkrævet, at en læge er til stede under tvangsbehandlingen og at lægens ansvar kan præci-
seres yderligere.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2731573_0005.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at der kan være et personsammenfald mellem persongrup-
pen nævnt i tvangsbehandlingsloven og persongruppen omfattet af serviceloven. Ministeriet kan i den
forbindelse henvise til, at tvangsbehandlingsloven finder anvendelse i sundhedsvæsenet eller andre ste-
der, hvor der udføres sundhedsfaglig virksomhed af sundhedspersoner, jf. tvangsbehandlingslovens § 5.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at beslutninger om indgreb, herunder pleje, omsorg mv., som ikke
udgør sundhedsfaglig behandling, vil skulle ske efter reglerne i serviceloven.
Det følger af tvangsbehandlingslovens § 14, stk.1, at beslutninger, som en læge eller tandlæge kan træffe
om tvangsbehandling og tvangsindgreb, ikke kan delegeres til andre sundhedspersoner. Det følger af §
14, stk. 2, at lægen eller tandlægen kan delegere gennemførelsen af tvangsbehandlingen, jf. § 4, efter
reglerne i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og regler udstedt i
medfør heraf. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at lægen eller tandlægen kan anvende
medhjælp til gennemførelsen af den behandling, lægen eller tandlægen har besluttet, og i den forbin-
delse delegere selve udførelsen af behandlingen til andre sundhedspersoner, f.eks. en sygeplejerske, en
social- og sundhedsassistent mv. Delegation kan også ske til andre end autoriserede sundhedspersoner,
f.eks. en social- og sundhedshjælper på plejecentre, en pædagog på et bosted mv. Sundhedspersonen,
der delegerer opgaven, skal sikrer sig, at den person, opgaven delegeres til, er kvalificeret til at udføre op-
gaven, og at den delegerende sundhedsperson fører tilsyn og kontrol med behandlingen.
Det følger af tvangsbehandlingslovens § 14, stk. 3, at lægen eller tandlægen kan lade andre sundhedsper-
soner gennemføre tvangsindgreb efter kapitel 3. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
det indebærer, at lægen eller tandlægen kan lade andre sundhedspersoner, f.eks. en sygeplejerske eller
social- og sundhedsassistent udøve selve tvangen i forbindelse med gennemførelsen af den besluttede
sundhedsfaglige behandling. Det er i den forbindelse ministeriets opfattelse, at det er en ledelsesbeslut-
ning, som tilkommer den personaleansvarlige myndighed, at træffe beslutning om personalets mulighed
for at sige fra og afvise behandling af enkelte patienter.
Ministeriet kan endelig oplyse, at der med loven ikke fastsættes en pligt til at behandle patienter med
tvang, men at dette er en mulighed, når andre muligheder, herunder motiverende samtaler, pædagogiske
virkemidler mv. er forsøgt uden resultat. Sundhedspersoners pligter, herunder til at yde sundhedsfaglig
bistand, følger af regler i blandt andet autorisationslovens kapitel 5.
3.3.3
Stillingsbetegnelse
Danske Regioner har bemærket, at lovtekstens stillingsbetegnelse ”overlæge” bør ændres til ”special-
læge”, idet titlen ”overlæge” anvendes i stadig mindre grad, og at det derfor vil være mere tidssvarende
og korrekt at benytte betegnelsen ”speciallæge”. Danske Regioner har bemærket, at det må være special-
lægekompetencen, som er afgørende i forhold til de formål og hensyn, der ligger i loven.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at styrelsen er opmærksom på, at der i forbindelse med
overenskomstforhandlinger er sket ændringer i forhold til i hvert fald brugen af titlen ”ledende overlæge”
i forhold til tidligere. Styrelsen for Patientsikkerhed finder det derfor relevant, at det undersøges nær-
mere, i hvilket omfang hvilke titler anvendes og hvilke kompetencer og ansvar, dette medfører, samt at
der i den forbindelse kan tages stilling til på hvilket niveau en beslutning om anvendelse af tvang efter
tvangsbehandlingsloven bør kunne træffes.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret Danske Regioners og Styrelsen for Patientsikkerheds syns-
punkter om brugen af titler, og synspunktet vil indgå i ministeriets fremtidige overvejelser om eventuelle
lovændringer.
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
3.3.4
Indberetning og tvangsprotokol
Danske Regioner og KL har angivet, at reglerne vedrørende indberetninger er omstændelige og besvær-
lige. KL har i den forbindelse fremhævet, at hvis et kommunalt tilbud skal lave en indberetning, skal ind-
beretningen også sendes til læge/tandlæge, så den kan lægges på patientjournalen, som kommunen ikke
har adgang til. KL har på den baggrund efterspurgt klare skemaer, der kan udfyldes, og har henvist til ind-
beretninger efter serviceloven. KL har endvidere udtrykt ønske om en tydeliggørelse af, hvorvidt medar-
bejdere også skal indberette, hvis de agerer medhjælpere for en læge eller tandlæge, hvor kommunerne
har en forventning om, at lægen eller tandlægen selv sørger for indberetning.
Styrelsen for Patientsikkerhed har anført, at styrelsen er uforstående over for KL´s angivelse af, at indbe-
retningsmetoden er besværlig, da der ikke er pligt til at indberette anvendelse af tvang, men alene beslut-
ningen om tvangsbehandling og tvangsindgreb. Styrelsen for Patientsikkerhed har endvidere oplyst, at
styrelsen har modtaget flere henvendelser fra behandlingssteder, som efterspørger støtteskabeloner/of-
ficielle indberetningsskemaer til brug for journalføringen og indberetningspligten. Det er i den forbindelse
styrelsens opfattelse, at sådanne redskaber ville kunne understøtte og lette sundhedspersonalets opgave-
løsning. Styrelsen for Patientsikkerhed har imidlertid også fremhævet, at der kan være udfordringer i for-
hold til at udarbejde en sådan skabelon eller skema, da løsningen skal anvendes i forskellige fagsystemer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har forstået KL’s og Styrelsen for Patientsikkerheds bemærkninger så-
dan, at der sigtes til anvendelsen af tvangsprotokoller, hvor en kopi af tvangsprotokollen skal indgå i pa-
tientjournalen, og ikke indberetninger, da disse skal sendes til Sundhedsdatastyrelsen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning henvise til, at det fremgår af bekendtgørelse nr.
1396 af 4. december 2017 om tvangsprotokoller ved beslutninger og anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile, hvem der skal sikre, at der oprettes en tvangsprotokol. Det følger således af
bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at den læge eller tandlæge, som træffer beslutning om tvangsbehandling el-
ler tvangsindgreb i form af fysisk fastholdelse, beroligende medicin eller tvangsindlæggelse, skal sikre, at
der oprettes en tvangsprotokol. Bekendtgørelsens § 10 regulerer tvangsprotokoller ved delegation. På
plejehjem, botilbud og lignende har ledelsen ansvaret for at sikre, at anvendelsen af tvangsbehandling og
andre tvangsindgreb, som udføres efter delegation fra læge eller tandlæge, tilføres tvangsprotokollen, jf.
§ 10, stk. 2.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret, at KL har efterspurgt ”støtteskabeloner/officielle indberet-
ningsskemaer til brug for journalføringen og indberetningspligten”. Ministeriet kan i den anledning hen-
vise til, at det fremgår af bekendtgørelsen, hvilke oplysninger tvangsprotokollen skal indeholde. Ministe-
riet kan i øvrigt oplyse, at ministeriet deler Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse af, at standardfor-
mularer ville kunne give anledning til udfordringer grundet forskellige fagsystemer og at registreringen i
protokollen varetager en række forskellige hensyn, hvis overordnede formål er at styrke patientens rets-
sikkerhed.
3.3.5
Klage til Tvangsbehandlingsnævnet
Danske Regioner har rejst et spørgsmål om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at klager til Tvangsbehand-
lingsnævnet har opsættende virkning, idet der ifølge Danske Regioner typisk tale om behandling, der ikke
kan vente, og en afbrydelse vil derfor ofte ikke være til patientens bedste.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at klager til tvangsbehandlingsnævnet har opsættende
virkning af hensyn til patientens retssikkerhed, og for at patienten, dennes pårørende eller andre, der va-
retager patientens interesser, har mulighed for at stoppe et indgreb, der ikke er berettiget.
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2731573_0007.png
Det er af de nævnte grunde fortsat ministeriets opfattelse, at klager til tvangsbehandlingsnævnet skal
have opsættende virkning, jf. tvangsbehandlingslovens § 17, stk. 3.Tvangsbehandlingsnævnet skal træffe
afgørelse i klagesager inden 14 hverdage efter klagens modtagelse i sager, der vedrører beslutninger om
tvangsbehandling og tvangsindgreb som på tidspunktet for klagens indgivelse fortsat har gyldighed. I sa-
ger, som vedrører beslutninger om tvang, som ikke længere er gyldige, skal Tvangsbehandlingsnævnet
træffe afgørelse snarest muligt, jf. lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenets § 16
c, stk. 3. Ministeriet kan desuden henvise til evalueringens afsnit 3.4, hvor det fremgår, at tvangsbehand-
lingsnævnet behandler få sager om året.
3.3.6
Tilslutningen til behandling fra en anden sundhedsperson med faglig indsigt på området
Danske Regioner har anført, at tvangsbehandlingslovens § 4, stk. 2 kan være en af årsagerne til, at loven
kun i begrænset omfang anvendes i praksis. På hospitalet vil det sjældent være praktisk muligt at invol-
vere en anden læge med faglig indsigt, idet lægen kan argumenter for, at den pågældende ikke på bag-
grund af en kort undersøgelse i forbindelse med akut sygdom kan vurdere, om tilstanden er forenelig
med varig inhabilitet. Derfor anvendes Sundhedslovens § 19 i stedet.
Styrelsen for Patientsikkerhed har bemærket, at det er styrelsens opfattelse, at en anden læge i den be-
skrevne situation ikke skal forholde sig konkret til, om samtlige betingelser for tvangsbehandling er op-
fyldt, da tilslutningen træder i stedet for et samtykke fra nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuld-
mægtig. Hvis det er åbenlyst, at patienten ikke er varigt inhabil, har den pågældende anden læge naturlig-
vis pligt til at reagere på dette, men derudover kan der efter Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse
ikke umiddelbart kræves anden stillingtagen fra den pågældende end til, om betingelserne i § 4, stk. 1 er
opfyldt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at anvendelse af tvangsbehandlingsloven er betinget af, at
sundhedspersonen i forbindelse med forsøget på at indhente samtykke, på baggrund af en sundhedsfag-
lig vurdering har konstateret, at patienten ikke er i stand til at forholde sig fornuftsmæssigt til behand-
lingsbehovet og således er vurderet varigt inhabil. Ministeriet kan i den forbindelse tilslutte sig Styrelsen
for Patientsikkerheds bemærkning og i øvrigt henlede opmærksomheden på, at lovens § 4, stk. 2 fastsæt-
ter, at beslutninger om tvangsbehandling kan gennemføres, når en anden læge eller tandlæge med faglig
indsigt på området, som ikke tidligere har deltaget i eller skal deltage i behandlingen af den pågældende
patient, giver sin tilslutning dertil.
3.4 Tvangsbehandlingsnævnet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet Styrelsen for Patientklager (som sekretariatsbetjener
Tvangsbehandlingsnævnet) om at oplyse antallet af klager fordelt på år, som er blevet behandlet af næv-
net. Tabellen redegør fordelingen af afsluttede klagesager.
Tabel: Afsluttede klagesager ved Tvangsbehandlingsnævnet (2018-2023 år til dato)
År
Antal modtagne klagesager
Antal afsluttede klagesager
2018
3
3
2019
1
0
2020
2
1
2021
4
3
2022
2
4
2023 (år til dato)
3
4
I alt
15
15
Note: Klagesager kan været modtaget i for eksempel 2020, men afgjort i 2021.
Styrelsen for Patientklager har oplyst, at der alene er truffet 1 materiel afgørelse, hvor nævnet har været
samlet for at afgøre sagen. 3 sager er lukket uden afgørelse (for eksempel ved frafald af klage). De 11 sa-
ger, der er afgjort i form af afvisning, er afgjort som del af sekretariatsbetjeningen af nævnet, jf. § 4, stk.
Side 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 293: Orientering om evaluering af lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile (tvangsbehandlingsloven), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2731573_0008.png
2, i Tvangsbehandlingsnævnets forretningsorden. Afvisningen af sagerne sker typisk på grund af mang-
lende kompetence hos nævnet i forhold til at træffe en materiel afgørelse i sagerne.
Styrelsen for Patientklager har fremsendt overvejelser omkring eventuelt at flytte sagerne til Sundheds-
væsenets Disciplinærnævn. Styrelsen for Patientklager har oplyst, at Tvangsbehandlingsnævnet består af
beskikkede medlemmer fra forskellige organisationer. Disse organisationer er også repræsenteret i Sund-
hedsvæsenets Disciplinærnævn. De to nævn sekretariatsbetjenes begge af Styrelsen for Patientklager og
nævnsbehandlingen vil tillige være meget ens, der gælder dog særlige tidsfrister for behandling af klage-
sager ved Tvangsbehandlingsnævnet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at tvangsbehandlingsnævnet realitetsbehandler færre sa-
ger end forventet ved lovens vedtagelse. Det er i den forbindelse ministeriets vurdering, at det begræn-
sede antal klagesager stemmer overens med det overordnede billede af, at loven anvendes i begrænset
omfang, herunder at der foretages færre indberetninger om beslutninger om tvang, end det var forventet
ved lovens vedtagelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret Styrelsen for Patientklagers bemærkning om tvangsbe-
handlingsnævnet og Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn. Ministeriet bemærker, at der ikke er nogen af
de andre høringsparter, som har udtrykt et ønske om at sagerne flyttes, og at en omlægning af sagerne vil
kræve lovændring, ligesom økonomien vil skulle afklares nærmere. Ministeriet finder på den baggrund, at
der ikke er anledning til at gå videre med forslaget.
4
Konklusion
Et af formålene med tvangsbehandlingsloven er at begrænse tvang og indgreb i den personlige frihed
over for den enkelte patient til det absolut nødvendige.
De tilvejebragte oplysninger vedrørende anvendelsen af tvangsbehandlingsloven viser, at beslutninger
om tvangsbehandling og tvangsindgreb iværksættes i mindre omfang end forventet ved lovens vedta-
gelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det overordnet positivt, at tvangsbehandlingsloven alene
anvendes i et begrænset omfang, og at Danske Regioner har oplyst, at hospitalerne har stor opmærksom-
hed på at undgå tvang. Ministeriet er opmærksom på, at manglende anvendelse af loven kan betyde, at
personalet ikke opbygger erfaring med anvendelsen af loven. Ministeriet vil være opmærksom på udvik-
lingen på området og løbende vurdere, om der er behov for yderligere information og vejledning.
De bidrag som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har tilvejebragt som led i evalueringen, indeholder en
række spørgsmål om fortolkning af bestemmelser i tvangsbehandlingsloven og sundhedsloven, herunder
om begrebet ”varigt inhabil”, læger og tandlægers delegation af tvangsbehandling og snitflader til servi-
celoven. Ministeriet har i evalueringen forholdt sig nærmere til disse spørgsmål.
Det er fortsat Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at loven alene bør finde anvendelse på va-
rigt inhabile patienter, idet sundhedsloven giver mulighed for, at sundhedspersoner kan behandle patien-
ter der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at give informeret samtykke, når der er et øjeblikkeligt
behandlingsbehov.
Side 8