Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2648703_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del - Bilag 26
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse
med somatisk behandling)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af 27. januar 2022, som æn-
dret senest ved lov nr. 911 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 87, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»I perioden fra den 28. april 2023 til og med den [31. december
2024] er fristen efter 1. pkt. for somatisk behandling dog 2 måne-
der.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 28. april 2023.
Stk. 2.
§ 1 har virkning for personer, som er henvist til sygehusbehandling
og udredt den 26. maj 2023 eller senere.
§3
Fristen i § 1 finder efter den [31. december 2024] fortsat anvendelse for
personer, som til og med den [31. december 2024] er henvist til sygehus-
behandling og udredt.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Med regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark, Det politiske grundlag for
Danmarks regering” fra den 14. december 2022 vil regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Moderaterne) gennemføre en akutplan for sundheds-
væsenet, som blandt andet indeholder en midlertidig forlængelse af behand-
lingsretten.
Det fremgår af appendix II i regeringsgrundlaget, at:
”Udredningsretten på 30 dage fastholdes. Behandlingsretten vil midlertidigt
blive forlænget til 60 dage, uagtet at de mest syge patienter altid skal be-
handles først. Regeringen vil tydeliggøre, at behandlingsretten ikke forhin-
drer sygehusene i altid at prioritere de mest syge patienter først.”
Lovforslaget udmønter denne del af regeringsgrundlaget.
Derudover bemærkes, at det af appendix II i regeringsgrundlaget fremgår,
at det aftales med Danske Regioner, at eventuelle lokale finansieringsmeka-
nismer for afdelinger, der modarbejder dette, skal fjernes.
2. Ret til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg
2.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 82 b, stk. 1, at til personer, der er henvist
til udredning på sygehus, yder regionsrådet i bopælsregionen udredning ved
sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuse og kli-
nikker, som regionen har indgået aftale med, jf. lovens § 75, stk. 2, inden
for 1 måned, såfremt det er fagligt muligt.
Ved udredning forstås en afdækning af, hvad personen fejler. Udredningen
kan bl.a. bestå af samtaler med sundhedsfagligt personale, kliniske under-
søgelser, observationer og forskellige diagnostiske undersøgelser, som
scanning, røntgen eller blodprøver. Formålet med udredningen er at afklare,
om der er behov for behandling.
En person betragtes som endeligt udredt, såfremt personen har gennemgået
et udredningsforløb, der følger anerkendt klinisk praksis, og som har afkla-
ret henvisningsindikationen i en sådan grad, at: Patienten kan informeres
om, at mistanke om sygdom er afkræftet. Eller alternativt: 1) patienten kan
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0003.png
UDKAST
informeres om tilstanden eller sygdommens karakter, og 2) patienten kan
informeres om, at der anbefales observation, behandling eller ingen behand-
ling.
Retten til hurtig udredning omfatter alle patienter, som er henvist til og vi-
siteret til udredning på sygehusafdelinger. Retten til hurtig udredning gælder
både for patienter med psykiske lidelser og patienter med somatiske lidelser,
det vil sige kropslige lidelser.
Det følger af lovens § 82 b, stk. 2, at såfremt det ikke er muligt at udrede
personen inden for 1 måned, jf. stk. 1, skal regionsrådet inden for samme
måned udarbejde en plan for det videre udredningsforløb.
Retten til at få en udredningsplan gælder for alle patienter, som er henvist
til sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er sket inden
for 1 måned. Hvis en patient som led i udredningstilbuddet har afslået un-
dersøgelse på andre sygehuse, har patienten også i det tilfælde ret til en plan
for det videre udredningsforløb.
Efter vejledning nr. 9988 af 22. september 2016 om frit sygehusvalg, udvi-
det frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste pa-
tienter er fristen på 1 måned, jf. lovens § 82 b, defineret som 30 dage.
I lovens § 87 er reglerne om udvidet frit sygehusvalg fastsat.
Det følger af lovens § 87, stk. 1, at en person, som er omfattet af lovens §
82 b, kan vælge at blive helt eller delvist udredt på et af de sygehuse eller
en af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter stk.
4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen af kapacitetsmæssige
årsager ikke inden for 1 måned kan tilbyde personen endelig udredning ved
egne sygehuse eller et af de i lovens § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse).
Kan bopælsregionen af faglige årsager, jf. lovens § 82 b, ikke inden for 1
måned tilbyde en henvist person, jf. 1. pkt., endelig udredning ved egne sy-
gehuse eller et af de i lovens § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet sam-
arbejder med eller sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse), kan perso-
nen vælge at få dele af udredningsforløbet, hvor ventetiden forlænges af ka-
pacitetsmæssige årsager, udført på et aftalesygehus jf. stk. 4.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0004.png
UDKAST
Det udvidede frie sygehusvalg til udredning efter lovens § 87, stk. 1, sup-
plerer således regionernes pligt til at søge personer udredt inden for 1 måned
efter § 82 b.
Det fremgår af lovens § 87, stk. 2, at en person, som er henvist til sygehus-
behandling og udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse
eller en af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter
stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 1
måned kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter
(samarbejdssygehuse).
Retten til det udvidede frie sygehusvalg gælder både ved somatisk behand-
ling og ved psykiatrisk behandling.
Fristen for patientens udvidede frie sygehusvalg til behandling beregnes fra
det tidspunkt, hvor patienten er endeligt udredt, eller henvisningen til be-
handling er modtaget på sygehuset. Det vil sige, at hvis patienten først ud-
redes på sygehuset og derefter bliver tilbudt behandling, beregnes fristen fra
den dato, hvor udredningen blev endelig, til den tilbudte behandlingsdato. I
de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen til sygehuset er udredt, bereg-
nes fristen for behandling fra modtagelse af henvisningen på det regionale
sygehus. Dagen, hvor henvisningen modtages, regnes som dag 0, og dag 1 i
fristberegningen er således dagen efter, at henvisningen er modtaget af sy-
gehuset.
At behandlingen af patienter skal påbegyndes inden for 1 måned indebærer,
at patienten skal tilbydes reel behandling inden fristens udløb. Det kan være
vanskeligt at afgøre, hvad der er nødvendige og tilstrækkelige elementer i et
behandlingsforløb, da den behandling, der igangsættes, som udgangspunkt
altid vil være individuel og tage afsæt i en sundhedsfaglig vurdering. Det er
imidlertid vigtigt, at patienten ikke møder op til en indledende samtale uden
selvstændigt behandlingsorienteret formål, og at patienten herefter venter
uforholdsmæssigt længe, førend næste skridt i behandlingsforløbet tages.
Patienten har krav på, at der inden for 1 måned igangsættes et reelt behand-
lingsforløb.
Efter vejledning nr. 9988 af 22. september 2016 om frit sygehusvalg, udvi-
det frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste pa-
tienter er fristen på 1 måned, jf. lovens § 87, stk. 1 og 2, defineret som 30
dage.
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0005.png
UDKAST
Det følger af lovens § 87, stk. 4, at Danske Regioner indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker mv. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet,
som ønsker at indgå aftale om behandling af patienter.
Det udvidede frie sygehusvalg gælder ikke i forbindelse med henvisning til
organtransplantation, sterilisation, fertilitetsbehandling, herunder refertili-
sationsbehandling, høreapparatbehandling, kosmetisk behandling, kønsskif-
teoperation, eller ophold på rekonvalescenthjem. Videre omfatter det heller
ikke forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ behandling. Det udvi-
dede frie sygehusvalg gælder heller ikke for patienter, der i psykiatrien
tvangsindlægges på røde papirer (farlighedskriterium), gule papirer (be-
handlingskriterium) og for retspsykiatriske patienter. Det bemærkes, at der,
foruden regler om retten til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg, er
fastsat særskilte bestemmelser for livstruende kræftsygdomme og visse til-
stande ved iskæmiske hjertesygdomme.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fore-
slående ordning
Regeringen ønsker at understøtte større fleksibilitet i regionernes tilrette-
læggelse af opgaver i sygehusvæsenet og regionernes rum for prioritering.
Regeringens ønske skal ses i lyset af aktuelle kapacitetsudfordringer i sund-
hedsvæsenet, herunder et behandlingsefterslæb som følge af bl.a. håndterin-
gen af covid-19.
Det indgår i regeringsgrundlaget, at regeringen med en toårig akutplan vil
lette presset på sygehusene og nedbringe ventelisterne, herunder at regerin-
gen midlertidigt vil forlænge behandlingsretten til 60 dage, uagtet af de mest
syge patienter altid skal behandles først. Regeringen vil tydeliggøre, at be-
handlingsretten ikke forhindrer sygehusene i altid at prioritere de mest syge
patienter først. Det indgår videre i regeringsgrundlagets appendiks II, at ud-
redningsretten fastholdes på 30 dage.
Det foreslås, at fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i perioden fra
den 28. april 2023 til og med den [31. december 2024] udvides fra 1 måned
til 2 måneder, for så vidt angår personer, som er henvist til sygehusbehand-
ling og udredt. Udvidelsen af fristen gælder alene i forhold til somatisk be-
handling.
Det vil i vejledning om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, blive fast-
sat, at fristen på 2 måneder for ret til udvidet frit sygehusvalg svarer til 60
dage.
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0006.png
UDKAST
Forslaget vil medføre, at en person, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de kli-
nikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesy-
gehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan
tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i sundhedslovens § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis be-
nytter (samarbejdssygehuse).
Fristen vil, som efter de gældende regler, blive regnet fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. lovens § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved hen-
visningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse af henvisningen på re-
gionsrådets sygehus.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
3
. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil indebære en mindreudgift for det offentlige, som følge af
den forøgede fleksibilitet i regionernes tilrettelæggelse af opgaver i syge-
husvæsenet og regionernes rum for prioritering med deraf afledte produkti-
vitetsgevinster.
Lovforslaget vil medføre mindre administrative konsekvenser for regio-
nerne i det omfang, at regionerne skal informere patienterne om nye frister
for rettighederne, herunder tilpasse relevante brevskabeloner mv. Dertil vil
Danske Regioner blive pålagt en mindre administrativ byrde i det omfang,
at der skal udarbejdes reviderede kontrakter, hvori der korrigeres for den
nye tidsperiode.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen økonomiske og administrative kon-
sekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning har ikke relevans for lovfor-
slaget, da der med lovforslaget ikke sker grundlæggende ændringer i alle-
rede eksisterende it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til skatter, afgifter, gebyrer
m.v.
Lovforslaget vil medføre mindre administrative konsekvenser for erhvervs-
livet. Der vil for de privatejede sygehuse, klinikker m.v. som fortsat ønsker
at indgå aftale med Danske Regioner være tale om administrative byrder af
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0007.png
UDKAST
mindre karakter, idet der vil skulle underskrives nye kontrakter, hvori der
korrigeres for den nye tidsperiode fra 30 til 60 dage.
Der vil ikke blive pålagt nye krav til dokumentation, registrering m.v. for de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., men der kan bl.a. være informations-
breve, der vil skulle ændres foranlediget af den nye tidsperiode.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. januar 2023 til den 1. fe-
bruar 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Angstforeningen, Ansatte Tand-
lægers Organisation, Bedre Psykiatri, Danmarks Lungeforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Brystkirurgisk Selskab, Dansk Erhverv,
Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT- og per-
sondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening ,Dansk Kirurgisk Selskab,
Dansk Neurokirurgisk Selskab (DNKS, Dansk Neurologisk Selskab
(DNS), Dansk Oftalmologisk Selskab, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk
Psykiatrisk Selskab (DPS), Dansk Psykolog Forening, Dansk Rygkirurgisk
Selskab, Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS), Dansk Selskab
for Akutmedicin (DASEM), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM),
Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin (DASAIM), Dansk
Selskab for Klinisk Farmakologi (DSFK), Dansk Selskab for Obstetrik- &
Gynækologi, Dansk Selskab for Otorhinolaryngologi Hoved- og
Halskirurgi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab
for Patientsikkerhed (PS!), Dansk Selskab for plastik- og rekonstruktions-
kirurgi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Sygepleje Selskab (DASYS) ,Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlæ-
geforening, Dansk Thoraxkirurgisk Selskab, Dansk Urologisk Selskab,
Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Dan-
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0008.png
UDKAST
ske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Patien-
ter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Depressionsforenin-
gen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Netværk, Dia-
betesforeningen, Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation (FH), FOA, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen
af Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen af Specialtandlæger i Tand-Mund- og Kæbe-
kirurgi, Færøernes landsstyre, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskade-
foreningen, Hjerteforeningen, HOME-START, Høreforeningen, Institut
for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Karkirurgisk Selskab,
KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsfore-
ningen SIND, LAP – Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatri-
brugere, Ledernes Hovedorganisation, Lev – livet med udviklingshandi-
cap, Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber, Muskelsvindfonden,
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), OCD-foreningen, Osteoporosefor-
eningen, Patienterstatningen, Patientforeningen, Praktiserende Lægers Or-
ganisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psoriasisforeningen,
Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden,
Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syd-
danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte, Sclerosefore-
ningen, Sjældne Diagnoser, Sundhed Danmark, Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF), Yngre Læger og Ældresagen
.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min- Negative konsekvenser/mer-
dreudgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Lovforslaget vil indebære en Ingen
stat, kommuner og regioner
mindreudgift for det offentlige,
som følge af den forøgede flek-
sibilitet i regionernes tilrette-
læggelse af opgaver i sygehus-
væsenet og regionernes rum for
prioritering med deraf afledte
produktivitetsgevinster.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vil medføre
mindre administrative konse-
kvenser for regionerne i det
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0009.png
UDKAST
omfang, at regionerne skal in-
formere patienterne om nye
frister for rettighederne, her-
under tilpasse relevante brev-
skabeloner mv. Dertil vil
Danske Regioner blive pålagt
en mindre administrativ
byrde i det omfang, at der
skal udarbejdes reviderede
kontrakter, hvori der korrige-
res for den nye tidsperiode.
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Ingen
Der vil for de privatejede sy-
gehuse, klinikker m.v. som
forsat ønsker at indgå aftale
med Danske Regioner være
tale om mindre administra-
tive byrder af mindre karak-
ter, idet der vil skulle under-
skrives nye kontrakter, hvori
der korrigeres for den nye
tidsperiode fra 30 til 60 dage.
Der vil ikke blive pålagt nye
krav til dokumentation, regi-
strering m.v. fra de private-
jede sygehuse, klinikker m.v.,
men der kan bl.a. være infor-
mationsbreve, der vil skulle
ændres foranlediget af den
nye tidsperiode.
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0010.png
UDKAST
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 87, stk. 2, i sundhedsloven, at en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sy-
gehuse eller en af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke
inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i
§ 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanlig-
vis benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. §
82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen
fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets sygehus.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i
§ 87, stk. 2,
indsættes et nyt punktum efter 1. pkt.,
hvorefter fristen i § 87, stk. 2, 1. pkt., i perioden fra den 28. april 2023 og til
og med den [31. december 2024] er 2 måneder for somatisk behandling.
Forslaget vil indebære, at i perioden fra den 28. april 2023 og til og med den
[31. december 2024] kan en person, som er henvist til sygehusbehandling
og udredt, vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de kli-
nikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesy-
gehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan
tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de i lovens § 79 nævnte
sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter
(samarbejdssygehuse).
Fristen vil blive regnet fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. lovens
§ 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes fri-
sten fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets sygehus.
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0011.png
UDKAST
Det vil i vejledning om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hur-
tig udredning og information til henviste patienter blive fastsat, at fristen på
2 måneder for ret til udvidet frit sygehusvalg svarer til 60 dage.
Formålet med forslaget er at øge det lægefaglige prioriteringsrum i det of-
fentlige sygehusvæsen midlertidigt i en situation, hvor det offentlige syge-
husvæsen aktuelt har kapacitetsudfordringer, og dermed give sundhedsvæ-
senet bedre mulighed for at prioritere de patienter, som er mest behandlings-
krævende ud fra et lægefagligt synspunkt.
Den foreslået ændring vil give de offentlige sygehuse større fleksibilitet i
arbejdstilrettelæggelsen, og det vil understøtte rammerne for, at de mest be-
handlingskrævende patienter kan prioriteres til behandling i det offentlige
sygehusvæsen. Eksempelvis kan det være med til at understøtte, at personer
med mere komplicerede sygdomsbillede i højere grad vil kunne blive prio-
riteret i det offentlige sygehusvæsen.
Med forslaget ønsker regeringen at tydeliggøre, at det udvidede frie syge-
husvalg for behandling ikke forhindrer sygehusene i at prioritere de mest
syge patienter først.
Den foreslået ændring kan medføre, at personer med mindre komplicerede
tilstande, som kan vælge at blive behandlet på privatejede sygehuse, klinik-
ker m.v., kan opleve længere ventetid før, at de får ret til udvidet frit syge-
husvalg i forbindelse med behandling
Lovforslaget er midlertidigt, og indgår i regeringens akutplan, der skal sta-
bilisere og styrke sygehusene på den korte bane.
Der er med forslaget ikke tiltænkt yderligere ændringer i forhold til den ek-
sisterende praksis for udvidet frit sygehusvalg udover ændringen i fristen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 28. april 2023.
Det foreslås, i
stk. 2,
at loven har virkning for personer, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt den 26. maj 2023 eller senere.
11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0012.png
UDKAST
Formålet med, at loven først får virkning 1 måned efter lovens ikrafttræden
er at sikre, at regionerne har tilstrækkelig tid til at opsige gældende kontrak-
ter med aftalesygehusene og indgå nye kontrakter.
Forslaget betyder eksempelvis, at:
I en situation, hvor et sygehus den 1. maj 2023 modtager henvisningen af en
patient, som ikke er udredt, og hvor sygehuset efterfølgende afslutter ende-
lig udredning den 25. maj 2023, kan personen efter 1 måned (30 dage) vælge
at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med (aftalesygehuse).
I en situation, hvor et sygehus den 1. maj 2023 modtager henvisningen af en
patient, som ikke er udredt, og hvor sygehuset efterfølgende afslutter ende-
lig udredning den 26. maj 2023, kan personen efter 2 måneder (60 dage)
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de klinikker m.v.,
som regionsrådene har indgået aftale med (aftalesygehuse).
Til § 3
Efter den [31. december 2024] bortfalder den udvidede frist for retten til
udvidet frit sygehusvalg på 2 måneder (60 dage).
Det foreslås, at fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg på 2 måneder
for somatisk behandling, jf. lovforslagets § 1, fortsat finder anvendelse efter
den [31. december 2024] for personer, som til og med den [31. december
2024] er henvist til sygehusbehandling og udredt.
Det betyder eksempelvis, at en person, der er henvist til sygehusbehandling
og udredt den [10. december 2024], først vil have ret til udvidet frit syge-
husvalg 2 måneder (60 dage) senere, dvs. den [8. februar 2025].
Til § 4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da det følger af sundhedslo-
vens § 278, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, og at
sundhedslovens § 87 ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af fristen for retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2648703_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 210 af
27. januar 2022, som ændret senest ved lov nr.
911 af 21. juni 2022, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 87, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»I perioden fra den 28. april 2023 til og med
den [31. december 2024] er fristen efter 1. pkt.
for somatisk behandling dog 2 måneder.«
§ 87.
Stk. 2.
En person, som er henvist til sygehusbe-
handling og udredt, kan vælge at blive behandlet
på et af de sygehuse eller en af de klinikker m.v.,
som regionsrådene har indgået aftale med efter
stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan til-
byde behandling ved egne sygehuse eller et af de
i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samar-
bejder med eller sædvanligvis benytter. Fristen
regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er ud-
redt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved
henvisningen er udredt, regnes fristen fra modta-
gelse af henvisningen på regionsrådets sygehus.
Stk. 3
og
4.
13