Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2724280_0001.png
Regionshset
Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
Postboks 21
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
[email protected]
www.rm.dk
Indenrigs- og sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen
Redegørelse vedrørende udfordringer på Mave- og
Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital
Region Midtjylland og Sundhedsstyrelsen har aftalt, at der skal
udarbejdes en ny redegørelse vedrørende kapacitetsudfordringerne
og den manglende overholdelse af de maksimale ventetider på Mave-
og Tarmkirurgi (MTK), Aarhus Universitetshospital (AUH). Denne
beslutning er truffet som følge af, at der efter fremsendelsen af de to
første redegørelser hhv. 23. marts 2023 og 12. april 2023 er lavet to
eksterne afrapporteringer, samt en præcisering af informations- og
handlepligten fra Sundhedsstyrelsen, der giver anledning til at se
udfordringerne i et andet perspektiv.
De tidligere redegørelser og praksis har været baseret på en
daværende generel forståelse af, at det først er med patientens
samtykke, at der skal afsøges muligheder for at visitere til behandling
et andet sted i ind- eller udland. Sundhedsstyrelsens notat af 25.
april 2023 præciserer, "at
hvis en region har vedvarende eller
tilbagevendende systematiske kapacitetsudfordringer på egne
sygehuse (f.eks. på grund af længerevarende knaphed i
medarbejderressourcerne), så skal regionen ikke blot i det konkrete
tilfælde, og ikke kun på patientens foranledning, afsøge
behandlingstilbud udenfor regionen, der overholder de maksimale
ventetider, men regionen skal generelt og proaktivt arbejde for at
sikre denne kapacitet udenfor regionen, således at regionen kan
overholde sin handlepligt i de konkrete tilfælde."
1
På baggrund af denne præcisering vurderes det derfor, at grundlaget
for konklusionerne i Region Midtjyllands tidligere redegørelser har
ændret sig.
Indeværende redegørelse vil efter aftale med Sundhedsstyrelsen
indeholde tre overordnede afsnit:
1. Patientgrupper(r), funktioner og omfang.
Sundhedsstyrelsens notat af 25. april 2023
"Vedrørende handlepligt efter reglerne om
maksimale ventetider"
side 2, afsnit 3
1
Dato 14-06-2023
Mette Riishøj
1-31-72-35-22
Side 1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0002.png
2. Registrerings- og indberetningspraksis vedr. maksimale
ventetider.
3. Konkrete tiltag og handlinger for at imødegå udfordringerne.
1. Patientgruppe(r), funktioner og omfang
Region Midtjylland bemærker, at kapacitetsudfordringerne på MTK
ikke udelukkende omhandler patienter med tarmkræft, men også
patienter med kræft i de øvre dele af fordøjelsessystemet og i andre
organer inden for det mave- og tarmkirurgiske område.
Den første redegørelse til Sundhedsstyrelsen af 23. marts 2023
indeholdt et overblik over patienter med overskredne forløb på MTK i
perioden fra januar 2022 til februar 2023. Af overblikket fremgik det,
at de største vedvarende kapacitetsudfordringer omhandler patienter
med tarmkræft, men at mangel på kapacitet også har betydning for
patienter med andre kræftformer på MTK.
Nedenstående tabel 1 viser en opdateret fordeling af antal patienter
med overskredne forløb i perioden januar 2022 til marts 2023.
Tabellen er fordelt mellem kræfttype og funktion i specialevejledning.
Tabel 1:
Antal patienter, der har ventet ud over de i bekendtgørelsen
angivne maksimale ventetider på MTK, fordelt på kræfttyper i
perioden januar 2022 – marts 2023
Kræfttype
Funktion jf.
specialevejledning
kirurgi marts 2023
HSF 18 Oesophagus,
cardia- og
ventrikelcancer samt
præmaligne tilstande i
disse, inklusiv
endoskopisk
submukøs dissektion i
oesophagus og
ventrikel.
HSF 36 Resektion af
benigne og maligne
pancreastumorer
herunder
periampullær- og
duodenalcancer
HSF 32 Centrale
galdegangstumorer
(Klatskin)
Antal
overskridelser
10
Median ventetid
+ variation i
ventetid (dage)
6 (4-21)
1. Kræft i
spiserør,
mavesæk og
mavemund
2. Bugspytkirtel-
kræft
23
9 (1-33)
3. Kræft i
galdegange
9
6 (1-16)
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0003.png
HSF 33
Lokalbehandling
(resektion/ablation) af
levermetastaser,
galdeblærecancer,
perifer
galdegangscancer og
benigne levertumorer
4. Primær
leverkræft
HSF 31 Primære
tumorer i lever, hvor
kirurgisk, ablativ eller
medicinsk behandling
overvejes
HSF 33
Lokalbehandling
(resektion/ablation) af
levermetastaser,
galdeblærecancer,
perifer
galdegangscancer og
benigne levertumorer
HSF 27 Peritonektomi
ved peritoneal
carcinose med HIPEC
(Hyperthermic
intraperitoneal
chemotherapy)
HSF 23 Avanceret
bækkenkirurgi for
tarmtumorer
HSF 26 Kirurgi for
analkræft
HSF 39 Operation for
neuroendokrine
tumorer
HSF 28 Kirurgisk
behandling af
retroperitoneale og
intraabdominale
sarkomer
RF 10 Endoskopiske
procedurer med
fjernelse af større
bredbasede tumorer
fx TEM og EMR
9
5 (1-17)
5.
Levermetastaser
20
9 (1-23)
6. CRS+HIPEC
55
11 (1-44)
7. Bækken-
rømninger
35
15 (1-51)
8. Analkræft
9. NET-tumor
5
4
5 (1-26)
17 (5-22)
10. Sarkomer
inkl. GIST-
tumorer
37
15 (1-56)
11. Primær
endetarmskræft,
inkl. TEO
55
12 (1-40)
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0004.png
Procedurer
HF Rectumcancer
12. Tyk- og
tyndtarmskræft
HSF Coloncancer (AUH
har forløb for
patienter i tværfaglig
og/eller
højtspecialiseret
behandling)
Øvrige kræftformer, fx
binyrer og andre
metastaser
27
10
(1-50)
13. Øvrige
17
8
(2-34)
11
(1-56)
Total
306
I den fornyede gennemgang jf. tabel 1, er det blevet afklaret, at det
faktiske antal af relevante overskridelser der skyldes kapacitet, er
306 og ikke 313, som tidligere har været omtalt. Dette er nærmere
uddybet i bilag 1.
MTK har i 2022-2023 haft særlige udfordringer ift.
tarmkræftpatienter, der tilbydes HIPEC behandling, da behandlingen
kun foretages på AUH. I forhold til antallet af patienter er det
ligeledes tydeligt, at de vedvarende kapacitetsudfordringer med
tarmkræft antalsmæssigt fylder meget i afdelingen, jf. pkt. 4-13 i
tabellen ovenfor. Årsagerne til
overskridelserne/kapacitetsudfordringerne på de øvrige kræftformer i
afdelingen er ikke entydige.
Overskridelserne skyldes blandt andet:
Midlertidige udsving i antal kræftpatienter, der skal
behandles
Patienterne ønsker at vente på, at behandling kan foregå
på AUH, fremfor at blive henvist til behandling inden for
de maksimale ventetider på et andet sygehus i Danmark
eller udlandet, jf. afsnit 2 og 3 i dette notat
Nedsat kapacitet i MTK's sengeafsnit pga. mangel på
sygeplejersker og et begrænset antal speciallæger med
kompetencer til særlige operationstyper
Sammenfattende betyder det, at de vedvarende eller
tilbagevendende systematiske kapacitetsudfordringer ikke
udelukkende omhandler patienter med tarmkræft. MTK kan med den
nuværende nedsatte kapacitet pga. mangel på klinisk personale ikke
tilbyde alle kræftpatienter behandlingstider inden for de maksimale
ventetider, men der er igangsat flere tiltag, der skal sikre at
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0005.png
patienterne tilbydes et realistisk behandlingstilbud indenfor de
maksimale ventetider.
2. Registrerings- og indberetningspraksis vedr. maksimale
ventetider
Region Midtjylland har den 25. april 2023 modtaget
Sundhedsstyrelsens præciserende notat vedrørende informations- og
handlepligten efter reglerne om maksimale ventetider.
Pligten til at sikre kapacitet og afdække behandlingsmuligheder
Af notatet fremgår det, at regionerne skal sikre rimelig og tilgængelig
kapacitet til behandling af kræftsygdomme. Det følger heraf, at ved
vedvarende eller tilbagevendende systematiske kapacitetsudforinger,
skal regionerne ikke blot i det konkrete tilfælde, og ikke kun på
patientens foranledning, aktivt afsøge behandlingstilbud uden for
regionen, men regionerne skal generelt og proaktivt arbejde for at
sikre denne supplerende kapacitet på andre sygehuse i Danmark eller
udlandet.
Det fremgår endvidere, at der ved informationen om
behandlingstilbud på et andet sygehus, skal være tale om en
realistisk mulighed.
Den hidtidige praksis har ikke efterlevet forsyningsforpligtelsen eller
pligten til at afdække reelle behandlingsmuligheder inden for de
maksimale ventetider, som præciseret af Sundhedsstyrelsen i det
føromtalte notat.
I forhold til praksis på MTK vurderer Advokatfirmaet Poul Schmith i
sin rapport af 30. april 2023, at AUH i den undersøgte periode klart
har tilsidesat sin handlepligt trods de åbenbare og erkendte
systematiske kapacitetsudfordringer ved ikke at sikre den fornødne
behandlingskapacitet på andre sygehuse i Danmark eller udlandet.
Information og samtykke
I forhold til praksis på MTK vurderer Advokatfirmaet Poul Schmith i
sin rapport af 30. april 2023, at patientsamtykke til overskridelse af
den maksimale ventetid, som AUH indhentede i den undersøgte
periode, generelt har været baseret på klart utilstrækkelig
information om både alternative behandlingsmuligheder inden for den
maksimale ventetid og mulige sundhedsmæssige risici ved at afvise
alternative behandlingstilbud inden for den maksimale ventetid.
Samlet set er Advokatfirmaet Poul Schmiths vurdering, at AUHs
indhentelse af patientsamtykke til overskridelse af de maksimale
ventetider for operationer på Mave- og Tarmkirurgisk afdeling i den
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0006.png
undersøgte periode generelt har været behæftet med en række
retlige fejl.
Dokumentation af regeloverholdelse
I Sundhedsstyrelsens notat af den 25. april 2023 fremgår det tillige,
at overholdelse af informations- og handlepligten tydeligt skal
dokumenteres i patientens journal, og som minimum skal indeholde:
• information, der er givet om sygehusets eget
behandlingstilbud, herunder tilbudt dato for behandling.
• information, der er givet om realistisk tilbud om henvisning til
behandling på andet sygehus i Danmark eller i udlandet,
herunder hvor meget hurtigere denne behandling kan gives.
• information om mulige helbredsmæssige konsekvenser ved
patientens evt. accept af forsinket behandlingstilbud.
• patientens samtykke.
Den hidtidige praksis har ikke tydeligt dokumenteret udøvelsen af
den konkrete informations- og handlepligt i patientjournalen, som det
er beskrevet i Sundhedsstyrelsens præciserende notat af 25. april
2023.
Ny gennemgang af de forløb, hvor der er tilbudt behandlingstid ud
over de maksimale ventetider
Region Midtjylland har i samråd med Sundhedsstyrelsen besluttet, at
der med afsæt i Sundhedsstyrelsens præciserede notat skulle
foretages en ny gennemgang med eksternt review af de
patientforløb, hvor der i 2022 og til marts 2023 er blevet tilbudt
behandlingstider ud over de maksimale ventetider.
Formålet med den fornyede gennemgang var at efterprøve, om og i
hvilken udstrækning den indskærpede dokumentations-,
informations- og handlepligt er overholdt set i lyset af
Sundhedsstyrelsens præciserende notat af 25. april 2023 og
Advokatfirmaet Poul Schmiths vurdering. Design af auditten er
forelagt Sundhedsstyrelsen forud for igangsættelsen. Undersøgelsen
og dens resultat er mere detaljeret beskrevet i bilag 1.
Undersøgelsen er gennemført under medvirken af to eksterne
specialister inden for henholdsvis sundhedsjura og mave-tarmkirurgi
med tidligere tilknytning til Region Hovedstaden. De eksterne
specialister har gennemgået undersøgelsesdesign, tolkning af en
række af de undersøgte patientsager og hovedkonklusionen på et
møde med de regionale undersøgere. De eksterne specialister har
endvidere haft lejlighed til at kommentere på udkastet. På baggrund
af deres gennemgang af undersøgelsen vurderer de to eksterne
reviwere, at de kan tilslutte sig undersøgelsens overordnede
konklusion.
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0007.png
Resultat af den fornyede gennemgang
I forbindelse med undersøgelsen er det blevet afklaret, at det faktiske
antal af relevante overskridelser der skyldes kapacitet, er 306 og ikke
313, som tidligere har været omtalt.
Hovedkonklusionerne er:
Gennemgangen af journalnotater vedr. kommunikation med
patienterne i forbindelse med behandlingstilbud viser, at MTK
samlet set ikke opfylder de præciserede krav til
dokumentation af patientens samtykke, som det er beskrevet i
Sundhedsstyrelsens notat af 25. april 2023.
Tilsvarende viser gennemgangen, at i ingen af de 306
patientforløb vurderes de præciserede krav til dokumentation
af informations- og handlepligten samlet set at være opfyldt.
Undersøgelsen forholder sig alene til, om handlepligt og
samtykke er dokumenteret i patientjournalerne i
overensstemmelse med de præciserede krav, som beskrevet i
Sundhedsstyrelsens notat af 25. april 2023. Undersøgelsen
forholder sig ikke til om den præciserede informations- og
handlepligt kan være opfyldt i den mundtlige kommunikation
med patienterne, der ligger bag den skriftlige dokumentation.
Sammenfatning
Denne redegørelse er baseret på:
Sundhedsstyrelsens præciserende notat af 25. april 2023
vedrørende handlepligt efter regler om de maksimale
ventetider,
Advokatfirmaet Poul Schmiths vurdering af, at informations-
og handlepligten i den undersøgte periode klart er tilsidesat,
Den fornyede gennemgang af dokumentationen af de 306
patientforløb med overskridelser af de maksimale ventetider,
baseret på de præciserede krav til dokumentation af
informations- og handlepligten.
Det konkluderes på baggrund heraf, at der er 306 patientforløb, som
ikke overholder de præciserede krav til dokumentation i
patientjournalen vedr. overskridelser af de maksimale ventetider.
10 patientforløb ud af de 306 overskridelser er indberettet som
overskridelser af de maksimale ventetider til Sundhedsstyrelsen.
Denne efterindberetning er sket i overensstemmelse med den
hidtidige forståelse af informations- og handlepligten, før
Sundhedsstyrelsen præciserende notat af 25. april 2023.
Side 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0008.png
Region Midtjylland vil derfor anmode Sundhedsstyrelsen om en
vurdering af, hvorvidt de resterende 296 forløb, der vurderes som
overskridelser af bekendtgørelsen ud fra det præciserende notat, bør
efterindberettes.
Opfølgning på kritikken og korrektion af praksis
Region Midtjylland tager den manglende overholdelse af forsynings-
og handlepligten meget alvorligt og beklager den manglende
efterlevelse af informations- og handlepligten samt
dokumentationspraksis vedrørende de maksimale ventetider.
Region Midtjylland har, foranlediget af Sundhedsstyrelsens
igangsætning af plan for genopretning på kræftområdet, tillige
igangsat en undersøgelse af, hvorvidt der er andre afdelinger eller
kræftformer, hvor der er vedvarende eller tilbagevendende
systematiske kapacitetsudforinger.
I lyset af Sundhedsstyrelsens notat den 25. april 2023 har Region
Midtjylland opdateret både den regionale retningslinje vedrørende de
maksimale ventetider og det regionale brevkoncept.
På AUH er der taget initiativ til en række handlingsanvisende tiltag,
der dels skal understøtte korrekt praksis og patientinformation i
forbindelse med de maksimale ventetider, og dels skal sikre et
realistisk behandlingstilbud på et andet hospital, når der ikke kan
tilbydes et behandlingstilbud på AUH inden for de maksimale
ventetider.
Der redegøres for konkrete tiltag i det efterfølgende afsnit.
3. Konkrete tiltag og handlinger for at imødegå udfordringerne
Spørgsmål fra Sundhedsstyrelsen:
Hvilke muligheder er afsøgt i forhold til, om behandlingen for de
konkrete patientgrupper kunne foregå på anden matrikel, region, i
udlandet eller lignende jf. handlepligten i BEK om maksimale
ventetider, herunder om i samarbejder med øvrige godkendte
matrikler om de konkrete patientgrupper og dermed udnytter den
nationale kapacitet der måtte være.
Det varierer fra kræfttype til kræfttype om der er vedvarende eller
tilbagevendende systematiske kapacitetsudfordringer. Det betyder, at
der er forskel på i hvilket omfang Region Midtjylland har afsøgt
mulighederne ift. at behandle patientgrupperne på andre hospitaler.
Tabel 2 opsummerer hvordan mulighederne er afsøgt for de
forskellige kræfttyper.
Side 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0009.png
Tabel 2:
Oversigt over afsøgte muligheder på andre hospitaler,
fordelt på kræfttype
Kræfttype
Afsøgte muligheder på andre hospitaler
1. Kræft i
Der er ikke vedvarende eller tilbagevendende
spiserør,
systematiske kapacitetsudfordringer inden for
mavesæk og
området.
mavemund
AUH er løbende i dialog om bl.a. kapacitet
med de andre universitetshospitaler som
varetager funktionen.
I foråret 2023 har AUH behandlet patienter,
som er omvisiteret fra andre hospitaler pga.
lange ventetider. AUH har ikke selv
omvisiteret patienter i 2022 og 2023
Der er et tæt samarbejde om bl.a. kapacitet
med de tre andre HPB-centre i Danmark, som
behandler kræft i bugspytkirtel, galdegange
og lever: Aalborg Universitetshospital, Odense
Universitetshospital og Rigshospitalet. Der er
ugentlige nationale videokonferencer inden for
bugspytkirtelkræft, hvor AUH kan spørge til
kapacitetssituationen på de andre centre og
udveksle erfaringer.
AUH har i 2022 og 2023 ikke omvisiteret
patienter til de andre hospitaler.
De primære begrænsninger er, at mange
patienter ikke ønsker at blive behandlet på et
andet hospital og at kapaciteten på de
resterende hospitaler også er udfordret i
større eller mindre omfang.
AUH er ved at indgå aftaler med et engelsk
hospital om, at de ad hoc kan behandle
patienterne inden for de maksimale ventetider
således HPB-patienter tilbydes et reelt
behandlingstilbud, når der ikke kan tilbydes
behandling inden for de maksimale ventetider
på MTK eller et af de andre centre i Danmark.
AUH har landsfunktion for CRS+HIPEC. Der er
indgået aftaler med tre udenlandske
hospitaler om ad hoc forespørgsel på
operationstider: Uppsala Universitetshospital,
Sverige, HAC Wellington Hospital, GB og
Karolinska Institut, Sverige.
Side 9
2. Bugspytkirtel-
kræft
3. Kræft i
galdegange
4. Primær
leverkræft
5.
Levermetastaser
6. CRS+HIPEC
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0010.png
Fra HAC Wellington Hospital modtager MTK
løbende potentielle behandlingsdatoer, der
kan forelægges HIPEC-patienterne inden de
beslutter, om de ønsker behandling i udlandet
eller samtykker til den ekstra ventetid på
MTK.
Der er primo juni omvisiteret én patient til
HAC Wellington Hospital.
AUH er i dialog med et hospital i England, om
muligheden for at lave aftale om behandling
af patienter, når MTK ikke kan tilbyde
operationstider inden for de maksimale
ventetider.
AUH laver ad hoc forespørgsler hos Herlev,
når der ikke er tilstrækkelig kapacitet. AUH og
Herlev har i januar 2023 aftalt at øge
opmærksomheden på at Herlev behandler
patienter fra Østdanmark for at aflaste AUH.
AUH er ved at indgå en aftale med
Radiumhospitalet, Norge, om at AUH ad hoc
kan forespørge på operationstider, således
patienterne kan tilbydes et reelt
behandlingstilbud i udlandet, når MTK eller
Herlev ikke kan tilbyde operationstider inden
for de maksimale ventetider.
AUH laver ad hoc forespørgsler hos Herlev,
når der ikke er tilstrækkelig kapacitet. AUH og
Herlev har i januar 2023 aftalt at øge
opmærksomheden på at Herlev behandler
patienter fra Østdanmark for at aflaste AUH.
AUH er ved at indgå en aftale med
Radiumhospitalet, Norge om at AUH ad hoc
kan forespørge på operationstider, når AUH
eller Herlev ikke kan tilbyde operationstider
inden for de maksimale ventetider.
AUH er i dialog med Rigshospitalet og Odense
Universitetshospital om gensidig aflastning
ved kapacitetsudfordringer.
AUH og Rigshospitalet har i januar 2023
aftalt, at Rigshospitalet fortsat som
udgangspunkt behandler sarkompatienter,
som er bosiddende i Østdanmark.
Side 10
7. Bækken-
rømninger
8. Analkræft
9. NET-tumor
10. Sarkomer
inkl. GIST-
tumorer
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0011.png
Der er yderligere lavet en aftale om at
Rigshospitalet kan aflaste AUH ved at
behandle ét stort sarkom eller to små
sarkomer pr. uge. AUH har årligt ca. 40
patienter med malignt sarkom eller GIST-
tumor. Hospitalerne har aftalt et setup for en
fælles konference, når det skal vurderes om
en patient kan omvisiteres.
AUH er ved at indgå en aftale med
Radiumhospitalet, Norge om at AUH ad hoc
kan forespørge på operationstider, når AUH
eller Rigshospitalet ikke kan tilbyde
operationstider inden for de maksimale
ventetider. Derudover er AUH ved at
undersøge mulighederne på et engelsk
hospital.
AUH og RH Gødstrup deler funktionen i Region
Midtjylland. De to hospitaler har ikke haft
tilstrækkelig kapacitet til at behandle
patienterne i 2022 og 2023. Kapaciteten på
RH Gødstrup er øget midlertidigt i
foråret/sommeren 2023 for at aflaste AUH.
AUH har i marts 2023 lavet aftaler med
Aalborg Universitetshospital og Sygehus
Lillebælt om omvisitering af patienter med
primær endetarmskræft.
Der er for nuværende ikke vedvarende
kapacitetsudfordringer
eller tilbagevendende systematiske
kapacitetsudfordringer.
11. Primær
endetarmskræft,
inkl. TEO
12. Tyk- og
tyndtarmskræft
Af møde med Sundhedsstyrelsen den 11. maj 2023 blev det
endvidere aftalt, at Region Midtjylland skulle uddybe disse tiltag ud
fra følgende beskrivelse:
Hvilke tiltag har regionen allerede sat i værk for at imødegå
udfordringerne omkring lange ventetider, og vurderes de
tilstrækkelige, eller er der behov for yderligere tiltag, herunder at
samarbejde med øvrige regioner om fælles, tværgående tiltag?
Hvornår forventes det, at iværksatte eller kommende tiltag vil have
effekt og hvornår – med hvilken betydning for kapacitetsudfordringen
og efterlevelsen af reglerne om maksimale ventetider? – vedrørende
tiltag:
Side 11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0012.png
A. Rekruttering af specialiserede sygeplejersker, øget brug af
andre faggrupper i opgaveløsning på mave- og tarmkirurgisk
m.v. særligt mhp. tidshorisont for forbedring.
B. Estimat på hvad aflastning via andre sygehuse i egen region
og øvrige regioner, både vedr. benigne og maligne tilstande,
kan bidrage med ift. varetagelse af de specialiserede mave- og
tarmkirurgiske funktioner på AUH.
Nedenstående tiltag og kapacitetsprognoser er opdelt på hhv. den
øvre og nedre del af mave- og tarmkirurgien. Det skyldes, at det
kliniske personale (læger og plejepersonale) er specialiseret inden for
en af de to dele af specialet, hvorfor kapaciteten generelt ikke kan
flyttes mellem de to dele af specialet.
Region Midtjylland har for hver del af mave- og tarmkirurgien
udarbejdet en kort- og en langsigtet plan for at tilvejebringe
tilstrækkelig kapacitet til at kunne behandle mave- og tarmkirurgiske
patienter inden for de maksimale ventetider.
Den kortsigtede plan muliggør, at nye patienter på kort sigt kan
tilbydes en operationstid inden for de maksimale ventetider. Denne
plan er ikke robust på længere sigt, da den er baseret på at lægerne
indkaldes på ekstra arbejde, patienter omvisiteres til andre hospitaler
i Danmark eller udlandet, samt at nogle patienters postoperative
forløb flyttes til andre afdelinger hvilket gør patientforløbene
usammenhængende.
Den kortsigtede og den langsigtede plan for hhv. den øvre og den
nedre del af mave- og tarmkirurgien gennemgås i de følgende afsnit.
Prognoserne i disse afsnit er baseret på det forventede
gennemsnitlige inflow af patienter og den kendte personalesituation
på MTK samt samarbejdende afdelinger på AUH.
Øvre del af mave- og tarmkirurgi,
kort sigt
Region Midtjylland har i april og maj 2023 haft en stigning i inflow af
patienter med kræft i bugspytkirtlen, galdevejene eller leveren på ca.
20 pct. sammenlignet med gennemsnittet for 2022. I samme periode
har kapaciteten været midlertidigt reduceret. Det har medført, at
hospitalets kapacitet ikke har været tilstrækkelig i en periode, med
en diskrepans mellem inflow og kapacitet på ca. 1 patient pr. uge.
Hospitalet har som konsekvens heraf pr. 1. juni 2023 i alt 6 patienter,
hvor det ikke har været muligt at tilbyde en operationstid inden for
de maksimale ventetider. Alle 6 patienter er oplyst om muligheden
for at blive behandlet indenfor de maksimale ventetider på et andet
hospital i Europa (der er endnu ikke indgået en konkret aftale,
hvorfor man ikke kunne navngive et konkret hospital), men alle
patienter har ønsket at blive til behandling på AUH.
Side 12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0013.png
Region Midtjylland tager kapacitetsudfordringen meget alvorligt, og
har igangsat en plan for at øge kapaciteten på området på kort sigt.
Den midlertidige kapacitetsudfordring ift. diskrepansen mellem inflow
af bugspytkirtelkræft patienter og kapaciteten generelt er løst, og
MTK har igen den normale operationskapacitet til patienter med kræft
i bugspytkirtlen, galdevejene eller leveren. Det betyder, at antallet af
patienter der tilbydes en operationstid ud over de maksimale
ventetider, forventes at falde frem mod sommerferien. I
sommerferien har MTK nedsat kapacitet og forventer ikke at have
mulighed for at nedbringe antallet af ventede patienter. Jf. tabel 2
har MTK et tæt samarbejde om bl.a. kapacitet med de tre andre HPB-
centre i Danmark; Aalborg Universitetshospital, Odense
Universitetshospital og Rigshospitalet. AUH er herudover i gang med
at indgå aftaler med et engelsk hospital om, at de ad hoc kan
behandle patienterne indenfor de maksimale ventetider, således at
HPB-patienter tilbydes et reelt behandlingstilbud, når der ikke kan
tilbydes behandling indenfor de maksimale ventetider på MTK eller et
af de andre centre i Danmark.
Fra uge 33 planlægger MTK at øge operationskapaciteten for
patientgruppen og forventer alt andet lige, at patienterne kan tilbydes
operationstid inden for de maksimale ventetider i september 2023.
Det er muligt at operere flere patienter i denne periode, da MTK har
øget sengekapaciteten ved at omlægge andre patientforløb.
AUH har derudover indgået en aftale med Regionshospital Horsens
om at op til fire akutte patienter fra AUH's optageområde omvisiteres
til hospitalet pr. dag. Tiltaget skal mindske risikoen for at akutte
patienter visiteres til de elektive afsnit på Mave- og Tarmkirurgi og
dermed mindsker den tilgængelige sengekapacitet til kræftpatienter.
Nedenstående tabel opsummerer de iværksatte tiltag for øget
kapacitet for den øvre del af mave- og tarmkirurgien. Aftaler med
udenlandske hospitaler fremgår af tabel 2.
Tabel 3:
Oversigt over tiltag for øget kapacitet, øvre del af mave- og
tarmkirurgi
Tiltag
Beskrivelse
Omvisitering af akutte Regionshospital Horsens. Aftale om at antal
patienter
akutte patienter pr. dag øges fra 2 til 4. fra den
(hovedfunktion)
27. marts 2023.
Patienter til
Flytte patienter som observeres før og efter
endovaskulær
endovaskulær behandling fra sengeafsnit på
behandling
Mave- og Tarmkirurgi til senge i andre ledige
lokaler på AUH. Sengene skal bemandes af
vikarhold med lægestuderende, og forslaget vil
Kapacitet
2 senge i
dagtiden på
hverdage
Side 13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0014.png
dermed mindske belastningen af sygeplejersker
på Mave- og Tarmkirurgi. Er igangsat 1. juni
2023, men den reelle effekt forventes først at slå
igennem efter sommerferien
Øvre del af mave- og tarmkirurgi,
lang sigt
AUH's langsigtede strategi er at øge robustheden på den øvre del af
det mave- og tarmkirurgiske område via rekruttering af
specialiserede sygeplejersker, som kan varetage pleje af patienter
med kræft i lever, bugspytkirtel eller galdeveje.
AUH vurderer, at der behov for at øge operationskapaciteten fra 6 til
minimum 7 operationer pr. uge, hvis funktionen skal være robust
med behandlingskapacitet til det nuværende patient inflow. Dette vil
øge den gennemsnitlige belægning på Mave- og Tarmkirurgisk
sengeafsnit 1 med ca. 1,5 patient, hvilket forudsætter ca. 5
yderligere fastansatte sygeplejersker. Scenariet er således afhængig
af rekruttering af 5 sygeplejersker. AUH har igangsat en række
yderligere tiltag ift. rekruttering og fastholdelse af det eksisterende
personale på sengeafsnittene jf. nedenstående afsnit vedr.
rekruttering og fastholdelse af personalet i sengeafsnittene.
Effekten af ovenstående tiltag er usikker, og AUH vurderer, at det
tidligst vil være muligt at genåbne senge om ca. 6 mdr. I den
forbindelse skal bemærkes, at der ved den netop afsluttede
ansøgningsrunde til begge sengeafsnit kun var to ansøgere til 27
vakancer. Effekten af disse tiltag er derfor usikker på kort sigt, idet
oplæringen i de specialiserede sygeplejeopgaver tager cirka et halvt
år fra ansættelse.
Nedre del af mave- og tarmkirurg,
kort sigt
AUH har i april og maj 2023 allokeret ekstra sengekapacitet til
patienter der har fået avancerede canceroperationer, herunder
HIPEC-patienter. Sengekapaciteten er frigjort gennem omvisitering af
primær rectum cancer til andre hospitaler, jf. tabel 4. Det betyder, at
antallet af overskridelser samt længden af overskridelserne er
mindsket væsentligt sammenlignet med tidligere på året. AUH
fortsætter afviklingen af ventende patienter til avancerede
canceroperationer frem mod sommerferien og forventer, alt andet
lige, at patienter kan bookes inden for de maksimale ventetider primo
juli 2023.
Det faglige selskab (DCCG) har indført en ny klinisk retningslinje fra
ultimo maj i forhold til patienter, som visiteres til CRS+HIPEC.
Fremadrettet skal en betydelig andel af HIPEC-patienterne gennemgå
neoadjuverende kemobehandling i tre måneder forud for operation.
Nogle patienter vil fortsat skulle opereres uden forudgående
Side 14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0015.png
kemoterapi. Denne ændring vil betyde, at efterspørgslen efter
CRS+HIPEC operationerne forskydes ca. tre måneder. Den nye
kliniske retningslinje gør det muligt at reducere ventetiden til HIPEC
behandling frem mod sommerferien, som ovenfor beskrevet, uden at
det øger presset på afdelingens sengeafsnit.
Nedenstående tabel opsummerer de iværksatte tiltag for øget
kapacitet for den nedre del af mave- og tarmkirurgien. Aftaler med
udenlandske hospitaler fremgår af tabel 2.
Tabel 4:
Oversigt over tiltag for øget kapacitet, nedre del af mave-
og tarmkirurgi
Tiltag
Beskrivelse
Ny klinisk retningslinje Patienter visiteret til CRS+HIPEC skal ifølge ny
for CRS+HIPEC
klinisk retningslinje modtage kemoterapi i tre
måneder forud for operation.
Primær rectum cancer
(regionsfunktion)
Sygehus Lillebælt: 1 operation pr. uge
Aalborg Universitetshospital: 1 operation pr. uge
Regionshospitalet Gødstrup: 2 operationer pr.
uge
Kapaciteten på de tre hospitaler overstiger det
inflow som AUH har fra MDT pr. uge. Indtil videre
har AUH omvisiteret 1-2 patienter pr. uge.
AUH og Rigshospitalet har i januar 2023 aftalt at
øge opmærksomheden på at Rigshospitalet
behandler patienter fra Østdanmark for at aflaste
AUH. Der er et begrænset potentiale.
Der er yderligere lavet en aftale om at
Rigshospitalet kan aflaste AUH ved at behandle
et stort sarkom eller to små sarkomer pr. uge.
AUH har årligt ca. 40 patienter med malignt
sarkom eller GIST-tumor. Hospitalerne følger ad
hoc op på aftalen. AUH har omvisiteret to
patienter siden aftalen blev indgået.
Aftale indgået med HE Midt om udefunktion til
behandling af patienter med IBD. SST har
godkendt udefunktionen.
Kapacitet
1,5 patient pr.
uge i perioden
primo juni til
primo
september 2023
4 patienter pr.
uge
Sarkomer, bl.a. GIST
(HSF)
Et stort sarkom
eller to små
sarkomer
Inflammatory bowel
disease
(regionsfunktion)
Forventet: 40
patienter pr. år.
Nedre del af mave- og tarmkirurgi,
lang sigt
Region Midtjylland har frem til uge 23 arbejdet med at øge
robustheden på den nedre del af mave- og tarmkirurgi på lang sigt.
Planen indeholdt to scenarier. I det første skulle robustheden sikres
gennem øget rekruttering af sygeplejersker og speciallæger, samt
Side 15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0016.png
øget anvendelse af lånesenge på kirurgiske afdelinger, der ikke
oplever samme rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer. I det
andet scenarie skulle robustheden øges gennem rekruttering af
klinisk personale og en deling af landsfunktionen for HIPEC.
Region Midtjylland har, som aftalt med Sundhedsstyrelsen, den 31.
marts 2023 fremsendt en henvendelse til Sundhedsstyrelsen, med
henblik på en vurdering af, hvorvidt HIPEC behandlinger fremadrettet
skulle varetages flere steder i landet, idet man har oplevet en
stigning i aktiviteten, der oversteg det tidligere forventede. I
henvendelsen anbefalede Region Midtjylland yderligere, at der laves
en faglig gennemgang med inddragelse af relevante eksperter fra
hele landet, førend der træffes beslutning om godkendelse af
yderligere centre til varetagelse af HIPEC, idet der er faglig uenighed
om anvendelsen af HIPEC i Danmark. Region Midtjylland afventer
Sundhedsstyrelsens tilbagemelding.
MTK har desværre modtaget opsigelser fra to overlæger, der blandt
andet varetager HIPEC behandlingen på MTK. De to overlæger er
centrale aktører i forhold til den planlagte robustgørelse af den nedre
mave- og tarmkirurgi.
Opsigelserne har ikke kun betydning for HIPEC-behandlingen på AUH,
men også for en række HSF-funktioner inden for det kirurgiske og
gynækologiske speciale.
AUH arbejder intensivt på at sikre, at der efter den 31. august 2023,
hvor de to overlæger rejser, fortsat er et reelt behandlingstilbud til de
berørte patientgrupper på AUH, i Danmark eller i udlandet. Det er
dog for nuværende ikke muligt at konkludere, hvordan funktionen
varetages efter sommeren, men Region Midtjylland vil holde en tæt
dialog med Sundhedsstyrelsen og opdatere om udviklinger og
ændringer. Regionen imødeser yderligere Sundhedsstyrelsens
rådgivning og støtte ift. at håndtere denne beklagelige udfordring.
Tiltag ift. rekruttering og fastholdelse
AUH har igangsat flere tiltag ift. rekruttering og fastholdelse af
specialiserede sygeplejersker, samt brug af andre faggrupper, jf.
tabel 5, med henblik på at lette presset på arbejdsmiljøet på de
mave- og tarmkirurgiske sengeafsnit. Det er usikkert i hvilket omfang
tiltagene vil være tilstrækkelige for at AUH kan genåbne de
midlertidigt lukkede senge.
Side 16
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0017.png
Tabel 5:
Tiltag ift. rekruttering og fastholdelse af specialiserede
sygeplejersker
Beskrivelse
Fastholdelsestillæg
AUH og DSR har indgået aftale om et
til vagtbelastede
fastholdelsestillæg i 2023 og 2024 til
fastansatte
personale, som har haft mindst 12 vagter
sygeplejersker
det seneste �½ år. Prøvehandling i
forlængelse af forsøg på Blodsygdomme og
Urinvejskirurgi AUH.
Formål: Sikre fastholdelse af
sygeplejersker.
Kompetenceniveauer Igangsat systematisk gennemgang af
kompetenceniveauer med henblik på at
sikre fastholdelse af sygeplejersker.
Vikarer
Vikarer fra Region Midtjyllands vikarbureau
til at bemande vakante vagter. Der er
indgået et samarbejde, hvor VikarMidt
forsøger at sende de samme vikarer – altså
en gruppe af vikarer, der gerne vil komme i
afsnittet og som ved at have lidt flere
kontinuerlige vagter opnår kendskab til
afsnittets arbejdsgange.
Andre faggrupper
På de to elektive mave- og tarmkirurgiske
sengeafsnit er ca. 25% af det samlede antal
stillinger besat af andre faggrupper end
sygeplejersker, fx rehabiliterende
fysioterapeut, farmakonomer og sosu-
assistenter. AUH vurderer ikke, at der kan
genåbnes senge ved at ansætte flere
medarbejdere med anden faglig baggrund
end sygeplejersker, da flere opgaver kræver
sygeplejerskekvalifikationer som f.eks.
medicingivning eller parental ernæring.
Opslag af dele
Opslag af delestillinger mellem sengeafsnit
stillinger
og afsnit med kliniske funktioner mhp. at
mindske vagtbelastninger i sengeafsnit.
Introduktion og
AUH undersøger muligheden for
oplæring uden for
introduktion og oplæring for nyansatte sker
normering
uden for normeringen i de første 2-3
måneder. Det forventes at ville medføre
bedre rekrutteringsmuligheder men især
også at medvirke til fastholdelse af nye
medarbejdere.
Kompetenceudvikling Udvikling af simulationsforløb sammen med
via simulationsforløb MidtSim med henblik på bedre introduktion,
kompetenceudvikling, fastholdelse og som
rekrutteringstiltrækning.
Side 17
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0018.png
Ansættelser i projekt
Hjælp fra
sygeplejerske i
andre afsnit
AUH undersøger muligheden for udvikling af
"konceptstillinger", hvor en del af
ansættelsen er tildeling af en
"udviklingsopgave"/"et mindre projekt",
hvor man bliver ansvarlig for udførelse og
implementering. Formål: Rekruttering.
Ubesatte vagter udbydes til sygeplejersker i
andre afsnit på AUH, som har den
tilstrækkelige specialisering ift. det mave-
og tarmkirurgiske område.
Andre tiltag
Det kan slutteligt nævnes, at det i regi af Sundhedsdirektørkredsen er
besluttet at nedsætte tværregionale kræftsamarbejder på flere
områder, herunder øvre- og nedre mave-tarm kræft. Disse
samarbejder har til formål at sikre et effektivt og operationelt
samarbejde mellem relevante afdelinger om kapacitetsdeling,
herunder efterlevelse af handlepligten jf. reglerne om de maksimale
ventetider. Det er forhåbningen, at dette samarbejde vil skabe en
gennemsigtighed ift. tilgængelig kapacitet i Danmark, og gøre det
nemmere at give et konkret tilbud til patienter der ikke kan
behandles indenfor de maksimale ventetider.
Det forventes at de første møder i disse samarbejder finder sted
inden udgangen af juni måned.
Side 18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0019.png
Bilag 1
Undersøgelse af dokumentations- og handlepligt vedr. 306
mave- og tarmkirurgiske patienter på Aarhus
Universitetshospital 2022-2023.
Resumé
En gennemgang af journalnotater vedr. kommunikation med
patienterne i forbindelse med behandlingstilbud viser, at afdelingen
for Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital samlet set
ikke opfylder kravene til dokumentation af patientens samtykke, som
det er præciseret i Sundhedsstyrelsens notat af 25. april 2023.
Tilsvarende viser gennemgangen, at i ingen af de 306 patientforløb
vurderes dokumentation af handlepligten samlet set opfyldt.
Undersøgelsen forholder sig alene til, om handlepligt og samtykke er
dokumenteret i journalerne. Det kan således ikke udelukkes, at hele
eller dele af dokumentations- og handlepligten kan være opfyldt i den
mundtlige kommunikation med patienterne, der ligger bag den
skriftlige dokumentation.
Undersøgelsen har været forelagt to eksterne reviewere med
sundhedsfaglige og juridiske kompetencer. På baggrund af deres
gennemgang af undersøgelsen vurderer de to eksterne reviewere, at
de kan tilslutte sig undersøgelsens overordnede konklusion.
Formål med undersøgelsen
Region Midtjylland har i april 2023 oplyst, at dokumentations- og
handlepligten var overholdt i hovedparten af de 313 forløb med
overskredne ventetider på afdelingen for Mave- og Tarmkirurgi på
Aarhus Universitetshospital i 2022 frem til marts 2023. Formålet med
nærværende undersøgelse er at afklare, om dette også er
vurderingen ud fra den præciserede forståelse af reglerne for
overholdelse af maksimale ventetider, jævnfør Sundhedsstyrelsens
notat af 25. april 2023
vedrørende handlepligt efter reglerne om
maksimale ventetider
gengivet i den regionale retningslinje
Maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved
iskæmiske hjertesygdomme.
Afgrænsning
I denne undersøgelse gennemgås 306 patientforløb med
overskridelse af de maksimale ventetider til behandling på afdelingen
for Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital i perioden 1.
januar 2022-31. marts 2023. I den tidligere redegørelse for
patientgruppen fra Aarhus Universitetshospital angives antallet af
patientforløb at være 313. Det har vist sig, at der her er inkluderet 7
patientforløb for meget. Den samlede gruppe af patientforløb med
overskredne ventetider, som her undersøges, er derfor på 306. Disse
variationer har ingen indflydelse på den overordnede konklusion.
Side 19
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0020.png
Analysegruppe
Journalmaterialet gennemgås af et auditteam fra den regionale stab,
som sammenlagt besidder sundhedsfaglige kompetencer, it-
kompetencer, indsigt i journalføring og relevant lovgivning. Der blev
ydet teknisk hjælp til journalopslag ifm. review af sundheds-IT
medarbejder fra Hospitalsstaben, Aarhus Universitetshospital.
Eksternt review
Der er indgået aftale med følgende to eksterne og uafhængige
reviewere med hhv. sundhedsjuridiske og mavetarm kirurgiske
kompetencer. Deres review af undersøgelsen omfatter:
Undersøgelsesdesign
Eksempler på svarkodning herunder kodning af såvel éntydige
som mere fortolkningskrævende data
Resultater og hovedkonklusioner
De to eksterne reviewere har på forhånd fået en tidligere version af
nærværende beskrivelse af undersøgelsesdesign til gennemlæsning.
Endvidere har reviewerne i et møde med undersøgelsesgruppen
gennemgået en række eksempler på vurdering af journalnotater fra
patienterne, samlet resultat og forventet hovedkonklusion.
Datagennemgang og analyse er efterfølgende korrigeret baseret på
det eksterne review. Det foreliggende notat og hovedkonklusion er
endelig kommenteret af reviewerne (se nedenfor).
Datagrundlag
Materialet omfatter følgende variable for hvert patientforløb hentet
fra Region Midtjyllands elektroniske patientjournalsystem (MidtEPJ):
Tidspunkt (måned og år) for registrering af overskridelse i
hospitalets administration
Kræftform
Årsag (til overskridelse dvs. manglende operationskapacitet,
faglig ventetid osv.)
Antal dage, den maksimale ventetid er overskredet
Øvre/Nedre (-del af maven som udtryk for, hvilket lægeteam,
der har patienten)
Patienten informeret. Er kun udfyldt i meget få tilfælde
Cpr.nr.
Tekst i journal (lægens notat i forbindelse med meddelelse af
operationstilbud).
Denne undersøgelse er
kun
baseret på den sidste information ('tekst
i journal').
I få tilfælde er der suppleret med 'antal
dage'.
Variablen
'Patienten
informeret'
indeholdt meget få registreringer, og der ses
derfor bort fra denne.
Journalnotaterne vedr. det givne behandlingstilbud er fremsøgt i
MidtEPJ af ansatte på Aarhus Universitetshospital og enten skrevet
eller kopieret over i et excel-ark sammen med ovenstående variable.
Det er disse journalnotater, der er angivet i kolonnen
'Tekst i journal'.
Side 20
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0021.png
Konkret har medarbejderne slået op på patientforløb med
overskridelser af de maksimale ventetider i den relevante tidsperiode.
Der er slået op på den dag, hvor der enten er sendt brev til
patienten, eller der har været en konsultation. Det, der har været
noteret i journalen på den pågældende dag eller i dagene umiddelbart
derefter om den pågældende information eller konsultation er taget
med.
Fejlkilder
Som ved alle undersøgelser, findes der også her fejlkilder. Disse
ændrer ikke på den overordnede fortolkning af resultaterne. Derfor
har de ikke givet anledning til at starte forfra med at hente data fra
journalerne. Fejlkilderne omfatter:
Flere tekster i journalerne er identiske, hvilket ifølge hospitalet
kan skyldes, at sekretærerne nogle gange sætter faste
vendinger ind, hvis lægens diktater forekommer enslydende.
Identiske formuleringer kan også være fremkommet i
forbindelse med overførsel fra journal til excel-ark, når tekster
i journal har forekommet enslydende.
Det kan ikke udelukkes, at der findes yderligere journalnotater
andre steder i journalen, der også kunne have relevans.
I et par tilfælde har kontrol af journalnotatets omfang vist, at
der er supplerende notater i forhold til det, som ligger til
grund for denne undersøgelse. Det må rimeligvis formodes, at
hvis der i mange tilfælde faktisk var journalnotater, der i
større omfang understøttede opfyldelse af dokumentations- og
handlepligten, ville de fremgå af excel-arket
Nærværende undersøgelse baserer sig alene på data, som
Aarhus Universitetshospital har udleveret.
Tolkning af data
Tolkning af journalnotater for at vurdere overholdelse af
dokumentations- og handlepligt er baseret på Sundhedsstyrelsens
notat af 25. april 2023 vedrørende handlepligt efter reglerne om
maksimale ventetider. Vurderingerne er foretaget med støtte fra de
eksempler, der fremgår af notatet, og som er indsat i Boks 1
nedenfor. Det indebærer, at:
Vurderingerne udelukkende har forholdt sig til det, der konkret
kan læses i journalnotaterne.
I en betydelig andel af journalnotaterne indgår 'overholdelse
af kræftpakker', 'opfyldelse af behandlingsgaranti' og lignende
formuleringer. Disse og lignende er på baggrund af notatet fra
Sundhedsstyrelsen vurderet til ikke at overholde
informationspligten om overskridelse af de maksimale
ventetider pga. fejlagtig henvisning til andet end patientretten
'maksimale ventetider'
Journalnotaterne er for det meste kortfattede og for en dels
vedkommende identiske.
Journalnotaterne er taget ud af kontekst og vurderingerne
heraf bliver tilsvarende foretaget på et fragmenteret grundlag.
Undersøgelsen tager således forbehold for at:
Side 21
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0022.png
Der kan have foregået tilstrækkelig og dækkende
kommunikation med patienterne uden, at det fremgår af
journalnotaterne.
At formuleringerne "overholdelse af kræftpakker", "opfyldelse
af behandlingsgaranti" mv. kan være brugt som reference til
information om de maksimale ventetider.
At videre arbejde med resultaterne af denne undersøgelse bør
tage højde for den kontekst journalnotater skrives i herunder
tid til rådighed, opgavemængde mv.
Boks 1
Nedenfor er eksempler på journalføring, der dokumenterer
overholdelse af reglerne, selvom ventetiden er længere end de
maksimale frister:
Pt. er d.d. informeret om og har samtykket til tilbud om operation
[dato]. Pt. er samtidigt informeret om, at reglerne om maksimale
ventetider er overholdt selvom operationen først udføres om 3
uger, da tilsynet i går fra hjerteklinikken fandt, at der var behov for
at optimere behandlingen med Y før pt. kan tåle anæstesi og
operation.
Pt. er d.d. tilbudt operation [dato], hvilket ikke er indenfor den
maksimale ventetid. Vi har tilbudt pt. henvisning til sygehus X, der
kan behandle indenfor den maksimale ventetid. Pt. ønsker
imidlertid at acceptere den tilbudte dato her på sygehuset på trods
af, at dette forsinker patientens behandling med 18 dage. Pt. er i
den forbindelse informeret om, at forsinkelsen kan have betydning
for prognosen, da småcellet lungekræft har tendens til hurtig
spredning.
Pt. er d.d. tilbudt kikkertundersøgelse [dato], hvilket ikke er
indenfor den maksimale ventetid. Vi har tilbudt pt. henvisning til
sygehus X, der kan behandle indenfor den maksimale ventetid. Pt.
ønsker imidlertid at acceptere den tilbudte dato her på sygehuset
på trods af, at dette kan forsinke patientens diagnose med 3 dage.
Pt. er i den forbindelse informeret om, at forsinkelsen på få dage
ift. udtagning af vævsprøve næppe har betydning for prognosen,
og at skift til andet sygehus midt i udredningsforløb kan give
afledte problemer.
(Kilde: gældende regional retningslinje med citat fra SST notat, 25.
april, 2023)
Det er altid vigtigt, at udøvelsen af den konkrete handlepligt
tydeligt dokumenteres. Følgende eksempel er således
ikke
fyldestgørende ift. at dokumentere overholdelse af reglerne om
maksimale ventetider:
Pt. er d.d. [dato] tilbudt operation [dato], hvilket ikke er indenfor
den maksimale ventetid. Vi har tilbudt pt. henvisning til andet
sygehus. Pt. ønsker at acceptere den tilbudte dato her på
sygehuset.
(Kilde: SST notat, 25. april, 2023)
Side 22
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0023.png
Metode ved gennemgang af patientforløbene
Det relevante journalmateriale er gennemgået ud fra følgende
spørgsmål:
1. Blev patienten tilbudt en tid indenfor tidsfristen i de
maksimale ventetider på et andet hospital/klinik?
(svarmulighed: Ja/Nej/Udokumenteret)
2.
HVIS JA TIL 1:
Tog patienten imod tilbuddet om udredning eller
behandling på et andet hospital/klinik?
(Ja/Nej/Udokumenteret)
3. Hvis patienten IKKE blev tilbudt tid (indenfor tidsfristen i de
maksimale ventetider) på et andet hospital - angiv da årsagen
til det manglende tilbud? Skriv 'udokumenteret' eller giv en
begrundelse (fritekst)
4. Er patienten informeret om at tidsfristen i de maksimale
ventetider ikke kan overholdes? (Ja/Nej/Udokumenteret)
5. Er patienten informeret om de mulige sundhedsmæssige
konsekvenser af ventetiden? (Ja/Nej/Udokumenteret)
6. Vurderes det samlet set, at patientens samtykke er
veldokumenteret? (Ja/Nej/Tvivl)
7. Vurderes det samlet set, at overholdelsen af handlepligten er
veldokumenteret? (Ja/Nej/Tvivl).
Ovenstående undersøgelsesspørgsmål tager afsæt i
Sundhedsstyrelsens notat af 25. april med angivelse af, hvordan
behandlingsgarantien skal fortolkes og håndteres. Spørgsmålene er i
øvrigt identiske med 7 af de spørgsmål, der benyttes i den
tværregionale journalaudit af udvalgte kræftformer. I boks 1 ovenfor
fremgår fortolkningsbidrag fra Sundhedsstyrelsens notat.
Undersøgelsesgruppen har sammen forud for analysen gennemgået
nogle journalnotater for at sikre en ensartet fortolkning af data og
svarmuligheder. Herefter har gruppen delt de omfattede patientforløb
ligeligt imellem sig og besvaret de stillede spørgsmål.
En sådan samordning af fortolkning af data er foregået flere gange
undervejs i processen, for at sikre en høj grad af ensartethed på
tværs af undersøgelsesgruppens medlemmer.
Eksterne revieweres samlede kommentarer
Vi er blevet forelagt Region Midtjyllands undersøgelsesdesign og
dermed rammerne for og konstruktionen af vores
vurderingsgrundlag.
For så vidt angår Region Midtjyllands vurderingskriterier (spørgsmål
1-7 udarbejdet tværregionalt) har vi forholdt os kritisk til bl.a.
følgende dele:
Relevansen samt betydningen af svarmuligheden
’Udokumenteret’. Dette set i forhold til at undersøgelsen netop
vedrører om journalføringen er fyldestgørende eller
mangelfuld. Svarmuligheden har efter vores vurdering ikke en
Side 23
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0024.png
gyldighed og må betragtes som et ’nej’ uanset om
informationen er givet til patienten, men blot ikke er
dokumenteret eller patienten slet ikke er informeret.
Vi stiller os kritiske overfor den upræcise formulering samt
brugbarheden af svarene på spørgsmålet om ”det ’samlet set’
vurderes, at patientens samtykke er ’veldokumenteret’”. Dette
skal ses ift. de juridiske krav til journalføring af samtykke
samt klinikkens praksis for brug af kortfattede journalnotater.
Yderligere fremgår det ikke, hvilken information patienten har
skullet give samtykket til. Vi bemærker dog, at det er
analysegruppens vurdering, at der alene kan svares ja til dette
i fem tilfælde.
Det gælder ligeledes den samme formulering af spørgsmål 7.
Vi bemærker her, at det er analysegruppens vurdering, at der
alene kan svares ja til dette i 0 tilfælde.
Vores juridiske vurderinger af ’tekst i notat’ beror på reglerne i
bekendtgørelsen om maksimale ventetider, sundhedslovens
bestemmelser om det informerede samtykke samt
journalføringsbekendtgørelsens bestemmelser.
Til brug for vores tekstlige vurderinger af ’tekst i notat’- eksemplerne
har vi taget udgangspunkt i indholdet og kravene til dokumentation i
Sundhedsstyrelsens notat af 25/4 2023 vedrørende handlepligt efter
reglerne om maksimale ventetider.
Datagrundlaget fremlagt for os har været data udvalgt, bearbejdet og
vurderet af analysegruppen indsat i gruppens undersøgelsesdesign. Vi
har således ikke haft adgang til og vurderet konkrete journalnotater,
ligesom vi ikke har set ’tekst i notat’ i alle de 306 patientforløb. Vi har
derimod haft mulighed for at sammenholde et lille antal af ’tekst i
notat’ i form af en tabel med de ovenstående syv spørgsmål koblet
med analysegruppens vurdering af overholdelsen af de relevante
regler for undersøgelsen. Datasættets konkrete udformning og
omfang har vi ikke haft mulighed for at vurdere.
Vi finder umiddelbart, at resultatet af analysegruppens endelige
undersøgelse i rammen af undersøgelsesdesignet og på baggrund af
de til undersøgelsens udformede spørgsmål og svarmuligheder
fremstår realistiske i forhold til indholdseksemplerne i det lille,
selekterede uddrag af tekstnotater, vi har fået forelagt.
Således kan vi tilslutte os analysegruppens konklusion om, at
journalføringen i de 306 nævnte patientforløb som altovervejende
hovedregel ikke har været fyldestgørende, men fremstår mangelfulde
vedrørende dokumentation af regionens handlepligt efter reglerne om
maksimale ventetider og reglerne om det informerede samtykke.
Henset til fordelingen af analysegruppens vurderinger i alle de syv
spørgsmål finder vi det plausibelt, at analysegruppens konklusion om,
at Region Midtjylland i de 306 nævnte patientforløb ikke har
Side 24
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0025.png
overholdt handlepligten efter reglerne om maksimale ventetider, er
rigtig. Dette er dog ikke muligt at fastslå med sikkerhed alene på
baggrund af de forliggende data.
Hovedresultater og konklusion
Resultaterne af gennemgangen af de 306 patientforløb er samlet i
nedenstående tabel.
Spørgs-
mål
1
Tekst
Blev patienten tilbudt en
tid indenfor tidsfristen i de
maksimale ventetider på et
andet hospital/klinik?
JA
1
NEJ
292
Udoku-
menteret
13
SUM
306
2
Tog patienten
imod tilbuddet om
udredning eller behandling
på et andet hospital/klinik?
HVIS JA TIL 1:
Begrund
else
1
Ikke
relevant
305
306
3
Hvis patienten IKKE blev
tilbudt tid (indenfor
tidsfristen i de maksimale
ventetider) på et andet
hospital - angiv da årsagen
til det manglende tilbud?
Skriv 'udokumenteret' eller
giv en begrundelse
(fritekst)
Begrun-
delse
33
Udoku-
menteret
273
SUM
306
JA
Er patienten informeret om
at tidsfristen i de
maksimale ventetider ikke
kan overholdes?
Er patienten informeret om
de mulige
sundhedsmæssige
konsekvenser af
ventetiden?
20
NEJ
286
Udokume
nteret
SUM
306
4
40
266
306
5
6
7
Vurderes det samlet set, at
patientens samtykke er
veldokumenteret?
Vurderes det samlet set, at
overholdelsen af
JA
5
0
NEJ
301
306
Tvivl
SUM
306
306
Side 25
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 274: Orientering om ny redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende udfordringer på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2724280_0026.png
handlepligten er
veldokumenteret?
Spørgsmål 1 og 2 hænger sammen og optællingen viser, at der kun
er ét tilfælde, hvor det er dokumenteret at patienten i forbindelse
med kommunikationen får et konkret tilbud om rettidig behandling på
et andet hospital.
Spørgsmål 3 viser, at der i 33 tilfælde kan læses en begrundelse for,
hvorfor patienten ikke er blevet henvist til et andet hospital. Det
handler som oftest om, at patienten ikke er interesseret i at blive
viderehenvist/omvisiteret eller sendt til udlandet. Når der er et højere
antal svar på dette spørgsmål end på spørgsmål 1, skal det tages
som udtryk for, at man har forelagt patienten muligheden for et
tilbud på et andet hospital, men dog uden at give patienten
et
realistisk tilbud
(konkret og relevant sted inden for tidsfrist).
I 20 patientforløb vurderes det, at patienten er informeret om, at de
maksimale ventetider ikke kan overholdes (spørgsmål 4). Der er en
klar overvægt af patientforløb, hvor det fremgår af journalnotatet, at
man har gjort patienten opmærksom på, at "man overskrider" fx
kræftpakker, behandlingsgaranti mv. Dette kan være udtryk for, at
der ikke har været tilstrækkelig opmærksomhed på forskellen mellem
de forskellige garantier og bestemmelser, herunder hvad de
indebærer. Disse tilfælde er kodet 'nej'.
Spørgsmål 5 omhandler information til patienten om de mulige
sundhedsmæssige konsekvenser af ventetiden. Her vurderes det, at
der er dokumentation for, at patienten er tilstrækkeligt informeret i
40 af forløbene.
Spørgsmål 6 og 7 udtrykker en samlet vurdering af, om patientens
samtykke er veldokumenteret samt om overholdelsen af
handlepligten er veldokumenteret.
Konklusionen på disse to samlede vurderinger og dermed hele denne
undersøgelse er entydigt, at afdelingen for Mave- og Tarmkirurgi på
Aarhus Universitetshospital stort set ikke har opfyldt sin
dokumentations- og handlepligt i nogen af de 306 undersøgte
patientforløb. Hvis handlepligten i nogle sager i praksis skulle være
opfyldt, kan det desværre ikke læses ud af de fremlagte
journalnotater.
Side 26